Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (519)

Vierailija
461/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, jos tämä aikuinen on vielä hyvin nuori. Silloin on helposti vielä kiinni niissä lapsuuden jouluissa, kun lahjat olivat tärkeitä, jopa joulun pääasia. 

Iän myötä kai lahjat tulevat useimmilla yhä vähemmän tärkeiksi??  Toivottavasti ainakin. 

Ei tule. Lahjan rahallinen arvo toki ei merkitse aikuisiällä mitään.

Vierailija
462/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, jos tämä aikuinen on vielä hyvin nuori. Silloin on helposti vielä kiinni niissä lapsuuden jouluissa, kun lahjat olivat tärkeitä, jopa joulun pääasia. 

Iän myötä kai lahjat tulevat useimmilla yhä vähemmän tärkeiksi??  Toivottavasti ainakin. 

Miksi toivottavasti? Lahjat on kivoja. Varsinkin pienet ja hassut lahjat, joista näkyy että lahjan antaja tuntee saajan. Mutta monet muutkin. Toivottavasti en kuivu niin kasaan vanhetessa, että lahjoista tulee hapatusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään aikuisille lahjoja ostella, lapsille kylläkin.

Ostan veljeni tytölle aina jonkun lahjan ja hän aina ostaa minun tytölleni jotakin.

Joululahjat on enemmänkin lasten juttu kuin aikuisten, se joulutunnelma on tärkeämpää aikuisille.

Teillä tuo menee kuitenkin tasapuolisesti, kun muistatte molemmat toistenne lapsia. AP:n tilanne ei ole mitenkään tasapuolinen. 

Lisäksi muut on tehneet päätöksen siitä, ettei aikuisille osteta lahjoja eikä ap:n tarpeita ole otettu huomioon.

Isäntäväki päättää. Jos ei kelpaa, ei ole pakko mennä eikä ole pakko ostaa lahjoja lapsillekaan. 

Vierailija
464/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään aikuisille lahjoja ostella, lapsille kylläkin.

Ostan veljeni tytölle aina jonkun lahjan ja hän aina ostaa minun tytölleni jotakin.

Joululahjat on enemmänkin lasten juttu kuin aikuisten, se joulutunnelma on tärkeämpää aikuisille.

Teillä tuo menee kuitenkin tasapuolisesti, kun muistatte molemmat toistenne lapsia. AP:n tilanne ei ole mitenkään tasapuolinen. 

Lisäksi muut on tehneet päätöksen siitä, ettei aikuisille osteta lahjoja eikä ap:n tarpeita ole otettu huomioon.

Onko ap aikuinen vai hyvin nuori sisarus?

Vierailija
465/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ärsyttävää. Päätä itse mitä ostat, ei tarvitse olla kallista. Jos ei kelpaa niin voi voi. 

Vierailija
466/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin lapsille jotkut pienehköt, esim 20e maksavat lahjat, mikä sinusta nyt on ok suuruusluokka. He niistä kuitenkin eniten välittävät. Mutta tuskin kaipaavat mitään yli 50e leluja. Jos asia olisi minulle tärkeä, ehdottaisin siskolle ja äidille että josko vaihdettaisiin kuitenkin jotkut pienet lahjat. Jos he eivät suostuisi tähän, niin sille ei sitten oikein mitään voi. Ja voit tietysti esim osallistua joulun viettoon kaiken kaikkiaan vähemmän, jos kompromissi ei onnistu.

Tässä ei nyt oikeastaan tiedetä millainen tulotaso Ap:llä on tai onko hänellä velkaa asunnosta tms. Yksin elävä on usein taloudellisesti tiukemmassa tilanteessa kuin kahden aikuisen perhe. Ja mitä tavaroita sisko on halunnut lapsilleen? Kalliita ulkovaatteita a 140 € lasta kohti.  Tai 50 euroa maksavan lahjan kummallekin lapselle? 

Vierailija
467/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni meni kaikkiin ystävien, perheenjäsenten ja sukulaisten lahjoihin ja joulun omaan ruokapanokseen suvun pöytään lopulta viimeisinä jouluina lähemmäs 300 euroa, yksinasuvana sinkkuna. Äidilläni oli tapana tempoilla 70 euron villashaaleista yhteen käsisaippuaan. Koskaan et tiennyt mitä tulee, joten oli parempi ostaa aina jotain vähän yläkanttiin ettei tule sanomista. 

Lahjojen antaminen on kovaa peliä. Kenet tunnet? Kenen makua et selvästikään ole seurannut? Vai oletko itsekäs ja annat lahjoja joista saajan tulisi mielestäsi pitää? Onko sinulla niin paljon aikaa että keittelet itse makusiirapit ja haluat näin kertoa, miten hyvää elämäsi on? Niinpä. 

Vietän taas joulun oikein mielellään yksin! Ja postitan parit edulliset opettavaiset lahjat lapsille luultavasti myöhässä. Eipä tarvitse olla kuukautta kestohiessä. Rajat!

Ei se oikeasti ole noin vaikeaa.

Ei taideta olla samanlaisista suvuista, vaihdan mielelläni kanssasi! 

Vierailija
468/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

jos ap menee vanhemmilleen tai siskolleen valmiiseen joulupöytään, niin minusta ei ole kohtuuton toivomus, että ap osallistuu hevosena palstalle vaikka se onkin niiden kavioiden kanssa vähän hankalaa.

"

Vierailija
469/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on selkeästi uusavuton. Jos lasten lahjalistat tuntuvat kalliilta, kysy siskoltasi, olisiko jotain edullisempaa lahjatoivetta. Ei ole vaikeaa. 

Minä en kyllä kehtaisi ruveta aikuisena perhepiirissä(kään) ehdottamaan että entäpä jos ostetaan lahjat toisillemme, jos toisin on sovittu aiemmin. Mitä sieltä odotat saavasi? Suklaarasioita, joulukukkia, villasukkia, kosmetiikkalahjapakkauksia? Osta hyvä ihminen ne itse. Se se vasta nimittäin kalliiksi tuleekin, jos aiotte ostella jotain lahjakortteja tms hintavampaa. 

Ei kai Ap ole sopinut yhtään mitään vaan joku lähisukulainen oli keksinyt, ettei anneta lahjoja aikuisille. Se on hyvin voinut olla jonkun nuukan ja hiukan kylmäkiskoisen ihmisen keksimä ajatus. Ettei vain tarvitsisi käyttää rahaa muihin ihmisiin. Olen törmännyt tällaisiin henkilöihin elämän aikana, en kaipaa heitä.

Useinhan nuo "sopimukset" tehdään siinä kohtaa, kun joku toinen saa lapsia. Siihen saakka aikuiset ovat antaneet jouluna toisilleen lahjat. Yhtäkkiä käytäntö muuttuukin yksipuolisella toteamuksella, että jatkossa kaikki ostavatkin meidän lapselle lahjan, ja me ei osteta kenellekään mitään! 😂

Vierailija
470/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi toivottavasti? Lahjat on kivoja. Varsinkin pienet ja hassut lahjat, joista näkyy että lahjan antaja tuntee saajan. Mutta monet muutkin. Toivottavasti en kuivu niin kasaan vanhetessa, että lahjoista tulee hapatusta. 

Ai että hassut pikkulahjat on sulle aina vaan aina yhtä tärkeitä? Eikö joulusta voi nauttia ilman lahjoja? 

Vierailija
471/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on meinaan oikeasti ollut aattona kommentteja tyyliin Jos minulla olisi aikaa, niin kyllä minäkin tekisin itse lahjat, mutta joillain näemmä on ja joillain ei. Ei sinullakaan olisi jos olisi lapsia. 

Vierailija
472/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

jos ap menee vanhemmilleen tai siskolleen valmiiseen joulupöytään, niin minusta ei ole kohtuuton toivomus, että ap osallistuu hevosena palstalle vaikka se onkin niiden kavioiden kanssa vähän hankalaa.

"

Miten ihmeessä ap siskon lasten lahjat vaikuttaa siihen, että ap vanhemmat on laittaneet joulupöydän?

Vierailija
473/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähävarainen ystäväni "ratkaisi" kalliiden lahjojen ostamisasian niin, ettei käy koskaan missään syntymäpäivillä, valmistujaisissa, joulujuhlissa tai muussakaan tilaisuudessa, joka vaatisi rahallista panostusta. Ostaa lahjoja vain omille lapsilleen. Aika hyvin on blokannut oman perheensä pois suvun ja ystävien piiristä ja vain sen takia, ettei kehdannut sanoa ettemme pysty ostamaan lahjoja.

Ikävää ja tarpeetonta, voi sentään.

Vierailija
474/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että hassut pikkulahjat on sulle aina vaan aina yhtä tärkeitä? Eikö joulusta voi nauttia ilman lahjoja? 

Ainakin sitä saatua mahdollisesti rahallisesti hyvin vaatimatonta yhtäkin lahjaa osaa arvostaa aikuisena paljon enemmän kuin lapsena isoa läjää paketteja.

Vierailija
475/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sisko. Tänä vuonna minulla ei ole mahdollisuutta toteuttaa tilaamiasi toiveita, tuon pienemmät lahjat. 

Kirjat ovat hyviä, tai villasukat jossa sisällä namia.

Vierailija
476/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on meinaan oikeasti ollut aattona kommentteja tyyliin Jos minulla olisi aikaa, niin kyllä minäkin tekisin itse lahjat, mutta joillain näemmä on ja joillain ei. Ei sinullakaan olisi jos olisi lapsia. 

No en minäkään teidän suvun jouluihin kyllä osallistuisi. Lähtisin laivalle tai Tallinnaan tai etelään tai jäisin kotiin nauttimaan glögiä ja katsomaan pyjamassa koko päivän leffoja.

Vierailija
477/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin lapsille kirjoja, toivelistoista viis. Ne eivät ole mitään tilauslistoja.

Aikuisen lapseni mielestä ne nimenomaan on tilauslistoja. Minulle sanellaan joka joulu mitä mun tulee ostaa, ja jos ostan jotain omin päin, niin kyllä näytetään että ei ollut mieleen.

Vierailija
478/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Voisin ostaa jonkun lahjan lapsille, mutta joka ei koskaan aikuisena antaisi mitään lahjaa takaisin tai halua niitä jättäisin ostamatta.

Antaisin lahjan hänelle joka ymmärtää, että myös aikuiselle voi antaa jouluna lahjoja ja sallii aikuisenkin ilahtua joulusta.

Vierailija
479/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä aikuisten väliset lahjanvaihdot on usein siitä ongelmallisia, että niiltä odotetaan tasapuolisuutta lahjan arvon suhteen. 

Se ei riitä, jos sisko antaa mulle pienen hassun kympin lahjan, jos minä ostin kolmellakympillä. Anopilta sain suklaalevyn, kun minä ostin hänelle villahuivin.

Ikinä ei ole hyvä.

Odottakaapa vain, heti joulun jälkeen alkaa tälläkin palstalla vuodatukset paskoista, epäsopivista tai liian vähäpätöisistä lahjoista. Kuten joka ikinen vuosi. 

Vierailija
480/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä kalliita lahjoja oikein toivotaan, jos lapset ovat 3- ja 6-vuotiaat?!

Lahjan mahdollinen kalleus on tietenkin suhteessa Ap:n tuloihin ja elintasoon. Jotkut ihmiset elävät niukilla tuloilla ja sitten ostavat lahjoja sukulaisille. Nämä eivät ehkä edes arvosta sitä.