Miksi meille yhä vuonna 2025 syötetään joulusta kuvaa suvun kokoontumisena
Tykkään joulunajasta ja ostinpa nyt muutamia joulu- ja sisustuslehtiä tunnelmaan päästäkseni.
Rupesi todella paljon ärsyttämään, koska kaikkien lehtien kaikissa henkilöhaastatteluissa ja kotiesittelyissä kerrotaan, kuinka kymmenpäinen suku kokoontuu jouluna yhteen, kaikki tuovat joulupöytään perinteisiä herkkuja, lahjat avataan isolla porukalla illalla, kuusi on koristeltu jo aatonaattona tietenkin yhdessä isolla joukolla, pukki käy, pelataan yömyöhään lautapelejä, kas kun ei reellä lähdetä kirkkoon aamulla... Siis niin vanha ja kliseinen kuva joulunvietosta, että ihan nauratti!
Olen itse yli nelikymppinen, keskiluokkainen, kaupungissa asuva ihminen - eronnut, lapsia on - eikä omassa tuttavapiirissäni kukaan, ei kukaan, vietä tällaista joulua! Harva laittaa mitään perinteistä joulupöytää laatikkoineen - enemmän ihmiset käyvät syömässä ravintoloissa tai monessa perheessä kerätään kaikkien herkkuruokatoiveet ja pöydässä voi olla vaikka sushia ja pitsaa. Perheet ovat pieniä, eikä suurella osalla ole olemassa mitään suurta läheistä sukua ja vaikka olisikin, niin ei ole mahdollisuutta kokoontua jouluna yhteen. Joulua voidaan viettää puolison ja/tai lasten kanssa. Yksin vietetty joulu on myös monen tutun toivelistalla, se että saa tehdä aivan mitä huvittaa ja vain rentoutua kaikessa rauhassa.
Miksi ihmeessä haluamme pitää yllä tällaista kliseistä ja vanhentunutta kuvaa joulun vietosta? Eikö tosiaan lehteen löytynyt yhtäkään ihmistä kertomaan esimerkiksi sinkkujoulusta kaupungissa?
Kommentit (69)
Minä taas en tunne ketään, joka ei viettäisi ns.perinteistä joulua laatikoineen yms.
Itse olen nelikymppinen ja koska meillä on iso talo, niin kutsutaan molempien vanhemmat meille jouluaatoksi ja syödään porukalla perinteisiä jouluruokia ja jotain uusiakin siinä joukossa. Lapset avaa lahjoja jne. Ikäisissäni kaveripiireissä perheet yleensä menevät jomman kumman (iso)vanhempien luo jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en tunne ketään, joka ei viettäisi ns.perinteistä joulua laatikoineen yms.
Itse olen nelikymppinen ja koska meillä on iso talo, niin kutsutaan molempien vanhemmat meille jouluaatoksi ja syödään porukalla perinteisiä jouluruokia ja jotain uusiakin siinä joukossa. Lapset avaa lahjoja jne. Ikäisissäni kaveripiireissä perheet yleensä menevät jomman kumman (iso)vanhempien luo jouluksi.
Niin ja meillä mummot tuo aina laatikot mukanaan ja me itse huolehditaan sitten osasta ruuista. Ei jää kaikki omalle kontolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No valehtelet. Harva ravintola on edes auki jouluna. Ja luuletko että kaikki mummot ja papat on keskenään sushia vääntämässä? Meillä on viimeiset 25 vuotta ollut 3 sukupolvea joulunvietossa, joka joulu.
Muuta pois sieltä metsästä niin voisit yllättyä että ravintolat ja kaupat on myös jouluna auki.
Kaupat joo mutta kyllä on edelleen hyvin harvassa ne ruokaravintolat jotka on auki aattoiltana tai joulupäivänä. Lähinnä niitä on hotelleissa eikä sinne oikein hotellin ulkopuolisia mahdu.
Helsingissä on monessa ravintolassa jouluruokailu aattona
No en nyt sanoisi monessa. Mihinkään ei enää viime vuonna saanut pöytävarausta aattoillaksi kun josk
Sä oot ollut myöhässä, me varataan yleensä lokakuussa.
Mulla on vino pino joululehtiä vuosien varrelta, mutta mitään sukujoulujuttuja en muista lukeneeni niistä. Sen sijaan kaupunkilaisen nuorenparin jouluista ja 2-4 - lapsisen perheen jouluista useinkin.
Tyypillinen tarina on isolla rahalla kunnostetussa vanhassa kansakoulussa tai hirsitalossa asuvan perheen jouluvalmistelut. Äiti on yleensä sisustusalan ammattilainen. Mahdolliset lemmikit eivät ole moksiskaan roikkuvista tai lattialla olevista koristeista. Todella uskottavaa.
Rakastan niitä tarinoita 😂
Vuosia sitten yhden tutun kodista haluttiin tehdä lehteen joulujuttu. Kuvat käytiin ottamassa kuukausia etukäteen. Itse lehtijuttu oli osin sellainen, että tuttuni oli ihmetellyt ketä ne onkaan käynyt haastattelemassa.
Jos haluaa olla "erikoinen" ja skipata jouluruuat, miksi puhutaan aina pitsasta tai sushista, jotka ovat nykyään hyvin arkipäiväisiä? Miksi ei voi laittaa jotain oikeasti erilaista ja juhlavaa?
Olen kerran ollut mukana tämmöisessä "koko suku kokoontuu yhteen" jouluna. Toista kertaa en osallistunut. Oli niin vaivaantunut tunnelma.
Ehkä ap:n kuplassa toimitaan noin, mutta meillä on kyllä vietetty ihan perinteistä joulua tosin oman perheen voimin. Kun lapset olivat pienempiä, päätettiin, että olisi liian iso vaiva lähteä isovanhempien luo toiselle paikkakunnalle, joten alettiin juhlia oman perheen voimin. Tyypillisesti ohjelmassa on joulukirkko, ruokailu ja lahjat. Ruokana perinteiset jouluruuat.
Aamulla lapset ehkä katsoivat lastenohjelmia, mutta sitten katsotaan koko perheen voimin Lumiukko, joulurauhanjulistus ja sitten on riisipuuron aika. Illemmalla kirkon jälkeen pöydässä on perunoita, erilaisia kaloja (graavilohta ja -siikaa, silakoita ja sillejä), kinkkua, laatikoita, lihapullia, herneitä. Pois on jätetty ne ruuat, joita kukaan ei halua syödä ja niitä, mistä tykätään, on vähän enemmän. Joulupöydässä ei taatusti ole sushia tai pizzaa. Eikä varmasti lähdetä mihinkään ravintolaan, vaan ollaan kotona.
Ajan myötä ohjelma muuttuu tilanteen mukaan. Jos lapset perheineen haluavat tulla viettämään joulua, se sopii. Jos he haluavat viettää joulua oman perheen voimin, sekin sopii. Ehkä jossain vaiheessa joku lapsista kutsuu meidät vanhemmat viettämään joulua perheensä kanssa. Ehkä juhlimme kahdestaan. Tai ehkä joku lapsista tulee perheensä kanssa meille joulun viettoon.
Joulun idea on lapsen syntymä, paha siihen on mitään muuta esittää. Siis lisääntyminen, muu perhe ja suku tulee siinä ohessa.