Miksi meille yhä vuonna 2025 syötetään joulusta kuvaa suvun kokoontumisena
Tykkään joulunajasta ja ostinpa nyt muutamia joulu- ja sisustuslehtiä tunnelmaan päästäkseni.
Rupesi todella paljon ärsyttämään, koska kaikkien lehtien kaikissa henkilöhaastatteluissa ja kotiesittelyissä kerrotaan, kuinka kymmenpäinen suku kokoontuu jouluna yhteen, kaikki tuovat joulupöytään perinteisiä herkkuja, lahjat avataan isolla porukalla illalla, kuusi on koristeltu jo aatonaattona tietenkin yhdessä isolla joukolla, pukki käy, pelataan yömyöhään lautapelejä, kas kun ei reellä lähdetä kirkkoon aamulla... Siis niin vanha ja kliseinen kuva joulunvietosta, että ihan nauratti!
Olen itse yli nelikymppinen, keskiluokkainen, kaupungissa asuva ihminen - eronnut, lapsia on - eikä omassa tuttavapiirissäni kukaan, ei kukaan, vietä tällaista joulua! Harva laittaa mitään perinteistä joulupöytää laatikkoineen - enemmän ihmiset käyvät syömässä ravintoloissa tai monessa perheessä kerätään kaikkien herkkuruokatoiveet ja pöydässä voi olla vaikka sushia ja pitsaa. Perheet ovat pieniä, eikä suurella osalla ole olemassa mitään suurta läheistä sukua ja vaikka olisikin, niin ei ole mahdollisuutta kokoontua jouluna yhteen. Joulua voidaan viettää puolison ja/tai lasten kanssa. Yksin vietetty joulu on myös monen tutun toivelistalla, se että saa tehdä aivan mitä huvittaa ja vain rentoutua kaikessa rauhassa.
Miksi ihmeessä haluamme pitää yllä tällaista kliseistä ja vanhentunutta kuvaa joulun vietosta? Eikö tosiaan lehteen löytynyt yhtäkään ihmistä kertomaan esimerkiksi sinkkujoulusta kaupungissa?
Kommentit (143)
Minä taas en tunne ketään, joka ei viettäisi ns.perinteistä joulua laatikoineen yms.
Itse olen nelikymppinen ja koska meillä on iso talo, niin kutsutaan molempien vanhemmat meille jouluaatoksi ja syödään porukalla perinteisiä jouluruokia ja jotain uusiakin siinä joukossa. Lapset avaa lahjoja jne. Ikäisissäni kaveripiireissä perheet yleensä menevät jomman kumman (iso)vanhempien luo jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en tunne ketään, joka ei viettäisi ns.perinteistä joulua laatikoineen yms.
Itse olen nelikymppinen ja koska meillä on iso talo, niin kutsutaan molempien vanhemmat meille jouluaatoksi ja syödään porukalla perinteisiä jouluruokia ja jotain uusiakin siinä joukossa. Lapset avaa lahjoja jne. Ikäisissäni kaveripiireissä perheet yleensä menevät jomman kumman (iso)vanhempien luo jouluksi.
Niin ja meillä mummot tuo aina laatikot mukanaan ja me itse huolehditaan sitten osasta ruuista. Ei jää kaikki omalle kontolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No valehtelet. Harva ravintola on edes auki jouluna. Ja luuletko että kaikki mummot ja papat on keskenään sushia vääntämässä? Meillä on viimeiset 25 vuotta ollut 3 sukupolvea joulunvietossa, joka joulu.
Muuta pois sieltä metsästä niin voisit yllättyä että ravintolat ja kaupat on myös jouluna auki.
Kaupat joo mutta kyllä on edelleen hyvin harvassa ne ruokaravintolat jotka on auki aattoiltana tai joulupäivänä. Lähinnä niitä on hotelleissa eikä sinne oikein hotellin ulkopuolisia mahdu.
Helsingissä on monessa ravintolassa jouluruokailu aattona
No en nyt sanoisi monessa. Mihinkään ei enää viime vuonna saanut pöytävarausta aattoillaksi kun josk
Sä oot ollut myöhässä, me varataan yleensä lokakuussa.
Mulla on vino pino joululehtiä vuosien varrelta, mutta mitään sukujoulujuttuja en muista lukeneeni niistä. Sen sijaan kaupunkilaisen nuorenparin jouluista ja 2-4 - lapsisen perheen jouluista useinkin.
Tyypillinen tarina on isolla rahalla kunnostetussa vanhassa kansakoulussa tai hirsitalossa asuvan perheen jouluvalmistelut. Äiti on yleensä sisustusalan ammattilainen. Mahdolliset lemmikit eivät ole moksiskaan roikkuvista tai lattialla olevista koristeista. Todella uskottavaa.
Rakastan niitä tarinoita 😂
Vuosia sitten yhden tutun kodista haluttiin tehdä lehteen joulujuttu. Kuvat käytiin ottamassa kuukausia etukäteen. Itse lehtijuttu oli osin sellainen, että tuttuni oli ihmetellyt ketä ne onkaan käynyt haastattelemassa.
Jos haluaa olla "erikoinen" ja skipata jouluruuat, miksi puhutaan aina pitsasta tai sushista, jotka ovat nykyään hyvin arkipäiväisiä? Miksi ei voi laittaa jotain oikeasti erilaista ja juhlavaa?
Olen kerran ollut mukana tämmöisessä "koko suku kokoontuu yhteen" jouluna. Toista kertaa en osallistunut. Oli niin vaivaantunut tunnelma.
Ehkä ap:n kuplassa toimitaan noin, mutta meillä on kyllä vietetty ihan perinteistä joulua tosin oman perheen voimin. Kun lapset olivat pienempiä, päätettiin, että olisi liian iso vaiva lähteä isovanhempien luo toiselle paikkakunnalle, joten alettiin juhlia oman perheen voimin. Tyypillisesti ohjelmassa on joulukirkko, ruokailu ja lahjat. Ruokana perinteiset jouluruuat.
Aamulla lapset ehkä katsoivat lastenohjelmia, mutta sitten katsotaan koko perheen voimin Lumiukko, joulurauhanjulistus ja sitten on riisipuuron aika. Illemmalla kirkon jälkeen pöydässä on perunoita, erilaisia kaloja (graavilohta ja -siikaa, silakoita ja sillejä), kinkkua, laatikoita, lihapullia, herneitä. Pois on jätetty ne ruuat, joita kukaan ei halua syödä ja niitä, mistä tykätään, on vähän enemmän. Joulupöydässä ei taatusti ole sushia tai pizzaa. Eikä varmasti lähdetä mihinkään ravintolaan, vaan ollaan kotona.
Ajan myötä ohjelma muuttuu tilanteen mukaan. Jos lapset perheineen haluavat tulla viettämään joulua, se sopii. Jos he haluavat viettää joulua oman perheen voimin, sekin sopii. Ehkä jossain vaiheessa joku lapsista kutsuu meidät vanhemmat viettämään joulua perheensä kanssa. Ehkä juhlimme kahdestaan. Tai ehkä joku lapsista tulee perheensä kanssa meille joulun viettoon.
Koska sukujoulu on ihana ja sinkkujoulu kertoo yksinäisyydestä. Vietetään perheen kesken mutta aina haaveillut sukujoulusta. Itse en kutsu ketään kun en jaksa järjestellä ja maksella.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet asuu lähellä sukuaan. Meillä on se kymmenpäinen joukko aattoiltana mutta kaikki yöpyvät omissa kodeissaan.
Ja aika monet asuvat pitkän matkan päässä. Kaukojuna on varattuna kuukausia ennen ja valtaväylillä on ruuhkaa jonoiksi asti. Sitten jos on vähänkään isompi perhe, niin vielä todennäköisempää että joku ajelee pitkiäkin matkoja joulun viettoon.
Niin yleensä mekin tehdään. Ihan sama oltaisiinko vanhemmillani vai puolison vanhemmilla, matkaa on satoja kilometrejä ja siellä ollaan yötä myös. Mikäpä sitä kiristäisi hermoja enemmän kuin olla toisten nurkissa yötä päivää joulun pyhät.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kokoonnutaan edelleen, eri kokoonpanoilla. Ja pöydästä löytyy paljon myös perinteisiä ruokia.
Niin meilläkin. Osa viime jouluisesta porukasta menee lasten kanssa toisen puolison suvun joulunviettoon. Osa porukasta, joka oli viime jouluna siellä toisten sukujen juhlissa, tulee vuorostaan meidän joulunviettoon. Osa pysyy vakipaikassa. Kaikilla näillä perheillä tietääkseni on ihan perinteiset jouluruuat ja muut tavat viettää joulua. Yksi lapsista juuri valitti, ettei tykkää niistä ihme laatikoista, mutta kun aina sanotaan, että kaikkea pitää maistaa, jos ei ole allergiaa, ja sitten voi alkaa tykätäkin. Kyllä niitä perinteitäkin vielä pidetään yllä. Joka haluaa, voi jättää joulun väliin, mutta antaa toisten tehdä myös omalla tavallaan, siitä närkästymättä.
No siinäpä se syy tuli: kaupungissa asuva olet etkä voi ymmärtää tämmöistä.
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä se syy tuli: kaupungissa asuva olet etkä voi ymmärtää tämmöistä.
Eri. Eipä se niin ole. Asun kaupungissa ja meillä on sukujoulu. Myös maalla asuvia sukulaisia on tulossa, koska ovat iäkkäitä ja haluavat jo valmiiseen pöytään. Järjestivät jouluja aikoinaan maalla. Nyt on vuoro vaihtunut.
Perinteet ovat tärkeä osa kulttuuria ja perinteitä löytyy ihmisten parissa ympäri maapalloa. Niillä on tärkeä merkitys jopa ihmisyydelle.
Perinteet eivät ole muuttumattomia, ne voivat uudistua tai niitä voi uudistaa tietoisesti. Mutta pidän ajatusta perinteiden turhuudesta ja kaiken heittämisestä romukoppaan vaarallisena yhteisön ja yhteiskunnan kannalta. Toisaalta, ehkä syy ja seuraus ovatkin toisinpäin: ap:n ajattelutavassa yhteisö jo puuttuu niin ei enää nähdä tarvetta sitä ylläpitäville perinteillekään.
Olemme suomalaisina aivan tarpeeksi yksilökeskeisiä. Yhtenäiskulttuuri on kadonnut kaikilla osa-alueilla ja monista perinteistä on luovuttu jo. Pidetään nyt edes jotain yllä. Ja en ole edes konservatiivi, en missään nimessä puhu tässä kristillisistä perinteistä. Puhun siitä että perheissä ei enää jatketa isän lapsuudesta tuttua kesäloman aloitusta tai kyläyhteisö ei enää jatku minkäänlaisena, kun vielä 2000-luvun alussa siellä oli yhteinen joulujuhla ja kesätapahtuma.
No kyllähän se sukujoulu on monelle totta, samoin ne perinteiset jouluruuat. Ei tulisi mieleenkään laittaa pizzaa joulupöytään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No valehtelet. Harva ravintola on edes auki jouluna. Ja luuletko että kaikki mummot ja papat on keskenään sushia vääntämässä? Meillä on viimeiset 25 vuotta ollut 3 sukupolvea joulunvietossa, joka joulu.
Muuta pois sieltä metsästä niin voisit yllättyä että ravintolat ja kaupat on myös jouluna auki.
Kaupat joo mutta kyllä on edelleen hyvin harvassa ne ruokaravintolat jotka on auki aattoiltana tai joulupäivänä. Lähinnä niitä on hotelleissa eikä sinne oikein hotellin ulkopuolisia mahdu.
Kyllä täällä Helsingissä ainakin on ravintolat ja baarit suunnilleen koko joulun auki, ja täynnä väkeä. Jos joku sitten onkin kiinni niin vieressä on seuraava auki.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ihmeessä haluamme pitää yllä tällaista kliseistä ja vanhentunutta kuvaa joulun vietosta"
Koska tunnelmallinen joulu läheisten kanssa rakastavassa ja kiireettömässä ilmapiirissä vaan on paljon lämpöisempi ajatus kuin "sinkkujoulu kaupungissa".
Jos "läheisillä" tarkoitetaan sukua tai esim. lapsuuden perhettä huomauttaisin, ettei heidän kanssaan ilmapiiri välttämättä ole "rakastava" tai "kiireetön". En tiedä mikä mielikuva joillakin ihmisillä on, mutta ei kliseinen naistenlehti/sisustuslehti-joulu ole vaihtoehto "sinkkujoululle kaupungissa". Ainakaan mikäli mielikuva on joku yksinäinen ja syrjäytynyt minikokoisessa yksiössään jossain lähiön perukoilla:).
Kyllä minun jouluni keskiluokkaisena virkanaisena jolla on tilava omistusasunto, aikuinen lapsi samassa kaupungissa ja nyt aikuisen iän kumppani vierellä osaan nauttia kolmesta ylimääräisestä vapaapäivästä kotona ja kaupungin riennoissa ihan ilman perinteisiä jouluruokia tai kuusia. En edes pidä kinkusta, laatikoista, pipareista tai tortuista, vaan tilaan tosiaan mieluummin esim. woltista hyvää aasialaista, sushia tai pitsaa. Nautin kaupungin välkkeestä, jouluvaloista, käyn merenrantasaunalla ja avannossa ja elokuvissa. Tapaan ystäviä baareissa. Tai himmailen kotona, syön graavilohta jälkiuunileivän päällä, tai hyvää juustoa ja punaviiniä. Ei tosiaan tulisi mieleenkään kutsua jotain "sukua" tänne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aina joltain löytyy se isompi pöytä. Me ollaan oltu useat joulut niin että mukana on meidän 4-henkisen perheen lisäksi veljeni perhe (6 henkeä) ja vanhemmat/isovanhemmat. Joka toinen joulu ollaan miehen vanhempien kanssa.
Mutta kun suurin osa viettää joulun oman perheensä kanssa, ei sisarusten ja vanhempien. Meillä ei edes silloin 70- luvulla ollut mitään sukujouluja koskaan. Mummolassa käytiin tapaninpäivänä koska käski ja soitti vielä milloin oli alkanut ruokaa laittamaan, että ollaan sitten ruokapöydässä. Minun mummolat oli kerrostaloissa, lähellä kaupungin keskustaa, vanhemmat oli lapsuuden asuneet äiti keskustassa ja isä kilometrin päässä
Jos tuo joululehtien väsyttävä kuvasto ärsyttää, tässä kirjavinkki: Maija Kajannon Talvikaupungin valoissa nelikymppinen nainen viettää yksin joulun Helsingissä ja nautii siitä, että saa tehdä ihan mitä haluaa.
Joulun idea on lapsen syntymä, paha siihen on mitään muuta esittää. Siis lisääntyminen, muu perhe ja suku tulee siinä ohessa.