Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemusta siitä, että vanhus ei halua kotihoitoa, vaikkei pärjää kunnolla itse

Vierailija
25.11.2025 |

Saako muistisairas päättää itse, että syö lääkkeet ja ruuat miten sattuu tai halutessaan ei syö niitä lainkaan?

Mun äidillä kotihoitokokeilu menossa, eikä hyväksy tätä ollenkaan.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Kokemusta siitä kuinka vanhus lähestulkoon heittää hoitajan ulos kun ei halua apua kotiinsa.

- hoitaja

Vierailija
42/51 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavasti muistisairas henkilö pääsee edunvalvontaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä ylipuhua hyväksymään kotihoito. Vetoa vaikka siihen, että sinulla on muutoin kova huoli hänestä. Onko jollakin samanikäisellä tutulla hyviä kokemuksia ja voisi puhua kotihoidon puolesta?

Ylipuhuminen auttaa ehkä 2min. Sitten unohtaa jo mitä puhuttu ja sama virsi ettei halua ketään kotiinsa ja pärjää kyllä.

Vierailija
44/51 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietysti poistetaan - jos minä haluan vanhukselleni kotipalvelun niin tottakai mä myös huolehdin siitä että se palvelu edes pääsee sisään."

Sinä haluat. Entä jos vanhus itse ei halua. Kumpi päättää?

Vierailija
45/51 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito ei ole pakkohoitoa. Väkisellä ei mennä kenenkään kotiin ja avainta ei ole pakko antaa jos asiakas pääsee avaamaan. 

Edunvalvontaa voi hakea, mutta laajennettu edunvalvonta on pitkä prosessi ja omainen on hoivakodissa ennen kuin tuo menee läpi.

Vierailija
46/51 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tietysti poistetaan - jos minä haluan vanhukselleni kotipalvelun niin tottakai mä myös huolehdin siitä että se palvelu edes pääsee sisään."

Siinä vaiheessa kun muistisairaus on jo niin pitkällä että vanhus ei pärjää ja kotihoitoa tarvitaan, niin omaiset alkavat päättää asioista. 

Vierailija
47/51 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kåstako rikoksen kohteelle

enää yhtään enempää näillä >

autistiv4mmainen,

koronamaskinainen, rollaatori

apuvälinelainaamosta,

Ee Kanerva & botox OD etc etc

trollauksilla. Todella läpinäkyvää. 

Todella ala-arvoista. 

Vierailija
48/51 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää sensijaan esimerkiksi 

korvauskolehtia hyvitykseksi..

Kun se tupakkatoppakin/yksittäisaski

on yli kympin hinnaltaan. Tai ne

kärpäsenjalkaviuhkat, yli satkun

huoltokerta? 

Vierailija
49/51 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritimme kunnalliseen. Sanoivat ettei onnistu, jonoon pääsette. Joka kerta kun tutkittiin niin lääkäri määräsi uutta lääkettä ja muutteli annostuksia. Eihän mummo niitä osannut oikein ottaa. Otti unilääkkeitä liikaa ja keskellä päivää. Unohti verenpainelääkkeen yms.

Julkiselta puolelta saa lääkeautomaatin, joka jakaa lääkkeet suunnitelman mukaisesti. Se on tosi näppärä, kun antaa vielä valtuudet sairaanhoitajalle lääkkeiden hankkimiseen ja automaatin täyttämiseen. Halpakin se on, vain muutaman kympin kuukaudessa.

No, se näppäryys riippuu käyttäjästä. Oma vanhempi vihaa laitetta yli kaiken ja yrittää kaikkensa, että se vietäisiin pois. Olen sanonut, että itse hän siitä päättää, mutta jos laite viedään pois, hän saa itse miettiä miten aikoo saada lääkkeensä, me lapset ei sitä tehdä. Hankalaksi menee, kun hän ei pääse asunnosta ulos eikä osaa soittaa puhelimella kuin muutamaan numeroon.

Riippuu varmaankin sote-alueesta, mutta kokemuksen mukaan julkisella puolella pääsee lähinnä jonottamaan lääkeautomaattia. Sinänsä kummallista, koska luulisi, että automaatti tulee nopeasti edullisemmaksi kuin se, että tällä hetkellä kotihoitajat käyvät pari kertaa päivässä katsomassa, että lääkkeet tulevat otetuksi.

Vierailija
50/51 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidosta ei mitään hyötyä ole. Äitini kokeili pari viikkoa. Eivät tehneet mitään vaan komentelivat äiti. Nyt äiti asuu yksin, on turvaranneke millä voi hälyttää apua ja lääkeannostelija kellolla muistuttaa lääkkeistä. Kannattaa ostaa sellainen lääkekello mihin mahtuu viikon lääkkeet ja kello piippaa kun lääkeaika, Addoz lääkekello 👍

Vierailija
51/51 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun muistisairaus on jo niin pitkällä että vanhus ei pärjää ja kotihoitoa tarvitaan, niin omaiset alkavat päättää asioista. 

Kyllä sillä vanhuksella on siinäkin vaiheessa itsemääräämisoikeus, eikä kotihoito mene väkisin sisään tai hoida vastahakoista dementikkoa vaikka omaiset kuinka haluais.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi