Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela-sekoilu sakenee- Kela teetti riskiselvityksen etätöistä ennen Lehtosen ulostuloja: 50% osaajista lähtee!

Vierailija
26.11.2025 |

Etätöiden lisäämisen riskiksi on listattu se, että "hallitsematon osaajapula lisääntyy" kun ne työntekijät, joiden osaamisella on kysyntää muualla, poistuvat Kelan palveluksesta.

Ylen saama Kelan syyskuussa tekemä henkilöstöbarometri kertoo, että niiden työntekijöiden osuus, jotka eivät halua vaihtaa työpaikkaa Kelan ulkopuolelle, oli pudonnut vuodessa 70 prosentista 54:ään.

"Tätä poistumaa on mahdoton hallita", kartoitus toteaa, ja ehdottaa ratkaisuksi, että muutos olisi tärkeää viedä läpi jämäkästi mutta ymmärtäen, että muutos aiheuttaa haasteita.

Lehtonen kertoi marraskuussa Helsingin Sanomien haastattelussa eri viestiä kuin riskiarviossa. Hänen mukaansa Kelalla ei ole vallitsevassa työllisyystilanteessa "mitään erityistä tarvetta pitää ihan viimeisen päälle kiinni omasta henkilökunnastamme".

Henkilöstön luottamus työnantajaan oli tosin matalalla jo ennen etätyölinjauksen muuttamista. Syyskuussa tehdyn henkilöstöbarometrin mukaan vain 23 prosenttia henkilöstöstä piti ylimmän johdon päätöksiä selkeinä ja perusteltuina.

https://yle.fi/a/74-20195514

Pitäisikö tehdä uusi kartoitus vai odottaako Kelan johto tyynesti vuodenvaihteen irtisanomisaaltoa? Lohduttavaa toki on, että Kelaa valvovilla poliitikoilla on vankka luottamus Lehtosen valitsemaan linjaan.

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehtonen on ihan oikeassa, kelassa on yli 50% turhia hiiren napsuttelioita. Asiakkaan pitää jo nyt tehdä hakemus sähköisesti ja hankkia liitteet siihen, muutama vuosi ja tekoäly tarkastaa että kaikki on ok ja hakemus voidaan hylätä. Liitteenä oikaisuvaatimus. 

Kätevää, koska tekoälylle aivan sama kuinka paljon se papereita pyörittelee...

Joku joutuu tarkistamaan ne ja käsittelemään oikaisupyynnöt ja valitukset. Eli juuri ne osaajat, jotka uhkaavat lähteä. Jäljelle jäävä heikompi aines ei vaativiin tehtäviin kykene, jhn ei ole osaajia opettamassa eikä uusia työntekijöitä saada rekryttyä.

Se ei ole mitään ydinfysiikkaa, jota ei normiälyinen opettelemalla oppisi. Toki siinä voi mennä aikaa, että uudet työntekijät sen hanskaisi, mutta ei ne nykyiset työntekijät korvaamattomia ole.

Vierailija
42/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset toimeentulopäätökset on niin huolimattomasti tehtyjä, että asiakas joutuu moneen otteeseen pyytämään oikaisua, tekoäly tekisi varmasti parempaa jälkeä. Minun asiassani sain 3 hylkäävää päätöstä samalle kuukaudelle ennen kuin uhkasin viedä asian eduskunnan oikeusasiamiehelle, jolloin sain myönteisen päätöksen. Myöskään hallintolain mukaista neuvontavelvoitetta ei usein noudateta pyynnöistä huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koko jutussa kyse siis siitä, että kelan työntekijät eivät voi olla yhtä päivää viikossa toimistolla? Olen varmaan ymmärtänyt nyt jotain todella väärin... Pakkohan tässä on olla joku oikeakin ongelma, vai? 

Vierailija
44/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti jo vuosia sitten katsottu etukäteen kuka asuu lähellä Kelan fyysistä toimistoa ja sitten selän takana katsottu ja päätetty, että tuo LAITETAAN sinne tilalle sitten töihin. Ilman, että itse on hakenut Kelalle töihin koskaan. Soitetaan kotiin ja päätetään, että sinähån sitten tulet meille töihin. Tulet tai itket ja tulet.

Vierailija
45/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän siitä saa, kun johtaja valitaan POLIITTISIN perustein. Tämä keski-ikäinen, huonosta johtamisestaan tunnettu ukko valittiin pestiin täysin oikeiston hyväveliperusteella.

Tunarin valitsivat, tunarin saivat.

Ohitti muuten Kelan hallituksen suositteleman hakijaNAISEN, joka oli Kelan asiantuntijoiden mielestä pätevin hommaan. Poliittista peliä joo, mutta vaikuttikohan naisvihakin?

"Röyhkeä ja umpipoliittinen prosessi. Muun muassa näillä sanoilla haastateltavat kuvailevat Kelan pääjohtajan valintaa."

https://yle.fi/a/74-20158698

Vierailija
46/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä huono työilmapiiri ilmenee etätöissä? Huonoina energioina ja mikroaggressioina Teams-palavereissa?

Vierailija
47/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehtonen on ihan oikeassa, kelassa on yli 50% turhia hiiren napsuttelioita. Asiakkaan pitää jo nyt tehdä hakemus sähköisesti ja hankkia liitteet siihen, muutama vuosi ja tekoäly tarkastaa että kaikki on ok ja hakemus voidaan hylätä. Liitteenä oikaisuvaatimus. 

Kätevää, koska tekoälylle aivan sama kuinka paljon se papereita pyörittelee...

Joku joutuu tarkistamaan ne ja käsittelemään oikaisupyynnöt ja valitukset. Eli juuri ne osaajat, jotka uhkaavat lähteä. Jäljelle jäävä heikompi aines ei vaativiin tehtäviin kykene, jhn ei ole osaajia opettamassa eikä uusia työntekijöitä saada rekryttyä.

Ihan niinkuin meidän työpaikall

Niinkö? Tosiaan perehdyttämisestä saatu korvaus poistettiin ja tilalle palkattiin yksi kouluttaja, joka ei tietenkään ehdi joka paikassa olemaan ja kouluttamaan, joten nyt yhteisöllisyys ja perehdytys on taas tavan työntekijöiden harteilla, nyt vaan ilman palkkaa! Ja teen työtä jossa maksetaan vain myyntiin liittyvästä palkkaa, ei toimistolla perehdyttämisestä.

Vierailija
48/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa Lehtonen valittaa etätöistä, eduskunnassa etätyöt ovat olleet arkipäivää jo iät ajat, kaiken huipuksi edustajat puuhastelevat kaikkea muuta mihin heidät on äänestetty.

Vierailija
49/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitetaan kortistoon ja kysytään sieltä jotain työtöntä töihin. Oikeastihan on jo tietty nimi ja henkilö mielessä eikö vain.

Vierailija
50/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla riittää kaikki ymmärrys Lasse Lehtoselle. 

Kyllä Kelan asiakkaana huomaan monia ongelmia Kelan työntekijöiden toiminnassa ja siitä ammattitaidottomuudesta 

aiheutuu kuluja veronmaksajille. Pitäisi saada koulutettua työvoimaa Kelaan. On varmasti haastavaa johtaa työntekijöitä, 

jotka on jotain merkonomeja tai tradenomeja eikä niillä välttämättä ole mitään koulutusta hallinnonalaan. Jos johtaa 

lammaslaumaa, joka ei ymmärrä mistään mitään, varmasti menee hermot. 

Juu, aletaan ottamaan vaan vaikka lakimiehiä ja tuplataan palkat. Veronmaksajat maksaa. Vai ajattelitko, että Kelan käsittelijöiden palkka houkuttelee juristeja? En ole Kelassa, mutta olen julkishallinnossa ja tradenomi ja minun työ perustuu lakeihin ja säädöksiin. Aika ikävä asenne sinulla. 

Vierailija
51/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne perehdyttää työntekijät jos ovat etätöissä? 

Vierailija
52/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko koko jutussa kyse siis siitä, että kelan työntekijät eivät voi olla yhtä päivää viikossa toimistolla? Olen varmaan ymmärtänyt nyt jotain todella väärin... Pakkohan tässä on olla joku oikeakin ongelma, vai? 

Johtamistapa on se ongelma. Ja toki osalle käsittääkseni sekin, että Kela itse lakkautti toimistoja ja sitten työmatka voi olla satoja kilometrejä. 

Vierailija
53/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan samalla tavalla kuin meilläkin. Ihan voi perehdyttää vaikka Skypen kautta. Se on nykypäivää. 

Vierailija
54/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vaihtanut töitä korona-aikaan ja olen vetänyt asiantuntijayksikköä ja perehtynyt hommiin etänä. En tiedä mitä sielä toimiston seinien sisällä olisin oppinut enemmän

Vierailija
55/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla riittää kaikki ymmärrys Lasse Lehtoselle. 

Kyllä Kelan asiakkaana huomaan monia ongelmia Kelan työntekijöiden toiminnassa ja siitä ammattitaidottomuudesta 

aiheutuu kuluja veronmaksajille. Pitäisi saada koulutettua työvoimaa Kelaan. On varmasti haastavaa johtaa työntekijöitä, 

jotka on jotain merkonomeja tai tradenomeja eikä niillä välttämättä ole mitään koulutusta hallinnonalaan. Jos johtaa 

lammaslaumaa, joka ei ymmärrä mistään mitään, varmasti menee hermot. 

Juu, aletaan ottamaan vaan vaikka lakimiehiä ja tuplataan palkat. Veronmaksajat maksaa. Vai ajattelitko, että Kelan käsittelijöiden palkka houkuttelee juristeja? En ole Kelassa, mutta olen julkishallinnossa ja tradenomi ja minun työ perustuu lakeihin ja säädöksiin. Aika ikävä asenne sinulla. 

Ohiksena ymmärrän turhautumisesi, jos osaamistasi ei arvosteta, mutta asiakkaiden, kuten minun turhautuminen ei liity niinkään ammattikuntaan vaan osaamisen puutteeseen. Ei kaikilla ole ammattitaitoa, vaikka muodollinen pätevyys olisikin. Olisin tyytyväinen, jos siellä olisi joku joka hoitaisi asiat oikein lakeja soveltaen, oli sitten vaikka rekkakuski koulutukseltaan.

Vierailija
56/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan samalla tavalla kuin meilläkin. Ihan voi perehdyttää vaikka Skypen kautta. Se on nykypäivää. 

Olen miettinyt sitä, miksi Kelan osaamisen taso on laskenut kuin lehmän häntä ja osaltaan varmaan siihen vaikuttaa etätyöt. Toimistolla on niin paljon helpompi pyytää apua osaavammalta kollegalta, kun työkaverit tulee tutuiksi. 

Vierailija
57/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt sitä, miksi Kelan osaamisen taso on laskenut kuin lehmän häntä ja osaltaan varmaan siihen vaikuttaa etätyöt. Toimistolla on niin paljon helpompi pyytää apua osaavammalta kollegalta, kun työkaverit tulee tutuiksi. 

Sä vissiin kuvittelet, että kaikilla istuu ne läheiset kollegat samassa toimistossa? Ja miksi sitä apua ei voi pyytää Teamsilla, soittaamalla jne?

Vierailija
58/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ulkopuolisena veronmaksajana ainakin minulle on jäänyt epäselväksi, mitä lähityöpakolla tavoitellaan? Säästöjä, tehokkuutta, mitä? If it aint broken..

Vierailija
59/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tuo perustuu, että Kelassa osaaminen on laskenut? Teen itse työssäni perehdytystä ja pääsääntöisesti etänä (oma tiimi muualla) ja ainakin meillä homma sujuu mainiosti. 

Vierailija
60/147 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä vissiin kuvittelet, että kaikilla istuu ne läheiset kollegat samassa toimistossa? Ja miksi sitä apua ei voi pyytää Teamsilla, soittaamalla jne?

No mikä siihen sitten on syynä, että sitä apua ei kysytä, jos ei osata?