Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemusta siitä, että vanhus ei halua kotihoitoa, vaikkei pärjää kunnolla itse

Vierailija
25.11.2025 |

Saako muistisairas päättää itse, että syö lääkkeet ja ruuat miten sattuu tai halutessaan ei syö niitä lainkaan?

Mun äidillä kotihoitokokeilu menossa, eikä hyväksy tätä ollenkaan.

Kommentit (129)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vanhus voi määrätä kotihoidon käynnit ihan niinkuin itse haluaa. Sellaisen palvelun saa yksityiseltä puolelta itse maksaen"

Tämä ei muuta sitä tosiseikkaa, etteikö vanhuksen ole tyytyminen kotihoidon päätöksiin, jos se vanhus sitä kotihoidon apua on vailla. Turha väittää muuta.

Joo ja ei. Riippuu ihan siitä, paljonko niitä yksityisiä hoivapalveluyrityksiä alueella on. Jos on vain se yksi eli sille ei ole kilpailijoita, niin se on vanhukselle ota tai jätä -systeemi. Jos taas yrityksiä on paljon, vanhus voi nk äänestää jaloillaan ja ostaakin tarvitsemansa palvelut toisesta firmasta. Mun isä on tosi tyytyväinen yksityiseen, koska isä on se, joka päättää. Ei suinkaan se työntekijä, joka sieltä hoivapalveluyrityksestä tulee. 

Vierailija
122/129 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan perusyksikkö perhe on murtunut. 

Se näkyy tässäkin. 

Ennen perheissä huolehdittiin lapsista ja vanhuksista. Nyt se on ulkoistettu yhteiskunnalle, ja se on yksi syy pahoinvointiimme.

Ennen vanhukset kuoli ensimmäiseen sydän- tai aivoinfarktiin, kun minunkin isovanhempani 56- ja 62-vuotiaina. Eipähän olleet kenenkään riesana muistisairaina.

Meidän suvussa kuollaan tuolla tavoin yhä. Ei ole siinä mielessä ravintosuosituksista ja terveydenhoidosta ollut mitään apua.

Vedät verenpaine-ja kolesterolilääkeitä, liikut ja syöt thl:n ohjeiden mukaan ja viikatemies leikkaa silti ennenaikaista satoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt päätynyt siihen, että käyn kaupassa kerran viikossa ja vien ruokaostokset. Muuten saa pärjäillä miten haluaa

Vierailija
124/129 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vanhus voi määrätä kotihoidon käynnit ihan niinkuin itse haluaa. Sellaisen palvelun saa yksityiseltä puolelta itse maksaen"

Tämä ei muuta sitä tosiseikkaa, etteikö vanhuksen ole tyytyminen kotihoidon päätöksiin, jos se vanhus sitä kotihoidon apua on vailla. Turha väittää muuta.

Joo ja ei. Riippuu ihan siitä, paljonko niitä yksityisiä hoivapalveluyrityksiä alueella on. Jos on vain se yksi eli sille ei ole kilpailijoita, niin se on vanhukselle ota tai jätä -systeemi. Jos taas yrityksiä on paljon, vanhus voi nk äänestää jaloillaan ja ostaakin tarvitsemansa palvelut toisesta firmasta. Mun isä on tosi tyytyväinen yksityiseen, koska isä on se, joka päättää. Ei suinkaan se työntekijä, joka sieltä hoivapalveluyrityksestä tulee. 

Vanhus voi muuttaa sellaiseen paikkaan, jossa palveluita on saatavilla. Meidän kaupungissa on yli 10 yksityistä kotipalveluyritystä, joista voi valita mieleisimmän. Jäärä voi asua siellä periferiassa ihan itsekeen ja kukaan ei häiritse

Vierailija
125/129 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairas ja täysivaltaisuus on mitä täydellisin keppihevonen kroonisesta rahapulasta kärsiville hyvinvointialueille säästää ihmisten suostumuksella. Muistisairas voi elää aivan karseissa olosuhteissa ja perseillä päätöksiensä kanssa hyvinkin pitkään, mutta kun hän sanoo kategorisesti "EI!" kaikelle tarjotulle tuelle niin virkamies toteaa, että jahas, hän on tyytyväinen tilanteeseensa joten ei tarvitse tehdä mitään. Ei sillä, ei tämä ole minkään muun kuin lainsäädännön itse kansalaisilleen kaivama kuoppa, mutta vaikka sitä ei olisikaan niin sitten pullonkaulaksi tulisivat rahat.

Kannattaa itse kunkin totutella siihen, että jos vanhana terveys bragaa niin se elämän ehtoo tulee olemaan karmea.

Vierailija
126/129 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tapahtuisi, jos lopettaisin vähäisenkin apuni. Tekisin viimeisen huoli-ilmoituksen ja jättäisin vanhempani yhteiskunnan varaan. Vuoden päästä lehdissä juttua taas yhdestä muumiosta?

Vierailija
127/129 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tapahtuisi, jos lopettaisin vähäisenkin apuni. Tekisin viimeisen huoli-ilmoituksen ja jättäisin vanhempani yhteiskunnan varaan. Vuoden päästä lehdissä juttua taas yhdestä muumiosta?

Kaipa vanhus alkaisi häiriköidä naapureita tai hortoilisi jossain pakkasessa yövaatteissa, hoitopaikka irtoaa silloin ehkä helpommin

Vierailija
128/129 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia etenu nyt sitten itsekseen, kun mummu kaatui ja mursi lonkkansa kauppareissulla

Ap

Vierailija
129/129 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa päättää,  ei ole mitään pakkohoitoa. 

Äitini päätyi pakkohoitoon harhaluuloisuushöiriönsä myötä. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan ettei vanhus ole enää kykenevä päättämään omista asioistaan.