Kokemusta siitä, että vanhus ei halua kotihoitoa, vaikkei pärjää kunnolla itse
Saako muistisairas päättää itse, että syö lääkkeet ja ruuat miten sattuu tai halutessaan ei syö niitä lainkaan?
Mun äidillä kotihoitokokeilu menossa, eikä hyväksy tätä ollenkaan.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on rasittavaa kun vieraat ihmiset hyppäävät kotona ja aikataulut ei pidä, aina saa odotella. Näin omaiseni kohdalla. Siitä huolimatta pakkohan sitä apua on ottaa vastaan jos ei pärjää.
Näitten änkyröitten takiahan ne aikataulut kusee.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tekee huoli-ilmoituksen?
Pääsääntöisesti sossu soittaa vanhukselle. Jos ei vastaa, se on voi voi. Jos ei avaa ovea, ei ole pakko, koska itsemääräämisoikeus. Samoin ei ole pakko ottaa apua vastaan. Ketään ei auteta väkisin, ellei ole todella vaarallinen itselleen tai ympäristölleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tekee huoli-ilmoituksen?
Pääsääntöisesti sossu soittaa vanhukselle. Jos ei vastaa, se on voi voi. Jos ei avaa ovea, ei ole pakko, koska itsemääräämisoikeus. Samoin ei ole pakko ottaa apua vastaan. Ketään ei auteta väkisin, ellei ole todella vaarallinen itselleen tai ympäristölleen.
Huoli-ilmoituksella voi lähinnä siirtää heitteillejätön omilta harteilta pois.
No siis huoli-ilmoituksen takia äidilläni kokeiltiin kotihoitoa, mutta koska äiti ei sitä halua ja omasta mielestään pärjää ilman, niin se lopetettiin.
Sama juttu.
Oli pakko muuttaa iäkkäiden vanhempien naapuriin.
Eivät päästä ketään vierasta kotiinsa.
Liian pihejä maksaakseen kenellekään mitään.
Olen nyt mieheni kanssa etäsuhteessa.
Hän on todella tyytyväinen. Vähän liiankin.
Voi tulla ja mennä miten haluaa, silti on parisuhteen turva.
En olisi ikinä uskonut, millaisia vihaisia huutajia vanhemmistani tulee.
He hoitivat minua pienenä. Nyt on minun vuoroni auttaa.
Olen myös itse jonain päivänä vanha.
Olen huomannut lähipiirissäni -joko lapset auttavat ilmaiseksi, tai ei auta kukaan.
Hoitopaikkaan päästäkseen pitää olla vuodepotilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa päättää. Toisaalta ei hyvinvointialueet tarjoa mitään kotiapuja, ne käy ovelta kurkistamassa, että asukas on hengissä.
Ei pidä aina paikkaansa. Mulla on kokemus kahdelta eri alueelta ja jis on joku omainen, jota edes vähän kiinnostaa, niin kyllä eivät jätä vanhusta pulaan. Näissä tutuissa tapauksissa ovat antaneet lääkkeet, keittäneet aamukahvit ja lämmittäneet ruuat yms.
Kerran viikosa suihkutus ja vanhukset toki olleet ihmismäisiä, vaikka lähes täysin dementikkoja.
Tapaukset Helsingistä ja Kymenlaaksosta.
Mie olen ollut kotihoidossa töissä yli 20v. Meillä hoidetaan asiakkaat parhaalla mahdollisella tavalla. Mulla kulkee töissä mukana aina välillä iso resguekoira ja vois sitä riemua käynnille mentäessä.
Vierailija kirjoitti:
Saa päättää. Toisaalta ei hyvinvointialueet tarjoa mitään kotiapuja, ne käy ovelta kurkistamassa, että asukas on hengissä.
Saattavat käydä kurkkimassa, mutta ei ne siitä piittaa, onko hengissä vai ei. Onhan näitä nähty, että asiakas on ollut kuolleena niin monta päivää, että jo haisee, ja sitten vasta kotihoito havahtuu. Tulee mieleen tämä Järvenpään tapaus, missä asiakas löytyi monen päivän päästä saunasta. Kotihoito oli kyllä käynyt joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
No kannattaako antaa itse päättää? Sanelette hänelle miten asiat nyt on. Ei se muistisairas enää ymmärrä pärjääkö hän itse vai ei. Kaikki palvelut käyttöön mitä saa. Omaisille helpompaa siten.
Ei voi mitään, kun kotihoito ei tule ilman vanhuksen hyväksyntää. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu.
Oli pakko muuttaa iäkkäiden vanhempien naapuriin.
Eivät päästä ketään vierasta kotiinsa.
Liian pihejä maksaakseen kenellekään mitään.
Olen nyt mieheni kanssa etäsuhteessa.
Hän on todella tyytyväinen. Vähän liiankin.
Voi tulla ja mennä miten haluaa, silti on parisuhteen turva.
En olisi ikinä uskonut, millaisia vihaisia huutajia vanhemmistani tulee.
He hoitivat minua pienenä. Nyt on minun vuoroni auttaa.
Olen myös itse jonain päivänä vanha.
Olen huomannut lähipiirissäni -joko lapset auttavat ilmaiseksi, tai ei auta kukaan.
Hoitopaikkaan päästäkseen pitää olla vuodepotilas.
Enter-mummo iski taas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaako antaa itse päättää? Sanelette hänelle miten asiat nyt on. Ei se muistisairas enää ymmärrä pärjääkö hän itse vai ei. Kaikki palvelut käyttöön mitä saa. Omaisille helpompaa siten.
Miten pakotetaan päästämään hoitaja sisään?
Ap
Hoitajilla on kyllä avaimet.
He eivät saa tulla vanhuksen tahdon vastaisesti. Missä menee heitteillejätön raja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pakotetaan päästämään hoitaja sisään?
Ap
Avaimellahan ne pääsee sisään. Avain voi olla oven vieressä numerokoodillisessa avainlokerossa esimerkiksi. Tilanteeseen vaihtoehtona on, että alatte itse lampata siellä joka risauksen takia ja ehkä vuosikausia. Haluatko huolehtia hänen lääkkeen otot, syömiset, wc-käynnit ja kylvetykset yms.? Vaikka tilanne ei olisi vielä tuo, niin siihen se menee tulevaisuudessa.
Ymmärrä nyt, että kotihoito ei tule sisään vastoin vanhuksen tahtoa. Vanhuksella on itsemääräämisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan perusyksikkö perhe on murtunut.
Se näkyy tässäkin.
Ennen perheissä huolehdittiin lapsista ja vanhuksista. Nyt se on ulkoistettu yhteiskunnalle, ja se on yksi syy pahoinvointiimme.
Ratkaisu on paluu agraariyhteiskuntaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas pitää viedä testiin, että onko hän enää oikeustoimikelpoinen. Sen jälkeen ei päätä itse mitään.
Ihanan yksinkertaista - not. Vaikka olisi mikä edunvalvontavaltuutus, kestää tuossa prosessissa se puoli vuotta. Sitä ennen tappelet vuosia muistisairaan testeihin viennistä, koska vastentahtoisesti ei voi viedä/testata. Silloin rikotaan itsemääräämisoikeutta. Käytännössä tuossa on nopeastikin 5-10 vuoden show edessä. Kokemuksella.
Allekirjoitan. Kokemuksella minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä aina paikkaansa. Mulla on kokemus kahdelta eri alueelta ja jis on joku omainen, jota edes vähän kiinnostaa, niin kyllä eivät jätä vanhusta pulaan. Näissä tutuissa tapauksissa ovat antaneet lääkkeet, keittäneet aamukahvit ja lämmittäneet ruuat yms.
Kerran viikosa suihkutus ja vanhukset toki olleet ihmismäisiä, vaikka lähes täysin dementikkoja.
Tapaukset Helsingistä ja Kymenlaaksosta.
Mie olen ollut kotihoidossa töissä yli 20v. Meillä hoidetaan asiakkaat parhaalla mahdollisella tavalla. Mulla kulkee töissä mukana aina välillä iso resguekoira ja vois sitä riemua käynnille mentäessä.
Tuo koirajuttu on kyllä valhetta. Miten voi olla 20 vuotias koira mukana missään?
Säännöt on tehty sellaisiksi, että vanhus saa rauhassa kuolla nälkään ja hoidon puutteeseen. Yhteiskunta säästää.
Miksi ei ole tehty edunvalvontavaltuutusta ajoissa? Tärkeä paperi, jolla turvataan ja hoidetaan monenmonta omaisen asiaa kun tämä ei enää itse pysty. Olen itse isäni valtuuttama, isän, joka on vieläkin ikäihmisenä täydessä järjessään eikä saa kotihoitoa muuta kun lapsien taholta. Mutta onpahan tehty, niiden huonojen vuosien varalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole tehty edunvalvontavaltuutusta ajoissa? Tärkeä paperi, jolla turvataan ja hoidetaan monenmonta omaisen asiaa kun tämä ei enää itse pysty. Olen itse isäni valtuuttama, isän, joka on vieläkin ikäihmisenä täydessä järjessään eikä saa kotihoitoa muuta kun lapsien taholta. Mutta onpahan tehty, niiden huonojen vuosien varalle.
Kuten sanottua, huolimatta tuosta valtuutuksesta asian käsittely kestää minimissään puoli vuotta. Se(kään) ei aja itsemääräämisoikeuden edelle. Vanhus voi kieltäytyä muistitesteistä ja lääkityksistä. Kotihoidon avusta. Jos muistitestejä ei tehdä, ei edunvalvontaakaan voi hakea.
Vierailija kirjoitti:
On haettu, ei hyödyttänyt mitään ennen kuin äiti oli lähes vihanne. Kesti tapella kaikesta noin kymmenen vuotta. Oltiin varkaita ja ties vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Änkyrät vanhukset ovat olleet änkyröitä myös nuorempana. Huutohan siitä olisi tullut, jos lapsi olisi alkanut ehdotella edunvalvontavaltuutusta tai edes kysynyt miten vanhemmat ovat ajatelleet varautua vanhuuteen.
Taidat olla lukutaidoton