Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemusta siitä, että vanhus ei halua kotihoitoa, vaikkei pärjää kunnolla itse

Vierailija
25.11.2025 |

Saako muistisairas päättää itse, että syö lääkkeet ja ruuat miten sattuu tai halutessaan ei syö niitä lainkaan?

Mun äidillä kotihoitokokeilu menossa, eikä hyväksy tätä ollenkaan.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaako antaa itse päättää? Sanelette hänelle miten asiat nyt on. Ei se muistisairas enää ymmärrä pärjääkö hän itse vai ei. Kaikki palvelut käyttöön mitä saa. Omaisille helpompaa siten.

Miten pakotetaan päästämään hoitaja sisään?

Ap

Hoitajilla on kyllä avaimet.

Ei niille ole pakko antaa avaimia.

Vierailija
22/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaako antaa itse päättää? Sanelette hänelle miten asiat nyt on. Ei se muistisairas enää ymmärrä pärjääkö hän itse vai ei. Kaikki palvelut käyttöön mitä saa. Omaisille helpompaa siten.

Ap

Kotihoidolle annetaan avaimet ja tulevat omilla avaimillaan.

Meillä vanhus suostui ottamaan kunnan kotihoidon, kun kerran oli kaatunut vessassa niin pahasti, että neliraajahalvaus oli lähellä. Meitä läheisiä kyllä helpotti tosi paljon, kun tiesi, että joku käy aamulla katsomassa, että on selvinnyt yöstä ja vielä illalla tarkistettiin, että kaikki on kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kotihoidolle annetaan avain, tietenkin.

MItä se auttaa, jos turvaketju on kiinni. Tai joku muu estävä viritys

Ketjut ja muut turvaviritykset poistetaan tietysti ovesta tällaisissa tapauksissa.

No eikä poisteta. Ihme paskaa kirjottelette tänne.

Vierailija
24/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kotihoidolle annetaan avaimet ja tulevat omilla avaimillaan.

Meillä vanhus suostui ottamaan kunnan kotihoidon, kun kerran oli kaatunut vessassa niin pahasti, että neliraajahalvaus oli lähellä. Meitä läheisiä kyllä helpotti tosi paljon, kun tiesi, että joku käy aamulla katsomassa, että on selvinnyt yöstä ja vielä illalla tarkistettiin, että kaikki on kunnossa.

Ei niitä avaimia ole pakko antaa. Asiakas päättää,  antaako vai ei.

25/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä oli meillä tilanne taannoin. Ei tullut mitään, kieltäytyi avusta, vittuili hoitajille, no lopettihan kunta sen kokeilun sitten. Lähes liikuntakyvytön mutta jälkikasvu hoiti esim kauppakäynnit niin kyllähän hän "pärjäsi". Pari kk myöhemmin henkilö löytyi kuolleena kotoaan. 

Tämä on monelle ideaalitapa lähteä. Harva haluaa mihinkään palvelutaloon makaamaan paskavaipoissa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
26/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ketjut ja muut turvaviritykset poistetaan tietysti ovesta tällaisissa tapauksissa.

No kyllä ne turvaketjut ym. kannattaa poistaa jos vanhuksella on tapana lukita niillä ovi vaikka on kotihoito käytössä, mitä hyötyä on kotihoidosta joka seisoo oven takana kun asiakas makaa vessan lattialla? Tai sitten kotihoito ei käy.

Vierailija
27/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mitä? Tietysti poistetaan - jos minä haluan vanhukselleni kotipalvelun niin tottakai mä myös huolehdin siitä että se palvelu edes pääsee sisään. 

Vierailija
28/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No kyllä vaan on poistettu juurikin sen takia että kotihoito pääsee ovesta. Onko se sitten parempi, että vanhus makaa kaatuneena ja itsensä loukanneena sisällä turvaketju ovessa ja auttajat jää oven taakse?

Vierailija
29/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolainen tk.kyy (N) ei tuu

mua viittä metriä 

lähemmäksi, just F Y I. 

Poikkeus logistiikan 

henkilöstö, joihin luotan.

Incl. reilut, rehdit naiset.

Vierailija
30/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus kaipaa normaalia elämää. Ei halua olla objekti jota ainoastaan hoidetaan. Ja kotihoito on kuin pelkkää sairaanhoitoa. Muuta apua osa haluaa ja normaalia.

Vierailija
31/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei todellakaan anneta!

Vierailija
32/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuka hulllu noille antaa avaimet kotiinsa saati sitten muistisairaan ja mahdollisesti liikuntarajoitteisen läheisensä kotiin? Yhtä fiksua olisi jättää ulko-ovet sepposen selälleen tai poistaa niistä lukot kokonaan.

Vierailija
33/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei todellakaan anneta!

Kerropa miten homma toimii jos kotihoito on sovittu ja maksetaan, mutta eivät ikinä pääse sisälle? 

Vierailija
34/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ylipuhua hyväksymään kotihoito. Vetoa vaikka siihen, että sinulla on muutoin kova huoli hänestä. Onko jollakin samanikäisellä tutulla hyviä kokemuksia ja voisi puhua kotihoidon puolesta?

Vierailija
35/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hulllu noille antaa avaimet kotiinsa saati sitten muistisairaan ja mahdollisesti liikuntarajoitteisen läheisensä kotiin? Yhtä fiksua olisi jättää ulko-ovet sepposen selälleen tai poistaa niistä lukot kokonaan.

Ei kotihoito ole mitenkään pakollinen, voit ihan hyvin käydä itse isoäidin luona neljä kertaa vuorokaudessa ja kulkea vaikka savupiipun kautta. Miksi ihmeessä ei kotihoidolle voisi antaa avainta?

Vierailija
36/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten ne hoitajat sitten pääsee sisälle?

Vierailija
37/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Cooper 25-v. tasolla

tänne tullessa, eli liikkeen suhteen 

ei rajoituksia, rakkaat pyllytiinut. 

*Sanoin aiemmin et 30, mutta 

ei, se on valhe, statistisesti tarkastellen

tulokseni lähempänä 20-v. tasoa. 

Oottako työ samaa sociopath

populaa, joka vetää täällä 

joka pvä vanhoja posteja

kiusaamisfunktiolla? Teemana esim.

pullukan laihdutus, överibotoksit,

kumihuulet, peruukkiepäily.. oululainen 

maskihuppunainen? Mitä näitä nyt

on runsain määrin nähty esimerkiksi

viimeisen viikon aikana? 🤔🤨🧐

Vierailija
38/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän isoäidillä puhkesi muistisairaus. Oli hyvin aaltoilevaa. Meni päiviä, joskus jopa viikko, ettei häntä mikään tuntunut vaivaavan. Sitten yhtäkkiä ei muistanut oikeita nimiämme, Tanja olikin Maija ja Topi muuttui Mikoksi, ei osannut katsoa päivänmääriä ruoista ja alkoi säilyttää tavaroita ja vaatteita jääkaapissa. Muun muassa. Tuntui menevän koko ajan oudommaksi noina huonoina kausina.

Ei suostunut kotihoitoon. Syyllisti kun emme hoitaneet. Muistisairas jotenkin unohtaa sen millaista muiden arki voi olla. Hänestä tuli sellainen hyvin minä-keskeinen. Ymmärrän kyllä että häntä pelotti.

Yritimme kunnalliseen. Sanoivat ettei onnistu, jonoon pääsette. Joka kerta kun tutkittiin niin lääkäri määräsi uutta lääkettä ja muutteli annostuksia. Eihän mummo niitä osannut oikein ottaa. Otti unilääkkeitä liikaa ja keskellä päivää. Unohti verenpainelääkkeen yms.

Meillä ei ole rahaa yksityiselle. Käymme kummatkin töissä ja meillä on kaksi lasta. Toinen eskarissa ja toinen vielä vaipoissa.

Mummo on vielä elossa. Joskus ajattelen karmeasti, että voi kun ei olisi. Olen ihan loppu tähän touhuun.

Vierailija
39/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajalleni (N)

kuitenkin kohteliaat

terveiset. Kaikki ok. 

Vierailija
40/43 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritimme kunnalliseen. Sanoivat ettei onnistu, jonoon pääsette. Joka kerta kun tutkittiin niin lääkäri määräsi uutta lääkettä ja muutteli annostuksia. Eihän mummo niitä osannut oikein ottaa. Otti unilääkkeitä liikaa ja keskellä päivää. Unohti verenpainelääkkeen yms.

Julkiselta puolelta saa lääkeautomaatin, joka jakaa lääkkeet suunnitelman mukaisesti. Se on tosi näppärä, kun antaa vielä valtuudet sairaanhoitajalle lääkkeiden hankkimiseen ja automaatin täyttämiseen. Halpakin se on, vain muutaman kympin kuukaudessa.

No, se näppäryys riippuu käyttäjästä. Oma vanhempi vihaa laitetta yli kaiken ja yrittää kaikkensa, että se vietäisiin pois. Olen sanonut, että itse hän siitä päättää, mutta jos laite viedään pois, hän saa itse miettiä miten aikoo saada lääkkeensä, me lapset ei sitä tehdä. Hankalaksi menee, kun hän ei pääse asunnosta ulos eikä osaa soittaa puhelimella kuin muutamaan numeroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä