Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Suomen taloudessa on asiantuntijoille tuntematon mystinen "jarru", joka hidastaa talouden elpymistä

Vierailija
21.11.2025 |

Talouden elpymisen ennustetta tarkistetaan taas. Alaspäin. Mikä ihme on tämä jarru, joka on mystifioinut asiantuntijatkin. Kukaan ei tiedä, mistä oikein on kyse. Kulutus on jäässä, viennin kasvu ei kompensoi, asuntomarkkinat ei vedä. 

Tuntuu kuin joku olisi painanut jarrut pohjaan, mutta kukaan ei tiedä kuka ja miksi? 

"Keskeinen kysymys siis on, mitä taloudessa on tapahtunut, kun ennakkotiedot ovat pettäneet kesän jälkeen. Sinänsä ei ole lainkaan harvinaista, että suhdanteen taitekohdissa ennusteissa on suuria eroja.

Euroalueella ennusteita on tarkistettu ylöspäin, mutta Suomessa alaspäin. Suomen taloudessa on jokin jarru, joka hidastaa talouden elpymistä ja horjuttaa uskoa tulevaisuuteen.

Spolander ei ole vielä varma, mikä tämä jarru on. Kesällä useat ennakoivat indikaattorit puhuivat talouskasvun voimistumisen puolesta, mutta sitten tapahtui jotain."

"Spolander painottaa, että viennin kasvu ei ole riittänyt kompensoimaan heikkoa kotimaista kysyntää. Asuntomarkkinat ovat yhä jäässä eikä kotitalouksien kulutus kasva."

https://www.hs.fi/talous/art-2000011634955.html

Kommentit (745)

Vierailija
601/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verotus on se ilmiselvä jarru.

Otetaan vaikka joku kotimainen tuote jonka tuotatokustannukset maksavat x euroa. Raaka-aineet on verotettu ostaessa, sähkö on verotettu, sähkönsiirtomaksu on verotettu,  rakennuksella tonnien kiinteistöverot, Myytäessä tuote sitä verotetaan ja vielä tuloista verotetaan. ja joka kohdasta alvit.  Yritä siinä kilpailla vielä ulkomaisten kanssa.

Miten niin mikään ei kannata????

Ja tämäkin hallitus päätti vielä korottaa arvonlisäveroa. 

Voisitko sinä vasemmistolammas kerrankin miettiä että miksi nosti? Voisiko olla että talous on sen verran romuna ja velan korkoja maksettavana sen verran paljon että on pakko nostaa jotta velkojat eivät katkaiset lainanantoa Suomelle? Kenen vika? Ei kai Sannan?

Vierailija
602/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosialismin kuolonkorahduksia on mukava seurata. Ei tämä voinut tulla yllätyksenä kenellekkään jotka tätä hulvatonta vastikkeetoman rahan jakelemista on seurannut vähääkään objektivisesti. Bileet on ohi ja lasku pöydällä. Kuka maksaa?

Ja kuinkas monta miljardia tästä Suomen velasta onkaan otettu kokoomuksen häärätessä pääministeripuolueena ja rahakirstulla valtiovarainministerinä. 

Pelkkä Katainen yksin teki melkein 50 miljardia velkaa Suomelle, ei talouskasvua eikä ollut edes pandemiaa. 

Myös Stubb otti velkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan vaikka joku kotimainen tuote jonka tuotatokustannukset maksavat x euroa. Raaka-aineet on verotettu ostaessa, sähkö on verotettu, sähkönsiirtomaksu on verotettu,  rakennuksella tonnien kiinteistöverot, Myytäessä tuote sitä verotetaan ja vielä tuloista verotetaan. ja joka kohdasta alvit.  Yritä siinä kilpailla vielä ulkomaisten kanssa.

Tähän vielä lisätään eu vaatimukset, sertifikaatit, raportit jne joihin kuluu aikaa ja paperirahaa.

Vierailija
604/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotus on ainoa realistinen keino saada aikaiseksi jokaiselle asukkaalle edes jossain määrin kohtuullinen yhteiskunta. Se miten niitä on viimeiset vuosikymmenet kohdennettu on se ongelma.

Valtiot on yksinkertaisesti aivan liian hampaattomia monikansallisten yritysten edessä ja siitä sitten kärsii kaikki muut. 

Vierailija
605/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialismin kuolonkorahduksia on mukava seurata. Ei tämä voinut tulla yllätyksenä kenellekkään jotka tätä hulvatonta vastikkeetoman rahan jakelemista on seurannut vähääkään objektivisesti. Bileet on ohi ja lasku pöydällä. Kuka maksaa?

Ja kuinkas monta miljardia tästä Suomen velasta onkaan otettu kokoomuksen häärätessä pääministeripuolueena ja rahakirstulla valtiovarainministerinä. 

Pelkkä Katainen yksin teki melkein 50 miljardia velkaa Suomelle, ei talouskasvua eikä ollut edes pandemiaa. 

Myös Stubb otti velkaa. 

Katainen otti sitä SDP:n kanssa yhdessä. Se oli Kataisen/Urpilaisen hallitus jonka talouslinjat saneli Eero Heinäluoma hallitusneuvotteluissa kun Jyrki pelkäsi muodostaa hallitusta Soinin kanssa.

Vierailija
606/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei idiootit, viestien sisältö tai niiden painoarvo ei muutu nuolillanne miksikään.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 2000 luvulla lakkautettu 100 paperikonetta, vaatetehdasta, telakkaa, konepajaa, elektroniikkatehdasta ja Nokin puhelimet siihen päälle.

Mitään ei ole tullut tilalle. Kasvua ei tule.

Pitäisi keksiä jotain muuta käyttöä metsälle kuin sen muuttaminen vessapaperiksi.  Olemme liian kaavoihimme kangistuneita.

N58

Eipä ole keksitty mitään.

Mutta teollisuus ajettiin alas ja 300 000 jäi ilman työtä.

Sinäkin olet sen ikäinen että muistat kyseisen ajan jota kutsuttiin Suomen teollisuuden rakennemuutokseksi. Sitä ennen Suomea kutsuttiin Pohjolan Japaniksi.

Se oli väärä nimitys, koska meillä oli tasan yksi erinomainen yhtiö, Nokia, ja ku

Tietoyhteiskunnassa olikin vielä jotain järkeä, mutta näin suurella maapläntillä, jossa asuu vain alle 6 miljoonaa ihmistä, oli naurettavaa kuvitella, että palveluyhteiskunta toisi vaurautta. Siis se, että mä pesen sun pyykit ja sä keität mulle kahvia. Nämä mitävit-tyyppejä nyt olivatkaan, unohtivat tuossa huumassaan sen, että ei suomalainen maksa yhdestä kahvikupillisesta kahvipaketin hintaa, koska osaa ihan itsekin keittää kahvinsa. Tai pestä pyykkinsä, siivota asuntonsa, haravoida pihansa, lapioida lumensa, maalata seinänsä jne. Kuinka moni suomalainen - edes nuorempaa sukupolvea oleva - vieläkään käy ennen töihin menoa kahvilassa croissantilla? Tai lähtee töiden jälkeen ravintolaan? Meillä Suomessa on ollut ihan erilainen palveluiden käyttöön liittyvä kulttuuri kuin Etelä- tai Keksi-Euroopassa. Itsekin just mietin, viittinkö lähteä tonne räntäsateeseen edes lähikauppaan. Vähän on jo nälkä, mutta missään tapauksessa en lähde tonne bussipysäkille palelemaan ja menemään jonnekin ravintolaan. 

Vierailija
608/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko sinä vasemmistolammas kerrankin miettiä että miksi nosti? Voisiko olla että talous on sen verran romuna ja velan korkoja maksettavana sen verran paljon että on pakko nostaa jotta velkojat eivät katkaiset lainanantoa Suomelle? Kenen vika? Ei kai Sannan?

Miten tämä voi tulla oikeistolaisen suusta, kun meidän yhteiskuntahan on teidän näkökulmasta parempi kuin koskaan. Rikkaimmat on rikkaampia kuin koskaan, ja heitä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Sehän se teidän "utopianne" on; muutama rikas kaikkien muiden kustannuksella. 

-eri 

Vierailija
609/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestörakenne on sellainen ettei kulutuspohjaista talouskasvua saada enää aikaan. Nuorten ihmisten pitäisi hankkia kaikenlaista mitä vanhoilla jo on. Pitäisi hankkia vaatteita ja tavaroita, ajoneuvoja ja asuntoja. Vanhoilla on jo nuo kaikki olemassa. Koska ikärakenne on paska ja paskemmaksi muuttuu niin on turha kuvitella että valtava yksityiskulutus nostaisi valtiontalouden verotulojen kasvun kautta. Tai no Antti Lindtman ja SDP uskovat tai ainakin tekivät talousohjelmansa sen varaan. Heikosti käy Antille tässä pelissä ja Suomelle kun aletaan etsiä taas velkarahaa kaikenlaisen SDP:n lupaaman kulutuksen rahoittamiseksi.

Vierailija
610/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten tämä voi tulla oikeistolaisen suusta, kun meidän yhteiskuntahan on teidän näkökulmasta parempi kuin koskaan. Rikkaimmat on rikkaampia kuin koskaan, ja heitä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Sehän se teidän "utopianne" on; muutama rikas kaikkien muiden kustannuksella. 

-eri "

Puhut paskaa. Rikkaimmat eivät ole rikkaampia kuin koskaan muualla kuin vasemmiston paskapuheissa ja USA:ssa. Meillä ne ovat köyhempiä kuin ennen Marinin hallitusta.

Vierailija
611/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jarru on työelämän heikennykset. Jokainen säästää työttömyyden ja sairauden varalle, jotta ei joutuisi parin kuukauden työttömyyden sekä ansiosidonnaisen jälkeen sillan alle asumaan. 

Just näin. Jotenkin tosi vähättelevä oli se kommentti syynä vähäiseen kulutukseen, että työttömiä on  kuitenkin vaan pieni osa kansasta, vain 10 prosenttia. Kymmenen prosenttia on tosi paljon. Ja kun laskee mukaan sitten ne työlliset, jotka tienaa työstään tosi vähän, luku on tosi suuri jo. Ja keskitulousetkin verotetaan kuoliaiksi. Jäljelle jääkin sitten enää se 2-10 prosenttia isotuloisia ja heidänkin tuloistaan puolet menee veroihin. Ja lähes jokainen näistä luokista voi kohdata työttömyyttä. Jokainen näistä luokista voi sairastua vakavasti. Kaikki hinnat ovat myös nousseet valtavasti. 

Siinä on myös se, että ei ne 10% ole erillisiä yksilöitä, ne on perheellisiä ja heillä on puolisoita, vanhempia ja muita läheisiä. Ja jos puoliso joutuu työttömäksi, niin siinä putoaa sen koko perheyksikön tulot. Niinpä siinä perheessä myös se työssäkäyvä säästää, tottakai. Plus että kaikki, joilla on vähänkin järkeä ja mahdollisuutta varautua etukäteen mahdolliseen työttömyyteen tai sairastumiseen tekee niin ja säästää puskuria. Ja koska työttömyysturvan taso on romautettu, niin ei siinä mitkään pienet parin kuukauden puskurit asuntovelallisella riitä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääliö. Mä olen aina ollut poliittisesti sitoutumaton. Olen äänestänyt elämäni aikana puolueita laidasta laitaan. Monta kertaa myös Kokoomusta. Mulle oleellista äänestämisessä on se, mitkä vaalit on kyseessä. Aluevaaleissa ei äänestetä bensan hinnasta, vaikka joku typerys niin kuvitteleekin, koska hyvinvointialueella ei ole minkään valtakunnan sanomista bensan hintaan. Kuntavaaleissa taas äänestetään oman kunnan asioihin liittyvistä asioista ja eduskuntavaaleissa valtion asioista. Minä en myöskään syyttele yhtään ketään politikkoa enkä puoluetta siitä, mitä tässä maassa tapahtuu. Eläkepommistakin puhuttiin jo yli 40 vuotta sitten, mutta yksikään hallitus ei ole tehnyt asialle yhtikäs mitään. Kas kun jos tekisi, niin hillotolppa saattaisi jäädä viimeiseksi. 

Ja jos tarkkoja ollaan, niin mun elämäntapanihan on aina ollut varsin kokoomuslainen. Olen säästänyt ja sijoittanut. Pitänyt itse huolen itsestäni ja läheisistäni. Nytkin olen työelämän ulkopuolella, mutta en vielä eläkkeellä. Voisin ilmoittautua työttömäksi ja hakea ansiosidonnaista, mutta en ole tehnyt niin. Kuukausituloni tällä hetkellä  0€. Mutta niin myös kuukausittain maksamani verotkin. Eikös mun pitäisi olla oikein unelmakansalainen niin kokkareille kuin persuillekin?

Vierailija
613/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ääliö. Mä olen aina ollut poliittisesti sitoutumaton. Olen äänestänyt elämäni aikana puolueita laidasta laitaan. Monta kertaa myös Kokoomusta. Mulle oleellista äänestämisessä on se, mitkä vaalit on kyseessä. Aluevaaleissa ei äänestetä bensan hinnasta, vaikka joku typerys niin kuvitteleekin, koska hyvinvointialueella ei ole minkään valtakunnan sanomista bensan hintaan. Kuntavaaleissa taas äänestetään oman kunnan asioihin liittyvistä asioista ja eduskuntavaaleissa valtion asioista. Minä en myöskään syyttele yhtään ketään politikkoa enkä puoluetta siitä, mitä tässä maassa tapahtuu. Eläkepommistakin puhuttiin jo yli 40 vuotta sitten, mutta yksikään hallitus ei ole tehnyt asialle yhtikäs mitään. Kas kun jos tekisi, niin hillotolppa saattaisi jäädä viimeiseksi. 

Ja jos tarkkoja ollaan, niin mun elämäntapanihan on aina ollut varsin kokoomuslainen. Olen säästänyt ja sijoittanut. Pitänyt itse huolen itsestäni ja läheisistäni. Nytkin olen työelämän ulkopuolella, mutta en vielä eläkkeellä. Voisin ilmoittautua työttömäksi ja hakea ansiosidonnaista, mutta en ole tehnyt niin. Kuukausituloni tällä hetkellä  0€. Mutta niin myös kuukausittain maksamani verotkin. Eikös mun pitäisi olla oikein unelmakansalainen niin kokkareille kuin persuillekin?"

Älä nimittele vasemmistolammas. Jutuista päätellen olet tiukasti vasemmalla laidalla.

Vierailija
614/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain mainittiin suurena ongelmana suomalaiset yritykset, jotka maksavat valtavia määriä osinkoja sijoittajille vastaavankokoisiin ulkomaisiin yrityksiin verrattuna ja pelokkaat suomalaiset yritysjohtajat, jotka eivät halua sijoittaa rahaa yritysten kasvuun ja kehittämiseen.

Vierailija
615/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkepommistakin puhuttiin jo yli 40 vuotta sitten, mutta yksikään hallitus ei ole tehnyt asialle yhtikäs mitään. Kas kun jos tekisi, niin hillotolppa saattaisi jäädä viimeiseksi. "

Useat hallitukset ovat tehneet asialle paljonkin. On nostettu eläkemaksuja, estetty eläkeputkia eli käytännössä nostettu eläkeikää, on tehty eläkkaisiin leikkuri yms.

"Eikös mun pitäisi olla oikein unelmakansalainen niin kokkareille kuin persuillekin?""

Jokainen joka käyttää noita termejä on palstalla vellovan vihervasemmistolauman jäsen.

Vierailija
616/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkkärin kassatyttö teki sen mihin kukaan ei ole aiemmin kyennyt.Siirsi meidät Tarkkikselle.Jää historiankirjoihin.

Vierailija
617/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta kuluttaa, kun hinnat ovat niin järkyttäviä nykyään. Kahvilassa jos haluaa kahvin ja kakkupalan, niin mahtaako enää 10 euroa edes riittää. Mieluummin leivon sitten itse (tulee parempaakin) ja keitän kahvit kotona. Pizzan hinta alkaa monessa paikassa olla jo 15-17 euroa. Ennen sai kympillä lätyn. Joku roti näihin hintoihinkin. En maksa periaatteesta noin paljoa eli en sitten kuluta.

Koronan aikaan tottui siihen, että on paljon kotona, käy ulkoilemassa, tekee itse ruuat ja leivokset sen sijaan, että ostaisi kalliilla jne. Ei tässä paljoa tarvitse ihan ok elämään. Eikä nämä kulutusjuhlat voi ikuisesti jatkuakaan. Meidän pallo ei kestä nykyistä menoa kovin pitkään.

Lisäksi boikotoin meidän ennätyspaskaa hallitusta. En kuluta senttiäkään ylimääräistä tämän hallituksen aikana.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 613: "Älä nimittele vasemmistolammas. Jutuista päätellen olet tiukasti vasemmalla laidalla."

Ai se on vaan teidän perskokkareiden oikeus nimitellä muita?  No tietenkin, joo, olisihan mun pitänyt arvata. Mutta tosiasiassa olen ollut äänioikeutettu jo 46 vuotta ja kertaakaan en ole äänestänyt Vasemmistoliittoa. Yhden kerran ihan tsoukkina äänestin persua eli Tony Halmetta. 

Vierailija
619/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjä lompakko on aika tehokas kulutuksen jarru. 

Vierailija
620/745 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös Stubb otti velkaa. 

Kukaan ei törsännyt yhtä avokätisesti kuin Sanna vain 4 vuodessa. Kataisen pääministeriajan velanotto on vain murto-osa siitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän