"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (519)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on suomalaiset ankeaa porukkaa kun joululahjatkin nähdään aikuisille turhina ja mitä sitä lahjoja paketoimaankaan kun turhaa se on kaikki. Jos joku omasta lähipiiristäni marisisi tuohon tapaan antaisin lahjaksi paketin vessapaperia muovikassissa.
On ihan äärettömän kivaa (ja helpottavaa), kun ei ole mitään pakkolahjomisongelmaa. Kun yhdessäolo, nautiskelu, rentoutuminen ja hauskanpito on se, mikä joulun tekee, ei krääsä ja kimaltavat joulupaperit.
Kukkaro kiittää, ympäristö kiittää ja kaikilla on mukavaa ja rentoa.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisille on tosi vaikeaa ostaa kivoja mutta samalla kohtuuhintaisia tavaralahjoja, jotka eivät olisi lähinnä turhanpäiväisiä.
Viinipullon tai lahjakortin ostaminen ei ole kovinkaan vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on suomalaiset ankeaa porukkaa kun joululahjatkin nähdään aikuisille turhina ja mitä sitä lahjoja paketoimaankaan kun turhaa se on kaikki. Jos joku omasta lähipiiristäni marisisi tuohon tapaan antaisin lahjaksi paketin vessapaperia muovikassissa.
On ihan äärettömän kivaa (ja helpottavaa), kun ei ole mitään pakkolahjomisongelmaa. Kun yhdessäolo, nautiskelu, rentoutuminen ja hauskanpito on se, mikä joulun tekee, ei krääsä ja kimaltavat joulupaperit.
Saattaahan siellä teilläkin olla joukossa joku, joka olisi erittäin mielissään edes yhdestä pienestä joulupaketista. Tuskin kehtaa toki sitä kuitenkaan myöntää kukkaroaan kiivaasti varjelevassa porukassanne.
Nimimerkki Sebedeuksen Poika tuolla muutama sivu sitten. Kyselit, että miksi vedin esiin vanhan kunnon "hautaanko aiot mennä niiden rahojesi kanssa" -argumentin. No juuri siksi että itse tykkään käyttää niitä rahojani lasten ja teinien ilahduttamiseen ja kotoa muuttavien nuorten aikuisten tukemiseen sen sijaan, että satsaisin ne itseeni. Kyllä, minä olen se lapseton täti, joka ostelee mielellään lahjoja lähipiirin lapsille ja kummilapsilleni odottamatta mitään suurta vastakaikua tai vastalahjoja. Kiitoksen toki toivon kuulevani. Lasten valokuvat/piirustukset/askartelut ovat myös arvostettuja, jos sellaisia haluavat antaa. Pääasia minulle on se, että lapset haluavat viettää kanssani aikaa. Minut halutaan leikkeihin, minulle halutaan kertoa koulukuulumisista. En ole siis mikään lahja-automaatti, vaan lapset ovat elämässäni ihmissuhde, johon haluan panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoihaa mitä sä olisit vailla?
Edes pientä symbolista huomioimista lahja-automaattina olemisen lisäksi.
-eri
Joku "hauska" muki vai?
Ei.
Niin eli se pieni symbolinen lahja ei kuitenkaan riitä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni meni kaikkiin ystävien, perheenjäsenten ja sukulaisten lahjoihin ja joulun omaan ruokapanokseen suvun pöytään lopulta viimeisinä jouluina lähemmäs 300 euroa, yksinasuvana sinkkuna. Äidilläni oli tapana tempoilla 70 euron villashaaleista yhteen käsisaippuaan. Koskaan et tiennyt mitä tulee, joten oli parempi ostaa aina jotain vähän yläkanttiin ettei tule sanomista.
Lahjojen antaminen on kovaa peliä. Kenet tunnet? Kenen makua et selvästikään ole seurannut? Vai oletko itsekäs ja annat lahjoja joista saajan tulisi mielestäsi pitää? Onko sinulla niin paljon aikaa että keittelet itse makusiirapit ja haluat näin kertoa, miten hyvää elämäsi on? Niinpä.
Vietän taas joulun oikein mielellään yksin! Ja postitan parit edulliset opettavaiset lahjat lapsille luultavasti myöhässä. Eipä tarvitse olla kuukautta kestohiessä. Rajat!
Ei se oikeasti ole noin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole hyvä vain kun ei saa turhaa krääsää?
En ymmärrä, miksi pitäisi ostaa krääsää. Näitä lukiessa muistin joulut avioliitossa ollessani, kun asuin toisessa maassa. Mieheni siskot lähettivät lahjoja joka vuosi. Kukaan ei ollut erityisesti varoissaan ja kaikki olivat maksaneet asuntovelkoja ja kävivät töissä. Mitä heiltä sitten tuli? Keittiöpyyhe, lapsille nukke tai muu lelu (ei mitään kallista) tai pyjama tai sukkahousut. Kaikki järkeviä lahjoja, joita käytettiin. Me lähetimme heille samantapaisia lahjoja, jotakin käyttötavaraa ja ehkä vähän suklaata. He muistivat aina sitäkin lasta, joka ei ollut biologisesti sukua heille. Arvostin sitä silloin ja arvostan vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisille on tosi vaikeaa ostaa kivoja mutta samalla kohtuuhintaisia tavaralahjoja, jotka eivät olisi lähinnä turhanpäiväisiä.
Syötävä, juotava tai lahjakortti eivät ole tavaralahjoja.
Vierailija kirjoitti:
No kiitos, se on paljon tervetulleempi lahja kuin jokin tuikkukynttilä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoihaa mitä sä olisit vailla?
Edes pientä symbolista huomioimista lahja-automaattina olemisen lisäksi.
-eri
Joku "hauska" muki vai?
Ei.
Niin eli se pieni symbolinen lahja ei kuitenkaan riitä.
Riittää, kunhan se on järkevästi valittu. Joku krääsämukin ostaminen yhtään kenellekään ei useimmiten ole järkevää, ellei satu tietämään, että vastaanottaja jostakin syystä pitää sellaisista.
Vierailija kirjoitti:
Siltä osin sama tilanne, että sisarusten lapsille synttäri- ja joululahjat ovat maksaneet kymmenessä vuodessa n. 1000e, vaikka yksittäiset lahjat ovat olleet n.10e. Vähävaraiselle on aika iso summa. Seuraavaksi rippi- ja valmistujaislahjat päälle, eikä niistä selviä ihan noin pienillä summilla. Itselläni ei ole lapsia.
Jos kuitenkin osallistut lasten synttärijuhliin, rippi- ja valmistujaisjuhliin, ei niihin voi tyhjin käsin mennä. Lapsettoman pitää valita jääkö kotiin ja säästää rahaa vai mennäkö muiden joukkoon juhlimaan, pukea päälle parempaa seppälää, ostaa lahja sankarille ja osallistua juhlahumuun. Ei ne juhlien järjestämisetkään halpaa lystiä ole, sinä sentään säästyt siitä.
Lapselliset sitten käyvät vuorotellen juhlissa, paketit kainalossa.
Itselläni on sellainen periaate, että ostan lahjan, jos kutsutaan juhlimaan. Muuten muistan onnittelemalla , jos muistan 🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tavaraahan se on tosiaan pakko antaa koska mitään vaihtoehtoja ei ole.
Omiin lahjaperinteisiini kuuluu aikuisille kirjat (rakastan kirjoja ja haluan jatkossakin tukea paperikirjojen tuottamista ja kirjakauppoja), palvelut (esim kauneushoito mihin ei ikinä itse raaskisi satsata) ja lapsiperheellisille annan usein jonkinlaista tekemistä. Läheiselleni esim. vauvavuotena yhteisen lahjan koko perheelle eli aikuisille lahjakortti kylpylään ja lupauksen hoitaa pientä sen aikaa että aikuiset saavat kahdenkeskistä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaahan siellä teilläkin olla joukossa joku, joka olisi erittäin mielissään edes yhdestä pienestä joulupaketista. Tuskin kehtaa toki sitä kuitenkaan myöntää kukkaroaan kiivaasti varjelevassa porukassanne.
Enköhän minä läheiseni tunne paremmin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötävä, juotava tai lahjakortti eivät ole tavaralahjoja.
Miksi pitäisi olla juuri tavaralahja? Toki tavaralahjakin sopii hyvin, jos oikeasti tietää mitä vastaanottaja tarvitsee/haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ankeaan ja moni ei edes ihan hirveästi välitä joulusta. Lahjojen ostaminen on minulle hirveintä joulussa ja lahjojen ostamattomuus helpottaa kaikkien elämää. Vanhemmat voivat lahjoa omia lapsiaan ihan niin paljon kuin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.
En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.
Ap
Toivelistan voit unohtaa, ei lahjoja tilata. Jospa vielä kerran ostaisit lapsille yhteisen lahjan, aineettoman, vaikkapa Pelastakaa lapset ry:n valikoimista.
En halua yhtään mitään lahjoja, elleivät ole itsetehtyjä ja sovi ruokavaliooni. Tavaraa on nurkat täynnä, suklaat menevät aina metsään, valitsen itse kosmetiikkani, en juo alkoholia, kahvia enkä teetä. Jos saan jotain edellämainittua, laitan sen todennäköisesti heti kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Enköhän minä läheiseni tunne paremmin kuin sinä.
Varmasti. Varjelkaa kukkaroitanne ihan rauhassa, kukkarot kiittää! 😂
Vierailija kirjoitti:
Lopetin joululahjahöpötykset kun ilmoitin että, en halua lahjoja enkä anna kenellekkään lahjoja, paitsi pikkulapsille jotain pientä. On vieläkin miesten hygieniatuotteita vuosien takaa joita en edes käytä kuin minimaallisesti.
Miksi et anna niitä tarvitseville? Siis joulupadan kautta tai hyväntekeväisyyskirpparille. Suomessa on nykyisin niin paljon vähävaraisia.
Itselläni meni kaikkiin ystävien, perheenjäsenten ja sukulaisten lahjoihin ja joulun omaan ruokapanokseen suvun pöytään lopulta viimeisinä jouluina lähemmäs 300 euroa, yksinasuvana sinkkuna. Äidilläni oli tapana tempoilla 70 euron villashaaleista yhteen käsisaippuaan. Koskaan et tiennyt mitä tulee, joten oli parempi ostaa aina jotain vähän yläkanttiin ettei tule sanomista.
Lahjojen antaminen on kovaa peliä. Kenet tunnet? Kenen makua et selvästikään ole seurannut? Vai oletko itsekäs ja annat lahjoja joista saajan tulisi mielestäsi pitää? Onko sinulla niin paljon aikaa että keittelet itse makusiirapit ja haluat näin kertoa, miten hyvää elämäsi on? Niinpä.
Vietän taas joulun oikein mielellään yksin! Ja postitan parit edulliset opettavaiset lahjat lapsille luultavasti myöhässä. Eipä tarvitse olla kuukautta kestohiessä. Rajat!