Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö vegaaneja omituisina?

Vierailija
21.11.2025 |

Jos pidät, miksi, jos et pidä, miksi et?

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän sellaisia vegaaneja omituisina, jotka eivät pysty joustamaan vegaaniudestaan kylässä/juhlissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos kysytään erityisruokavalioista, allergioista jne., niin mielestäni silloin ei ilmoiteta että "en syö sitä enkä tätä", jos syy on oma eettinen valinta. On väärin kuormittaa muita omilla valinnoillaan.

Vierailija
82/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yleensä aikamoisia minä minä minä tyyppejä. Kun ekan kerran tapaan niin vartin jälkeen kyllä on selvää kaikille vegaanius. 

Tämä on nimenomaan kääntynyt päälaelleen. Jos lehdessä on lihaton resepti, eiköhän siellä ole linasyöjä vinkumassa kuinka on pahaa jne 

Sama koskee mitä tahansa keskustelua aiheesta.

Tämä. Ehdotus yhdestä kasvisruokapäivästä viikossa koulusta, ja lapsiparkoja ollaan tap pa massa proteiininpuutteeseen. Hesarissa vaikka ruokaohje, jossa ei ole lihaa tai kalaa, ja kommentteina pitkä ketju lihansyöjien urputusta.

Tähän vastustukseen on syynsä. Jos olette vegaaneja olkaa sitä ihan keskenään. Älkää pakottako tai saatte sen mitä täälläkin keskustelussa tulee esiin.

Miten se on ruokavalion pakottamista, ja johtaa ravinnelisien tarpeeseen, jos viikossa on *yksi lounas* jolla ei ole eläinperäistä tuotetta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä lisäaineita on esim. pavuissa, linsseissä, kikherneissä, parsakaalissa, kvinoassa ja pähkinöissä?"

Yksikään tuntemani vegaani ei näitä syö, vaan syövät just niitä keinokorvike-eineksiä. Sekasyöjänä syön paljon enemmän kasviksia kuin he. 

Tunnetaan sitten kovasti erilaisia vegaaneita. Mä tunnen tämmöisiä keski-ikäisiä vegaaneja, joista moni ollut vegaani vuosikymmeniä. Ei kukaan tuntemani käytä usein tuollaisia eineksiä. Monet syövät joskus, mutta ei ne kenenkään tuntemani päivittäisruokavalioon kuulu. 

Vierailija
84/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä, mutta toivon, että päätöksen takana ei ole maailmanpelastajan syndrooma. Ihan vain sen ihmisen itsensä takia, koska se on todella raskasta ajatella olevansa vastuussa koko maailmasta. Olen itsekin harkinnut vegaaniruokavalion kokeilemista terveyssyistä. Olen kuitenkin liian laiska ottaakseni selvää terveellisen ruokavalion koostamisesta pelkästään kasvikunnan tuotteita hyödyntäen. 

Mutta tosiaan terveyssyistä ei kannata ryhtyä vegaaniksi. Pysy kasvispainotteisesti aterioivana sekasyöjänä!

Vierailija
85/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on matalat veriarvot ja siitä syystä he ovat hauraita ja heikkoja. 

Hauras ja heikko niin kuin F1-maailmanmestari Lewis Hamilton, joka on vegaani?

Se käppänä ei ole kasvanut koska ei ole saanut hyvää ravintoa, ja siksi mahtuu formulaan. Formulakuskit on juurikin niitä pieni ja heikkoja miehiä. 

Esitit hyvän esimerkin.

F1-kuljettajien pitää olla huippukunnossa, koska heihin kohdistuu jopa 46 G:n voimia mutkissa ja jarrutuksissa. Tuon vuoksi pää ja kypärä voivat tuntua 3040 kiloisilta ja kuljettajan syke pysyy lähes koko kisan ajan 160190 lyönnin/min välillä, ja piikkeinä vo

Pystyn vaikka en ole ammattilaisurheilija, mutta syön lihaa. Lihan ansiosta pystyn siihen. Sä et hauraana vegaanina selvästikään pysty.

Jep, jep. Tottakai sinä olet paremmassa kunnossa kuin maailmanmestari ja eliittiurheilija 🤣 

Vierailija
86/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän vegaaneja omituisina, koska he ehdoin tahdoin haluavat syödä niin epäterveellisesti.

Vierailija
87/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yleensä aikamoisia minä minä minä tyyppejä. Kun ekan kerran tapaan niin vartin jälkeen kyllä on selvää kaikille vegaanius. 

Tämä on nimenomaan kääntynyt päälaelleen. Jos lehdessä on lihaton resepti, eiköhän siellä ole linasyöjä vinkumassa kuinka on pahaa jne 

Tämä. Ehdotus yhdestä kasvisruokapäivästä viikossa koulusta, ja lapsiparkoja ollaan tap pa massa proteiininpuutteeseen. Hesarissa vaikka ruokaohje, jossa ei ole lihaa tai kalaa, ja kommentteina pitkä ketju lihansyöjien urputusta.

Tähän vastustukseen on syynsä. Jos olette vegaaneja olkaa sitä ihan keskenään. Älkää pakottako tai saat

Miten se ei niin tekisi? Ravinnon pitää olla joka päivä ravitsevaa, muuten se laskee ravintoaineiden määrää. Oletko tyhmä!

Vierailija
88/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän sellaisia vegaaneja omituisina, jotka eivät pysty joustamaan vegaaniudestaan kylässä/juhlissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos kysytään erityisruokavalioista, allergioista jne., niin mielestäni silloin ei ilmoiteta että "en syö sitä enkä tätä", jos syy on oma eettinen valinta. On väärin kuormittaa muita omilla valinnoillaan.

Ilmeisesti juutalaiselle, muslimille tms. myös sama kohtelu? Vedät sitä possua nyt vaan, kyllä nyt juhlissa voi kohteliaisuuden takia vähän poiketa. Kamalaa toisten ihmisten maailmankatsomuksen epäkunnioitusta tuollainen.

Muutenkin, kyllä minusta ihmiset saa valita vapaasit mitä syö jopa ilman eettistä tai uskonnollista perustetta. Esim. jotkut laihdutaa, toiset välttää hiilareita, ruokavalioita on monenlaisia. Ei ole pakko juhlissa poiketa omasta linjasta.

Vierailija
89/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla ainakin näyttää kirjoittavan yksi omituinen itseidentifioituva vegaani.

Vierailija
90/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän vastustukseen on syynsä. Jos olette vegaaneja olkaa sitä ihan keskenään. Älkää pakottako tai saat

Mitä se haittaa että sä söisit pihviä kerran viikossa pakotettuna. Sä voisit jopa paremmin sen takia, koska lihassa on kaikki ravinteet oikeassa muodossa.

Vierailija
91/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla ainakin näyttää kirjoittavan yksi omituinen itseidentifioituva vegaani.

Mä en ole edes vegaani, mutta kyllä tässä ketjussa ainakin ihan muut osapuolet kuin vegaanit vaikutaa kiihkomielisiltä.

Vierailija
92/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tahansa aiheeseen suhtautuminen hysteerisen kaksijakoisesti on omituista mielestäni, kun itse pyrin muodostamaan asioihin vaikuttavista tusinoista muuttujista ison kokonaiskuvan, jonka pohjalta toimin, eikä ilman tuota isoa kuvaa tulisi mieleenkään alkaa muita käskemään. Maailmassa joutuu usein valitsemaan huonoista vaihtoehdoista omalta kannaltaan vähiten huonon, etenkin jos ei ole sattunut syntymään valtavan rahakasan päälle.

Vierailija
93/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asenne kertoo sen, miten kritiikittä ihmiset ovat tämän historiallisesti tuoreen lihansyöntivillityks

Erikoista puhua luonnollisuudesta kun lihantuotanto on kaikkea muuta kuin luonnollista.

Vierailija
94/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa ei tällaista pitäisi omituisena?

Vierailija
95/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä outoina. Teen välillä itsekin vegaaniruokaa, pavut ja linssit ovat todella hyviä. Kivaa vaihtelua, erilaisten asioiden kokeilua ja uusia kokemuksia.

Vierailija
96/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti juutalaiselle, muslimille tms. myös sama kohtelu? Vedät sitä possua nyt vaan, kyllä nyt juhlissa voi kohteliaisuuden takia vähän poiketa. Kamalaa toisten ihmisten maailmankatsomuksen epäkunnioitusta tuollainen.

Muutenkin, kyllä minusta ihmiset saa valita vapaasit mitä syö jopa ilman eettistä tai uskonnollista perustetta. Esim. jotkut laihdutaa, toiset välttää hiilareita, ruokavalioita on monenlaisia. Ei ole pakko juhlissa poiketa omasta linjasta.

Mä en osaa tehdä muslimien tai juutalaisten ruokia niin teen sellaisia kuin osaan. Näiden on paras pysyä poissa minun kutsuiltani jos eivät osaa joustaa. 

T. Eri

Vierailija
97/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa omituista pitää kaikkia vegaaneja omituisina. Eiköhän erikoisia ihmisiä mahdu joka porukkaan. Eivätkä vegaanit varmasti ole niistä kaikkein homogeenisin. No, empatia eläimiä kohtaan heitä aika varmasti yhdistää. Jonkun mielestä se on varmaan omituista, jos ajatuskin on itselle vieras.

Vierailija
98/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä riista? Ovatko leijona ja susi jotenkin epäluonnollisia?

Vierailija
99/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä omituisina, ihailen lähinnä. Pidän itsekin vegaaniruokavaliota eettisesti parhaana mahdollisena, mutta valitettavasti olen mukavuudenhaluinen ja laiska, joten minusta ei ole sitä noudattamaan. Vegaanihaasteen olen kokeillut, ja sinkkuna se ruoanlaitto oli aivan liikaa työtä, valtavasti kuorimista ja pilkkomista ja ties minkä siemenkermojen hurauttelua tehosekoittimella. Hatunnosto niille jotka viitsii ja jaksaa.

Vierailija
100/141 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä lisäaineita on esim. pavuissa, linsseissä, kikherneissä, parsakaalissa, kvinoassa ja pähkinöissä?"

Yksikään tuntemani vegaani ei näitä syö, vaan syövät just niitä keinokorvike-eineksiä. Sekasyöjänä syön paljon enemmän kasviksia kuin he. 

Ja sekaanitko eivät syö makkaraa, leikkeleitä, sipsejä, karkkeja...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan