Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (516)

Vierailija
441/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään aikuisille lahjoja ostella, lapsille kylläkin.

Ostan veljeni tytölle aina jonkun lahjan ja hän aina ostaa minun tytölleni jotakin.

Joululahjat on enemmänkin lasten juttu kuin aikuisten, se joulutunnelma on tärkeämpää aikuisille.

Teillä tuo menee kuitenkin tasapuolisesti, kun muistatte molemmat toistenne lapsia. AP:n tilanne ei ole mitenkään tasapuolinen. 

Vierailija
442/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme ostaneet lahjoja, sisarusten lapsille, kummilapsille ja ystävien lapsille. Nyt kun olemme jo iäkkäämpiä ja omaa perhettä ei ole, kukaan näistä lapsista ei toivota edes hyvää Joulua, saati muuten muistaisi, että olemme edelleen olemassa. 

Ikävä kuulla. Mutta ainakin te olette tuottaneet muille iloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, jos tämä aikuinen on vielä hyvin nuori. Silloin on helposti vielä kiinni niissä lapsuuden jouluissa, kun lahjat olivat tärkeitä, jopa joulun pääasia. 

Iän myötä kai lahjat tulevat useimmilla yhä vähemmän tärkeiksi??  Toivottavasti ainakin. 

Vierailija
444/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omiin lahjaperinteisiini kuuluu aikuisille kirjat (rakastan kirjoja ja haluan jatkossakin tukea paperikirjojen tuottamista ja kirjakauppoja), palvelut (esim kauneushoito mihin ei ikinä itse raaskisi satsata) ja lapsiperheellisille annan usein jonkinlaista tekemistä. Läheiselleni esim. vauvavuotena yhteisen lahjan koko perheelle eli aikuisille lahjakortti kylpylään ja lupauksen hoitaa pientä sen aikaa että aikuiset saavat kahdenkeskistä aikaa."

Tämä istuukin ap:n tilanteeseen, jossa saajat ovat 3- ja 6-vuotiaita. Heidänkin lahjansa ovat kalliita. Sinun lahjasi vielä kalliimpia.

Vierailija
445/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljellä on 4 vuotta vanhempi lapsi kuin minulla. 4 vuoden ajan ostettiin vain lapsille joululahjat ja joka synttäri tietenkin. Sitten kun sain lapsia, niin lapsillekaan ei ole lahjoja ostettu.. että voi varautua siihen.

Vierailija
446/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta kallista, äläkä lahjalistalta. Ostat mitä tykkäät. 

Sun ei tarvitse  täyttää heidän odotuksiaan.

Vierailija
447/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on selkeästi uusavuton. Jos lasten lahjalistat tuntuvat kalliilta, kysy siskoltasi, olisiko jotain edullisempaa lahjatoivetta. Ei ole vaikeaa. 

Minä en kyllä kehtaisi ruveta aikuisena perhepiirissä(kään) ehdottamaan että entäpä jos ostetaan lahjat toisillemme, jos toisin on sovittu aiemmin. Mitä sieltä odotat saavasi? Suklaarasioita, joulukukkia, villasukkia, kosmetiikkalahjapakkauksia? Osta hyvä ihminen ne itse. Se se vasta nimittäin kalliiksi tuleekin, jos aiotte ostella jotain lahjakortteja tms hintavampaa. 

Ei kai Ap ole sopinut yhtään mitään vaan joku lähisukulainen oli keksinyt, ettei anneta lahjoja aikuisille. Se on hyvin voinut olla jonkun nuukan ja hiukan kylmäkiskoisen ihmisen keksimä ajatus. Ettei vain tarvitsisi käyttää rahaa muihin ihmisiin. Olen törmännyt tällaisiin henkilöihin elämän aikana, en kaipaa heitä.

Vierailija
448/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että joku kutsuu yksinasuvat joulupöytään. Minä arvostan tätä kovasti. Eihän se mikään velvollisuus kellekään ole. Joulunlaitto käy ihan työstä, eikä ole halpaa lystiä, jos ruokavieraita on paljon ja tekee laadukasta ruokaa.

Itse olen usein kysynyt vanhemmilta neuvoa mitä lapsille kannattaa ostaa. Helpottaa itseänikin, kun ei tarvitse miettiä.

Koskaan ei ole kukaan ilmoittanut minulle, että osta tätä tai tätä, ilman, että olisin kysynyt asiaa. Joku roti sentään ja käytöstavat näyttää meidän suvulla olevan. Minusta on pöyristyttävää käytöstä ilmoittaa jollekin mitä pitää ostaa ja tämän tekee siis jonkun lapsen vanhempi, huh huh. Millainen lapsi mahtaa kasvaa noilla tavoilla?

Vierailija
449/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoihaa mitä sä olisit vailla?

Edes pientä symbolista huomioimista lahja-automaattina olemisen lisäksi.

-eri

Joku "hauska" muki vai? 

Ei.

Niin eli se pieni symbolinen lahja ei kuitenkaan riitä. 

Riittää, kunhan se on järkevästi valittu. Joku krääsämukin ostaminen yhtään kenellekään ei useimmiten ole järkevää, ellei satu tietämään, että vastaanottaja jostakin syystä pitää sellaisista.

Eli symbolinen ei riitäkään, vaan sen täytyy olla OIKEANLAINEN. Se siitä pienestä symbolisesta!

Vierailija
450/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin aloittajaa! Olen myös lapseton ja minun pitäisi rahoittaa muiden lahjatoiveita. Olen ostanut lahjoja jouluina, synttäreinä jne. Rahaa on mennyt, enkä ole mitenkään hyvätuloinen. 

Pitäisi olla vastavuotoisuus mielestäni, kuten missä tahansa, tarjoamisissa, vierailuissa... Tuntuu pahalta kun kukaan ei sitä ajattele, että olen vaan joku mitätön harmaa varjo tapetissa, jota ei tarvitse ilahduttaa milloinkaan. Enkä tarkoita rahaa!

Vierailija
451/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiahan on ihan OK, jos lahjojen hankkimatta jättäminen aikuisille on yhdessä sovittu ja kaikki asianosaiset ovat ilmaisseet sen olevan heille toivottu käytäntö. Jotenkin saan aloituksesta vaikutelman, että ap:n tapauksessa näin ei ole.

Vierailija
452/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Omiin lahjaperinteisiini kuuluu aikuisille kirjat (rakastan kirjoja ja haluan jatkossakin tukea paperikirjojen tuottamista ja kirjakauppoja), palvelut (esim kauneushoito mihin ei ikinä itse raaskisi satsata) ja lapsiperheellisille annan usein jonkinlaista tekemistä. Läheiselleni esim. vauvavuotena yhteisen lahjan koko perheelle eli aikuisille lahjakortti kylpylään ja lupauksen hoitaa pientä sen aikaa että aikuiset saavat kahdenkeskistä aikaa."

Tämä istuukin ap:n tilanteeseen, jossa saajat ovat 3- ja 6-vuotiaita. Heidänkin lahjansa ovat kalliita. Sinun lahjasi vielä kalliimpia.

Niin, tuo kommenttihan ei ollut ehdotus ap:lle siskon lasten joululahjoiksi. Siihen ehdotin jo aiemmin esim yhteistä muovailuvaha- ja lettutuokiota (rahanmeno ehkä 10e, lettutarvikkeet ja suolasta tehty taikataikina). 

Tuo kommenttini oli vastaus siihen kommenttiin jossa sanottiin että joululahjan antaminen tarkoittaa aina muovipaperia, krääsää ja tavaraa. Noista esimerkeistä ehdottaisin ap:n ostavan lapsille kirjat. Niiden hinnat pyörivät tuon ikäisillä n. 15-20 euron pinnassa vähän kirjasta riippuen.

Vierailija
453/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että aloitit oman jouluperinteen. Että lahjat vaihdetaan aina päittäin. Eli kumpikin saa lahjan toisiltaan ja antaa lahjan. Ja osta itsellesi tänä vuonna jotain kivaa. 

Vierailija
454/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään aikuisille lahjoja ostella, lapsille kylläkin.

Ostan veljeni tytölle aina jonkun lahjan ja hän aina ostaa minun tytölleni jotakin.

Joululahjat on enemmänkin lasten juttu kuin aikuisten, se joulutunnelma on tärkeämpää aikuisille.

Teillä tuo menee kuitenkin tasapuolisesti, kun muistatte molemmat toistenne lapsia. AP:n tilanne ei ole mitenkään tasapuolinen. 

Lisäksi muut on tehneet päätöksen siitä, ettei aikuisille osteta lahjoja eikä ap:n tarpeita ole otettu huomioon.

Vierailija
455/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on suomalaiset ankeaa porukkaa kun joululahjatkin nähdään aikuisille turhina ja mitä sitä lahjoja paketoimaankaan kun turhaa se on kaikki. Jos joku omasta lähipiiristäni marisisi tuohon tapaan antaisin lahjaksi paketin vessapaperia muovikassissa. 

Jep. Tuo on sitä samaa porukkaa, joka ei koskaan muista puolisoaankaan syntymä- tms. päivinä. Kukkien ostaminen hääpäivänä olisi mitä suurinta tuhlausta. 😂

Me tehdään mieluummin jotain kivaa yhdessä ja laitetaan hyvää ruokaa!

Vierailija
456/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jotain pientä ja halpaa lapsille. Tai viet tuliaisina jonkun kukan, kakun, suklaatarasian tai muuta jouluruokaa. Ei ole mikään pakko ostaa lahjoja edes sisaruksien lapsille.

Vierailija
457/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli symbolinen ei riitäkään, vaan sen täytyy olla OIKEANLAINEN. Se siitä pienestä symbolisesta!

Onko kaikki asiat sinulle yhtä vaikeita? Järkevä ei ole ihan sama asia kuin OIKEANLAINEN. Sinulle ilmeisesti joku Rustasta ostettu kiinalainen krääsämuki on ainoa asia johon mielikuvituksesi riittää.

Vierailija
458/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin lapsille jotkut pienehköt, esim 20e maksavat lahjat, mikä sinusta nyt on ok suuruusluokka. He niistä kuitenkin eniten välittävät. Mutta tuskin kaipaavat mitään yli 50e leluja. Jos asia olisi minulle tärkeä, ehdottaisin siskolle ja äidille että josko vaihdettaisiin kuitenkin jotkut pienet lahjat. Jos he eivät suostuisi tähän, niin sille ei sitten oikein mitään voi. Ja voit tietysti esim osallistua joulun viettoon kaiken kaikkiaan vähemmän, jos kompromissi ei onnistu.

Tässä puhutaan koko ajan joulusta, mutta vuodessa on monta muutakin juhlaa. Syntymäpäivä, äitienpäivä ja ehkä muita vain oman  perheen kesken vietettyjä juhlia. Parisuhteessa oleva saa yleensä lahjoja pitkin vuotta ja häntä muistetaan eri tavoilla. Yksin asuva aikuinen ei  pääse osalliseksi tästä. Ympärillämme on  varmasti monia, joille kukaan ei ole antanut lahjaa vuosikausiin.   

Vierailija
459/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on suomalaiset ankeaa porukkaa kun joululahjatkin nähdään aikuisille turhina ja mitä sitä lahjoja paketoimaankaan kun turhaa se on kaikki. Jos joku omasta lähipiiristäni marisisi tuohon tapaan antaisin lahjaksi paketin vessapaperia muovikassissa. 

Jep. Tuo on sitä samaa porukkaa, joka ei koskaan muista puolisoaankaan syntymä- tms. päivinä. Kukkien ostaminen hääpäivänä olisi mitä suurinta tuhlausta. 😂

Niin mekin. Sen lisäksi muistan vaimoani syntymä- ja hääpäivinä vähintään edes sillä kukkakimpulla. Jouluna jollakin harkitulla lahjalla. Joka kerta, poikkeuksetta. En ole koskaan kokenut tätä käytäntöä millään tavalla ylivoimaiseksi.

Vierailija
460/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, Suomessa onkin tosiaan laki joka velvoittaa kukkia ostaneen hääparin viettämään loppupäivän sohvalla tuijottaen seinää ja miettien syntejään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi