Kokemusta siitä, että vanhus ei halua kotihoitoa, vaikkei pärjää kunnolla itse
Saako muistisairas päättää itse, että syö lääkkeet ja ruuat miten sattuu tai halutessaan ei syö niitä lainkaan?
Mun äidillä kotihoitokokeilu menossa, eikä hyväksy tätä ollenkaan.
Kommentit (43)
No tämä oli meillä tilanne taannoin. Ei tullut mitään, kieltäytyi avusta, vittuili hoitajille, no lopettihan kunta sen kokeilun sitten. Lähes liikuntakyvytön mutta jälkikasvu hoiti esim kauppakäynnit niin kyllähän hän "pärjäsi". Pari kk myöhemmin henkilö löytyi kuolleena kotoaan.
Saa päättää. Toisaalta ei hyvinvointialueet tarjoa mitään kotiapuja, ne käy ovelta kurkistamassa, että asukas on hengissä.
No kannattaako antaa itse päättää? Sanelette hänelle miten asiat nyt on. Ei se muistisairas enää ymmärrä pärjääkö hän itse vai ei. Kaikki palvelut käyttöön mitä saa. Omaisille helpompaa siten.
Parempi vaan ettei tule sitä päivittäin vaihtuvien mitenkuten suomea osaavien eksoottisten hoitsujen tai "hoitsujen" karavaania sinne asuntoon pyörimään. Jos hoitoa tarvitsee niin rahaa tiskiin ja yksityinen hoitaja/yksityiseen hoitokotiin.
Vierailija kirjoitti:
No kannattaako antaa itse päättää? Sanelette hänelle miten asiat nyt on. Ei se muistisairas enää ymmärrä pärjääkö hän itse vai ei. Kaikki palvelut käyttöön mitä saa. Omaisille helpompaa siten.
Miten pakotetaan päästämään hoitaja sisään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas läheinen on jääräpäinen ja äityy lopulta väkivaltaiseksi. Eipä siinä sanelut auta.
Kyllähän se on rasittavaa kun vieraat ihmiset hyppäävät kotona ja aikataulut ei pidä, aina saa odotella. Näin omaiseni kohdalla. Siitä huolimatta pakkohan sitä apua on ottaa vastaan jos ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Saa päättää, ei ole mitään pakkohoitoa.
Äiti kyllä oli geropsykiatrisella osastolla lopulta ihan pakkohoidossa. Harhaluuloisuutta ja muistiongelmaa, alkoi olla vaaraksi itselleen ja muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kotihoidolle annetaan avain, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on rasittavaa kun vieraat ihmiset hyppäävät kotona ja aikataulut ei pidä, aina saa odotella. Näin omaiseni kohdalla. Siitä huolimatta pakkohan sitä apua on ottaa vastaan jos ei pärjää.
Onko pakko pärjätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hoitajilla on kyllä avaimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
MItä se auttaa, jos turvaketju on kiinni. Tai joku muu estävä viritys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Avaimellahan ne pääsee sisään. Avain voi olla oven vieressä numerokoodillisessa avainlokerossa esimerkiksi. Tilanteeseen vaihtoehtona on, että alatte itse lampata siellä joka risauksen takia ja ehkä vuosikausia. Haluatko huolehtia hänen lääkkeen otot, syömiset, wc-käynnit ja kylvetykset yms.? Vaikka tilanne ei olisi vielä tuo, niin siihen se menee tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Saa päättää. Toisaalta ei hyvinvointialueet tarjoa mitään kotiapuja, ne käy ovelta kurkistamassa, että asukas on hengissä.
Kotihoidon apu on toden totta juuri tuollaista.
Meillä vanhukset ovat sitten kuitenkin pikkuhiljaa hyväksyneet kotihoidon käynnit kun ne on aloitettu vaikka etukäteen vastustivat kivenkovaa. Samoin ateriapalvelu ja rollaattorin käyttö. Kun ovat huomanneet, että asiat sujuvat paljon paremmin kun saa apua ovat lopulta olleet ihan tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ketjut ja muut turvaviritykset poistetaan tietysti ovesta tällaisissa tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ne turvaketjut ja muut estävät viritykset poistetaan. Tietysti.
Ohis: meillä isoisällä kävi yksityinen kotihoito, kun kunto ei ollut niin huono, että kunnallista kotihoitoa olisi saanut. Käytännössä kurkkasivat ovelta, onko asiakas hengissä.
Kunto heikkeni sen verran, että kunnallisen kotihoidon kriteerit täyttyivät.
Nyt hoitajat oikeasti hoitavat. Kunnallinen kotihoito tekee paljon enemmän asioita kuin yksityinen.
Joskus näinkin päin. Kiitos ahkerille kunnallisen kotihoidon työntekijöille!
Eihän tämä nyt vaan taas ole
mikään savolaisten röökilähäreiden
pilailu mun kustannuksellani?
Ihan vain varmuuden vuoksi kysyn.
Uudessa kotikaupungissa käyn pyörällä
ja autokyydillä + jalkaisin gaupassa.
Plus Posti, Matkahuolto, Dhl.
G tuossa nyt ihan leikisti vain. 😯
Kämppä sisustuslehtikuosissa
tietenkin. Joten isopyllyt,
pus ja go easy now.. 🙂
Saa päättää, ei ole mitään pakkohoitoa.