"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Mitä lahjoja sitten haluaisit? Aikuisilla nyt yleensä on jo kaikkea, turhaa roinaa on turha haalia. Meidän perheessä ei ole vuosikausiin ostettu aikuisille mitään.
Jos asia ärsyttää sua, niin tee siten, että ilmoitat, että säkään et kannata mitään materialistusta joulua ja että tästä lähin ostatsulla on tästä lähin vain pienet max 15 e / kpl lahjat, jotka eivät ole muovia. Pyydät siis listaamaan noiden speksien mukaisia lahjoja. Ja jos eivät speksaa, niin sitten ostat vain pienet suklaarasiat heille.
Minä olen hoitanut homman niin, että lasteni kummeille ostan aina hyvät suklaarasiat, ihan siitä syystä, että he muistavat lapsiani jouluna.
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, joten mahdollisesti tässä on jankattu asia jo suunnasta ja toisesta läpi.
Mitäs mieltä olet ap, jos ottaisit asian puheeksi siskon ja äidin kanssa? Yleensähän ihmisillä kaapit pursuilee turhaa roinaa. Sanoisit, että muistaminen tuntuisi hyvältä, ja mitä toivot itse. Lapsille antaisin omaan budjettiin sopivat lahjat, jotka voisivat kuitenkin lapsista itsestään olla kivat.
Me ainakin ollaan puolison kanssa sanottu tosi selvästi sukulaisille, että lapsille lahjoja, mutta mieluiten heidän omalta toivelistalta ja kohtuudella. Me aikuiset ei tarvita (paitsi jos kehdataan sanoa jotain oikeita tarpeita, jotka lahjanantaja osaa ja taloudellisesti pystyy ostamaan), koska tavaraa on muutenkin liikaa. Harva nykyään haluaa hillota jotain ties mitä kynttiläkippoja ja epämieluisia pyjamia sun muita.
Ap:n tilanteessa jättäisin ostamatta lahjat siskon lapsille, tuohan on älytöntä rahastamista varsinkin, jos lahjatoiveet ovat kalliita. Perustelisin kitsauttani sillä, että minulla on vain yhden ihmisen tulot, jotka hädin tuskin riittävät edes kohtuulliseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
Vuorotyössä näin on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.
En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.
Ap
Unohda lista ja vie jotain pientä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.
En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.
Ap
Mikäli lahjat jaetaan kuusen alta, laita sinne itsellesi ostama kallis lahja ja siskosi lapsille jotain halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
Mistä sulla tuollainen ajatus kumpuaa?
En allekirjoita tuota.
olen äiti ja todella usein jouluna ja joulunpyhinä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Miksi ihmeessä et opettele olemaan jouluna yksin? Vanhempasi ja siskosi perheineen voivat jouluilla keskenään, voisit vihdoinkin sanoa, että jouluna on nyt muuta tekemistä.
Meillä ei muille aikuisille osteta lahjoja, jokainen ostaa lahjan itse itselleen ja sitten yhdessä ihaillaan kekseliäisyyttä.
On kauheaa olla yksin jouluna!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin itselleni mieluisen lahjan sillä rahalla mikä muuten olisi mennyt muiden aikuisten lahjoihin.
"että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse."
ET siis ymmärrä lukemaasi!
VA-IN LAP-SIL-LE LAH-JO-JA.
Huh! Nyt meni jollakin tunteisiin 😂
Vierailija kirjoitti:
Mitä lahjoja sitten haluaisit? Aikuisilla nyt yleensä on jo kaikkea, turhaa roinaa on turha haalia. Meidän perheessä ei ole vuosikausiin ostettu aikuisille mitään.
Meilläkin lahjoja ostetaan vain omille lapsille. Aikuisilla lähisuvussa on kaikkea ja vaikea ostaa toisen mieleistä. Niinpä kyseessä olisikin vain toiselle tyhjä roina ja turhaa rahanmenoa kaikille. Tykkään joulusta ja usein ostan itselleni jouluksi jotain, mitä haluan tai tarvitsen. Joulussa tärkeintä on hyvä ruoka ja tunnelma. Tunnelma syntyy pienistä asioista. Ei rahasta.
Aaah se on lapsettomana sinkkuna aina mukava lukea näitä omasta mielestään vähän parempien ihmisten itsensä nostamista jalustalle ja meidän alempiarvoisten painamista alas. Jouluna ei olla tietenkään ansaittu lahjan lahjaa, sehän nyt on selvä! Ja kun niitä omia lapsia ei ole, niin tottakai voidaan olla myös juhlapyhät aina töissä tai edes jollain lailla helpottamassa niiden parempien ihmisten hauskanpitoa. Puhumattakaan sitten näistä elämän isommista juhlista, kuten vaikka polttareista ja baby showereista, joita täytyy jaksaa olla aina innoissaan organisoimassa ja rahoittamassa. Se saattaa tuntua epäreilulta, mutta pitää vaan muistaa, että ei me olla ansaittu itselle vastaavia juhlapäiviä. Mitäs ollaan niin itsekkäitä ihmisiä (kuten usein lapsettomia kuulee kutsuttavan).
Juuh meinaa olla välillä vähän raskasta, kun oma suurin haave oli oma perhe lapsineen, mutta se jäi toteutumatta ainoana koko kaveri- ja perhepiiristä. Sen lisäksi tuloni ovat jo vuosia koostuneet minimisairaspäivärahasta, josta ei todellakaan riittäisi muiden lapsihaaveiden täyttymisen juhlistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin itselleni mieluisen lahjan sillä rahalla mikä muuten olisi mennyt muiden aikuisten lahjoihin.
"että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse."
ET siis ymmärrä lukemaasi!
VA-IN LAP-SIL-LE LAH-JO-JA.
Os-ta it-sel-le-si aa-pi-nen, jot-ta o-saat ta-va-ta oi-kein! Vain sa-naan ei tu-le ta-vuvii-vaa!
Siskollani on kahdeksan (8) lasta, mutta en ole koskaan ostanut yhtäkään lahjaa heille. En jouluna enkä milloinkaan muulloinkaan. Miksi olisin? Ei ne ole minun lapsia.
Täytyy olla pienisieluinen ihminen, että on kateellinen kakaroiden joululahjoista.
Älä mene sinne, jos jonkun muutaman kymmenen euroon tuhlaaminen lasten lahjoille ottaa noin koville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua lapsia lahjoa, niin laita siskolle viesti että rahat on tiukalla ja et nyt osta lahjoja.
Tai sitten suuta auki äidillesi, etä haluat lahjan. Mikä juttu tuo nyt on, että äiti sopii toisen tyttären kanssa asiat kysymättä toiselta.
Lahjan ostaminen on vapaaehtoista. Ei lapsettoman sukulaisen tosiaankaan tarvitse etukäteen ilmoitella, ettei aio ostaa muiden pershedelmille paketteja.Kyllä se riittää, että lapsen vanhemmat ja mahdollisesti isovanhemmat muistaa lasta jouluna paketilla, on ahnetta edes olettaa että muiden sukulaisten pitäisi osallistua lasten pakettiralliin varsinkaan kun heitä itseään ei muisteta yhtään millään tavalla.
No tietenkin voi jättää ilmoittamatta, huomaavat kyllä jouluaattona ettei lahjaa tule. Mutta jos ap:lla kerran on järkeä ja käytöstapoja, ja on joka joulu ostanut lahjoja lapsille niin, että perhe uskoo näin jatkuvan ja laittaa jo lahjatoiveitakin (ihan pyytämättäkö, vai olisiko ap kuitenkin usein jotain kysellyt?), niin kyllä itse kertoisin etukäteen että en ainakaan tällä kertaa anna lahjaa. Silloin sisko voi tarvittaessa itse hankkia ne toivelahjat.
Ei minusta tädin ole pakko ostaa lahjoja. Omat sisarukseni eivät osta lapsilleni (eivätkä minulle) lahjoja, vaikka usein olemme jouluna yhdessä. Eivät ole sen tyylisiä että alkaisivat niitä hankkia. Eivät kuulemma tiedä mitä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan kasvaa aikuiseksi, olet näköjään samalla kehitysasteella kuin siskosi lapset. Käsiä heilutellen ilmaiseen pöytään sulla ei kuitenkaan mitään ongelmaa ole
Kun kutsutaan syömään, ei siitä makseta. Jotain sinne voi viedä ilahduttaakseen muita, ei pakko. Meillä käy pojat perheineen jouluaattona syömässä ja yhteistä aikaa viettämässä. En ole kuunaan keneltäkään ollut mitään vailla! Tänä jouluna annan aikuisille lapsilleni ja miniälle rahakuoren ja lapsenlapselle ostan lahjoja. Tuovat kyllä tullessaan meille paketit, pyytämättä.
Vierailija kirjoitti:
Ostat jotain pientä lapsille ja itsellesi jotain isoa kivaa. On toki joulu lasten juhla, mutta ketuttaahan tuo olla pelkästään maksajan roolissa. Itsekin olin monta vuotta. Ja oikeastaan edelleen, koska minulla vain yksi lapsi ja muilla 3 per naama.
Et kai osta koko köörille 😳
Unohda lahjalista, ja osta koko perheelle sopiva lahja. Esim joku lautapeli.
Jaa. En itse ainakaan odota lahjoja keneltäkään näin aikuisena. Toki mielelläni ostan muille. Ja ostan omille pikkusisaruksilleni jotka ovat vielä lapsia, sekä sisarusteni lapsille. Mutta me aikuiset sisarukset emme lahjo toisiamme.