Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
701/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, Ap tässä taas! Onpa tänne tullut paljon mielipiteitä. Selvennän asioita, mitä ihmiset olivat ihmetelleet:

1. Vietämme joulua vuorotellen vanhemmillani, siskollani ja minun luonani. Kaikki osallistuvat ruokien laittamiseen/ostamiseen niin että isännälle ja/tai emännälle jäisi vähemmän hommaa siivouksien lisäksi. En siis loiseile muiden joulupöydissä. 

2. Siskoni ja äitini kertoivat asian ilmoitusluonteisesti enkä kilttinä ihmisenä kehdannut sanoa ei. Se olisi kuulostanut törpöltä pyytämällä pyytää lahjaa itselleen.

3. On totta, että jos joutuisin ostamaan kaikille joulunviettäjille lahjat, se tulisi kalliimmaksi. Se ei kuitenkaan tuntuisi niin pahalta, kun minuakin vastavuoroisesti muistettaisiin. Siksi tuntuisi mukavammalta, jos tässä "vain lapsille lahjoja" -tilanteessa saisin siskolta edes jotain pientä lahjaa. Se tuntuisi kohteliaalta, sillä ostanhan lapsille synttärilahjatkin joka vuosi saamatta itse mi

Kun olette sinun luona joulun vietossa, niin tulevatko todellakin vanhempasi ja siskosi ilman mitään joulukukka tai vastaavaa joulumuistamista joulua viettämään? 

Vierailija
702/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevat ilman kukkia tms. tuliaisia, mukanaan vain sovittuja ruokia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kiitos ap:lle selvennöksestä ja aloituksesta. On ollut silmiä avaavaa lukea näitä kommentteja. itse olen se lapseton lahjan-antaja täti, joka ihan oikeasti hirmu mielelläni ostan lähipiirin lapsille lahjat niin synttärinä kuin joulunakin koska pidän niin lahjojen ostamisesta kuin antamisesta, enkä ole taloudellisessa ahdingossa.

Mutta olen myös se ,joka olen vähän  nolostellut kun nämä lasten vanhemmat ovat jouluisin muistaneet myös minua tosi kivoilla muistamisilla, jotka ovat olleet sekä mieluisia että kekseliäitä, yleensä jotain herkku juttuja tms.

Olin juurikin aikonut tänä vuonna ilmoittaa että vaikka tuon teidän lapsille mielelläni lahjoja, en tarvitse itse enää mitään. Eli taidan sittenkin olla onnekas. Ja näiden kommenttien perusteella ymmärrän nyt että lähipiirini vanhemmat ovat sillä lailla ilmeisesti fiksuja että haluavat kuitenkin jollain tapaa muistaa, koska haluavat opettaa myös lapsilleen että elämässä myös vastavuoroisuus kuuluu käytöstapoihin. (nämä lapset ovat muutenkin erittäin hyväkäytöksisiä , kiitos vanhemmilleen siitä) Eli taidan vaihtaa nolostelun kiitollisuuden tunteisiin ja ajattelen että tämä on hyvää peruskasvatusta myös lapsille. 

Eli  enpäs taidakaan ilmoittaa, ja sitä paitsi olen aika varma ettei se edes onnistuisi. Jouluna olen yleensä matkoilla kuten tänäkin vuonna, mutta lahjat kyllä toimitan perille ajoissa. Ja kyllä, vaikka itse koen suurta antamisen iloa, yritän nyt ehkä pikkuhiljaa opetella myös ottamaan vastaan, vaikka aina se vähän nolottaakin. Lämmintä joulumieltä toivotan kuitenkin kaikille.

Vierailija
704/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sen aikuisten muistaminen mitenkään ehdoton kyllä tai ei tarvitse olla. Vaikka aikuisten kesken ei lahjoja osteta, niin tokihan se lapsiperhe voi sitä lahjanantajaa silti muistaa. Ja ihan suoraan sanoa, että koska kuitenkin muistat lapsia, niin haluamme lasten puolesta myös sinua muistaa. Tämä on sitä normaalia vastavuoroista kiitosta. 

Vierailija
705/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevat ilman kukkia tms. tuliaisia, mukanaan vain sovittuja ruokia.

Ap

Iha käsittämättömän noloa! Sinä olet varannut lahjat ja laittanut paikat kuntoon ja he tulevat kättä heilutellen paikalle tuoden vain ruoat. Ostavatko siskosi ja hänen puolisonsa toisilleen lahjat, entä vanhempasi? 

Vierailija
706/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sukulaisesi ovat kyllä tolloja tai huonosti kasvatettuja , jos tosiaan tulevat luoksesi joulupöytään ilman kukkia , suklaata tai mitään, huh huh. Minun veljenikin oli aikoinaan tuollainen ,vaikka meillä on hyvä kotikasvatus ja vanhempiemme mieleenkään ei olisi tullut mennä mihinkään kylään edes vaikka kaffeelle, ilman mitään tuomisia. Minä sekä veljeni vaimo sitten väänsimme rautalangasta mallin että mitkä ovat yleisiä kohteliaisuus/käyttäytymissääntöjä, ja kyllähän tuo sitten tajusi (vaikka vaimo onkin jo valitettavasti entinen). Väitän edelleen että aika monet miehet ovat niin tottuneet siihen että perheen naiset (äiti, vaimo, sisko) hoitavat nämä tuliaiset sun muut että yksinkertaisesti he eivät edes tajua että "minunko siis ihan oikeasti kuuluisi  osta jotain". Oma mieheni ei onneksi ole tällainen , aina on tullut ruusut sun muut juhlapäivinä ja joskus muutenkin.

Vierailija
707/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näkis tossa mitään ongelmaa. Aika lapsellinen taidat olla vaikket olekkaan "lapsellinen".

Vierailija
708/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näkis tossa mitään ongelmaa. Aika lapsellinen taidat olla vaikket olekkaan "lapsellinen".

Eli sinusta on ok, että iso lauma ihmisiä ryntäisi sinun luo jouluksi odottaen, että sinä laitat joulun ja ostat lahjat etkä saisi itse mitään? En oikein usko. 

Vierailija
709/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä näkisin. Mitä siitä itselleen saa jos sisaruksensa lapsia lahjoo vuodesta toiseen mutta itse ei saa koskaan yhtään mitään palkaksi?

Vierailija
710/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Höpön löpön.

Vierailija
711/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin kiitos ap:lle selvennöksestä ja aloituksesta. On ollut silmiä avaavaa lukea näitä kommentteja. itse olen se lapseton lahjan-antaja täti, joka ihan oikeasti hirmu mielelläni ostan lähipiirin lapsille lahjat niin synttärinä kuin joulunakin koska pidän niin lahjojen ostamisesta kuin antamisesta, enkä ole taloudellisessa ahdingossa.

Mutta olen myös se ,joka olen vähän  nolostellut kun nämä lasten vanhemmat ovat jouluisin muistaneet myös minua tosi kivoilla muistamisilla, jotka ovat olleet sekä mieluisia että kekseliäitä, yleensä jotain herkku juttuja tms.

Olin juurikin aikonut tänä vuonna ilmoittaa että vaikka tuon teidän lapsille mielelläni lahjoja, en tarvitse itse enää mitään. Eli taidan sittenkin olla onnekas. Ja näiden kommenttien perusteella ymmärrän nyt että lähipiirini vanhemmat ovat sillä lailla ilmeisesti fiksuja että haluavat kuitenkin jollain tapaa muistaa, koska haluavat opettaa myös lapsilleen ett

Miten musta tuntuu, että tämän(kin) ketjun epäitsekkäimmät ja herttaisimmat ihmiset on niitä lapsettomia, Ap mukaan lukien. Tälle ylläolevalle kommentoin, että juuri noin! Otat muistamiset kiittäen ja hymyillen vastaan. Olet ne ansainnut. :)

Ap, perheesi on törppö, jos saapuu sinun luo joulun viettoon pelkkien yhteisten ruokien kanssa. Kuten tässä jo mainittiin, vähintäänkin joulukukka, glögipullo, mieleisiä makeisia tms. olisi kohteliasta emännälle tuoda. Onhan yhden ihmisen sitä paitsi paljon työläämpi kestitä isoa porukkaa kuin perheiden, joissa vastuut voidaan jakaa perheenjäsenten kesken.

T. Lapseton lahja-automaatti

Vierailija
712/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahne olet

Vierailija
713/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hölmö perinne. Meillä jokainen antaa jokaiselle lahjan. Myös lapset ostaa/tekee jokaiselle lahjan oli se sitten kortti, laulu tai jotain kaupasta ostettua. Mitä ideaa on siinä, että joku 3v saa yksikseen säkeittäin krääsää? Joulu on kaikkien juhlaa.

Vierailija
714/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa hölmö perinne. Meillä jokainen antaa jokaiselle lahjan. Myös lapset ostaa/tekee jokaiselle lahjan oli se sitten kortti, laulu tai jotain kaupasta ostettua. Mitä ideaa on siinä, että joku 3v saa yksikseen säkeittäin krääsää? Joulu on kaikkien juhlaa.

Niin. Parempi että kaikki saa säkillisen krääsää!

Vierailija
715/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kateellinen lasten lahjoista? Ei hitto nykyajan ihmisten itsekkyyttä. Kasvaako kukaan enää aikuiseksi?

Vierailija
716/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes laskee noin, että ostan sinun lapsille x ja y niin sinun pitää ostaa minulle z ja h?! Nehän ovat sinun sukulaislapsia myös, eivät mitään vieraita.

Vierailija
717/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valita siskolle. Tai kukkaro kiinni.

Vierailija
718/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahasi päätyvät kuitenkin lopulta minun lapsilleni, koska sinä et jatka sukua. Anna nyt vaan kiltisti jo ennakkoon lahjoina rahaasi lapsilleni, he ovat sukumme tulevaisuus! 

T. Siskosi

Ajattelin testamentata omaisuuteni johonkin yleishyödylliseen tarkoitukseen, joten et taida saada senttiäkään rahoistani.

T. Ap.

Vierailija
719/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kauheinta olisi,  jos mua kohdeltaisiin lahjojen suhteen kuin perheen lapsia, eikä kuin perheen aikuisia. Muut aikuiset katsoisivat vierestä ihastellen, kun minä avaan lahjoja lasten kanssa... Kauheaa!

Vierailija
720/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaako ap vanhemmilleen tuomiset silloin, kun menee heidän pöytäänsä? Tai siskolleen ja miehellensä, kun menee heidän pöytäänsä?

Lapsettomilla on outo hinku niputtaa äiti ja lapset samaksi persoonaksi ja että olisi muka äidinkin muistamista, jos lapsi saa jotain. Minullakin oli vela-ystävä, joka minun syntämäpäivänäni antoi pehmolelun lapselleni. Joo, kaunis ele antaa jotain, ja kiitin. Toisaalta muistin kyllä mielessäni, että samainen ihminen oli järjestänyt itkupotkuraivarit jouluaattona vanhemmillaan, kun joku pussilakanasetti oli osoitettu sekä hänelle että hänen miehelleen, koska hän halusi oman(!) lahjan jouluna, eikä jakaa sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme