Pidätkö vegaaneja omituisina?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit on rationaalisia ruokailijoita, toisin kuin me muut.
Tästä ei objektiivisesti ottaen ole mitään epäselvyyttä. Puhutaanpa terveydestä, ympäristöstä tai eläinten oikeuksista, vegaanit ovat niitä ainoita, joiden valinnat on positiivisia. Me muut ollaan tekopyhiä teeskentelijöitä.
Ai positiivista on se, että survoo hirveän määrän lisäaineita naamaansa ja joka ikinen päivä? Katsopa joskus, miten pitkä lista raaka-aineita vegaanisissa proteiinituotteissa ja vuustoissa yms onkaan ja vertaa niitä listoja johonkin peruslihatuotteeseen ja juustoon. Homma on kaikkea muuta kuin rationaalista ja positiivista. Lisäksi Suomen olosuhteissa vaatetuksessa nahan ja villan välttely on niin aivotonta meininkiä kuin vain voi olla, ennemmin käytetään maailman öljyvarantoja, jotta saadaan ah-niin-ihanat eläimiä hyödyntämättömät muovikengät ja -vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleensä aikamoisia minä minä minä tyyppejä. Kun ekan kerran tapaan niin vartin jälkeen kyllä on selvää kaikille vegaanius.
Tämä on nimenomaan kääntynyt päälaelleen. Jos lehdessä on lihaton resepti, eiköhän siellä ole linasyöjä vinkumassa kuinka on pahaa jne
Sama koskee mitä tahansa keskustelua aiheesta.
Tämä. Ehdotus yhdestä kasvisruokapäivästä viikossa koulusta, ja lapsiparkoja ollaan tap pa massa proteiininpuutteeseen. Hesarissa vaikka ruokaohje, jossa ei ole lihaa tai kalaa, ja kommentteina pitkä ketju lihansyöjien urputusta.
Vegaani lapset tulee ottaa huostaan koska kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ruokavalioon mikä kehittää aivoja ja kehoa.
Kasvisruoka ei tähän pysty lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonainen amerikkalaisen jalkapallon joukkue Tennessee Titans kokeili kasvipohjaista/vegaanista ruokavaliota. Yhteistä oli, että he raportoivat paremmasta palautumisesta, vähäisemmistä tulehduksista, kertoivat että heillä oli enemmän energiaa ja jopa lihasmassan kasvua.
https://www.forksoverknives.com/wellness/tennessee-titans-nfl-teams-shi…
Jos tämä olisi totta kaikki joukkueet olisivat vegaanisia.
Kaikki joukkueet eivät ole vegaanisia samoista syistä, miksi tässä ketjussa kielletään tosiseikat: ihmiset haluavat syödä lihaa, seurauksista viis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonainen amerikkalaisen jalkapallon joukkue Tennessee Titans kokeili kasvipohjaista/vegaanista ruokavaliota. Yhteistä oli, että he raportoivat paremmasta palautumisesta, vähäisemmistä tulehduksista, kertoivat että heillä oli enemmän energiaa ja jopa lihasmassan kasvua.
https://www.forksoverknives.com/wellness/tennessee-titans-nfl-teams-shi…
Jos tämä olisi totta kaikki joukkueet olisivat vegaanisia.
Tuo on ihan dokumentoitu The Game Changers dokumentissa. Siitä vaan katsomaan
https://gamechangersmovie.com/
Minusta on ihan ok, jos joku on vegaani. Se on oma valinta. Minkään aatteen jatkuvaa tuputtamista muille ainoana "totuutena" en hyväksy, silloin alkaa tuntumaan, että ihminen on aika tyhmä, jos noin kuvittelee, että vain hän on oikeassa sen kanssa millaisen ruokavalion, elämäntavat yms. on valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleensä aikamoisia minä minä minä tyyppejä. Kun ekan kerran tapaan niin vartin jälkeen kyllä on selvää kaikille vegaanius.
Tämä on nimenomaan kääntynyt päälaelleen. Jos lehdessä on lihaton resepti, eiköhän siellä ole linasyöjä vinkumassa kuinka on pahaa jne
Tämä. Ehdotus yhdestä kasvisruokapäivästä viikossa koulusta, ja lapsiparkoja ollaan tap pa massa proteiininpuutteeseen. Hesarissa vaikka ruokaohje, jossa ei ole lihaa tai kalaa, ja kommentteina pitkä ketju lihansyöjien urputusta.
Tämä asenne kertoo sen, miten kritiikittä ihmiset ovat tämän historiallisesti tuoreen lihansyöntivillityksen omaksuneet. Joku luulee kuolevansa puutostautiin,
Liha on luonnollista ravintoa ja siinä on ravinteet helposti imeytyvässä muodossa.
Kasvit tarvitsevat pitkän suolen mitä ihmisillä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asenne kertoo sen, miten kritiikittä ihmiset ovat tämän historiallisesti tuoreen lihansyöntivillityksen omaksuneet. Joku luulee kuolevansa puutostautiin,
Tuskin kukaan niin kuvittelee, syö se olkiukkosi. Ne kasvisruoat vaan ovat a) pahan makuisia mössöjä ja B) tehty yleensä ihmisruoaksi kelpaamattomista aineksista kuten soijasta tai keinotekoisista proteiinivalmisteista. Ei sellaisia kukaan halua lapsilleen syöttää.
En pidä, päinvastoin ihmettelen, miten se nykyään aiheuttaa keskustelua vai elääkö joku niin tynnyrissä, vaikka Suomessa tietoa paljon saatavilla ja ilmainen koulutus.
Vegaaniruoka kun ollut arkipäivää ainakin jo yli 80v ja edelleen se tuntuu herättän ihmetystä ja Suomessakin kasvisravintoloita jo 60-luvulla eli yli 60v. Puhumattakaan kasvisruuasta tai sitä kauramaitoakin on Suomessa juotu jo 1800-luvulla.
Omat vanhemmat olivat kasvissyöjiä 50-luvulla ja vegaaneja 60-luvulla ja ovat edelleen ja niin on moni heidän ystävänsä ja tuttavansa. Itse olen myös vegaani ja olen yli 50v.
Kaikenlainen ehdottomuus on omituista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kasvissyöjiä jos se tehdään eläinten vuoksi, mutta vegaaniutta pidän vain typeränä itsekorostuksena. Ei ole mitään järkeä siinä ettei esim voi syödä leipää jossa on munaa, ei hunajaa, tai naurettavin kuulemani : ei voi syödä tiettyjä karkkeja kun niissä on väriainetta jossa on (muka) jonkun hyönteisen kuorta!!! Ihan pelletouhua, luokkaa "en voi astua laattojen sauman päälle" lapsellista.
Miten sinä siis kasvissyöjiä ymmärrät, jos tuomitset noin täysin sen, että ei haluta ruokavalinnoilla osallistua eläinten hyväksikäyttöön? Minusta näyttää, ettet ymmärrä asiaa ollenkaan.
Mitä hemmetin kyväksikäyttöä se hunaja tai hyönteisten kuoret on? Tai joku satunnainen hippu kananmunaa ruoan osana? Ei näillä ole oikeasti hevon veen väliä tai m
Hyönteisiä täytyy tap paa kasoittain sen väriaineen saamiseksi. Suurin osa hunajan tuotannosta on varsin epäeettistä ja aiheutaa kärsimystä mehiläisille ja on osaltaan aiheuttanut luonnonvaraisten pölyttäjien vähenemistä. Onko se niin vaikea ymmärtää, että jotkut halua valita aina vähemmän kärsimystä aiheutavan vaihtoehdon, jos se on mahdollista. Silti vaikka kärsivä olisi "maan pienimpiä", kuten mehiläinen tai kirva.
Ymmärrän, jos joku ihminen on kasvissyöjä, mutta vegaaneja minun on hieman hankalampi ymmärtää, varsinkin, jos sitä perustellaan vielä jotenkin terveellisyydellä, ympäristösyillä tai eläinten suojelulla/rakkaudella.
Minun on vaikea ymmärtää, miksi joku pitää aitoa luonnontuotetta terveellisempänä ja ympäristöystävällisempänä jotain keinotekoista, teollisesti valmistettua tuotetta tai ruokaa.
Esimerkiksi villa on aito luonnontuote, joka keritään pois helpottaakseen lampaiden oloa lämpimissä sääolosuhteissa 1-2 kertaa vuodessa. Villa on siis eläinkunnan ns.sivutuote, joka menisi hukkaan, jos siitä ei jalosteta lankaa ja muuta materiaalia. Ja villaa löytyy paikallisesti joka maasta.
Miksi siis jokin synteettisesti tuotettu, keinotekoinen materiaali olisi jotenkin parempi (vaikka lämpöarvoltaan ovatkin huonompia) ja ympäristöystävällisempi. Yleensä nämä keinotekoiset materiaalit on vielä jossain ulkomailla valmistettuja ja sitten kuljetettu toisiin maihin. Lampaan lihaa ei ole pakko syödä, mutta ymmärtääkseni vegaanit eivät käytä mitään eläinperäisiä tuotteita.
Muniminen on kanoille luontainen toiminto. Ei ole pakko käyttää tehotuotettuja munia, niitä voi myös ostaa suoraan tiloilta. En vaan ymmärrä miten jokin keinotekoisesti valmistettu kananmunankorvike voisi olla millään tavalla parempi tai ympäristöystävällisempi kuin aito kananmuna.
Olen kerran ollut laittamassa lämpimiä voileipiä, joista osa oli vegaanisia. Mutta eihän se vegaaninen "juusto" edes sulanut, vaan lähinnä "hikoili" vaan uunissa. On vaikea ymmärtää miksi jotkut pitää sellaista keinotekoista, E-koodeja vilisevää tekojuustoa oikeaa juustoa terveellisempänä ja ympäristöystävällisempänä.
Näitä esimerkkejä on lukuisia, mutta vegaaniutta minun on vaan hankala ymmärtää. En ole vielä kuullut tarpeeksi hyviä perusteluja. Jotenkin ajattelen, että periaatteessa vegaanien mielestä lampaat, kanat, lehmät yms. "tuottavat" kotieläimet ovat täysin turhia, koska he eivät hyväksy niiden luontaisia ominaisuuksia. Siksi tämä "eläinrakkaus" on minusta vähän kyseenalaista.
On veganismissa varmaan jotain hyvääkin, mutta pitää vähän miettiä, että mitä. Sen sijaan "perinteinen" kasvisruokavalio on minusta ihan jees.
Ainiin, tuo naurettava villan ja nahan välttely, sen olinkin unohtanut... Kyllä, öljystä tehdyt muovivaatteet on varmasti parempia ympäristölle, etenkin kun niitä shoppailee kiinasta!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei objektiivisesti ottaen ole mitään epäselvyyttä. Puhutaanpa terveydestä, ympäristöstä tai eläinten oikeuksista, vegaanit ovat niitä ainoita, joiden valinnat on positiivisia. Me muut ollaan tekopyhiä teeskentelijöitä.
Ai positiivista on se, että survoo hirveän määrän lisäaineita naamaansa ja joka ikinen päivä? Katsopa joskus, miten pitkä lista raaka-aineita vegaanisissa proteiinituotteissa ja vuustoissa yms onkaan ja vertaa niitä listoja johonkin peruslihatuotteeseen ja juustoon. Homma on kaikkea muuta kuin rationaalista ja positiivista. Lisäksi Suomen olosuhteissa vaatetuksessa nahan ja villan välttely on niin aivotonta meininkiä kuin vain voi olla, ennemmin käytetään maailman öljyvarantoja, jotta saadaan ah-niin-ihanat eläimiä hyödyntämättömät muovikengät ja -vaatteet.
Mitä lisäaineita on esim. pavuissa, linsseissä, kikherneissä, parsakaalissa, kvinoassa ja pähkinöissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kasvisruokapäivä olisi mennyt sukkana läpi kaikille, jos siitä ei olisi tehty isoa numeroa. Aiemmin vuosikymmenten aikaan kouluissa oli yleensä vähintään yksi päivä viikossa, jolloin varsinainen ruoka oli joku puuro tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kasvissyöjiä jos se tehdään eläinten vuoksi, mutta vegaaniutta pidän vain typeränä itsekorostuksena. Ei ole mitään järkeä siinä ettei esim voi syödä leipää jossa on munaa, ei hunajaa, tai naurettavin kuulemani : ei voi syödä tiettyjä karkkeja kun niissä on väriainetta jossa on (muka) jonkun hyönteisen kuorta!!! Ihan pelletouhua, luokkaa "en voi astua laattojen sauman päälle" lapsellista.
Miten sinä siis kasvissyöjiä ymmärrät, jos tuomitset noin täysin sen, että ei haluta ruokavalinnoilla osallistua eläinten hyväksikäyttöön? Minusta näyttää, ettet ymmärrä asiaa ollenkaan.
Mitä hemmetin kyväksikäyttöä se hunaja tai hyönteisten kuoret on? Tai joku satunnainen hippu kananmunaa ruoan osan
🙄🙄🙄🙄🥱🥱🥱🥱
Vierailija kirjoitti:
En pidä, mutta toivon, että päätöksen takana ei ole maailmanpelastajan syndrooma. Ihan vain sen ihmisen itsensä takia, koska se on todella raskasta ajatella olevansa vastuussa koko maailmasta. Olen itsekin harkinnut vegaaniruokavalion kokeilemista terveyssyistä. Olen kuitenkin liian laiska ottaakseni selvää terveellisen ruokavalion koostamisesta pelkästään kasvikunnan tuotteita hyödyntäen.
Enpä ole kuullut tuollaisesta syndroomasta, että joku ajattelisi olevansa vastuussa koko maailmasta. Itse myönnän kyllä toivovani maailman parantumista monellakin tapaa, mutta tiedostan, että olen itse vastuussa pelkästään omista valinnoistani.
Välillä teen arvojeni vastaisia valintoja, ja huomaan aina että juuri ne on niitä pientä stressiä aiheuttavia asioita, joiden tekemistä saatan myöhemmin katua ja kyseenalaistaa. Pääosin vegaaninen ruokavalio ja vaikkapa ylimääräisen kulutuksen ja lentämisen lopettaminen taas eivät ole koskaan tuntuneet raskailta asioilta. Omien arvojen vastainen elämä olisi raskasta. Toki pitää muistaa myös kohtuullisuus ja armollisuus, koska kukaan tuskin pystyy täydellisesti arvojensa mukaan elämään.
Eikö se ole ihan yleisesti tiedossa, että onnellisuus tulee siitä, että elää omien arvojensa mukaista ja siten itselleen merkityksellistä elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän vastustukseen on syynsä. Jos olette vegaaneja olkaa sitä ihan keskenään. Älkää pakottako tai saatte sen mitä täälläkin keskustelussa tulee esiin.
Kasvisvaihtoehto on jo koulussa joten tarttukaa siihen , älkää esittäkö omaa valintaanne toisille totuutena tai saatte pakollisen lihapäivän itsellenne.
Liha on ravitsevaa ja luonnollista ruokaa eikä sen lisäksi tarvitse syödä pillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne "vegaaniset proteiinituotteet" on enemmän sekasyöjien tai uusien kasvissyöjien juttu kuin vegaanien. Pitkän linjan vegaanit yleensä käyttää ihan vaan palkokasveja, pähkinöitä, siemeniä, pienellä prosessoinnilla valmistettuja tuotteita kuten "soijajuusto" tofu tai tempeh, eikä ties mitä proteiini-isolaattipihvejä tms. Itse olen lähinnä KoKaRu eli kokokasvisruoan syöjä. Tarkoittaa että syön vähän prosessoitua kasvisruokaa, en mitään vuustoja, vegeleikkeleitä ja -nugetteja yms.
"Mitä lisäaineita on esim. pavuissa, linsseissä, kikherneissä, parsakaalissa, kvinoassa ja pähkinöissä?"
Yksikään tuntemani vegaani ei näitä syö, vaan syövät just niitä keinokorvike-eineksiä. Sekasyöjänä syön paljon enemmän kasviksia kuin he.
Jenkeissä on saatu myös tosi hyviä tuloksia ns. Blue Zones ruokavaliosta, joka ei tosin ole täysin vegaaninen mutta 90-95% syödystä on kasvilähteistä. Loppu voi olla esim. jogurttia tai kalaa. https://info.bluezonesproject.com/results