Onko mahdollista itse opetella ompelemaan vaatteita?
Kommentit (12)
Ompeleminen ei ole vaikeaa, kunhan sovittaa vaatteen oikeaan kokoon ja hahmottaa kolmiulotteisesti miten vaate tulee istumään yllä. Kaavojen mukana on ohjeet missä järejestyksessä eri osat ommellaan yhteen. huolellinen esivalmistelu ja järjestelmällisyys takaavat hyvän ja mielenmukaisen lopputuloksen.383
Tietenkin on mahdollista. Sinulla ei ehkä ole paljonkaan käsityövalmiuksia vielä, kun kysyt noin. Älä ota heti tavoitteeksi mitään monimutkaista, vaan opettele ensin käyttämään ompelukonetta sujuvasti. Ompele ensin vaikka tyynynpäällisiä tai huiveja. Kansalaisopiston kurssi on tosi hyvä suunnitelma sen jälkeen eli vaikka syksyllä -25.
On mahdollista. Itsekin tekemällä oppii, mutta suosittelen silti kansalaisopiston ompelukursseja. Kannattaa aloittaa joustamattomista materiaaleista, se on paljon helpompaa. Jos aiempi kokemus ompelusta on koulun käsityötunneilta, on ensin hyvä ihan vaan tutustua koneeseen ja tikkailla vaikka lakanakankaaseen suoraa saumaa.
Kirjastosta löytyy esimerkiksi kirja nimeltä Joka tyypin kaavakirja. Se on selkeä, ja kaavat helppoja, sopii hyvin aloittelijoille. Youtubesta löytyy paljon ohjevideoita, jos joku ompeluun liittyvä asia mietityttää.
Ei ole vaikeaa.
pikkulapsetkin osaa tehdä vaatteita bangladeshissa.
Stringit opettelin ompelemaan.
Mies 60
Youtube on myös täynnä ohjevideoita
Älä ainakaan tapa innostusta huonolla koneella.
Ei ole mahdollista. Se on täysin mahdotonta.
Tottakai on!
Kun olin nuori (ja köyhä) äiti ompelin kaikki lasten collegepuvut, verkkarit, mekot, paidat yms itse. Samoin omat työvaatteeni - jakku- ja housupuvut, paidat ja mekot. Ei mulla olisi muuten ollut varaa pukeutua niin hyvin kuin työni edellytti. Ompelin myös kavereille
Mene vaikka kansalaisopiston kurssille, haku ensi vuoden kursseille alkamassa. Tai ihan sitten käsityölehdessä olevien työohjeiden mukaan alat tekemään, oppii yrityksen ja erehdyksen kautta.