"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näkis tossa mitään ongelmaa. Aika lapsellinen taidat olla vaikket olekkaan "lapsellinen".
Eli sinusta on ok, että iso lauma ihmisiä ryntäisi sinun luo jouluksi odottaen, että sinä laitat joulun ja ostat lahjat etkä saisi itse mitään? En oikein usko.
Näin varmaan ap:kin ryntää vanhemmilleen.
Ymmärrän ajatuksen, koska monella on melkoinen rumba jouluna, ja että stressiä ja kustannuksia halutaan jotenkin rajoittaa.
On kuitenkin törkeää tulla toisen kotiin juhlimaan ilman mitään tuomisia emännälle.
Systeemi, että jokainen ostaa yhden lahjan paikalleolijoista, ja arvotaan vuosittain kelle kukakin ostaa, on mielestäni kohtuullinen. Ja sovitaan lahjan arvo myös. Siis että ostat jollekin vaikka x eurolla ja saat myös lahjan, joka on x euron arvoinen.
Ja jouku ei todellakaan ole pelkästään lasten juhla, caan kaikkien.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan kasvaa aikuiseksi, olet näköjään samalla kehitysasteella kuin siskosi lapset. Käsiä heilutellen ilmaiseen pöytään sulla ei kuitenkaan mitään ongelmaa ole mennä.
Tämä tuli kans mieleen. Valmiiseen pöytään menee ja vielä sanoo
"en saa mitään" .
Kuka sen joulupöydän on laittanut ap? Vai vietkö joulupöytään vähintään oman osuutesi verran syötävää?
Tuliko edes mieleesi se, että joku tarjoaa sulle ison aterian isolla rahalla ja vaivalla, vaikka mikään pakko hänen ei tietenkään olisi niin tehdä?
Odottaako hän vastavuoroisuutta? Oletko vienyt hänelle joululahjaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Tulihan se sieltä.l tyhjä hokeama. Joulu on aivan kaikkien juhla, jotka siihen haluavat osallistua.
Aikuisille toivottavasti on joulussa jotain muuta sisältöä kuin lahjat. Pikkulapsen ymmärtää että tahtoo lahjoja, aikuisesta en ymmärrä. Aikuisilla varmaan on jo kaikkea mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ajatuksen, koska monella on melkoinen rumba jouluna, ja että stressiä ja kustannuksia halutaan jotenkin rajoittaa.
On kuitenkin törkeää tulla toisen kotiin juhlimaan ilman mitään tuomisia emännälle.
Systeemi, että jokainen ostaa yhden lahjan paikalleolijoista, ja arvotaan vuosittain kelle kukakin ostaa, on mielestäni kohtuullinen. Ja sovitaan lahjan arvo myös. Siis että ostat jollekin vaikka x eurolla ja saat myös lahjan, joka on x euron arvoinen.
Ja jouku ei todellakaan ole pelkästään lasten juhla, caan kaikkien.
Niin. No, eihän myöskään ap vie emännille mitään eli äidille ja siskolleen. Vain siskon lapsille ja en minä ainakaan näe tässä mitään ihmeellistä, että lapset saa lahjoja ja aikuiset ei. Toki lasten vanhempien pitäisi pitää nuo toiveet kohtuullisina ja sopia kalliimmista/isommista lahjoista vaikka niiden isovanhempien kanssa, jos/kun he ovat varakkaampia kuin ap tai hommata itse. Tuon ikäisille lapsille pitäisi riittää ihan maksimissaan joku 20€ juttu.
Osta lapsille jotain ihan pientä.
Olet sitten hoitanut velvollisuutesi, mutta et joudu ns lahjomaan heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulihan se sieltä.l tyhjä hokeama. Joulu on aivan kaikkien juhla, jotka siihen haluavat osallistua.
Aikuisille toivottavasti on joulussa jotain muuta sisältöä kuin lahjat. Pikkulapsen ymmärtää että tahtoo lahjoja, aikuisesta en ymmärrä. Aikuisilla varmaan on jo kaikkea mitä tarvitsee.
Kyse ei ole vain jostain tavarasta, vaan toisen muistamisesta ja huomioonottamisesta.
Miksi moni lapseton taantuu ihan lapseksi? Kun siskon 6 vee saa lahjoja, niin munkin pitää saada, byäää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole vain jostain tavarasta, vaan toisen muistamisesta ja huomioonottamisesta.
Miten ap muistaa ja huomioi vanhempiaan tai siskoaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.
No ei kyllä nykyajan ylihemmotellut, väkivaltaiset narkkipennutkaan tarvitse mitään. Hommaavat vaan aineita saamillaan rahoilla ja tavaroilla. Eikö pitäisi opettas välittämään ympäristöstä eikä kulutusjuhlasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.
No ei kyllä nykyajan ylihemmotellut, väkivaltaiset narkkipennutkaan tarvitse mitään. Hommaavat vaan aineita saamillaan rahoilla ja tavaroilla. Eikö pitäisi opettas välittämään ympäristöstä eikä kulutusjuhlasta?
3v. ja 6v. onkin oikeita narkkipentuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan kasvaa aikuiseksi, olet näköjään samalla kehitysasteella kuin siskosi lapset. Käsiä heilutellen ilmaiseen pöytään sulla ei kuitenkaan mitään ongelmaa ole mennä.
Tämä tuli kans mieleen. Valmiiseen pöytään menee ja vielä sanoo
"en saa mitään" .
Kuka sen joulupöydän on laittanut ap? Vai vietkö joulupöytään vähintään oman osuutesi verran syötävää?
Tuliko edes mieleesi se, että joku tarjoaa sulle ison aterian isolla rahalla ja vaivalla, vaikka mikään pakko hänen ei tietenkään olisi niin tehdä?
Odottaako hän vastavuoroisuutta? Oletko vienyt hänelle joululahjaa?
Ap olikin selventänyt että jouluaterian laittamisessa vuorotellaan. Hän siis kutsuu sinkkutalouteensa lapsiperheen ja vanhempansa syömään. No onhan siinä riittämiin urakkaa.
Aterian laittajaa pitäisi jotenkin muistaa, siinä on älytön työ, monen päivän työ (kauppakäynneistä alkaen). Tajusin sen täysin, kun itse olin vuorossa laittaa koko suvulle. Oli meillä aiemminkin käynyt joitain sukulaisia jouluna syömässä, yksitellen tai kaksitellen, mutta sitten kun meillä oli lapset, tuli ihan koko suku. Vain minulla pyöri ne pikkulapset jaloissa. Siitä juteltiin leppoisasti että tästäpä tulee kiva perinne, nähdään koko suku jouluna.
Perinne loppui jostain syystä siihen. Minä olin ensimmäinen ja viimeinen joka laittoi sillä kokoonpanolla sukujoulua, kukaan ei ottanut koppia seuraavasta vuodesta. Joten siihen jäi. Oletus oli että siellä missä on lapsia, siellä vietetään joulua (eli me) joten sinne odotettiin kutsua ja sinne sitten tultiin syömään.
Joulukukkia kyllä sain, mutta jotenkin se valmiin pitopöydän odottaminen ilmeisesti tuleviltakin jouluilta, juuri siltä äiti-ihmiseltä jolla on ne PIENET lapset, ei tuntunut ihan reilulta työnjaolta.
Muut sukulaiset siis olivat aikuisia, joiden lapset jo lähteneet kotoa.
Olen ollut joulunvietossa, jossa oltiin sovittu, että ei aikuisille mitään. Ihan fine, mutta eräs nuoripari sai vaikka kuinka paljon kaikkia lahjoja "uuteen kotiin" vanhemmilta, mutta vastaavasti vastikään yksin uuteen kotiin muuttanut sisarus ei saanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näkis tossa mitään ongelmaa. Aika lapsellinen taidat olla vaikket olekkaan "lapsellinen".
Mä näkisin. Mitä siitä itselleen saa jos sisaruksensa lapsia lahjoo vuodesta toiseen mutta itse ei saa koskaan yhtään mitään palkaksi?
No minä ainakin saan lasten ilon palkaksi, kun annan lahjoja siskon lapsille. En todellakaan tarvitse ja halua itse lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä näkisin. Mitä siitä itselleen saa jos sisaruksensa lapsia lahjoo vuodesta toiseen mutta itse ei saa koskaan yhtään mitään palkaksi?
No minä ainakin saan lasten ilon palkaksi, kun annan lahjoja siskon lapsille. En todellakaan tarvitse ja halua itse lahjoja.
Sama. En minä edes kehtaisi valittaa, että lapset saa ja minä en. Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. En minä edes kehtaisi valittaa, että lapset saa ja minä en. Oikeasti.
En minäkään valittaisi, jos lahjojen antaminen olisi vapaaehtoista ja itsestäni lähtevää, mutta Minä ymmärsin, että sisko vaatii lapsilleen kalliita lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi moni lapseton taantuu ihan lapseksi? Kun siskon 6 vee saa lahjoja, niin munkin pitää saada, byäää.
Mene nyt jo roskiin. Se että sinä olet empatiakyvytön ilman käytöstapoja ei tarkoita sitä että muut ovat.
Mitään ei joudu vaan se "vika" on ihan omien korvievälissä jos alkaa tuhlaamaan lahjoihin.
Lasten omat vanhemmat ostavat lahjat ja vain isovanhemmat jotain pientä lisäksi. Jos joku haluaa hyväntekijäksi toisten lapsille niin se on ihan vapaaehtoista. Kaikkihan ei vietä joulua ollenkaan eikä varsinkaan mitään kaupallista lahja joulua. Meillä ei tuhlata muuta kuin ruokaan jouluna.
Diktaattori ostaa vain itsellensä ja saa siihen päälle kalliita lahjoja muilta.
Siis miksi ap:n pitäisi saada lahjoja, jos lapset saa? Eihän kukaan osta niille vanhemmille tai siskollekaan mitään? Lapsille vaan ostetaan ja se on minusta ihan normikäytäntö. En minä ainakaan viitsisi nurista, jos "joudun" ostamaan siskon lapsille lahjan, ihan mielelläni teen niin ja kiva saada myös lahjavinkkejä, niin ei tarvitse pohtia. Eri juttu, jos vaikka ap:n vanhemmat ostaa myös siskolle ja siskon miehelle, mutta ei ap:lle tai sisko vie vanhemmilleen, mutta ei ap:lle.