Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemusta siitä, että vanhus ei halua kotihoitoa, vaikkei pärjää kunnolla itse

Vierailija
25.11.2025 |

Saako muistisairas päättää itse, että syö lääkkeet ja ruuat miten sattuu tai halutessaan ei syö niitä lainkaan?

Mun äidillä kotihoitokokeilu menossa, eikä hyväksy tätä ollenkaan.

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimi oli sitä mieltä, että yksin asuva isä on niin hyväkuntoinen, että ei pääse edes jonottamaan vakinaista hoivakotipaikkaa. 

Isä pääsi muutamaksi päiväksi hoitokotiin, kun sairaalasta kotiutettiin potilaita jouluksi kotiin, mutta ei vielä pärjännyt kotona.

Kyseisen hoitokodin lääkäri kieltäytyi kotiuttamista isää ollenkaan, koska kyseessä olisi ollut heitteillejättö. Isän kunto oli sellainen, että ehti olla tuossa hoitokodissa neljä viikkoa ennen kuolemaansa.

Vierailija
62/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaako antaa itse päättää? Sanelette hänelle miten asiat nyt on. Ei se muistisairas enää ymmärrä pärjääkö hän itse vai ei. Kaikki palvelut käyttöön mitä saa. Omaisille helpompaa siten.

Miten pakotetaan päästämään hoitaja sisään?

Ap

Hoitajilla on kyllä avaimet.

Ei niille ole pakko antaa avaimia.

Itseasiassa ainakin meidän sairaanhoitopiirin alueella kotihoidolle on annettava avaimet, silloin kun tulee apuihin allekirjoitetaan paperi jossa sitoudutaan avaimeen ja muihin vastaaviin kuten tarvittaviin apuvälineisiin. Jos avainta ei saada (ja ovi ei ole aina auki) niin kh voi lopettaa käynnit. Silloin omaiset voivat käyttää yksityistä khta. Suomessa saa siis hoidosta kieltäytyä. Todella vahva itsemääräämisoikeus laissa. Ja eipä se mummoa tai pappaa mitenkään hyödytä jos joku käy koputtamassa oveen kerran päivässä ilman sisäänpääsyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitoimi oli sitä mieltä, että yksin asuva isä on niin hyväkuntoinen, että ei pääse edes jonottamaan vakinaista hoivakotipaikkaa. 

Isä pääsi muutamaksi päiväksi hoitokotiin, kun sairaalasta kotiutettiin potilaita jouluksi kotiin, mutta ei vielä pärjännyt kotona.

Kyseisen hoitokodin lääkäri kieltäytyi kotiuttamista isää ollenkaan, koska kyseessä olisi ollut heitteillejättö. Isän kunto oli sellainen, että ehti olla tuossa hoitokodissa neljä viikkoa ennen kuolemaansa.

Hoivakotiin on todella vaikea päästä, koska niitä on alasajettu jo useita vuosikymmeniä. Meillä mummo halusi itse hoivakotiin, koska asui kerrostalon ylimmässä kerroksessa hissittömässä talossa ja kaipasi muiden ihmisten seuraa. Hoivakotiin pääsi sitten johonkin "väliaikaiseen" komeroon asumaan loppuiäkseen, mutta oli siitä tyytyväinen, koska paikka oli mummon vanhoja tuttuja täynnä. Piti itseään onnekkaana, kun sai paikan pitkän taistelun jälkeen 

Vierailija
64/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tietysti poistetaan - jos minä haluan vanhukselleni kotipalvelun niin tottakai mä myös huolehdin siitä että se palvelu edes pääsee sisään."

Sinä haluat. Entä jos vanhus itse ei halua. Kumpi päättää?

Siinä vaiheessa kun muistisairaus on jo niin pitkällä että vanhus ei pärjää ja kotihoitoa tarvitaan, niin omaiset alkavat päättää asioista. 

Kyllä sillä vanhuksella on siinäkin vaiheessa itsemääräämisoikeus, eikä kotihoito mene väkisin sisään tai hoida vastahakoista dementikkoa vaikka omaiset kuinka haluais.

Sitten tilanne on heitteillejättö.

Heitteillejättö on jättää toinen avuttomaan tilaan,  esim pyörätuolipotilas haukkuu ja yrittää lyödä hoitajia olleessaan nosturissa. Asiakas tuossa tilanteessa turvaton, hoitoa/siirtoa ei voi keskeyttää. Siirto loppuun vaikka sänkyyn ja sitten hoitajat poistuvat. Väkisin hoitaminen on huono vaihtoehto aina. Se jos mummo on vähän sotkenut kakalla mutta hyväntuulinen ja akuuttia hätää ei ole, kieltäytyy vain hoidosta niin ei ole heitteillejättö. 

Vierailija
65/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaako antaa itse päättää? Sanelette hänelle miten asiat nyt on. Ei se muistisairas enää ymmärrä pärjääkö hän itse vai ei. Kaikki palvelut käyttöön mitä saa. Omaisille helpompaa siten.

Ap

Joo, ei ole. Meillä 8 asunnon taloyhtiössä asui vanhus, joka ei päästänyt ketään sisälle. Tarvitsi kuitenkin kotihoitoa, mutta ei suostunut antamaan avaimia kotihoidolle. Tyttärellä oli avaimet, mutta jätti ne aina kotiinsa, kun tuli äitinsä luo. 

Vanhus ei päässyt avaamaan ovea useimmiten. Sitten siellä sekä tytär että kotihoito kurkki ikkunoista ja koputteli ovia, vähintään pari kertaa viikossa. Lopulta soiteltiin naapureiden ovikelloja ja haettiin yleisavainta ( se oli parilla hallituksen jäsenellä ja toisella paikkakunnalla. Pari kertaa nähtiin, että vanhus on kaatunut lattialle, yleisavaimen haltijoita ei saatu kiinni. Niinpä parvekkeen ovi ja turvaketjut murrettiin.

Mikään puhe vanhukselle ja tyttärelle siitä, että avain pitää antaa kotihoidolle ja tyttären pitää mukanaan, ei auttanut. 

Määritettiin sitten taloyhtiön kokouksessa ovenavausmaksu. Ja tiputettiin lasku joka ovenavauksesta vanhuksen postiluukusta. Pikkuhiljaa taipuivat siihen, että kotihoito sai avaimen ja turvaketjut poistettiin. Kävi kai liian kalliiksi lopulta. 

Oma lukunsa olivat vanhuksen kaksi narkkaripoikaa. Eläkepäivinä hekin olivat soittelemassa ovikelloja ja vaatimassa yleisavainta. No, vanhus oli kyllä itsekin kieltänyt päästämästä heitä sisälle. Yrittivät myös asuntoon kun vanhus oli sairaalahoidossa. Välilä piti poliiseja soittaa hakemaan heidät kun yrittivät väkisin sisään. Oli kuulemma oikeis ja velvollisuus päästä hoitamaan omaistaan

Ihan per seestä tuollainen itsemääräysoikeus asioistaan ihmiselle, joka ei kuitenkaan pärjää ilman apua.

Vierailija
66/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo, ei ole. Meillä 8 asunnon taloyhtiössä asui vanhus, joka ei päästänyt ketään sisälle. Tarvitsi kuitenkin kotihoitoa, mutta ei suostunut antamaan avaimia kotihoidolle. Tyttärellä oli avaimet, mutta jätti ne aina kotiinsa, kun tuli äitinsä luo. 

Vanhus ei päässyt avaamaan ovea useimmiten. Sitten siellä sekä tytä

Tässä siis kyseessä varmaan ollut yksityinen kotihoito. Olisi hyvä pitää vähän rajaa näissä. Yksityisen saa oven taakse kuka vaan ihan rahalla. Kunnalliseen on kriteerit. 

Vierailija
67/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä siis kyseessä varmaan ollut yksityinen kotihoito. Olisi hyvä pitää vähän rajaa näissä. Yksityisen saa oven taakse kuka vaan ihan rahalla. Kunnalliseen on kriteerit. "

Ei ole yksityinen vaan kunnallinen kotihoito. 

Vierailija
68/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tässä siis kyseessä varmaan ollut yksityinen kotihoito. Olisi hyvä pitää vähän rajaa näissä. Yksityisen saa oven taakse kuka vaan ihan rahalla. Kunnalliseen on kriteerit. "

Ja lisään vielä, että vanhus on jo vuosia täyttänyt kunnallisen hoidon kriteerit. Eli kyse oli vain siitä, että eivät luovuttaneet sinnekään avainta. En ymmärrä, miksi suostuivat tk:ssa tuollaiseen pelleilyyn. Mutta kai sielläkin lopulta pantiin avain hoidon ehdoksi. Soiteltiin sinne taloyhtiöstäkin ( mm. minä itse taloyhtiön pj:n roolissa). Mutta vastaus oli, että ihminen määrää itse avaimesta. Puheesta kyllä kuuli, että olivat lopen tympiintyneitä sekä vanhukseen, että tyttäreen.

Vierailija
69/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa päättää,  ei ole mitään pakkohoitoa. 

No ei tuo nyt ihan noinkaan ole. Pakkohoitokin on, mutta sille on oltava lainmukaiset perusteet. Yleensä muistisairas saa alkuvaiheessa päättää omista asioistaan, mutta kun sairaus etenee, määräysaltaa rajoitetaan ja asiantuntijapäätöksellä voidaan siirtää osastohoitoon, jos siitä ei sairautensa vuoksi kykene enää itse päättämään ja kotiin jääminen olisi vaarallista. 

Vierailija
70/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään vielä, että vanhus on jo vuosia täyttänyt kunnallisen hoidon kriteerit. Eli kyse oli vain siitä, että eivät luovuttaneet sinnekään avainta. En ymmärrä, miksi suostuivat tk:ssa tuollaiseen pelleilyyn. Mutta kai sielläkin lopulta pantiin avain hoidon ehdoksi. Soiteltiin sinne taloyhtiöstäkin ( mm. minä itse taloyhtiön pj:n roolissa). Mutta vastaus oli, että ihminen määrää itse avaimesta. Puheesta kyllä kuuli, että olivat lopen tympiintyneitä sekä vanhukseen, että tyttäreen.

Kotihoidossa tuo on hankala juttu. Yleensä siinä vaiheessa, kun kotihoito on vielä vaihtoehto, on itsemääräämiskyky tallessa. Mutta ei tosiaan kotihoidon tarvitse suostua tekemään palvleusopimusta, jos ei saa avainta. 

Vierailija
71/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saappaat jalassa saa Suomessa lähteä.

Et ilmeisesti edes ymmärrä mitä tuo lause tarkoittaa, jos sitä käytät dementian yhteydessä.

Kyllä se mummukka saappaat jalkaan laittaa, kun haaveilee ulos etsimään navettaa/äitiä/lapsia. Ja katoaa.

Vierailija
72/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei ollut muistisairas, mutta kieltäytyi kaikesta avusta. Me läheiset oltiin uupuneita vuosikausia jatkuneeseen, jatkuvasti kasvavaan avuntarpeeseen. Kun vielä lisäksi kaikki näki, että äidillä on joku sairaus, mikä heikentää häntä.

Tein huoli-ilmoituksen. Sossut tuli äidin luokse ja äiti antoi minun olla paikalla. Keskustelussa testattiin äidin muistia ja kognitiota muutenkin. Aivan selväjärkinen oli. Sinne papereihin sitten kirjoitettiin neljään kertaan, että kieltäytyy avusta ja ymmärtää mitä se tarkoittaa.

Tuosta meni vajaa vuosi kun äidiltä sitten meni jalat alta eikä päässyt ylös. Siitä sairaalaan, akuutti ruusuinfektio ja laajalle levinnyt syöpä (!), hoitokotiin saattohoitoon ja 3 kk:n jälkeen henki pois.

Vierailija
73/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla on avain, tai sellainen pitää heille järjestää esim. numerokoodilla lukittavaan avainkaappiin.

Vierailija
74/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitikään ei olisi kotihoitoa hyväksynyt, mutta pakko se oli, koska äiti unohti ottaa lääkkeensä. Erityisen paha oli, kun jätti ottamatta silmänpainelääkkeen. Paine kun kohosi, äiti sokeutui. Lisäksi ei ottanut masennuslääkkeitään, tuloksena oli apea ja sokea vanhus. Jos vanhus:

- ei pysty enää itse hoitamaan kauppa-asioitaan

- muista / pysty käymään suihkussa

- muista / pysty ottamaan lääkkeitään

- syöminen yksinkertaistunut 

-> On pakko ottaa kotihoito. Ei siinä enää vanhuksen mielipiteitä kysellä. Pitää vain kysyä, miksi sitä ei haluaisi. Sitten voi keskustella siitä, miksi se kotihoito pitää ottaa.

Sukulaispoikani 21 v on kotihoidossa töissä. On todella hyvä hoitaja, huomaa kaiken mitä asiakas tarvitsee. On ystävällinen mutta topakka ja hommat tulee hoidetuksi. On vielä niin hyvännäköinenkin, pitkä ja keskustelutaitoinen, että siinä mummot huokailee onnesta kun tämä pyyhkii paikalle.

Vierailija
75/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sukulaispoikani 21 v on kotihoidossa töissä. On todella hyvä hoitaja, huomaa kaiken mitä asiakas tarvitsee. On ystävällinen mutta topakka ja hommat tulee hoidetuksi. On vielä niin hyvännäköinenkin, pitkä ja keskustelutaitoinen, että siinä mummot huokailee onnesta kun tämä pyyhkii paikalle."

Haha :D Voin kuvitella. Tämä on niin totta. Mun äiti vihasi sairaaloita ja pullikoi kaikessa vastaan, mutta avot, kun pääsi osastolle, jossa oli huomattavan paljon mieshoitajia, niin kaikki sujui.

Sanon muuten sen, että jos mieshoitajat viihtyy jossain hoitoalan paikassa, se on hyvä paikka.

Vierailija
76/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sukulaispoikani 21 v on kotihoidossa töissä. On todella hyvä hoitaja, huomaa kaiken mitä asiakas tarvitsee. On ystävällinen mutta topakka ja hommat tulee hoidetuksi. On vielä niin hyvännäköinenkin, pitkä ja keskustelutaitoinen, että siinä mummot huokailee onnesta kun tämä pyyhkii paikalle."

Haha :D Voin kuvitella. Tämä on niin totta. Mun äiti vihasi sairaaloita ja pullikoi kaikessa vastaan, mutta avot, kun pääsi osastolle, jossa oli huomattavan paljon mieshoitajia, niin kaikki sujui.

Sanon muuten sen, että jos mieshoitajat viihtyy jossain hoitoalan paikassa, se on hyvä paikka.

Mun äiti oli todella pitkään hoivakodissa ja aina kyllä huomasi kun "Pekka" (nimi muutettu) oli työvuorossa, mutsi oli niin silmät kirkkaana. Ainakin siinä yksikössä missä äiti oli, näkyi aika paljon mieshoitajia. En tiedä, tuntuu että aika usein naiset vaan ajautuu hoiva-alalle vaikkei oikein soveltuisikaan, miehet ehkä nimenomaan haluaa alalle?, kun ei se kovin arvostettua duunia ainakaan ole. 

Vierailija
77/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se tilanne, että äitini on mielin kielin siellä käyville hoitajille, mutta minulle kiukkuaa miten häntä holhotaan. Tiedän, että ottaa lääkkeitään miten sattuu eikä muista syödä. Minä olen se hirveä, joka pakottaa hoitajat käymään. 

Vierailija
78/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti teidän alueella nyt hoitoa tehostetaan kuten on tehty jo käytännössä kaikilla muilla alueilla. Tuohan on ihan älytöntä. Pelkkää hoitajien ajan tuhlaamista.ö

Vierailija
79/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tk liittyy kotihoitoon?  

Vierailija
80/129 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa päättää. Toisaalta ei hyvinvointialueet tarjoa mitään kotiapuja, ne käy ovelta kurkistamassa, että asukas on hengissä.

Ei pidä aina paikkaansa. Mulla on kokemus kahdelta eri alueelta ja jis on joku omainen, jota edes vähän kiinnostaa, niin kyllä eivät jätä vanhusta pulaan. Näissä tutuissa tapauksissa ovat antaneet lääkkeet, keittäneet aamukahvit ja lämmittäneet ruuat yms. 

Kerran viikosa suihkutus ja vanhukset toki olleet ihmismäisiä, vaikka lähes täysin dementikkoja.

Tapaukset Helsingistä ja Kymenlaaksosta.