Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
781/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

Kuka tässä mitään töissä olosta on puhunut?

Vierailija
782/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että meillä on ap:n sisko tai joku hänen tilanteeseensa samaistuva täällä linjoilla :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keuhkoat tietämättä kokonaisuutta. Ap on kertonut, että joulu järjestetään vuorollaan vanhempien, siskon ja HÄNEN luonaan ja että aina jokainen tuo jotain syötävää yhteiseen pöytään. Ap siis kantaa tästäkin suurimman kokonaisvastuun, koska onhan se nyt ihan eri asia järjestää joulua yksin kuin koko perheen voimin. Ap:n järjestelyvuorollakaan hän ei saa tuliaisiksi muilta perheenjäseniltään MITÄÄN. Oliskos siinä sulle vastavuoroisuutta Ap:n osalta riittävästi?

T. Lapseton lahja-automaatti"

Mistä sinä tiedät, että järjestääkö äiti ja sisko koko perheen voimin sitä joulua? Ihan hyvin sisko voi hoitaa yksin ilman miehensä apua ja lapsiakin pitäisi hoitaa siinä sivussa. Samoin äitikin voi hoitaa kaiken yksin. 

Vierailija
784/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kateellinen lasten lahjoista? Ei hitto nykyajan ihmisten itsekkyyttä. Kasvaako kukaan enää aikuiseksi?

Nuo ap:n sukulaislapset todnäk saavat jo isot kasat lahjoja, niin miksi kasan päälle tarvitaan paketit vielä ap:ltakin?

Itse saattaisin antaa kortit, joissa kerrotaan lahjoitetun x-summa esim. paikalliselle löytöeläintalolle.

Miksi ihmeessä antaa tuollaisia kortteja, jossa olet lahjoittanut itse löytöeläintalolle? Mikä järki? 

Oma sädekehän kiillotus. Se siinä on se järki. 

Vierailija
785/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vastaavassa tilanteessa ja musta on ihanaa ostaa lapsille lahjoja! Joulu todellakin on lasten juhlaa. Itselle joulu on menettänyt merkitystään vuosi vuodelta enemmän kolmen kympin jälkeen enkä todellakaan haluaisi vaihtaa siskoni kanssa mitään mielikuvituksettomia manikyyrilahjakortteja tai kirjalahjoja. Mieluiten ostan tuollaiset ihan itse itselleni.

Vierailija
786/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kateellinen lasten lahjoista? Ei hitto nykyajan ihmisten itsekkyyttä. Kasvaako kukaan enää aikuiseksi?

Nuo ap:n sukulaislapset todnäk saavat jo isot kasat lahjoja, niin miksi kasan päälle tarvitaan paketit vielä ap:ltakin?

Itse saattaisin antaa kortit, joissa kerrotaan lahjoitetun x-summa esim. paikalliselle löytöeläintalolle.

Miksi ihmeessä antaa tuollaisia kortteja, jossa olet lahjoittanut itse löytöeläintalolle? Mikä järki? 

Minä pitäisin tuollaisesta. Lämmittäisi mieltä. Mukaan vielä vaikka valokuva kisuista, joiden hyväksi tuo lahjoitusraha meni.

Nytkö se tavaran antaminen olikin tärkeää? Kun ap:n lahjan toivominenhan oli juuri äsken vielä ah

No ei lahjaa laisinkaan. Miksi kehuskella omilla hyväntekeväisyysjutuilla? 

Itse pitäisin tuosta lahjasta. Eli ajatuksesta, että toinen on minulle tavaran ostamisen sijaan lahjoittanut sen summan eläinsuojaan, jossa sillä rahalla voidaan ostaa ruokia tai maksaa eläinlääkärikuluja.

Vierailija
787/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon vastaavassa tilanteessa ja musta on ihanaa ostaa lapsille lahjoja! Joulu todellakin on lasten juhlaa. Itselle joulu on menettänyt merkitystään vuosi vuodelta enemmän kolmen kympin jälkeen enkä todellakaan haluaisi vaihtaa siskoni kanssa mitään mielikuvituksettomia manikyyrilahjakortteja tai kirjalahjoja. Mieluiten ostan tuollaiset ihan itse itselleni.

Miten voikin olla, ettei kaikki ihmiset ole ja ajattele kuten sinä? Lahja-automaattina toimiminen ei ole ihanaa, mikäli vastapuoli ei osaa edes kiittää. Ja voi kai sitä muistaa muutenkin kuin manikyyrilahjakortilla tai kirjalla. 

Vierailija
788/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voikin olla, ettei kaikki ihmiset ole ja ajattele kuten sinä? Lahja-automaattina toimiminen ei ole ihanaa, mikäli vastapuoli ei osaa edes kiittää. Ja voi kai sitä muistaa muutenkin kuin manikyyrilahjakortilla tai kirjalla. 

Miten voikin olla, että joku harmistuu siitä, että kertoo mielipiteensä keskustelupalstalla?

Vierailija
789/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei sisko osta itse lapsilleen tarvittavia lahjoja vaan olettaa että muut hoitaa? 

Voisi kai se siskokin muistaa siskoaan jotenkin, vaikka ainahan aikuinen voi itse itselleen ostaa tarvitsemansa. Mä saan joka joulu isoveljeltäni lahjaksi leffaliput, huolimatta siitä että voisin ne halutessani ostaa itsekin. Käyn vuoden aikana leffassa tasan tuon yhden kerran ja se on mukavaa, ilman lahjalippuja ei tulis käytyä sitä kertaakaan. 

Vierailija
790/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta autan sisareni lapsia kuukausittain heidän opiskellessaan. Siirrän kummallekin 100 euroa kuukausittain. Minusta on mukava auttaa, kun siihen on mahdollisuus.

Vierailija
791/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin itselleni mieluisen lahjan sillä rahalla mikä muuten olisi mennyt muiden aikuisten lahjoihin.

Voi noinkin ajatella. Osta tavaraa silloin , kun tarvitset, eikä tavan vuoksi. Sano joulunviettäjille, että joulussa tärkeintä on olla yhdessä, eikä se ole kulutusjuhla. Lapsille riittää vähempi määrä lahjoja. Jokainen ostaa niitä varojensa mukaan. 

Vierailija
792/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"enkä todellakaan haluaisi vaihtaa siskoni kanssa mitään mielikuvituksettomia manikyyrilahjakortteja tai kirjalahjoja."

Näin me ollaan erilaisia. Me vaihdetaan siskoni kanssa lahjakortit toivepaikkoihin eli siis tasan tiedetään mitä tulee. Silti se tuntuu IHAN eriltä, saada se toiselta kuin ostaa itselle :D Tuntuu lahjalta. Ikää 50 +

Vierailija
793/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näkis tossa mitään ongelmaa. Aika lapsellinen taidat olla vaikket olekkaan "lapsellinen".

Sinä taas aika kylmä, ehkä vähän tunnevammainenkin? Elämän kova koulu takana, empatiaa ei heru muille kun ei sinullekaan?

Vierailija
794/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Tulihan se sieltä.l tyhjä hokeama. Joulu on aivan kaikkien juhla, jotka siihen haluavat osallistua.

Aikuisille toivottavasti on joulussa jotain muuta sisältöä kuin lahjat. Pikkulapsen ymmärtää että tahtoo lahjoja, aikuisesta en ymmärrä. Aikuisilla varmaan on jo kaikkea mitä tarvitsee. 

Meidän joulussa kaikille keskiössä on Jeesuksen syntymäpäivän vietto, ihan lapsillekin. Viimeisimpänä lukemaan oppinut saa lukea jouluevankeliumin ja tärkeänä sen ovat tehneetkin.

Sen lisäksi tärkeää on herkulliset ruoat, kuusi ja muut koristelut, kynttilät, joululaulujen laulaminen, hyvä mieli ja tunnelma, sekä lahjat toki myös. Niitä saa ihan kaikki, nuorimmasta vanhimpaan <3 Turhaa ei osteta, aikuisille aineettomia kuten palveluja. Pidetään pyörät pyörimässä ja suositaan pieniä paikallisia yrityksiä.

Vierailija
795/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näkis tossa mitään ongelmaa. Aika lapsellinen taidat olla vaikket olekkaan "lapsellinen".

Sinä taas aika kylmä, ehkä vähän tunnevammainenkin? Elämän kova koulu takana, empatiaa ei heru muille kun ei sinullekaan?

Miksi ap ei osta vanhemmilleen ja siskolleen lahjoja? Kehtaa vaan nurista, että siskon PIENET LAPSET saa.

Vierailija
796/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh, ompa jyrkkiä mielipiteitä!

Joo, meillä ei pääasiassa osteta aikuisille lahjoja. Puolisolle kyllä. Joskus teen/vien  sisaruksille ehkä suklaata tai itse leivottua  syötävää yms.

Mutta lahjat ovat lapsille THE juttu. Joten sisarusten lapsille ostetaan. (Kaikilla on 1-3 lasta) Mutta kalliita ne ei ole. Jos kalliimpaa toivotaan niin sitten kimppalahjana. 

Silti pyrimme korostamaan lapsille että joulu ei ole ainoastaan lahjapäivä ja että lahjoja TOIVOTAAN, ei VAADITA. 

Ehkäpä aloittajalle sanoisin, että tänä jouluna hommaa hiukan tylsän, yhteisen lahjan lapsille ja aikuisille voi sanoa suoraan että tänä vuonna en aio panostaa lahjoihin vaan muuhun...

Sitäpaitsi 3- ja 6- vuotiaat ei todellakaan tarvi isoa tai kallista. Joskus se pieni 10€ kimallekynä on se parhain..

Vierailija
797/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme naukumaijoja liikkeellä.

Vierailija
798/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt kaikki Temusta lahjoja tilaamaan 🙄

Vierailija
799/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"enkä todellakaan haluaisi vaihtaa siskoni kanssa mitään mielikuvituksettomia manikyyrilahjakortteja tai kirjalahjoja."

Näin me ollaan erilaisia. Me vaihdetaan siskoni kanssa lahjakortit toivepaikkoihin eli siis tasan tiedetään mitä tulee. Silti se tuntuu IHAN eriltä, saada se toiselta kuin ostaa itselle :D Tuntuu lahjalta. Ikää 50 +

Tuntuu erilaiselta. Eri-sana ei taivu.

Vierailija
800/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jotain koko porukalle, esim. ruuan muodossa. Laitatte sen joulupöytään ja pääset itsekin nauttimaan lahjastasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan