"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (1439)
Vierailija kirjoitti:
Whatever, olkaa ankeita ja pihejä. Meidän perheessä tehdään joululahjoja kaikille. Pitäiskö aikuisille olla oma joulupuu keräys, että läheisten välinpitämättömyydestä kärsivät saisivat joululahjoja!
Meillä on varaa ostaa itse ne romut kaupasta, joita tarvitsemme / haluamme. Jouluna juhlimme yhteistä aikaa, emme materiaa. Ruokaan ja tunnelmaan panostetaan ja on aikaa keskustelulle. En vaihtaisi sitä ikimaailmassa teidän Temu-jouluunne. Olen aina pitänyt omituisina aikuisia, jotka rakastavat tavaraa. Eihän se ole mitään elollista tai tärkeää, pelkkä pakollinen paha.
Vierailija kirjoitti:
Whatever, olkaa ankeita ja pihejä. Meidän perheessä tehdään joululahjoja kaikille. Pitäiskö aikuisille olla oma joulupuu keräys, että läheisten välinpitämättömyydestä kärsivät saisivat joululahjoja!
Sanopa muuta. Onneksi meillä jatkuu jatkossakin perinne että me aikuiset annetaan toisillemme muistamiset :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tämä tympeys lahjoja kohtaan ainoastaan joulua vai ihan kaikkia juhlapäiviä? Mikäli se ei ulotu joka/moneen juhlaan niin miksi juuri joulu? Vinkkinä muuten stressaajille että joululahjojen ostamiseen/tekemiseen on kokonainen vuosi aikaa, ei niitä ole mikään pakko viime hetkenä väsyneenä ja kuormittuneena hankkia.
En kyllä ala kesällä mitään lahjoja kerätä nurkkiin. Omat sukulaiset on sen verran varakkaita, että ostaa itse ne jutut jota tarvitsee. Säästyy kaikkien aikaa jouluna ja vuoden ympäri. En minä ainakaan lahjoista / romusta ilahdu, kun en mitään tarvitse ja samanlaisia ollaan kaikki muutkin suvussa. Miksi pitäisi pakko-ostaa lahjoja, koska joulu?
Taas yksi, jolta pointti mennyt ovi.
Mihin oveen se pointti on mennyt? Tonttuoveen?
Et taida itse käsittää, että tavara vaan ei ole kaikille niin tärkeää, kuin itsellesi tuntuu olevan.
Juu ei kiitos mitään lahjoja vaan syödään hyvin ja vietetään aikaa yhdessä. Se on paras joululahja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa muuta. Onneksi meillä jatkuu jatkossakin perinne että me aikuiset annetaan toisillemme muistamiset :)
Meillä muistetaan toisemme ilman niitä nurkkiin kertyviä turhia tavaroitakin.
Minulla on lapseton veli, joka joka joulu ja synttäri kyselee lapseni lahjatoiveita. En kehtaa mitään kallista ehdottaa, ne kalleimmat hankitaan itse. Kumminkin haluaa jotain mieleistä ostaa jouluksi ja synttäriksi lapselleni, mikä on tosi ilahduttava asia, ja usein vielä haluaa antaa ylimääräisen lahjan siihen päälle. Ei tulisi mieleenikään, että jättäisin lapsettoman veljeni (ja hänen vaimonsa) ilman vastalahjaa. Aikuisten kesken emme lahjoja vaihda pääsääntöisesti, mutta kun heillä ei lasta, joille lahjaa antaa, ja avokätisesti haluavat mieluisia lahjoja lapselleni ostaa, niin muistan heitä vastavuoroisesti suurinpiirtein samanarvoisella lahjalla, esimerkiksi jokin lahjakori, jossa herkkuja, viiniä, glögiä jouluksi, veljeni synttäriksi jotakin myös. En kehtaisi ottaa vastaan lahjoja lapselleni ilman vastalahjan antamista. Saati ilmoitella automaattisesti jotain lahjatoivelistaa (ja olettaa, että veljeni ostaa jotakin). Ainoastaan silloin, JOS toiveesta varta vasten kysytään.
Ap voi mielestäni ihan vapaasti itse päättää, että haluaako hän siskonsa lapsille ostaa lahjoja. Jos haluaa, niin ei tarvitse olla lahjalistalta, vaan jotakin pientä, vaikka värikynät tai värityskirja, karkkipussi tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on varaa ostaa itse ne romut kaupasta, joita tarvitsemme / haluamme. Jouluna juhlimme yhteistä aikaa, emme materiaa. Ruokaan ja tunnelmaan panostetaan ja on aikaa keskustelulle. En vaihtaisi sitä ikimaailmassa teidän Temu-jouluunne. Olen aina pitänyt omituisina aikuisia, jotka rakastavat tavaraa. Eihän se ole mitään elollista tai tärkeää, pelkkä pakollinen paha.
Emme kiitos osta romuja ja Temu tavaraa. Sulla ei ole mitään hajua meidän tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.
En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.
Ap
Eli heidän pitäisi ruokkia ja viihdyttää sinua ilman että itse saavat mitään..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa joululahjoilla on symbolinen(kin) merkitys ja niin oli Suomessakin ennen. Nyt niistä on tullut kuin jotain riivattua jota ei anneta eikä oteta. Ja omituinen ajatus että jos joku sinut tunteva ja sinusta välittävä ihminen antaa sinulle joululahjan se on krääsää tai ainakin aivan turha tavara joka täyttää kotisi ja tuhoaa maapallon, ei missään tapauksessa mitään hyödyllistä, sinulle maistuvaa, tai mitenkään ilahduttavaa, jos itse ostat saman tuotteen/palvelun se on hyvä ja maapallo ei tuhoudu mutta jos saat sen joltakulta on se kirottua.
Häh? Se ongelma varmaan on se, että muilta juuri ET saa niitä asioita, joita itse itsellesi ostaisit tai haluaisit muilta saada. Kyllä aikanaan kun vielä aikuisille lahjoja ostettiin niin tuli muilta kuin puolisolta tavaroita, jotka käyttämättä päätyivät kirpputorille. On siinäkin vaiva ne sinne kiikuttaa, joten parempi
Kummallista että on niin paljon ihmisiä joilla ei ole aavistustakaan mikä toista miellyttää jos se toinen on läheisesti tuttu. Itse en ole törmännyt tuollaiseen ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli lapsena kauhean jännää kun vanhemmat ja muut aikuiset jos heitä oli avasivat juuri sen paketin jonka minä olin antanut. Höpsöjähän ne ensimmäiset lahjat olivat mutta siinä kehittyi toki ja hyvin äiti, isä ja muut osasivat esittää iloisesti yllättynyttä kuinka paketista joka joulu löytyi Vihreitä kuulia (rakastin niitä ja ihan vilpittömästi annoin parasta herkkua mitä tiesin) ja yhtä aidosti uskoin aika kauan ettei isä jaksanut syödä kahta enempää ja kysyi haluaisinko minä, tottakai halusin. No joo se oli sellainenen muisto kuinka pieni lapsi voi olla vilpitön ja puhdassydämisesti antaa hyvää ja yhtä viattomasti syödä itse antamansa lahjat.
Ihana muisto, mutta tässähän nyt ei ollut kyse pienten lasten lahjoista vanhemmilleen.
Tavallaan minusta oli. Se että kyllä lapset tykkäävät antaa lahjoja ja heille voi sen "opettaa". Se lisää sitä joulun riemua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelit että kyseessä on Temu-joulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.
Ap
Siis mitä? Hehän saavat sen mitä täällä korostetaan, yhdessäoloa ap:n kanssa, lahjoistahan he itse eivät välitä. Eikö se olekaan mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä muistetaan toisemme ilman niitä nurkkiin kertyviä turhia tavaroitakin.
Niin meilläkin. Annamme kuitenkin toisillemme lahjoja. Nautimme myös yhdessäolosta ja Joulun tunnelmasta. Sanomasta myös.
En nyt löydä sitä kommenttia mutta joku taisi kysyä miksi asetetaan vastakkain, toisensa poissulkeviksi, lahjojen anto ja yhdessäolon arvostaminen. Eiväthän ne tosiaan ole mitään vaihtoehtoja "valitse jompikumpi". Siitä olen samaa mieltä ettei lahjoja pidä antaa jos se on vastenmielistä ja pakkoa mutta ei myöskään kritisoida ja tuomita niitä jotka niin tekevät, hyvillä mielin siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis mitä? Hehän saavat sen mitä täällä korostetaan, yhdessäoloa ap:n kanssa, lahjoistahan he itse eivät välitä. Eikö se olekaan mitään?
AP:lle ei tunnu riittävän, vaan kaipaa khjoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tämä tympeys lahjoja kohtaan ainoastaan joulua vai ihan kaikkia juhlapäiviä? Mikäli se ei ulotu joka/moneen juhlaan niin miksi juuri joulu? Vinkkinä muuten stressaajille että joululahjojen ostamiseen/tekemiseen on kokonainen vuosi aikaa, ei niitä ole mikään pakko viime hetkenä väsyneenä ja kuormittuneena hankkia.
En kyllä ala kesällä mitään lahjoja kerätä nurkkiin. Omat sukulaiset on sen verran varakkaita, että ostaa itse ne jutut jota tarvitsee. Säästyy kaikkien aikaa jouluna ja vuoden ympäri. En minä ainakaan lahjoista / romusta ilahdu, kun en mitään tarvitse ja samanlaisia ollaan kaikki muutkin suvussa. Miksi pitäisi pakko-ostaa lahjoja, koska joulu?
Taas yksi, jolta pointti mennyt ovi.
Mihin oveen se pointti o
Sinä et ymmärrä mitä lahjojen antaminen/saaminen joillekin muille merkitsee. Ei ole kyse tavarasta, materian arvostamisesta tai kulutusjuhlasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
AP:lle ei tunnu riittävän, vaan kaipaa khjoja
Kahjoja tuskin kaipaa. Mutta äläpä nyt käännä keskustelua ohi pointin. Jos muut ovat onnellisia yhdessäolosta ja se on paras lahja niin miksi apn mukana olo ei heille riitä ja miksi he eivät voisi aplle lahjaa antaa jos tämä tulee siitä onnelliseksi? Kaatuuko niiden talous siihen jos vaikka kimpassa antavat jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis mitä? Olenhan antanut jokaisena Jouluna siskonmiehelle...ja muulloinkin kun siskon silmä välttää.
Panemme kuin kanit milloin vessassa , milloin vaatekomerossa. Viimekin Jouluna Joulupöydässä vain määlit valuivat pitkin sääriä, kun lanttulaatikkoa santsasin.
Sitäpaitsi siskonmies on aika vekkuli kaveri muutenkin. Viime Jouluaamuna kun se kävi aamupanolla, ja läksiäiseksi työnsi puurokauhan minun pieneen ja tiukkaan perseeseen.
Pitäiskö ap sun hankkia ystäviä joiden kanssa lahjoa, jos oma perhe on pettymys..