Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herkkujen korvaaminen proteiinivanukkaalla?

Vierailija
19.11.2025 |

Totaalikielto ei onnistu, mutta olen onnistunut vähentämään herkkujen  määrää. Jos syön vaikka yhden suklaapatukan muutaman kerran viikossa, siitä tulee noin 200-300 kcal. Auttaako, jos korvaan tuon patukan/jäätelön proteiinivanukkaalla, jossa on kaloreita vain noin 100, kun kuitenkin makeanhimo lähtee silläkin?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PPS. Kauppojen "proteiinirahkat" ovat yksi harhaanjohtavimmista tuotenimistä, joihin olen törmännyt viime vuosien aikana. Niissä ei ole yhtään sen enempää proteiinia kuin ihan "tavallisessa" rahkassa. Tarkistakaa vaikka itse. Pääsee halvemmalla ja on myös terveellisempi vaihtoehto valita se maustamaton rahka (ja lisää esim. marjoja halutessaan)

-Beko Strong -tyyppi

ehkä, mutta sillä maustamattomalla rahkalla ja marjoilla ei se sokerinhimo tosiaan lähde mihinkään. tää on vähän sama, kuin "älä korvaa herkkuja millään, älä vaan syö niitä ollenkaan. " jos tavoitteena on pikkuhiljaa siirtyä parempiin valintoihin, niin ei se kyllä kovin monella käy niin, että lopetetaan kaikki herkuttelu kerralla ja aletaan käydä salilla 5 kertaa viikossa.

Vierailija
42/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te, jotka "tiedätte", että keskustelijat ovat naispuolisia ja ylipainoisia, kertokaa te oma vinkkinne tuotteesta, jolla olette saaneet tuollaisen superominaisuuden, jonka avulla näette ruudun läpi, minkä näköinen ihminen siellä kirjoittaa? Arvostaisin, jos mummini tapaan jakaisitte tämän löytönne kanssamme. Tuollaisesta taidosta voisi olla paljonkin hyötyä monessa tilanteessa. Saako sitä valmistetta myös ihan apteekista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin se auttaa vähän. Mutta herkkuihinhan tuo vanukas lukeutuu.

Se on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin vaikka se suklaapatukka. Siitä saa sentään jotain ravintoaineitakin. 

Minulla on toiminut. Olen hirveä sokerihiiri, varsinkin ilta-aikaan, ja yksi tuollainen vanukas ennen nukkumaanmenoa saa makeahampaani tyydytettyä. Pitää nälkääkin vähän paremmin kuin suklaa. 

Onneksi olkoon sinut on aivopesty. 

Mieltymys makeaan on kyllä ohjelmoitu ihmisiin jo ennen syntymää

Mieltymys makeaan kehittyi vasta maatalouden ja ruokateollisuuden myötä.

Vierailija
44/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PPS. Kauppojen "proteiinirahkat" ovat yksi harhaanjohtavimmista tuotenimistä, joihin olen törmännyt viime vuosien aikana. Niissä ei ole yhtään sen enempää proteiinia kuin ihan "tavallisessa" rahkassa. Tarkistakaa vaikka itse. Pääsee halvemmalla ja on myös terveellisempi vaihtoehto valita se maustamaton rahka (ja lisää esim. marjoja halutessaan)

-Beko Strong -tyyppi

ehkä, mutta sillä maustamattomalla rahkalla ja marjoilla ei se sokerinhimo tosiaan lähde mihinkään. tää on vähän sama, kuin "älä korvaa herkkuja millään, älä vaan syö niitä ollenkaan. " jos tavoitteena on pikkuhiljaa siirtyä parempiin valintoihin, niin ei se kyllä kovin monella käy niin, että lopetetaan kaikki herkuttelu kerralla ja aletaan käydä salilla 5 kertaa viikossa.

Jep, uskon sen! Tuo oli vähän ohis jopa, koska tuli sanasta "proteiinivanukas" mieleen nuo proteiinirahkat. Samalla mietin, että voisiko olla terveellisempi vaihtoehto makeuttaa tuo rahka esim. stevialla proteiinivanukkaan sijaan? En osaa sanoa, onko sokerin korvaaminen noilla vaihtoehdoilla (esim. juuri stevia) loppujen lopuksi terveellisempää - aiheesta tuntuu toistaiseksi olevan vain vähän mitään varmoja tutkimustuloksia -, mutta ainakin näin laskennallisesti niiden pitäisi vähentää kalorinsaantia, kun saman makeuden saa tuotteella, jossa on vähemmän kaloreita.

En tietenkään tiedä, että onko jollekulle erityisen tärkeää saada tuote juuri vanukasmuodossa ja ei tykkää rahkasta. Onko olemassa maustamattomia vanukkaita, jotka voisi makeuttaa itse halutessaan?😅

Vierailija
45/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisuus proteiininsaannissa huomioitava- Liika proteiini haitallista-  luepa aiheesta. mutta kyllä osaat säädellä. ja maltillinen herkuttelu hoitaa psyykeä ja rentouttaa.  laita herkulle aamupainoitus,silloin kulutat energiaa. muista liikunnan jälkeenkin on kulutus kohollaan vaikka jo lepäät. ja osta vain määrämitta sitä sun herkkua, niin ei tule ylisyötyä. Niin tekee esim. ne joilla taipumus juoda alkoholia liikaa ( ei välttämätttä holismin tasoa kuitenkaan)  niin kun ostaa xx määrät, se on siinä sitten. Toivottavasti kauppaanlähtö olisi aina silloin työlläämpää kuin herkusta/ juomasta satu mielihyvä- hyöty.

Mee nyt ottaa se herkkusi!

Vierailija
46/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Beko Strong -tyyppi

Jep, uskon sen! Tuo oli vähän ohis jopa, koska

Houkutus rakennetaan tottumuksilla. Ihminen on laiska ja tykkää toimia vanhalla tavalla ja tuntuu lohduttavalta laittaa ne omat puutteet jonkun muun kuin itsensä piikkiin. 

Vierailija
47/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin vaikka se suklaapatukka. Siitä saa sentään jotain ravintoaineitakin. 

Minulla on toiminut. Olen hirveä sokerihiiri, varsinkin ilta-aikaan, ja yksi tuollainen vanukas ennen nukkumaanmenoa saa makeahampaani tyydytettyä. Pitää nälkääkin vähän paremmin kuin suklaa. 

Kai tiedät että näillä kahdella mainitsemallasi keksinnöllä on eroa noin 1800 vuotta? 

Vierailija
48/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei te, jotka "tiedätte", että keskustelijat ovat naispuolisia ja ylipainoisia, kertokaa te oma vinkkinne tuotteesta, jolla olette saaneet tuollaisen superominaisuuden, jonka avulla näette ruudun läpi, minkä näköinen ihminen siellä kirjoittaa? Arvostaisin, jos mummini tapaan jakaisitte tämän löytönne kanssamme. Tuollaisesta taidosta voisi olla paljonkin hyötyä monessa tilanteessa. Saako sitä valmistetta myös ihan apteekista?

Kyse on ainoastaan läskistä päässä, ei mistään supervoimasta.

Vierailija
49/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Ihminen ja myös monet eläimet ovat aina etsineet makeita ruokia. Moni kädellinen ryövää hunajaa mehiläispesistä. Oletetaan, että Kazakstanin omenapuumetsissä karhut ovat tehneet omenien jalostusta makeampaa suuntaan syötyään aina omenat makeimmista puista ja levitettyään niiden siemeniä. 

Vierailija
50/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo ennen antiikkia on esimuotomme herkutelleet mm. hunajalla.

Vierailija
51/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisuus proteiininsaannissa huomioitava- Liika proteiini haitallista-  luepa aiheesta. mutta kyllä osaat säädellä. ja maltillinen herkuttelu hoitaa psyykeä ja rentouttaa.  laita herkulle aamupainoitus,silloin kulutat energiaa. muista liikunnan jälkeenkin on kulutus kohollaan vaikka jo lepäät. ja osta vain määrämitta sitä sun herkkua, niin ei tule ylisyötyä. Niin tekee esim. ne joilla taipumus juoda alkoholia liikaa ( ei välttämätttä holismin tasoa kuitenkaan)  niin kun ostaa xx määrät, se on siinä sitten. Toivottavasti kauppaanlähtö olisi aina silloin työlläämpää kuin herkusta/ juomasta satu mielihyvä- hyöty.

Mee nyt ottaa se herkkusi!

Nykypäivänä ihmiset keskimäärin syövät päivässä liian vähän proteiinia, kun lihasta on tehty pahe ja sitä ei korvata kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla esim. linsseillä jne.

Etenkin, jos vähän urheilee niin pitäisi syödä se 1,5 grammaa proteiinia painokiloa kohden. Puhutaan siis ihannepainosta. Kuntosalilla aktiivisesti käyvät sitten 2 grammaa proteiinia päivässä painokiloa kohden.

Tuo liikunnan jälkeinen 'afterburn' -efekti on todella pieni uusimpien tutkimusten mukaan. Se energia kuluu siinä suorittaessa eikä palautumisessa.

Vierailija
52/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten kivikauden ihmisten on kaivauksien perusteella todettu nauttineen mm. hunajasta, hasselpähkinöistä, tärkkelyspitoisista juurista ja omenoista?

Vierailija
53/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me korvattu irtikkset, suklaat, karkkipussit, sipsit

coopin jäätelöpuikolla ja porkkanoilla.

Vierailija
54/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Ihminen ja my

Jep. Ihan (villi)eläimetkin saattavat joskus etsiä erityisesti makeaa syödäkseen. Hunajaa kennosta ahmiva karhu ei ole pelkkä klisee, vaan ne todella ovat persoja sille.

Vierailija
55/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.youtube.com/shorts/Qm0VKMzZmyE

Vierailija
56/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten suklaapatukka ylipäätään pitää nälkää? Tietämättömyys rehottaa täällä. Myötistä.

Vierailija
57/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten suklaapatukka ylipäätään pitää nälkää? Tietämättömyys rehottaa täällä. Myötistä.

Kyllä Jumbo Toblerone iltanälän pitää poissa.

https://www.amazon.de/Toblerone-Jumbo-4-5-Kg-80/dp/B004INT01A?th=1

Vierailija
58/58 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.youtube.co

Jep, totta. Makeanhimo kehittyi erityisesti ihmisille vasta, kun he alkoivat viljellä maata. Tässä vahvistavia esimerkkejä:

https://www.youtube.com/shorts/Xugk1Cd2R1M

https://www.youtube.com/shorts/Ne5BeFgYn-o

https://www.youtube.com/shorts/bwgHctGEN0o

https://www.youtube.com/shorts/-K0pg1q6wWs

https://www.youtube.com/shorts/SwwTHuy5nNw

https://www.youtube.com/shorts/2VxHfmXfp_w

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän