"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (1439)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siksi vähän itseäni oudoksuttaa, että joku ei halua antaa niille läheisille lapsille lahjoja, jotka ovat samassa paikassa viettämässä joulua."
"Ihan samalla tavalla voi ajatella aikuisista. Samassa paikassahan hekin ovat viettämässä joulua."
Vaikka he olisivat sanoneet, etteivät HALUA lahjoja??? Lapset harvemmin niin sanovat, aikuiset kyllä aika monetkin.
Onko sinusta joulussa tärkeintä lahjat???
Miksi he eivät anna muille vaikka itse eivät halua, millä oikeudella he päättävät toisten puolesta? Ja ei, minulle joulussa lahjat eivät ole tärkeintä mutta en käsitä tätä epäloogista ja kummallisesti perusteltua vänkäämistä kuinka väärin ja pahaa on tykätä antaa ja saada jouluna lahjoja jos on aikuinen.
Koska he eivät
Silloin täällä on turha hymistellä mistään hyvästä tahdosta ja lahjamielestä jos sisko&co eivät itse halua antaa ap:lle lahjoja mutta odottavat että ap tahtoo antaa ja antaakin siskon lapsille, miksi sitä ei sanota suoraan? Olisivat rehellisiä; emme tuhlaa sinuun senttiäkään emmekä ajatustakaan edes ilmaiseen lahjaan, emme välitä sinusta sillä lailla (ja koska meillä on toisemme ja omat lahjamme joita emme sinulle paljasta emme tarvitse sinulta lahjaa, ole sinä yksinäinen ilman, tässä lasten lahjalista).
Moitin vähän näitä lasten vanhempia. Olisi hyvä opettaa lapsille, että on kohteliasta muistaa tätejä/setiä/kummeja jotenkin, esim piirustuksella, kauniilla itse tehdyllä kortilla... Vähän niin kuin sellaista joulupukin ja tonttujen auttamista.
Niin että aiemmin apn perhejouluun kuului kaikille lahjat mutta kun sisko sai lapsia siskoja äiti päättivät ettei enää aikuisille lahjoja, lapsille vain? Ja kuoro täällä nauraa ja pilkkaa apta kun ap haluaisi vielä että hänellekin? Kun se oli ennen normaalitapa, perinne, ehkä vuoden ainoa lahjapäivä aplle, miksi muka on oikein että toiset päättävät ja määräävät mielipidettä kysymättä kaikkien puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi olisi onnellisempi ja kuinka se joulu olisi hänelle parempi/omempi jos aikuiset eivät saa lahjoja kuin jos näkisi että aikuisillekin on paketteja? Kun "Joulu on lasten juhla".
Meillä ei ainakaan siitä ole kyse, vaan siitä että aikuiset haluavat vähentää turhaa kulutusta ja keskittyä jouluna ihan vaan nauttimaan tunnelmasta, seurasta ja jouluruuasta. Joulua edeltävä lahjarumba ja -stressi vähenee merkittävästi, onhan sekin eräänlainen "lahja".
Lapsille lahjat ovat vielä ihana ja tärkeä asia joulussa ja he lahjansa saakoot, toivottavasti kuitenkin kohtuudella.
No on epäreilua. Aikoinaan meillä sama juttu, miehen sisaruksilla oli yhteensä 6 lasta, joille jouduimme ostamaan lahjat ja aikuisille ei sitten ostettu. Meillä ei ollut lapsia. Oli se vähän hassua.
Jos lahjat jouluna kuuluvat vain lapsille niin mikä on se joulu kun lahjojen saanti päättyy? Kun tulee täysi-ikäiseksi? Pikkusisarukset saavat kasoittain mutta teinit ei? Ja ne lapset eivät siis koskaan opi/halua antaa muille lahjoja koska aikuisille ei niitä anneta? He antavat lahjoja vasta jos itse/joku sisaruksista saa lapsia? Joka joulu aikuiset katselevat kun lapset avaavat pakettejaan, se on mukavaa yhdessäoloa?
Kun joulu on lasten juhla, mitenkäs sitten kun omat lapset ovat iältään jo aikuisia (18 ja eteenpäin) mutta eivät vielä vanhempia omille mahdollisesti tuleville lapsilleen eli perheessä/suvussa on ainoastaan aikuisia, niinä vuosinako ei joulua vietetä lainkaan? Vai onko joulu sittenkin kaikkien juhla?
"Minusta kuulostaa naurettavalle, että ainoastaan lapsille kannetaan kaksin käsin lahjoja, ja aikuiset jäävät ilman. On siinä mukava joulu, jossa kaikkia muistetaan "
Mikai se on naurettavaa, jos aikuiset eivät tarvitse eivätkä halua mitään?
Ja missä on hakattu kiveen, että lapsille kannetaan "kaksin käsin" lahjoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi olisi onnellisempi ja kuinka se joulu olisi hänelle parempi/omempi jos aikuiset eivät saa lahjoja kuin jos näkisi että aikuisillekin on paketteja? Kun "Joulu on lasten juhla".
Meillä ei ainakaan siitä ole kyse, vaan siitä että aikuiset haluavat vähentää turhaa kulutusta ja keskittyä jouluna ihan vaan nauttimaan tunnelmasta, seurasta ja jouluruuasta. Joulua edeltävä lahjarumba ja -stressi vähenee merkittävästi, onhan sekin eräänlainen "lahja".
Lapsille lahjat ovat vielä ihana ja tärkeä asia joulussa ja he lahjansa saakoot, toivottavasti kuitenkin kohtuudella.
Olen yli 50 enkä koskaan ole kokenut stressiä tai mitään rumbaa miettiessäni, keksiessäni, ostaessani tai tehdessäni muille joululahjo,päinvastoin, olen aina nauttinut siitä. Ihan täysillä olen aina nauttinut myös sekä joulun tunnelmasta että pikkuhiljaa joulua kohti menemisen ja valmistautumisen tunnelmasta. Asennevika tuo krääsä, kulutus, stressi, turhaa ym ym.
"Silloin täällä on turha hymistellä mistään hyvästä tahdosta ja lahjamielestä jos sisko&co eivät itse halua antaa ap:lle lahjoja mutta odottavat että ap tahtoo antaa ja antaakin siskon lapsille, miksi sitä ei sanota suoraan? Olisivat rehellisiä; emme tuhlaa sinuun senttiäkään emmekä ajatustakaan edes ilmaiseen lahjaan, emme välitä sinusta sillä lailla (ja koska meillä on toisemme ja omat lahjamme joita emme sinulle paljasta emme tarvitse sinulta lahjaa, ole sinä yksinäinen ilman, tässä lasten lahjalista)."
Eivät senttiäkään? Mitenhän nuo tarjoilujen kustannukset, ihan tuskin tasan menevät jos siskon tai vanhempien luona sinkku käy syömässä ja juomassa? Onko yötäkin?
Vierailija kirjoitti:
Jos lahjat jouluna kuuluvat vain lapsille niin mikä on se joulu kun lahjojen saanti päättyy? Kun tulee täysi-ikäiseksi? Pikkusisarukset saavat kasoittain mutta teinit ei? Ja ne lapset eivät siis koskaan opi/halua antaa muille lahjoja koska aikuisille ei niitä anneta? He antavat lahjoja vasta jos itse/joku sisaruksista saa lapsia? Joka joulu aikuiset katselevat kun lapset avaavat pakettejaan, se on mukavaa yhdessäoloa?
Kun joulu on lasten juhla, mitenkäs sitten kun omat lapset ovat iältään jo aikuisia (18 ja eteenpäin) mutta eivät vielä vanhempia omille mahdollisesti tuleville lapsilleen eli perheessä/suvussa on ainoastaan aikuisia, niinä vuosinako ei joulua vietetä lainkaan? Vai onko joulu sittenkin kaikkien juhla?
Kyllä sen tietää milloin on aika lopettaa. Kaikki asuvat omillaan, paikat täynnä tavaraa, kukaan ei tarvitse mitään, lahjojen osto tuntuu pakkopullalta.
"Olen yli 50 enkä koskaan ole kokenut stressiä tai mitään rumbaa miettiessäni, keksiessäni, ostaessani tai tehdessäni muille joululahjo,päinvastoin, olen aina nauttinut siitä. Ihan täysillä olen aina nauttinut myös sekä joulun tunnelmasta että pikkuhiljaa joulua kohti menemisen ja valmistautumisen tunnelmasta. Asennevika tuo krääsä, kulutus, stressi, turhaa ym ym."
No kaikki eivät tosiaan nauti siitä, ja haluavat myös välttää turhaa kulutusta. Miten se voi olla asennevika, että haluaa säästää sekä ympäristöä että omaa ja samalla toisten taloutta - ja hermoja?
Joulusta voi nauttia paljon, paljon enemmän, kun keskittyy sen tunnelmaan, seuraan, rauhoittumiseen ja rentoutumiseen.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ap voisi pohtia, että joulun järjestäminen on iso työ ja siihen menee järjestäjältä paljon rahaa. Pienenä kiitoksena olisi kohteliasta noudattaa äidin toivetta lahjoista. Kun aikuiset ovat sopineet, ettei mitään lahjoja anneta, niin aika pieni juttu olisi tuoda lapsille paketit kiitoksena joulunvietosta. Ap voisi pohtia, että jos hän viettäisi joulun omissa oloissaan, pitäisi silloinkin syödä ja juoda eli sen summan nyt ainakin voisi laittaa lasten lahjoihin.
Itse kypsyin täysin sinkkusisarusten joulukäytökseen. Äitimme oli huonossa kunnossa ensimäisen lapseni synnyttyä ja tarjouduin järjestämään joulun sukujuhlan. Samaan aikaan myös äiti ehdotti, että aikuiset emme antaisi enää lahjoja toisillemme, vaan ainoastaan lapsille.
Äiti toipui, mutta sanoi, että oli niin ihanaa kun hänellä oli stressitöntä ja hän pyysi, että hoitaisin joulut jatkossakin. Yksi ulkomaislla asuvista sisaruksista perheineen tuli aina jouluiksi Suomeen. Onneksi asuivat hotellissa. Muut kaksi sinkkusisarusta ja vanhempani asuvat samalla paikkakunnalla eli eivät yöpyneet. Meille syntyi lisää lapsia. Jouluna ruokittavia oli 15 henkeä. Yritin ehdottaa, että voisimme pitää nyyttkestityyppisesti joulun eli jokainen tekisi jotakin. Hotellissa asuvat sisarus toi aina tax freestä juomaa ja jotain asuinmaansa herkkuja. Se oli ihanaa! Sinkkusisarukset totesivat, etteivät osaa laittaa ruokaa (hah-hah) ja toinen toi aina rasian Juhlapöydän konvehteja ja toinen vihreitä kuulia.
Ulkomailla asuvan sisaruksen kanssa sovin, ettemme anna toistemme lapsille lahjoja, jotteivät heidän matkatavaransa paisu liikaa. Kahden muun sisaruksen kanssa ei sovittu mitään, mutta he eivät koskaan tuoneet lapsille yhtään mitään. Molemmilla hyväpalkkaiset työt ja varaa vaikka mihin. Meillä taas oli rahat hyvin tiukilla, talosta oli velkaa, oli pitkiä työttömyösjaksoja ym. Kyllä harmitti katsella, miten ruoka maistui sinkkusisaruksille. Kumpikaan ei tarjoutunut auttamaan keittiössä tai missään muussa. He vain nauttivat joulusta kun HEILLÄ oli töissä niin rankkaa. Ulkomailla asuva sisarus puolisoineen auttoi paljon kaikessa työssä.
Onneksi koronan myötä oli pakko luopua tästä perinteestä enkä aio siihen enää palata! Äitikin on nyt kuollut, joten hänen takiaan ei tarvitse viettää yhteistä joulua ja ulkomailla asuva sisarus viettää nyt joulut asuinmaassaan.
Ei ole tarkoitus että joulu ja aika ennen sitä aiheuttaa mitään stressiä. Jotkut ihmiset ovat itse kehittäneet sen ja se on heidän "perinteensä". Minä nautin talven pimeistä illoista, kynttilöistä, pikkuhiljaa jouluisten juttujen lisäämisestä, (talviverhot, matot yms) ja jossain vaiheessa koristeita , aatonaattona kuusi.. jouluruokien suunnittelusta, valmisteluista, jopa niiden lahjojen miettimisestä mitä kenellekin enkä suosi turhaa kulutusta, mainitut lahjakortit on hyviä ja saajan tuntien aina hänelle sopiva ei turha, esim kulinaristille jokin pieni spesiaalisäilykepurkki tms erikoiskaupasta, kahvista nauttijalle maustekahvi tms, kirjoista tykkäävälle uusi kirja lempikirjailijalta/genrestä, vilukissalle villasukat/kuumavesipullo, kaikkea tuollaista, ei se niin vaikeaa ole. Eikä kallista. Paketoiminenkin on ihanaa kun tekee niistä kauniita vaikka kierrätyspaperiin, sanomalehteen, tapettimalleihin tms niin ei tule siitäkään ylimääräistä roskaa tai rahanmenoa.
Ja jos joku tulee kertomaan että ei voi antaa säilykettä kun ei tiedä mistä joku tykkää, kaikki ei juo kahvia ym ym niin ei tietenkään, nuo olivat vain esimerkkejä ja ajatuksena että oikeasti tuntee sen ihmisen jolle lahjan antaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin että aiemmin apn perhejouluun kuului kaikille lahjat mutta kun sisko sai lapsia siskoja äiti päättivät ettei enää aikuisille lahjoja, lapsille vain? Ja kuoro täällä nauraa ja pilkkaa apta kun ap haluaisi vielä että hänellekin? Kun se oli ennen normaalitapa, perinne, ehkä vuoden ainoa lahjapäivä aplle, miksi muka on oikein että toiset päättävät ja määräävät mielipidettä kysymättä kaikkien puolesta?
No aiemmin ap oli se lapsi. Nyt hän aikuinen (ainakin teoriassa...), ja siskolla on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
No on epäreilua. Aikoinaan meillä sama juttu, miehen sisaruksilla oli yhteensä 6 lasta, joille jouduimme ostamaan lahjat ja aikuisille ei sitten ostettu. Meillä ei ollut lapsia. Oli se vähän hassua.
Ei teidän ollut mikään pakko ostaa lapsille lahjoja. Typerää valehdella.
Vierailija kirjoitti:
"Silloin täällä on turha hymistellä mistään hyvästä tahdosta ja lahjamielestä jos sisko&co eivät itse halua antaa ap:lle lahjoja mutta odottavat että ap tahtoo antaa ja antaakin siskon lapsille, miksi sitä ei sanota suoraan? Olisivat rehellisiä; emme tuhlaa sinuun senttiäkään emmekä ajatustakaan edes ilmaiseen lahjaan, emme välitä sinusta sillä lailla (ja koska meillä on toisemme ja omat lahjamme joita emme sinulle paljasta emme tarvitse sinulta lahjaa, ole sinä yksinäinen ilman, tässä lasten lahjalista)."
Eivät senttiäkään? Mitenhän nuo tarjoilujen kustannukset, ihan tuskin tasan menevät jos siskon tai vanhempien luona sinkku käy syömässä ja juomassa? Onko yötäkin?
Maksavatko ne muut aina järjestäjälle kun menevät mihin menevät vai onko ap se ainoa jonka pitää muistaa kuinka saa ilmaiseksi syödä? Mitä muuten emme tiedä onko asia näin vai jaataanko kustannuksia. Emme tuhlaa sinuun senttiäkään = emme tuhlaa sinua ilahduttavaan lahjaan senttiäkään. Kun minä nuorena järjestin mieheni kanssa perhejoulun vanhemmilleni, siskolleni, miehen veljelle ja joinain jouluina miehen ystäville, yksinäisille poikamiehille, annoimme me mieheni kanssa kaikille myös joululahjat vaikka tosiaan ihan yksin ostimme ja valmistimme jouluruoat ja viinit, ostimme kuusen ja kaikki. En minä ajatellut että siinä teille lahja kun saitte tulla minun kotiini, minun pöytääni, minun valmistamaani ruokaa syömään. Eivätkä vanhemmat tai sisko olleet köyhiä, päinvastoin, me olimme opiskelijoina ne köyhimmät ja vielä työuran alussa asuntolainan kanssa. Ai niin, osa aina yöpyikin meillä, jotkut useammankin yön.
Vierailija kirjoitti:
"Olen yli 50 enkä koskaan ole kokenut stressiä tai mitään rumbaa miettiessäni, keksiessäni, ostaessani tai tehdessäni muille joululahjo,päinvastoin, olen aina nauttinut siitä. Ihan täysillä olen aina nauttinut myös sekä joulun tunnelmasta että pikkuhiljaa joulua kohti menemisen ja valmistautumisen tunnelmasta. Asennevika tuo krääsä, kulutus, stressi, turhaa ym ym."
No kaikki eivät tosiaan nauti siitä, ja haluavat myös välttää turhaa kulutusta. Miten se voi olla asennevika, että haluaa säästää sekä ympäristöä että omaa ja samalla toisten taloutta - ja hermoja?
Joulusta voi nauttia paljon, paljon enemmän, kun keskittyy sen tunnelmaan, seuraan, rauhoittumiseen ja rentoutumiseen.
Asennevika on se että ajattelee että pakko ostaa turhanpäiväistä tavaraa/kallista/maapalloa turhaan kuormittavaa ja stressata itseään. Minä keskityn juuri noihin ja minua rentouttaa ja ilahduttaa niiden lahjojen miettiminen ja paketoiminen myös. Vastaus oli myös siihen kuinka jonkun mielestä iän myötä on vaikea keksiä mitään. Siksi sanoin ikäni.
Vierailija kirjoitti:
"Minusta kuulostaa naurettavalle, että ainoastaan lapsille kannetaan kaksin käsin lahjoja, ja aikuiset jäävät ilman. On siinä mukava joulu, jossa kaikkia muistetaan "
Mikai se on naurettavaa, jos aikuiset eivät tarvitse eivätkä halua mitään?
Ja missä on hakattu kiveen, että lapsille kannetaan "kaksin käsin" lahjoja?
Ap:han haluaa. Ja kyllä niitä lahjoja tulee lapsille kaksin käsin, kun niitä valjastetaan ostamaan niin siskot, veljet, tädit, sedät, isovanhemmat, kummit ja muut vanhempien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ap voisi pohtia, että joulun järjestäminen on iso työ ja siihen menee järjestäjältä paljon rahaa. Pienenä kiitoksena olisi kohteliasta noudattaa äidin toivetta lahjoista. Kun aikuiset ovat sopineet, ettei mitään lahjoja anneta, niin aika pieni juttu olisi tuoda lapsille paketit kiitoksena joulunvietosta. Ap voisi pohtia, että jos hän viettäisi joulun omissa oloissaan, pitäisi silloinkin syödä ja juoda eli sen summan nyt ainakin voisi laittaa lasten lahjoihin.
Itse kypsyin täysin sinkkusisarusten joulukäytökseen. Äitimme oli huonossa kunnossa ensimäisen lapseni synnyttyä ja tarjouduin järjestämään joulun sukujuhlan. Samaan aikaan myös äiti ehdotti, että aikuiset emme antaisi enää lahjoja toisillemme, vaan ainoastaan lapsille.
Äiti toipui, mutta sanoi, että oli niin ihanaa kun hänellä oli stressitöntä ja hän pyysi, että hoitaisin joulut jatkossakin. Yksi ulkomaislla asuvista sisaruksista
Sinäkö et koskaan sanonut yhtään miltä tuntuu ja valaissut kuinka epäreilua tuo on?
Minusta kuulostaa naurettavalle, että ainoastaan lapsille kannetaan kaksin käsin lahjoja, ja aikuiset jäävät ilman. On siinä mukava joulu, jossa kaikkia muistetaan 🤦