Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi meille yhä vuonna 2025 syötetään joulusta kuvaa suvun kokoontumisena

Vierailija
20.11.2025 |

Tykkään joulunajasta ja ostinpa nyt muutamia joulu- ja sisustuslehtiä tunnelmaan päästäkseni.

Rupesi todella paljon ärsyttämään, koska kaikkien lehtien kaikissa henkilöhaastatteluissa ja kotiesittelyissä kerrotaan, kuinka kymmenpäinen suku kokoontuu jouluna yhteen, kaikki tuovat joulupöytään perinteisiä herkkuja, lahjat avataan isolla porukalla illalla, kuusi on koristeltu jo aatonaattona tietenkin yhdessä isolla joukolla, pukki käy, pelataan yömyöhään lautapelejä, kas kun ei reellä lähdetä kirkkoon aamulla... Siis niin vanha ja kliseinen kuva joulunvietosta, että ihan nauratti!

Olen itse yli nelikymppinen, keskiluokkainen, kaupungissa asuva ihminen - eronnut, lapsia on - eikä omassa tuttavapiirissäni kukaan, ei kukaan, vietä tällaista joulua! Harva laittaa mitään perinteistä joulupöytää laatikkoineen - enemmän ihmiset käyvät syömässä ravintoloissa tai monessa perheessä kerätään kaikkien herkkuruokatoiveet ja pöydässä voi olla vaikka sushia ja pitsaa. Perheet ovat pieniä, eikä suurella osalla ole olemassa mitään suurta läheistä sukua ja vaikka olisikin, niin ei ole mahdollisuutta kokoontua jouluna yhteen. Joulua voidaan viettää puolison ja/tai lasten kanssa. Yksin vietetty joulu on myös monen tutun toivelistalla, se että saa tehdä aivan mitä huvittaa ja vain rentoutua kaikessa rauhassa. 

Miksi ihmeessä haluamme pitää yllä tällaista kliseistä ja vanhentunutta kuvaa joulun vietosta? Eikö tosiaan lehteen löytynyt yhtäkään ihmistä kertomaan esimerkiksi sinkkujoulusta kaupungissa? 

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahallahan saa vaikka mitä. Olisi kiva olla noin rikas kuin te.

Emme ole rikkaita, seiniä on maksettu yli 40v yhteensä nippanappa keskituloisina. 1. talosta tehtiin hyvä tili, toisesta talosta jäi rahaa yli kun tämä nykyinen rakennettiin

Ei tämä viimeinen talomme ole miljoonia maksanut vaikka onkin pks, pieni vain 120m2 mutta ruokailutila on kivan iso. Kaiken lähtökohta suunnittelussa

Vierailija
122/143 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeudutanko teillä juhlavaatteisiinkin? Onko naisilla kampaukset ja meikit?

--

Kyllä, juhlavaatteet kun juhla on.

-Eri

Meillä myös juhlavammat mutta mukavat vatteet. Ja kyllä tyttäret ja miniä meikkaavat kuten aina, minulla vain ripsiväriä. Puhtaat hiukset tietty

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua inhottaa joulun hautausmaaralli. Ajetaan kymmeniä tai jopa satoja kilometrejä jonkun v...n kynttilän kanssa, joka sitten muka hartaana sytytetään ja leikitään hyvää ihmistä. Jätetään se valtava kynttiläroskasaasta hautausmaille lojumaan. Kukapa ajelee taas kymmeniä tai satoja kilometrejä siivoamaan sen pois? Niin hirveää saastuttamista kaikin puolin. Omaisia voi kukin muistella omassa päässään vaikka missä ja sytyttää halutessaan kotona sen kynttilän. 

Ei kai siellä haudoillakaan ole pakko "ravata". Mitä tuosta valittaa. Kaunis perinne se sekin on.

Ei kaunis vaan kauhea kaaosperinne. Mielipuolista hulluutta suorastaan. 

Vierailija
124/143 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jouluna on mukavaa kokoontua yhteen läheisten kanssa. Esimerkiksi vanhempien, isovanhempien ja sisarusten kanssa, ja lapset mukaan. Se on ainakin itselleni myös sitä joulun tunnelmaa, yhdessäolo läheisten kanssa.

Vierailija
125/143 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas tiedän kaveripiiristänikin useita perheitä, jotka kokoontuvat isolla porukalla joulun viettoon. 

Sama omassa suvussani, minä ja mieheni ja lapset vietetään joka joulu minun vanhempieni + suvun kanssa. Vanhempien luona, kannetaan pöytiä ja tuoleja niin että kaikki mahtuu syömään. Ruuat tehdään porukalla.

29 meitä on kaikkiaan tällä hetkellä, neljä sukupolvea. Välillä on ollut 5 sukupolveakin. Kaikille on tärkeää päästä mukaan, koska jouluaatto on ainoa päivä vuodesta kun kokoonnutaan, ja että myös ulkomailla asuvat ovat paikalla.

On hieno perinne. Tosin silti ajattelen niin että kun vanhemmistani aika jättää, sitten on omien joulujen aika. 

Vierailija
126/143 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä joulunviettojutuissa eniten ihmetyttää juuri tuo suuren suvun korostaminen ja se, että pyhät vietetään aina yhdessä sillä porukalla. Miten se käytännössä järjestyy? Ei meillä ainakaan lähisuvussa ole kenelläkään sellaista tilaa, että kaikki mahtuisivat kolmeksi päiväksi saman katon alle syömään ja yöpymään lahjaröykkiöiden keskelle? Ja aivan hirveä työ on sillä järjestäjällä kestittää parikin päivää joku kymmenen hengen porukka juhlaruokineen ja joulukahveineen. En todellakaan haaveile tuollaisesta joulusta. 

Voihan niitä kokoontumisia järjestää jouluaattona, joulupäivänä ja tapaninpäivänä eri paikassa eri päivinä. Jouluaattona paikan päällä voivat olla isovanhemmat ja tapaninpäivänä käydään vaikka serkkujen tai muiden läheisten sukulaisten luona. Ei sen saman porukan tarvitse olla 3 päivää samassa paikassa. Nykyisin suvut voivat olla aika pieniä etenkin isällä on yksi veli ja äidillä yksi sisko eivätkä kaikki isovanhemmat ole enää hengissä.

Vierailija
127/143 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös keski-ikäinen, keskiluokkainen kaupunkilainen ja olen miettinyt samaa, että kuinka tämä joulukuvasto ei ollenkaan vastaa todellisuutta. 

Oikein mietin omaa kaveripiiriäni, työkavereita jne joiden kanssa nyt joulunvietosta on puhuttu, niin tasan yksi ihminen menee maalle vanhempiensa luo ja sinne tulee myös hänen veljensä vaimonsa kanssa sekä sisko perheineen, joka asuu muutenkin siinä aivan lähellä. 

Muut tuttavani viettävät joulua mm. lähtemällä puolisonsa kanssa Espanjaan, lähtemällä ystävien kanssa Pariisiin, olemalla yksin kotona (ei halua viettää joulua, ei koe olevansa jouluihminen, lapsi menee isänsä kanssa sukuloimaan), olemalla joulunpyhät töissä (moni hoitoalalla työskentelevä haluaa hyvät lisät & jos ei ole lapsia, niin...), aattona ex-puolison ja lasten kanssa, muuten pyhät itsekseen...

Kukaan ei ole hekumoinut mistään kinkun paistamisesta ja porkkanalaatikosta. 

Haloo toimittajat, jospa ensi vuonna saisi lukea juttuja myös kaupunkilaisjouluista ja sinkkujouluista! 

Vierailija
128/143 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vasta marraskuu. Aivan liian aikaista aloittaa joulusta mankuminen.

Mksi joulua on mainostettu jo monta viikkoa?

Vierailija
129/143 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna pääset kehumaan itseäsi ja saavutuksiasi suvulle.  

Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on edessä elämäni 64. joulu. Vain yhden joulun olen tätä ennen viettänyt yksin. Toissajoulun. Tai no ilman perhettä ja sukua vietin myös joulun 2012, koska olin silloin sairaalassa, mutta en mä siellä yksin ollut, koska samassa huoneessa oli muitakin potilaita. Ja hoitajat tiettty myös. Jo toissa jouluna mua alkoi sitten kaveritkin kutsua heille jouluksi, koska ajattelivat, että onhan se nyt vähän kurjaa, jos joutuu olemaan yksin. Mä kuitenkin nimenomaan halusin olla yksin. Kerrankin.

Mulla ei ole sellaisia tuttuja, jotka haluaisivat olla jouluna yksin. Olen siinä mielessä kummajainen. Mutta mä järkkäsin sukujouluja muutaman vuosikymmenen ja nyt en vaan enää jaksa. En järjestää niitä enkä osallistua niihin. Mun tuttuni kyllä edelleen viettävät oikein mielellään jouluja aikuisten lastensa ja mahdollisten lastenlastensakin kanssa. Moni mielellään kutsuu sisaruksiaankin yhteiseen joulunviettoon. 

Mitä tulee noihin tiloihin, niin 2023 meillä sattui mittava vesivahinko ja oli viikko aikaa tyhjentää koko asunnon alakerta. Mä hetken aikaa mietin, mitä teen olohuoneen 12 hengen ruokapöydälle. Jos heitän menemään, niin ei enää sukujouluja meillä. Päätin heittää. Eli ei mun kotiini nyt tosiaan enää suku edes mahtuisi saman pöydän ääreen syömään. Omille lapsilleni oli ihan ok, että hekin alkavat viettää omia joulujaan ja sukujoulujen aika on ohi. Siskoni jatkaa oman jälkikasvunsa kanssa edelleen sukujoulujen järjestämistä. 

Vierailija
131/143 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olis se aika mälsä lehtikuva kun on koristeet ja pöytä katettu kukkuroilleen ja 1 ihminen siinä sitten kaataa lasillisen viiniä itselleen.

Vierailija
132/143 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas tiedän kaveripiiristänikin useita perheitä, jotka kokoontuvat isolla porukalla joulun viettoon. 

Sama omassa suvussani, minä ja mieheni ja lapset vietetään joka joulu minun vanhempieni + suvun kanssa. Vanhempien luona, kannetaan pöytiä ja tuoleja niin että kaikki mahtuu syömään. Ruuat tehdään porukalla.

29 meitä on kaikkiaan tällä hetkellä, neljä sukupolvea. Välillä on ollut 5 sukupolveakin. Kaikille on tärkeää päästä mukaan, koska jouluaatto on ainoa päivä vuodesta kun kokoonnutaan, ja että myös ulkomailla asuvat ovat paikalla.

On hieno perinne. Tosin silti ajattelen niin että kun vanhemmistani aika jättää, sitten on omien joulujen aika. 

Sääli, kun sinun lapset, lapsenlapset ja sisarusten lapset ei pääse nauttimaan sukujouluista. Jospa ottaisit itse sukujoulun järjestämisen tehtäväksesi?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olis se aika mälsä lehtikuva kun on koristeet ja pöytä katettu kukkuroilleen ja 1 ihminen siinä sitten kaataa lasillisen viiniä itselleen.

No tämä. Noin muutenkin kaikissa lehdissä on tarkoitus luoda mielikuvia. Mielikuvia, jotka saavat ihmiset haluamaan jotain. Isompia asuntoja, hienoja huonekaluja, kauniita koriste-esineitä, ihania ruokia jne.  Siis kuluttamaan. 

Vierailija
134/143 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että tehdään joulukuvaus siitä miten ei vietetä varsinaisesti joulua? Nykyaikaisesta joulusta joka on vähän kuin mikä muukin viikonloppu. Kaikestä sinäkin ärsyynnyt.

Onhan tuo kliseinen kiva joulusta, mutta mitä sitten. Voihan niitä perinteitä kuitenkin korostaa. Tiedän monia jotka edelleen satsaavat sukujouluun, tai jopa ykisnäisten yhteiseen kaverijouluun. 

Vierailija
135/143 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monet asuu lähellä sukuaan. Meillä on se kymmenpäinen joukko aattoiltana mutta kaikki yöpyvät omissa kodeissaan. 

Samoin, 10-12 syöjää saman pöydän ääressä. En tiedä parempaa ja nautin tilanteesta. Kerran vuodessa näin isolla porukalla, pienemmillä sitten muina juhla-aikoina.

Vierailija
136/143 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sukujoulu on ihana ja sinkkujoulu kertoo yksinäisyydestä. Vietetään perheen kesken mutta aina haaveillut sukujoulusta. Itse en kutsu ketään kun en jaksa järjestellä ja maksella.

Tässähän se kiteytyy. Haaveissa olisi, mutta jonkun muun pitää viitsiä järjestää ja maksaa.

Vierailija
137/143 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä joulunviettojutuissa eniten ihmetyttää juuri tuo suuren suvun korostaminen ja se, että pyhät vietetään aina yhdessä sillä porukalla. Miten se käytännössä järjestyy? Ei meillä ainakaan lähisuvussa ole kenelläkään sellaista tilaa, että kaikki mahtuisivat kolmeksi päiväksi saman katon alle syömään ja yöpymään lahjaröykkiöiden keskelle? Ja aivan hirveä työ on sillä järjestäjällä kestittää parikin päivää joku kymmenen hengen porukka juhlaruokineen ja joulukahveineen. En todellakaan haaveile tuollaisesta joulusta. 

Voihan niitä kokoontumisia järjestää jouluaattona, joulupäivänä ja tapaninpäivänä eri paikassa eri päivinä. Jouluaattona paikan päällä voivat olla isovanhemmat ja tapaninpäivänä käydään vaikka serkkujen tai muiden läheisten sukulaisten luona. Ei sen saman porukan tarvitse olla 3 päivää samassa paikassa. Nykyisin suvut voiva

Ja kaikki asuvat samassa kylässä? Minun sukulaiseni asuvat satojen kilometrien päässä, siellä sun täällä. Jos pitäisi kaikkien luona käydä, pitäisi istua koko joulu autonratin takana bensaa käryttämässä. 

Enää ei eletä agraariaikaa, se sopisi muistaa. 

Vierailija
138/143 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suuryritykset tienaa vielä näin vuonna 2025 joululla aivan helkkaristi pätäkkää ja vetoava markkinointi on vielä näin vuonna 2025 yksi toimivimmista tavoista haalia asiakkaita. Kuinka moneen uskoisit vetoavan kuvastot ja videot, joissa keski-ikäinen oman tiensä kulkija syö pizzaa valkoiseen toimistotyyliin sisustetussa kämpässä? Sushia vetävä kaveriporukkakin olisi hyvää mainosta lähinnä aasialaisille ravintoloille. Vaikka on vuosi 2025.

Bisnesmaailmassa ollaan tarkkoja siitä, milloin ja kuinka paljon vuodella 2025 on painoarvoa ja milloin ei, ja joulun markkinointi juurikin on tilanne, jossa perinteisyys myy enemmän, kuin rajojen rikkominen. Jokainen markkinoinnin ja yritystoiminnan alkeistakin tietävä tajuaa tämän kyllä

Vierailija
139/143 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet 36 joulua yhdessä, tämä seuraava on 37:s. Vuonna 1993 anoppi ja appi olivat meillä joulun ja äitini kävi meillä syömässä jouluaterian elämänsä kuusi viimeistä joulua 2000-luvulla, kun asui naapurikerrostalossa isän kuoleman jälkeen. Muuten olemme aina olleet mieheni kanssa kahdestaan jouluna, ja näin on ollut hyvä. Muuta en ole koskaan kaivannut. 

Vierailija
140/143 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on telkkarissa ainakin kaksi mainosta, jossa koko suku istuu yhdessä ison pöydän ääressä ja pöytä pullistelee erilaisia herkkuja. Kenellä on ihan oikeasti niin pitkä pöytä, että sen ympärille mahtuu 20 tuolia ihan väljästi? Kenellä on kylmäsailytystilaa niin paljon, että sinne mahtuu joulun ruuat? Tarpeeksi tilavat uunit laatikoiden paistamiseen?

Meillä on jouluna kuusi henkilöä. Minua stressaa jo nyt, miten saan kaiken mahtumaan jääkaappiin. Jouluna pitäisi paistaa peruna-, lanttu- ja porkkanalaatikot joulupöytään eikä ne mahdu samaan aikaan uuniin. Meillä on kiretoilmauuni, mutta kiertoilma lakkasi toimimasta vähän aikaa sitten. Vanhaa uunia ei kannata korjauttaa eikä uutta tee mieli ostaa, kun tasalämpö toimii.

"Kenellä on ihan oikeasti niin pitkä pöytä, että sen ympärille mahtuu 20 tuolia ihan väljästi?" Meillä. Normaali ruokapyötä vetää tosin vain 10, mutta lasitetulta terassilta voidaan nostaa 2 ruokapöytää lisää. Vaatii muutaman nojatuolin ja sohvapöydä siirtämisen, mutta noilla eväillä mahtuu max. 8 metriä ruokapöytää. Muistaakseni 22 henkilöä on suurin määrä, mikä meillä on ollut samassa pöydässä syömässä.

"Kenellä on kylmäsailytystilaa niin paljon, että sinne mahtuu joulun ruuat?" Meillä. Keittiön kylmäkoneiden lisäksi on yksi ylimääräinen jääkaappi ja arkkupakastin.

"Tarpeeksi tilavat uunit laatikoiden paistamiseen?" Meillä. Tuohonhan riittää ihan tavallinen uuni. Kaikkea ei ole pakko paistaa yhtä aikaa, ja jos on, kiertoilmauuniin voi laittaa toisen kerroksen. Jos ei riitä, leivinuunin voi lämmittää.