Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
741/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta niitä lahjoja. Joulu on myös sinun juhla ja mikä sinulle tuo mielenrauhan, niin toimi siten. Mieti itseäsi ja mikä sinulle tuo hyvän joulumielen. Tuo lahjojen ostaminen ei sitä sinulle tee, joten älä tee sitä. Kivaa Joulun aikaa! 

Vierailija
742/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut joulunvietossa, jossa oltiin sovittu, että ei aikuisille mitään. Ihan fine, mutta eräs nuoripari sai vaikka kuinka paljon kaikkia lahjoja "uuteen kotiin" vanhemmilta, mutta vastaavasti vastikään yksin uuteen kotiin muuttanut sisarus ei saanut mitään. 

Meillä oli tämä sama. Kun veli muutti yhteen tyttöystävänsä kanssa, niin voi kun ihasteltiin ja uuteen kotiin ja voi kun söpöä kun laittavat kotia. "Tarvitteko jotain." Itse olin muuttanut kotoa pari vuotta aiemmin, ei mitään. Ei sitten yhtään mitään. 

Luuliko ne ettei mulla ollut kotia? Että muutin veneen alle. 

Epäreilua siksikin, että sillä yksin asuvalla on vain yhden tulot, josta joutuu ostamaan ihan yhtälailla sohvan, keittiöpöydän jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näkis tossa mitään ongelmaa. Aika lapsellinen taidat olla vaikket olekkaan "lapsellinen".

Mä näkisin. Mitä siitä itselleen saa jos sisaruksensa lapsia lahjoo vuodesta toiseen mutta itse ei saa koskaan yhtään mitään palkaksi?

No minä ainakin saan lasten ilon palkaksi, kun annan lahjoja siskon lapsille. En todellakaan tarvitse ja halua itse lahjoja. 

Sama. En minä edes kehtaisi valittaa, että lapset saa ja minä en. Oikeasti. 

En minäkään valittaisi, jos lahjojen antaminen olisi vapaaehtoista ja itsestäni lähtevää, mutta Minä ymmärsin, että sisko vaatii lapsilleen kalliita lahjoja. 

Niin. Mikä nyt sitten on kalliiden lahjojen VAATIMISTA... Kuulostaa vaan jotenkin absurdilta, että joku vanhempi vaan ilmoittaisi, että sinun PITÄÄ ostaa nyt tuo 500€ konsoli, kun pirkkopetteri haluaa. 

Vierailija
744/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kateellinen lasten lahjoista? Ei hitto nykyajan ihmisten itsekkyyttä. Kasvaako kukaan enää aikuiseksi?

Nuo ap:n sukulaislapset todnäk saavat jo isot kasat lahjoja, niin miksi kasan päälle tarvitaan paketit vielä ap:ltakin?

Itse saattaisin antaa kortit, joissa kerrotaan lahjoitetun x-summa esim. paikalliselle löytöeläintalolle.

Vierailija
745/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opetan lapselle vastavuoroisuutta. Kun kummi antaa lahjan jouluna, mekin annetaan lahja kummille. Kummi saa jotain kalliimpaa suosikkisuklaataan/herkkuaan, kahvia/teetä jos tykkää niitä juoda ja valokuvia vuoden ajalta kummista ja kummilapsesta.

Vierailija
746/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tuo työtön sukulainen ei tarvitse eikä ansaitse mitään lahjoja, mutta mitähän lahjusta sitä keksisi tuolle rikkaalle sukulaiselle jolla on jo kaikkea...

*sarkasmi off

Vierailija
747/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kateellinen lasten lahjoista? Ei hitto nykyajan ihmisten itsekkyyttä. Kasvaako kukaan enää aikuiseksi?

Nuo ap:n sukulaislapset todnäk saavat jo isot kasat lahjoja, niin miksi kasan päälle tarvitaan paketit vielä ap:ltakin?

Itse saattaisin antaa kortit, joissa kerrotaan lahjoitetun x-summa esim. paikalliselle löytöeläintalolle.

Niin? Miksi ap nyt ei muistaisi siskonsa lapsia? 

Vierailija
748/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ostaa itse lahjansa lapsillensa ja opettaa sitä kautta käytöstapoja. Ei siihen romuralliin valjasteta koko sukua. 1-2 lahjaa per lapsi riittää. Tuossa ap tapauksessa sen sisko on valjastanut kaikki ostamaan lahjoja omille lapsilleen, mikä on jokseenkin tökeröä ja itsekästä. Jättävät ap:n aina ilman lahjoja tai muistamista. Koko homma pyörii lasten keskellä. Itse en ostaisi yhtään mitään tuonne ja veisin mukanani omat viinit, jos siellä ei ole niitä tarjolla aikuisväelle. 

Vierailija
749/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näkis tossa mitään ongelmaa. Aika lapsellinen taidat olla vaikket olekkaan "lapsellinen".

Mä näkisin. Mitä siitä itselleen saa jos sisaruksensa lapsia lahjoo vuodesta toiseen mutta itse ei saa koskaan yhtään mitään palkaksi?

No minä ainakin saan lasten ilon palkaksi, kun annan lahjoja siskon lapsille. En todellakaan tarvitse ja halua itse lahjoja. 

En minäkään valittaisi, jos lahjojen antaminen olisi vapaaehtoista ja itsestäni lähtevää, mutta Minä ymmärsin, että sisko vaatii lapsilleen kallii

Niin. Mikä nyt sitten on kalliiden lahjojen VAATIMISTA... Kuulostaa vaan jotenkin absurdilta, että joku vanhempi vaan ilmoittaisi, että sinun PITÄÄ ostaa nyt tuo 500€ konsoli, kun pirkkopetteri haluaa. 

Kallis on suhteellinen käsite. Jollekin jo 50 e on kallis. 

Pointtini kuitenkin on siskon mahdollinen asenne. On ok sanoa, että lapsi haluaisi x ja y, mutta osta mitä haluat. Ei ole ol sanoa, että tässä lahjatoive. Piste.

Vierailija
750/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna käytettyä, sellaista mihin juuri sinulla on varaa tai mahdollisuus. Jokaisella on lupa antaa lahjoja jouluna, eikä antamisen iloa pidä kieltää keneltäkään.  

Vierailija
751/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista ja ankeaa lastenkin näkökulmasta etteivät aikuiset saa lahjoja. Toisten ilon näkeminen ja jakaminen on tärkeä kokemus, ja ainakin meillä lapsille tulee paha mieli jo siitä jos jompikumpi meistä vanhemmista saa enemmän lahjoja kuin toinen :D Meidän täytyy siis miehen kanssa varmistaa että lahjoja on yhtä monta. Lapset saavat toki eniten, välillä ihmettelevät sitäkin. Miksi aikuisuus halutaan aina esittää lapsille niin ankeana? Ei ihme ettei kasvaminen kiinnosta ja ahdistaa kun aikuiset näyttävät mallia että kun isoksi tulee niin loppuu kaikki hauskuus ja ilo.

Vierailija
752/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt puhutaan itsekkyydestä ja ahneudesta, niin miksi on tärkeää, että ap:kin laittaa lahjakeon jatkeeksi vielä yhdet paketilliset toiveleluja tms?

Muistamiset on minun mielestä puolin ja toisin. Etenkin, jos sitä lahjan antamista edellytetään, eikä kyse ole puhtaasti omasta halusta antaa lahja.

Ja mitä vikaa on antaa lahjana lahjoitus eläinsuojeluun tms? 

Vierailija
753/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ap:n pitäisi saada lahjoja, jos lapset saa? Eihän kukaan osta niille vanhemmille tai siskollekaan mitään? Lapsille vaan ostetaan ja se on minusta ihan normikäytäntö. En minä ainakaan viitsisi nurista, jos "joudun" ostamaan siskon lapsille lahjan, ihan mielelläni teen niin ja kiva saada myös lahjavinkkejä, niin ei tarvitse pohtia. Eri juttu, jos vaikka ap:n vanhemmat ostaa myös siskolle ja siskon miehelle, mutta ei ap:lle tai sisko vie vanhemmilleen, mutta ei ap:lle.

Miksi "joudut"? Eivätkö lapset saa tarpeeksi lahjoja vanhemmiltaan tai ovatko vanhemmat köyhiä ja siten tarvitsevat kaikkien sukulaisten avustusta joululahjoihin. 

Meidän ja puolisoni suvuissa kaikki ostavat vain oman perheen lahjat eikä tule mitään paineita jos vaikka rahat ovat vähissä tai säästää rahaa johonkin muuhun. Tuntuisi hullulta jos olisi joku velvollisuus ostaa toisten lapsille joka joulu ja lisäksi synttäri lahjat, varsinkin jos lapsia on paljon, voi kertyä melkoinen lasku. 

Vierailija
754/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt puhutaan itsekkyydestä ja ahneudesta, niin miksi on tärkeää, että ap:kin laittaa lahjakeon jatkeeksi vielä yhdet paketilliset toiveleluja tms?

Muistamiset on minun mielestä puolin ja toisin. Etenkin, jos sitä lahjan antamista edellytetään, eikä kyse ole puhtaasti omasta halusta antaa lahja.

Ja mitä vikaa on antaa la

Aineettomat lahjat ovat idioottimaisia. Se on kuin läpsy vasten kasvoja: lällällää, mulla on rahaa, mutta sulle en anna mitään!

Vierailija
755/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään valittaisi, jos lahjojen antaminen olisi vapaaehtoista ja itsestäni lähtevää, mutta Minä ymmärsin, että sisko vaatii lapsilleen kalliita lahjoja. 

Mitä ovat kalliit lahjat 3- ja 6-vuotiaille? Toisekseen ap ostaa sellaisia lahjoja kuin itse haluaa tai osallistuu pienellä osuudella johonkin kalliiseen lahjaan. Täytyy osata sanoa myös EI. 

Vierailija
756/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.

En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.

Ap

Ei joulua ole pakko viettää ollenkaan.

Vierailija
757/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituista ja ankeaa lastenkin näkökulmasta etteivät aikuiset saa lahjoja. Toisten ilon näkeminen ja jakaminen on tärkeä kokemus, ja ainakin meillä lapsille tulee paha mieli jo siitä jos jompikumpi meistä vanhemmista saa enemmän lahjoja kuin toinen :D Meidän täytyy siis miehen kanssa varmistaa että lahjoja on yhtä monta. Lapset saavat toki eniten, välillä ihmettelevät sitäkin. Miksi aikuisuus halutaan aina esittää lapsille niin ankeana? Ei ihme ettei kasvaminen kiinnosta ja ahdistaa kun aikuiset näyttävät mallia että kun isoksi tulee niin loppuu kaikki hauskuus ja ilo.

Kyllä ihan jokainen teini haluaa kasvaa (itsenäistyä) ja kasvaa aikuiseksi, ei ne näe aikuisuutta ankeutena, vaan aika jolloin vihdoinkin saa päättää kaikesta itse.

Sun lapset on varmaan vielä pieniä. :)

Vierailija
758/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin tuo työtön sukulainen ei tarvitse eikä ansaitse mitään lahjoja, mutta mitähän lahjusta sitä keksisi tuolle rikkaalle sukulaiselle jolla on jo kaikkea...

*sarkasmi off

Miten liittyi mihinkään, kuka noin ajattelee? Missä oli vitsi? 

Vierailija
759/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.

En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.

Ap

Älä osta kenellekään lahjoja. Joulupukkihan ne tuo.

Vie vaikka yhteiseen jotain herkkuja?

Onko joku sanomaton sääntö noista ostoksista? Voisitko puhua asiasta, joka sinua turhauttaa.

Vierailija
760/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä antaa tuollaisia kortteja, jossa olet lahjoittanut itse löytöeläintalolle? Mikä järki? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi