Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (519)

Vierailija
481/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin lapsille kirjoja, toivelistoista viis. Ne eivät ole mitään tilauslistoja.

Aikuisen lapseni mielestä ne nimenomaan on tilauslistoja. Minulle sanellaan joka joulu mitä mun tulee ostaa, ja jos ostan jotain omin päin, niin kyllä näytetään että ei ollut mieleen.

Kysymys kuuluu että miksi annat lapsellesi sitten lahjoja ollenkaan? Minä antaisin periaatesyistä esim kehitysmaahan vuohen ja kertoisin että kerta hän ei lahjoja arvosta, niin ne lahjat voidaan kyllä antaa jollekin muulle joka niitä arvostaa.

Vierailija
482/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta ei minua ainakaan ärsyttänyt yhtään ostaa veljeni lapsille joululahjoja, kun olin lapseton sinkku. Tokikaan veljeni ei esittänyt mitään kalliita lahjatoiveita. Ja aikuisille ei kukaan ostanut mitään, vaan laitettiin yhdessä joulupöytä koreaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin lapsille kirjoja, toivelistoista viis. Ne eivät ole mitään tilauslistoja.

Aikuisen lapseni mielestä ne nimenomaan on tilauslistoja. Minulle sanellaan joka joulu mitä mun tulee ostaa, ja jos ostan jotain omin päin, niin kyllä näytetään että ei ollut mieleen.

Itsepä olet lapsesi kasvattanut.

Mutta voit kasvattaa häntä vieläkin, nimittäin siihen todellisuuteen, ettet enää suostu. 

Näyttäköön sellaista naamaa kuin haluaa. 

Vierailija
484/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä aikuisten väliset lahjanvaihdot on usein siitä ongelmallisia, että niiltä odotetaan tasapuolisuutta lahjan arvon suhteen. 

Se ei riitä, jos sisko antaa mulle pienen hassun kympin lahjan, jos minä ostin kolmellakympillä. Anopilta sain suklaalevyn, kun minä ostin hänelle villahuivin.

Ikinä ei ole hyvä.

Odottakaapa vain, heti joulun jälkeen alkaa tälläkin palstalla vuodatukset paskoista, epäsopivista tai liian vähäpätöisistä lahjoista. Kuten joka ikinen vuosi. 

Että mitä? En ole koskaan törmännyt tähän, kuulostaa tosi omituiselta. Miten edes voi verrata mitään lahjoja kun yksi leipoo itse vaikka hapanjuuresta leipää ja on käyttänyt siihen 3h tekoaikaa ja toinen on käyttänyt 20e rahaa? 

Vierailija
485/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluu että miksi annat lapsellesi sitten lahjoja ollenkaan? Minä antaisin periaatesyistä esim kehitysmaahan vuohen ja kertoisin että kerta hän ei lahjoja arvosta, niin ne lahjat voidaan kyllä antaa jollekin muulle joka niitä arvostaa.

En lapselleni vaan hänen lapsilleen.

Vierailija
486/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä aikuisten väliset lahjanvaihdot on usein siitä ongelmallisia, että niiltä odotetaan tasapuolisuutta lahjan arvon suhteen. 

Se ei riitä, jos sisko antaa mulle pienen hassun kympin lahjan, jos minä ostin kolmellakympillä. Anopilta sain suklaalevyn, kun minä ostin hänelle villahuivin.

Ikinä ei ole hyvä.

Odottakaapa vain, heti joulun jälkeen alkaa tälläkin palstalla vuodatukset paskoista, epäsopivista tai liian vähäpätöisistä lahjoista. Kuten joka ikinen vuosi. 

Että mitä? En ole koskaan törmännyt tähän, kuulostaa tosi omituiselta. Miten edes voi verrata mitään lahjoja kun yksi leipoo itse vaikka hapanjuuresta leipää ja on käyttänyt siihen 3h tekoaikaa ja toinen on käyttänyt 20e rahaa? 

Kuten sanoin, odotapa vain ja tule joulun jälkeen lukemaan niitä valituksia! 

Vierailija
487/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukupätkä että aikuiset ihmiset jaksavat. Yhyy minä en saanut lahjaa yhyy lapset vaan saavat! Ap hanki ystäviä joiden kanssa viettää pikkujouluja ja ostella lahjoja.

En ole koskaan tajunnut niitä joiden mielestä lahjat ovat joulun tärkein juttu. 

Vierailija
488/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä ei ole hyvä.

Tunnustan lukevani niitä mielelläni. Viihdyttävää ajankulua. 

Vierailija
489/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt vaan mutta ap on kyllä todella lapsellinen. Odottaa, että muut tekevät hänet onnelliseksi. Eikun niin, niinhän kaikki av-palstan mammat odottavat...

Vierailija
490/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap mutta olen itsekin ollut tilanteessa missä minua (pienituloista silloin) velvoitettiin hankkimaan sisaruksen lapsille lahjat ja tätä pidettiin itsestäänselvyyteenä. Muillekin aikuisille toki ostettiin lahjoja, paitsi minulle. Ei tullut kovin arvostettu olo. Eikä ne lapset tienneet tietenkään, keneltä aikuiselta heidän saamansa lahjat olivat. Lasten omat vanhemmat olivat keskituloisia ja lapset saivat kyllä vähintään tarpeeksi lahjoja.

Vierailija
491/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.

En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.

Ap

Toivelistan voit unohtaa, ei lahjoja tilata. Jospa vielä kerran ostaisit lapsille yhteisen lahjan, aineettoman, vaikkapa Pelastakaa lapset ry:n valikoimista. 

Niin pienille ei mielestäni voi. Teini-ikäiselle se sopisi, jos tämä on kiinnostunut maailman hädänalaisista. Olen eri henkilö.

Vierailija
492/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei selkeästi arvosta myöskään siskonsa lapsia, kun kyselee tällaista.

Vierailija
493/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on rakkauden juhla. Jos laskelmoitu noin, älä osta lahjoja. 

Vierailija
494/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisille on tosi vaikeaa ostaa kivoja mutta samalla kohtuuhintaisia tavaralahjoja, jotka eivät olisi lähinnä turhanpäiväisiä.

Kahvipaketti tai teetä. Serviettejä, jotka eivät ainakaan jää riesaksi. Pakkaus kuluu nopeasti loppuun. Mieluiten ei kynttilöitä. Monet ovat kertoneet, että kotona on lahjakynttilöitä kaapit täynnä. Nyt olisi hyvä aika lahjoittaa ne johonkin.

Vierailija
495/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on selkeästi uusavuton. Jos lasten lahjalistat tuntuvat kalliilta, kysy siskoltasi, olisiko jotain edullisempaa lahjatoivetta. Ei ole vaikeaa. 

Minä en kyllä kehtaisi ruveta aikuisena perhepiirissä(kään) ehdottamaan että entäpä jos ostetaan lahjat toisillemme, jos toisin on sovittu aiemmin. Mitä sieltä odotat saavasi? Suklaarasioita, joulukukkia, villasukkia, kosmetiikkalahjapakkauksia? Osta hyvä ihminen ne itse. Se se vasta nimittäin kalliiksi tuleekin, jos aiotte ostella jotain lahjakortteja tms hintavampaa. 

Ei kai Ap ole sopinut yhtään mitään vaan joku lähisukulainen oli keksinyt, ettei anneta lahjoja aikuisille. Se on hyvin voinut olla jonkun nuukan ja hiukan kylmäkiskoisen ihmisen keksimä ajatus. Ettei vain tarvitsisi käyttää rahaa muihin ihmisiin. Olen törmännyt tällaisiin henkilöihi

Höpöhöpö. Yleensä se ehdotus, että annetaan lahjat vain lapsille, tulee siinä kohtaa kun niitä serkuksia alkaa olla kymmenkunta.

Vierailija
496/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjaton joulu on paras joulu!

Vierailija
497/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kommentissa ap sanoo että se jouluillallinen järjestetään siskon kotona, ettei ap osallistu siihen mitenkään ja että ihan kädet heilutellen tullaan aterialle? 

Tätä mietin myös. Meillä ainakin paikka vaihtuu ja vaikka menisinkin siskoni luo, niin käytännössä tuon suurimman osan ruoista. Meillä toki myös aikuiset saavat lahjoja ja muistamisia ja nyt sisaruksen lasten kasvettua on ollut liikuttavaa saada heiltä jokin suloinen tigerjuttu paperiin käärittynä. 

Vierailija
498/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on suomalaiset ankeaa porukkaa kun joululahjatkin nähdään aikuisille turhina ja mitä sitä lahjoja paketoimaankaan kun turhaa se on kaikki. Jos joku omasta lähipiiristäni marisisi tuohon tapaan antaisin lahjaksi paketin vessapaperia muovikassissa. 

Jep. Tuo on sitä samaa porukkaa, joka ei koskaan muista puolisoaankaan syntymä- tms. päivinä. Kukkien ostaminen hääpäivänä olisi mitä suurinta tuhlausta. 😂

Höpöhöpö

Vierailija
499/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Höpöhöpö. Yleensä se ehdotus, että annetaan lahjat vain lapsille, tulee siinä kohtaa kun niitä serkuksia alkaa olla kymmenkunta."

Meidän suvussa se tuli, kun niitä oli 4. Ja onneksi tuli. Onhan se aikamoinen homma etenkin isovanhemmille, jos lastenlasten lisäksi pitää olla lahjat myös omille lapsille, miniöille ja vävyille. Äkkiä on kyse yli kymmenestä tai kahdestakymmenestä lahjottavasta. 

Kaikilla on helpompaa näin. 

Vierailija
500/519 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin itselleni mieluisen lahjan sillä rahalla mikä muuten olisi mennyt muiden aikuisten lahjoihin.

Tuo olisi hyvä, ap veisi kuusen alle kolme pakettia, ja lahjoja jakaessa lukisi ääneen paketista muka hämmästyneenä oman nimensä.

Siinä kaikkien tuijottaessa avaisi lahjasta kalliin hajuveden tai muun itselleen sopivan luksustuotteen. Toki vielä päivitellen, että oliko oikeasti porukan ainoa kiltti aikuinen, kun sai lahjan ja vieläpä näin hienon :D