"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (519)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisille on tosi vaikeaa ostaa kivoja mutta samalla kohtuuhintaisia tavaralahjoja, jotka eivät olisi lähinnä turhanpäiväisiä.
Kahvipaketti tai teetä. Serviettejä, jotka eivät ainakaan jää riesaksi. Pakkaus kuluu nopeasti loppuun. Mieluiten ei kynttilöitä. Monet ovat kertoneet, että kotona on lahjakynttilöitä kaapit täynnä. Nyt olisi hyvä aika lahjoittaa ne johonkin.
Meillä on varmaan 15 vuotta vanhoja servettejä juuri tästä syystä...
Teetä emme juo. Olisi aika... erikoista saada kahvipaketti joululahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kommentissa ap sanoo että se jouluillallinen järjestetään siskon kotona, ettei ap osallistu siihen mitenkään ja että ihan kädet heilutellen tullaan aterialle?
Tätä mietin myös. Meillä ainakin paikka vaihtuu ja vaikka menisinkin siskoni luo, niin käytännössä tuon suurimman osan ruoista. Meillä toki myös aikuiset saavat lahjoja ja muistamisia ja nyt sisaruksen lasten kasvettua on ollut liikuttavaa saada heiltä jokin suloinen tigerjuttu paperiin käärittynä.
Harvalla sinkulla on tilaa suvun joulujuhlille. Aloituksesta saa kyllä kuvan, että ap on aina muiden luona joulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kommentissa ap sanoo että se jouluillallinen järjestetään siskon kotona, ettei ap osallistu siihen mitenkään ja että ihan kädet heilutellen tullaan aterialle?
Tätä mietin myös. Meillä ainakin paikka vaihtuu ja vaikka menisinkin siskoni luo, niin käytännössä tuon suurimman osan ruoista. Meillä toki myös aikuiset saavat lahjoja ja muistamisia ja nyt sisaruksen lasten kasvettua on ollut liikuttavaa saada heiltä jokin suloinen tigerjuttu paperiin käärittynä.
Harvalla sinkulla on tilaa suvun joulujuhlille. Aloituksesta saa kyllä kuvan, että ap on aina muiden luona joulun.
Ap puhuu itsestään, vanhemmistaan ja siskon nelihenkisestä perheestä eli noin 7 ihmisestä, ei siihen mitään kartanoa tarvitse. Ja vaikka joulu olisikin vaikka vanhemmilla, niin missään ei lukenut, että ap ei mitään ruokia tekisi.
Anna vaikka 50e siskolle ja sano, että tulet mukaan johonkin lahjaan mol.lapsille. Meillä on 7 lapsenlasta ja omat lapset ovat itse esittäneet tuon asian. Ja omat lapset antavat rahaa lahjaan, jos on kummilapsi...Ei muille. Minusta hyvä ratkaisu näihin lahja-asioihin. Koskee myös synttärilahjoja.
Ostat edulliset pikkulahjat, vaikka värityskirja ja kynät ja kun siskosi ilmoittaa lahjalista toiveet ilmoitat reippaasti että ne jo hankittu.
Pitäisin todella outona ja suorastaan moukkamaisena, jos kummilapsille ja siskoni lapsille lahjoja viedessä en saisi heiltä mitään joulumuistamista.
Annan aikuisille lapsille tänä vuonna suklaarasiat, sisarukselleni kunnon lahjat.
En ole koskaan saanut lapsilta yhtään lahjaa, mitä pidän nolona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap puhuu itsestään, vanhemmistaan ja siskon nelihenkisestä perheestä eli noin 7 ihmisestä, ei siihen mitään kartanoa ta
Meillä on lapsia 6, lapsenlapsia 7, mukana myös lasten puolisot . Meille mahtuu viettämään joulua mutta jokainen perhe tuo jotakin sovitusti nyyttäriperiaatteella. Minusta toimiva järjestely.
Ei kai sinun muu auta kuin kertoa, että haluat lahjoja. Muut aikuiset ehkä eivät halua. En minä ainakaan ole välittänyt enää vuosiin mistään joululahjoista. Krääsää en halua kotiini ja joulusuklaat saat ostettua itsekin.
Jos nyt ap aloittaisit osallistumalla teidän yhteisen joulun valmisteluihin (ruuat, koristelut, juomat yms.), etkä junttimaisesti lompsisi aina valmiiseen pöytään kitisemään parista pikkulahjasta lapsille.
Itsekkäät aikuislapset vauhdissa 🤣
Minä minä minä minä minä minä minä minä...
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin todella outona ja suorastaan moukkamaisena, jos kummilapsille ja siskoni lapsille lahjoja viedessä en saisi heiltä mitään joulumuistamista.
No kyllä. Onneksi oman kummilapseni perhe omaa hyvät käytöstavat. Taitaa olla katoavaa luonnonvaraa
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ap aloittaisit osallistumalla teidän yhteisen joulun valmisteluihin (ruuat, koristelut, juomat yms.), etkä junttimaisesti lompsisi aina valmiiseen pöytään kitisemään parista pikkulahjasta lapsille.
Minä voisin osallistua juomavalmisteluihin juomalla talon viinat sillä välin, kun muut paistelevat kinkkua.
Kuusenkin voin hoitaa sammumalla sen päälle. Ruoat voin hoitaa, jahka pahin krapula ohi, ja saan jotain taas alas.
Tipe tipe tiptap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap puhuu itsestään, vanhemmistaan ja siskon nelihenkisestä perheestä e
Olen eläkkeellä ja odotan, että meitä miehen kanssa aletaan kutsua joulunviettoon jonkun lapsemme luo. Alamme pikkuhiljaa päästää irti omista isoista itse järjestämistä juhlista. Jos kutsua ei kuulu...lähdemme laivalle, kylpylään, ulkomaille joulunviettoon valmiille ruuille yms.
Olemme isovanhempia ja osallistumme pikkusummilla lastenlasten lahjoihin. Saatan neuloa koko porukalle sukkia, lapasia , paitoja mutta emme osallistu muuten lahjojen hankintaan. Meille toivoisin joululahjaksi joulukukkaa, en tavaraa nurkkiin pyörimään .
Todennäköisesti siskosi eroaa jossain vaiheessa. Silloin sitten kummasti palaatte taas yhtäkkiä siihen, että aikuisulle ostetaankin taas lahjat. On ikävää olla joulunvieton ainoa aikuinen, joka ei saa mitään joulumuistamista.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkäät aikuislapset vauhdissa 🤣
Minä minä minä minä minä minä minä minä...
Itsekäs äitilapsi vauhdissa, minun lapsille kaikki ja muille ei mitään.
Mitä nuo lapset oikein tuumaavat, kun lahjat jaetaan? Eivätkö he kummeksu sitä, ettei aikuiset saa mitään? Todella omituista käytöstä ottaa lapsille lahjoja vastaan eikä vastavuoroisesti antaa itse mitään tilalle, en voi ymmärtää.
Oleellista lienee, muistatteko lapsia vapaaehtoisesti vai miehen siskon vaatimuksesta. Mikäs siinä, jos kukaan ei painosta ostamaan lahjoja. Ja hienoa, että lapset kiittävät lahjoista. Kaikki eivät tee niin (eivät lapset tai niiden vanhemmat).