Pidätkö vegaaneja omituisina?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vegaani selvittää ja pesutella miten ja miksi vegaanius on niin ympäristöystävällistä?
Tekoäly pystyy antaman helposti yksityiskohtaisemman vastauksen, mutta perussyy on se, että eläinten hyötysuhde on aika huono. Vain kymmenesosa niiden syömistä kaloreista muuttuu lihantuotannossa ihmisten (tai lemmikkien) syötävissä oleviksi kaloreiksi. Onhan se tehokkaampaa eläinrehun sijaan viljellä kasveja, jotka käy ihmiselle ravinnoksi, ja käyttää ne suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on muutaman vuoden vanha trendi ilmiö. Tietyt lampaat hurahtaa kaikkeen tuollaiseen.
Miekii ku toikii !
Voi hyvänen aika. Antiikin Kreikassa jo oli filosofeja ja näiden seuraajia jotka noudattivat vegaaniruokavaliota.Antiikin Kreikan perintönä on säilynyt kaksi kirjaa, jotka puhuvat vegaaniruokavalion puolesta. Porfyrioksen Pidättäytyminen sielullisten olentojen syömisestä ja Plutarkhoksen Lihansyönnistä esittelevät sangen moderneilta kuulostavia ajatuksia eläimen ja ihmisen samankaltaisuudesta, eläinten älykkyydestä ja jopa eläinten oikeuksista. Myös Platonin tiedetään puhuneen kasvissyönnin puolesta.
Esim. jainalaisuuteen on aina kuulunut kärsimyksen aiheuttamisesta pidättäytyminen, eli veganismi. Osaan buddhalaisten suuntauksista ja luostariruokavaliois
Liittyy miten suomalaisten teinityttöjen vegaaniuteen ? Antiikin kreikastako uskot heidän matkineen asiaa ?
Voi hyvänen aika...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleensä aikamoisia minä minä minä tyyppejä. Kun ekan kerran tapaan niin vartin jälkeen kyllä on selvää kaikille vegaanius.
Tämä on nimenomaan kääntynyt päälaelleen. Jos lehdessä on lihaton resepti, eiköhän siellä ole linasyöjä vinkumassa kuinka on pahaa jne
Sama koskee mitä tahansa keskustelua aiheesta.
Olet noista lehtien resepteistä niin väärässä kuin vain voit olla. Perusnaistenlehdissä ei nykyisin muita reseptejä juuri olekaan kuin kasvisreseptejä, Kodin Kuvalehti ja Kotiliesi etunenässä. Vertailun vuoksi, ruotsalaisissa viikkolehdissä, joita on Suomessakin saatavilla eli noin viisi eri julkaisua, kaikissa reseptit ovat sekasyöjille. Jokaisessa lehdessä on yksi tai kaksi kasvisruokareseptiä. Eli onkohan asia näin, että tämä vegaanituputus on jo muualla maailmassa men
Ei ole kovin usein kyllä kasvisruokia noissa lehdissä näin kasvissyöjän näkökulmasta. Muutama vuosi sitten oli enemmän, mutta ei enää. Esim. itse tilasin Maku-lehteä ennen, koska siinä oli aika paljon kasvisreseptejäkin, ja liharesepteissäkin oli usein ohjeita miten voi valmistaa vegeversion. Lopetin tilauksen, kun siinä ei ollut enää juuri yhtään kasvisreseptejä.
Suurin osa vegaaneista on joskus syönyt lihaa, tietäen miltä se maistui, ja he ovat jossain kohtaa tehneet valinnan olla syömättä sitä. Mutta osa sekasyöjistä ei ole koskaan syönyt vegaaniruokaa koska oletus on heti että se on pahaa. Kannattaa aina edes kokeilla ja antaa mahdollisuus.
"
Liittyy miten suomalaisten teinityttöjen vegaaniuteen ? Antiikin kreikastako uskot heidän matkineen asiaa ?
Voi hyvänen aika..."
Et maininnut mitään teinitytöistä. Muta ei sittenkään tosiaan ole mikään muutaman vuoden vanha trendi, minä olin teini 30-40 vuotta sitten ja jo silloin osa nuorista alkoi kasvissyöjiksi tai vegaaneiksi. Oli myös asiaa kannattavia lehtiä kuten Voi Hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäiseen kysymykseen: En. Fiksuja ja empaattisia ihmisiä.
Vegaanius. Tatuoinnit. Goottilaisuus. Punkkarit. Lättähatut jne jne....
Kaikki on lähtöisin apinoinnista. Itse nämä ihmiset eivät ole niiksi ryhtymistä päättäneet. Lammas juoksee lampaan perässä... Määäääää !
Halutaan kuulua johonkin joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän sellaisia vegaaneja omituisina, jotka eivät pysty joustamaan vegaaniudestaan kylässä/juhlissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos kysytään erityisruokavalioista, allergioista jne., niin mielestäni silloin ei ilmoiteta että "en syö sitä enkä tätä", jos syy on oma eettinen valinta. On väärin kuormittaa muita omilla valinnoillaan.
Ilmeisesti juutalaiselle, muslimille tms. myös sama kohtelu? Vedät sitä possua nyt vaan, kyllä nyt juhlissa voi kohteliaisuuden takia vähän poiketa. Kamalaa toisten ihmisten maailmankatsomuksen epäkunnioitusta tuollainen.
Muutenkin, kyllä minusta ihmiset saa valita vapaasit mitä syö jopa ilman eettistä tai uskonnollista perustetta. Esim. jotkut laihdutaa, toiset välttää hiilareita, ruokavalioita on monenlaisia. Ei ole pakko juhlissa poiketa omasta linjasta.
Kukaan ei ole väittänyt että pitäisi poiketa juhlissa omasta ruokavaliosta. Pointti oli että kun on valinnasta eikä välttämättömyydestä kyse, tyydytään siihen mitä on tarjolla. Itse en juhlien järjestäjän näkökulmasta pidä reiluna, että muutenkin yleensä kovassa juhlastressissä kuormitetaan kutsujaa monimutkaisilla ei-välttämättömillä ruokarajoituksilla.
On muuten menun/vaivannäön kannalta aivan eri asia jos muslimi ei syö possua, kuin tehdä kaikki sekä vegaanisena että ei-vegaanisena. Ei-vegaaniset reseptit vaativat usein kai kalliita erikoistuotteita, perehtymistä niiden laittoon jne. Miksi vegaanit ei tajua, että keskivertosekasyöjä joutuu tekemään aikamoisen tutkimustyön että saa perusleivonnaisia vegaaniversioina tehtyä?? En ikipäivänä kehtaisi teettää sellaista työtä itseni takia. Eikä tässä ole kyse siitä ettei kunnioiteta toisten valintoja, mutta jonkinlainen sopeutumiskyky on aikuisen ihmisen ihan hyvä säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Onko Riikka Purra kummallinen? Hänhän on vegaani.
Onkin viimeisen päälle friikki. Vähän väliä näyttää siltä, että on jonkun ravintoaineen puutos ja välillä näyttää siltä, että kohta katkeaa verisuoni päästä. Eikä se huutelu menkää töihin, menkää töihin oikein vaikuta täyspäisen aikuisen touhulta, varsinkin kun hänellä itsellään on hatara eli lähes olematon kokemus varsinaisista oikeista töistä.
Oletteko te kaikki täällä jotenkin sairaita ?
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan sitä kissaasi pakota vegaaniksi. Se olisi eläinrääkkäystä.
Ei tuosta koiratkaan pidä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te kaikki täällä jotenkin sairaita ?
Psyykkisesti kyllä aika moni meistä.
"On muuten menun/vaivannäön kannalta aivan eri asia jos muslimi ei syö possua, kuin tehdä kaikki sekä vegaanisena että ei-vegaanisena. Ei-vegaaniset reseptit vaativat usein kai kalliita erikoistuotteita, perehtymistä niiden laittoon jne. Miksi vegaanit ei tajua, että keskivertosekasyöjä joutuu tekemään aikamoisen tutkimustyön että saa perusleivonnaisia vegaaniversioina tehtyä?? En ikipäivänä kehtaisi teettää sellaista työtä itseni takia. Eikä tässä ole kyse siitä ettei kunnioiteta toisten valintoja, mutta jonkinlainen sopeutumiskyky on aikuisen ihmisen ihan hyvä säilyttää."
Ei niitä itse tarvitse laittaa niitä vegaanisia vaihtoehtoja, ihan varmasti vegaani on tyytyväinen valmiina ostettuun asiaan. Esim. seisova pöytä -tyyppisestä tarjoilusta osa käy luonnostaan yleensä vegaanillekin: salaatti, peruna, leipä. Sitten vaan valmiina ostettua kasvispyörykkää vaikka siihen sivuun että on proteiiniruokaa vegaanillekin, ehkä vegaanimajoneesia tms. kastiketta valmiina.
Vierailija kirjoitti:
yleensä aikamoisia minä minä minä tyyppejä. Kun ekan kerran tapaan niin vartin jälkeen kyllä on selvää kaikille vegaanius.
Juu hyvin on tuttua tämä. Ovat mielipiteissään ääliömäisen ehdottomia. Syyllistävät muita joka asiasta.
124: Minulle on tullut Kodin Kuvalehti kestona pitkälle toistakymmentä vuotta. Sen nykyiset kokit eivät ole tehneet vuosikausiin juuri mitään muita kuin vegereseptejä ja jokaiseen harvaan liharuokaankin on ympätty myös vegeversio. Milloin olet itse viimeksi tuota lehteä edes lukenut?
Vegaanit ovat yleensä hyvätuloisia naisia jotka eivät itse tee ruokaansa. Vegeruoka tarvitsee tietoutta ja viitseliäisyyttä. Helppoa mennä ravintolaan syömään kallista vegeruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kasvissyöjiä jos se tehdään eläinten vuoksi, mutta vegaaniutta pidän vain typeränä itsekorostuksena. Ei ole mitään järkeä siinä ettei esim voi syödä leipää jossa on munaa, ei hunajaa, tai naurettavin kuulemani : ei voi syödä tiettyjä karkkeja kun niissä on väriainetta jossa on (muka) jonkun hyönteisen kuorta!!! Ihan pelletouhua, luokkaa "en voi astua laattojen sauman päälle" lapsellista.
Menee heillä jo pakonomaisen käyttäytymisen oireisiin. On olemassa ihan diagnoosikin tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius. Tatuoinnit. Goottilaisuus. Punkkarit. Lättähatut jne jne....
Kaikki on lähtöisin apinoinnista. Itse nämä ihmiset eivät ole niiksi ryhtymistä päättäneet. Lammas juoksee lampaan perässä... Määäääää !
Halutaan kuulua johonkin joukkoon.
Ja sitten on syrjäytyneet, jotka eivät ole koskaan saaneet tuntea kuuluvansa mihinkään joukkoon. Heillä on äänitorvenaan nettipalstat, joissa voivat vihdoin kokea merkityksellisyyttä kertoessaan mielipiteensä koko maailmalle. Yleisön he ajattelevat mielessään todella suureksi. Ja se meille toki suotakoon.
Jotkut on laiskoja. Ja luulevat että pavuista ja salaatista saa riittävät vitamiinit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit on rationaalisia ruokailijoita, toisin kuin me muut.
Tästä ei objektiivisesti ottaen ole mitään epäselvyyttä. Puhutaanpa terveydestä, ympäristöstä tai eläinten oikeuksista, vegaanit ovat niitä ainoita, joiden valinnat on positiivisia. Me muut ollaan tekopyhiä teeskentelijöitä.
Ai positiivista on se, että survoo hirveän määrän lisäaineita naamaansa ja joka ikinen päivä? Katsopa joskus, miten pitkä lista raaka-aineita vegaanisissa proteiinituotteissa ja vuustoissa yms onkaan ja vertaa niitä listoja johonkin peruslihatuotteeseen ja juustoon. Homma on kaikkea muuta kuin rationaalista ja positiivista. Lisäksi Suomen olosuhteissa vaatetuksessa nahan ja villan välttely on niin aivotonta meininkiä kuin vain voi olla, ennemmin käytetään maailman öljyvarantoja, jotta saadaan ah-niin-ihanat eläimiä hyödyntämättömät muovikengät ja -vaatteet.
Joo mulla oli kaveri kasvissyöjä joka rakastaa fleecevaatteita! Ei tajunnut.