Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
521/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo lapset oikein tuumaavat, kun lahjat jaetaan? Eivätkö he kummeksu sitä, ettei aikuiset saa mitään? Todella omituista käytöstä ottaa lapsille lahjoja vastaan eikä vastavuoroisesti antaa itse mitään tilalle, en voi ymmärtää. 

3- ja 6-vuotiaat tuskin tuollaisia osaa ajatella. 

Vierailija
522/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo lapset oikein tuumaavat, kun lahjat jaetaan? Eivätkö he kummeksu sitä, ettei aikuiset saa mitään? Todella omituista käytöstä ottaa lapsille lahjoja vastaan eikä vastavuoroisesti antaa itse mitään tilalle, en voi ymmärtää. 

Todennäköisesti ajattelevat, että aikuiset eivät ole olleet kilttejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin todella outona ja suorastaan moukkamaisena, jos kummilapsille ja siskoni lapsille lahjoja viedessä en saisi heiltä mitään joulumuistamista.

He sopivat ettei lahjoja hankita aikuisille. Jos yksi ostaa, niin toisenkin on melkein pakko lahjoa takaisin ja ostelurumba alkaa taas.

Vierailija
524/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti pukin tulo jännittää niin että eivät huomaa mitään muuta. 

Vierailija
525/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää olla että aikuisille ei, ja aikuiset omille lapsilleen. Toki voit jotkut pienet noin 5 euron paketit laittaa.

Vierailija
526/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varmaan 15 vuotta vanhoja servettejä juuri tästä syystä...

Teetä emme juo. Olisi aika... erikoista saada kahvipaketti joululahjaksi.

Tämän kirjoittaja kannattaakin jättää ilman lahjaa, on näköjään sitä tyyppiä että mikään ei kelpaa...

Vierailija
527/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanoisin suoraan tietysti, että tänä vuonna sinä et osta lahjoja ollenkaan. Sinä et ole päättänyt perinnettä, että muka ostetaan vain lapsille. Voit tehdä oman perinteen ettet osta kenellekään.

Vierailija
528/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia mitä elämässä olen oppinut on se että rahoistaan pihi ihminen on pihi myös tunteistaan. Selittänee ap:n perheen käytöksen.

Vierailija
529/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin lapsille kirjoja, toivelistoista viis. Ne eivät ole mitään tilauslistoja.

Ne kirjat menisi sitten vain hukkaan.

Anna kirjakauppaan pieni lahjakortti mieluummin,

unohtaisin lahjatoive-listan.

Vierailija
530/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää aikuisten juhla-juttu on joku outo seuraus suomalaisesta kursailuakulttuurista, eikä kannata lähteä tähän mukaan. Lahjojen antamisessa on kyse toisen muustamisesta - ikävä että se on ihmisiltä unohtunut.

Menee minne tahansa muualle Euroopassa tai maailmalla niin tää lahjoista naivartelu nähdään röyhkeänä. Älä osta lahjoja lapsille ja vaadi lahjoja vastineeksi omistaisi. Voi kuulostaa ikävältä, mutta teet ison palveluksen tässä myös lapsille opettamalla heidät pois junttimaisesta kursailusta.

Vierailija
531/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään aikuisille lahjoja. Noin pienille lapsille ei tarvitse mitään kallista ostaa. Olisin tosi tyytyväinen, että tarvitsee vain lapsille ostaa lahjat eikä vielä aikuisillekin. 

Vierailija
532/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea opettaa lapsille jo varhaisessa iässä, että joulun merkitys on ostaminen ja raaka kapitalismi. Säälittävä meno, jos ei voi edes teeskennellä lahjoilla olevan jotain merkitystä. Näistä kasvaa sit niitä samoja junttius aikuisia jotka eivät osaa edes sitä viinipulloa viedä pöytäjuhliin emännille/isännille lahjaksi.

Vierailija
533/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljen lapsille ostettu muina vuosina. Viime kuussa sanoin, että en osta mitään jatkossa,  koska Purran leikkaukset ja kenen työmarkkinatuelle putoaminen tekivät asiat selviksi tulevaisuuden suhteen. Hyvä, jos edes itse saa leivän suuhun ja osan laskuja saattaa pystyä maksamaan. Pitää itsekin leikata kaikki kulutus nollaan. Kirjoitan tätä 14.5 asteisen tuvan "lämmössä". Aamiaiseksi en löytänyt oikein mitään. Vain 4 siivua 30% alessa olleen sokkarin "pölyleipää". Se, mikä muille prosentti ahneille ei ollut enää edes kelvannut. Että näin ha tämmöinen joulu. Vielä 2 vuotta sitten tonnin lahjatkaan eivät olisi edes tiukkaa tehneet. Nyt rahaa ei yhtään mihinkään! Kiitän purraan orpoa hallitusta. 

Vierailija
534/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin olen ihan pönttö lahjojen kanssa, että kyllä ostaisin vaikka väkisin lapsille lahjoja... ja vien aikusillekin jonkun kukkajutun, tekemiäni joulukarkkeja jne.

Mä saan nauttia seurasta ja hyvästä ruuasta (johon olen itsekin ollut vaikuttamassa), mutta ei ole ongelma olla ilman siskon hankkimaa lahjaa. Äiti aina jotkut villasukat tekee ja täyttää niitä namuilla ja koruilla, joita reissukirppareilta löytää.

Joka toinen joulu tulee vietettyä itekseen, kun sisko perheineen menee miehen puolen vanhemmille ja meidän vanhemmat lähtee ulkomaille. Silloin ei tule lahjan lahjaa, mutta kyllä mä olen lapsia muistanut.

Omia kun ei ole niin ihana käydä lahjalistoja läpi ja shoppailla. Laitan joulupuuhun myös useamman lahjan, eikä sekään ole vastavuoroista, eikä siitäkään pahoitu mieli

Vierailija
535/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus taitaa olla hyvin tehty provo. Miksi AP ei vastaa mitään?

Suurimmalle osalle aikuisista lahjat eivät herätä mitään kummempaa kiinnostusta ja joulun tunnelma ja ilahtuminen tulee ihan muista syistä. Taitavasti piilotettu kestoaihe lapsettomat vastaan perheelliset sekä kateus/katkeruus.

5/5 

Vierailija
536/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta! 😮 Meille ei ole suku ikinä mitään toivelistoja tuonut. Jos on pidetty juhlia niin silloin ainoastaan lahja.

Minun ja puolisoni suvuissa kaikki ostavat vain oman talouden lahjat tai eivät osta ollenkaan sillä kaikki eivät edes vietä joulua. Kukaan ei edes kehtaisi vaatia lapsettomilta lahjoja omaan perheeseensä. 

Ihan törkeetä hyväksikäyttöä, että oikein vaaditaan lahjoja. Sinuna nyt välittömästi lopettaisin lahjojen ostamisen ja käytä ne rahat omiin lahjoihisi. Äitisi ja siskosi tehköön mitä lystäävät mutta lapsettomilta lahjojen vaatiminen on törkeetä. Joillekkin voisi tulla ihan kohtuuton lasku jos sisarusten lapsia olisi paljon. Sinulla kun ei ole omia lapsia niin ei sinun tarvitse mitään lahjoja ostaa ollenkaan. 

Vierailija
537/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko hyvä idea, että jokainen vanhempi ostaa lahjan vain omille kakaroilleen?

Ne joilla ei ole lapsia, ostaa lahjan vain itselleen.

Tällä tavalla kaikki saa mieluisensa lahjan.

Ei kinastelua ja vaivaantumisia.

Vierailija
538/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tää aikuisten juhla-juttu on joku outo seuraus suomalaisesta kursailuakulttuurista, eikä kannata lähteä tähän mukaan. Lahjojen antamisessa on kyse toisen muustamisesta - ikävä että se on ihmisiltä unohtunut. Menee minne tahansa muualle Euroopassa tai maailmalla niin tää lahjoista naivartelu nähdään röyhkeänä. Älä osta lahjoja lapsille ja vaadi lahjoja vastineeksi omistaisi. Voi kuulostaa ikävältä, mutta teet ison palveluksen tässä myös lapsille opettamalla heidät pois junttimaisesta kursailusta.

Teet palveluksen lapsille, kun opetat heille että lahjojen antamisessa on kyse toisen huomioimisesta ja muistamisesta. Elämässä ei voi yksipuolisesti vaatia, että vain minua muistetaan ja että vain minua huomioidaan. Säälittävää, että vanhemmat eivät tätä itse lapsilleen edes yritä opettaa.

Vierailija
539/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama.Miks turhaan aikuisille lahjoja,pienet ihmiset odottaa uskoo pukkiin .Nyt mietittiin jo nuo 18v ja silleen,  saa jäädä rahan jako ,saavat kaikki lapsenlapset 50-100€.,Nyt annetaan joulukori siihen joten lisätä voi tavaraa ,nuo nuoret,aikuiset tykkää joulutunnelma,ruoka tärkeintä.Yhdessä olo.Joululahjat on ostettu lähes..aloitan ajoissa.Syksyllä ja jopa edell.vuonna kaikki hyödynnetään.Pikkuihminen 3v odottaa kysyi tuleeko minulle joulupukki,tuoko se lahjoja.Saa jo  minulta yli20 lahjaa,barbeja tyttö juttuja.Ei itse odoteta ,haluta mitään,elämä suomessa on kallista muutenkin.Joku kukka..kori sekin ilahduttaa nekin aika hintavia.Joulu on myös ostojuhla.Hirvee roska määrä kaikesta pakk..materiaaleista .Miettikää..Villasukat tulee tarpeeseen.Osaispa sen kantapään kaventaa.Muuten teen kaikkea kyllä itse Aikuiset joulu on rakk.juhla.Lasten juhla.Ei kaikille se surullista ..

Vierailija
540/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan sun aika kasvaa aikuiseksi ja itsenäistyä ja viettää joulua jossain muualla kuin äitin sylissä, valittamassa lahjojen puutteesta?