Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
2081/2121 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta mitään. Olet lahja-ansassa ja sinua hyväksikäytetään. Sinun ei tarvitse olla maksuton cosplay-hahmo toisten perheleikeissä.

Vierailija
2082/2121 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin aikuisena kun mietin, mitä haluaisin joululahjaksi niin eipä tule mitään mieleen. Mieheni kanssa emme toisillemme lahjoja ostele yleensä, joskus sovitaan, että joku isompi hankinta on sitten joululahja. Iso osa aikuisista ei todennäköisesti lahjoja tarvitse. Turhaa sälää on tarpeetonta kerätä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2083/2121 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta mitään. Olet lahja-ansassa ja sinua hyväksikäytetään. Sinun ei tarvitse olla maksuton cosplay-hahmo toisten perheleikeissä.

Eihän sinne jouluvieraaksi kannata edes lähteä jos se noin pahalta tuntuu. Jättää väliin vaan ja joulutoivotukset vaikka tekstarilla. 

Vierailija
2084/2121 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllä mullakin palaisi käämi jos sisarukset vaatisi lahjalistoilta tiettyjä lahjoja lapsilleen.

Vierailija
2085/2121 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä mene sinne helvetin vinkuja jos lapset ei ansaitse paria lahjaa sinun mielestä.Taidat olla sellainen vinkuja jonka miehetkin kiertää kaukaa ja siksi ei ole omia lapsia eikä varmaan tulekaan.Osta dildo ja vietä joulu sen kanssa.

Miehistä puheen ollen, kuinkahan moni aikuinen mies hankkii omatoimisesti sisarustensa lapsille yhtään mitään jouluksi? Saati että sille veljelle iskettäisiin lasten toivelistat käteen tai odotettaisiin että toisi jotain joulupöytään tai osallistuisi mihinkään valmisteluihin? 

Vierailija
2086/2121 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi sinä siskon lapsille viet lahjoja? se on siskon homma ostaa omille kakaroilleen lahjoja

Niin, miksi ostat niille lahjoja? Ei ne ole sun pentuja, ei sulla ole velvollisuutta elättää niitä. 

Ei sun myöskään tarvitse ostaa lupaa olla vanhempiesi luona jouluna. Jos haluat mennä sinne, niin sitten menet. Osta itse itsellesi lahjoja sillä rahalla, minkä olet aiemmin käyttänyt siskosi pentujen elättämiseen. 

Ihmisistä tulee yleensä todella itsekkäitä kun ne hankkii pentuja.

Vierailija
2087/2121 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi sanoa sisarellesi, että et osta lahjoja? Tai sitten viet jotain pientä. Aika helppo homma!

Vierailija
2088/2121 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet niin itsekäs ettet saa mitään iloa siitä että antaa lapsille lahjoja? Itse lahjon aina sisarusteni lapset (ja lahjoin jo silloin kun itsellä ei ollut lapsia) ja todella vain antamisen ilosta. 

Vierailija
2089/2121 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet niin itsekäs ettet saa mitään iloa siitä että antaa lapsille lahjoja? Itse lahjon aina sisarusteni lapset (ja lahjoin jo silloin kun itsellä ei ollut lapsia) ja todella vain antamisen ilosta. 

Kai sä tajuat, ettei tuollainen hyväksikäyttö ole tervettä? Ei se helppoa ole, varsinkaan kun olet noin syvällä siinä. 😢

Vierailija
2090/2121 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma sisko lähetti pitkän listan, mitä pitää tuoda joulupöytään ja mitä lapset toivoo, kolme lasta, joiden lahjoihin yhteensä menisi lähes 300 e. Suuritöisiä ja kalliita ruokia.

Suuttui, kun sanoin, että emme ole edes tulossa jouluksi sinne, vaan olemme varanneet hotellijoulun pohjoisesta. Kuulemma pilaan lasten joulun!

heh, kiva kun joka perheessä on näitä iilimatoja, joille sukulaisuus on yhtä kuin että muut kustantavat heille juttuja.

Tuota tapaa kutsutaan demariaatteeksi eli kaikkien muiden rahat kuuluu demarille!

Vierailija
2091/2121 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä mene sinne helvetin vinkuja jos lapset ei ansaitse paria lahjaa sinun mielestä.Taidat olla sellainen vinkuja jonka miehetkin kiertää kaukaa ja siksi ei ole omia lapsia eikä varmaan tulekaan.Osta dildo ja vietä joulu sen kanssa.

Miehistä puheen ollen, kuinkahan moni aikuinen mies hankkii omatoimisesti sisarustensa lapsille yhtään mitään jouluksi? Saati että sille veljelle iskettäisiin lasten toivelistat käteen tai odotettaisiin että toisi jotain joulupöytään tai osallistuisi mihinkään valmisteluihin? 

Tiedän ainakin kaksi. Oma veljeni osti lahjoja pojilleni, kun he olivat pieniä. Nyt toinen pojistani on ostanut lahjoja veljensä lapsille. Täysin oma-aloitteista molemmilla.

Vierailija
2092/2121 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siskoltasi lasten toivelistan saat, niin kerro, että tänä vuonna ostat lahjan vain vanhemmillesi ja itsellesi. Oppivat siskon lapset sen, että muutkin kuin he saavat lahjoja, kun ovat olleet kilttejä.

Vierailija
2093/2121 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ostaa joululahjoja äidilleen, siskoilleen, siskojen lapsille ja siskonsa lapsenlapselle, minulle, lapsilleen ja vävyilleen. 

Käymme ruokaostoksilla yhdessä, mieheni myös siivoaa ja hakee kuusen, jonka koristelen. Minä teen jouluruuat yksin.

Vierailija
2094/2121 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan sisko on kyllä täydellinen häpeämätön juntti. Tietää että siskonsa ostaa hänen lapsilleen kalliit lahjat, mutta ei osta siskolleen mitään koskaan vastavuoroisesti. No toivottavasti ostaa sitten hyvän synttärilahjan tai maksaa lomamatkan.

Vierailija
2095/2121 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi sinä siskon lapsille viet lahjoja? se on siskon homma ostaa omille kakaroilleen lahjoja

Niin, miksi ostat niille lahjoja? Ei ne ole sun pentuja, ei sulla ole velvollisuutta elättää niitä. 

Ei sun myöskään tarvitse ostaa lupaa olla vanhempiesi luona jouluna. Jos haluat mennä sinne, niin sitten menet. Osta itse itsellesi lahjoja sillä rahalla, minkä olet aiemmin käyttänyt siskosi pentujen elättämiseen. 

Ihmisistä tulee yleensä todella itsekkäitä kun ne hankkii pentuja.

Olipa ruma kommentti. Jos joku toimii aloittajan kuvaamalla tavalla, se ei tarkoita,että kaikki toimivat. Itse olisin ikionnellinen,jos oma esikoiseni edes joskus laittaisi synttäriekstarin tai muistaisi jouluna edes pienellä kortilla tai kukalla. Itse olen vähävaraisena yhna ostanut lapsilleni lahjoja,antanut rahaa,vaikka rahaa ei oikeasti ole. Sukulaiset eivät koskaan ole välittäneet,äiti ja isä ovat kuolleet jo kauan sitten, edes oma veljeni ei oma-aloitteisesti ota yhteyttä,vaikka joka joulu pyydän kahville ja itse tehtyjä jouluruokia syömään. Ruoka kyllä kelpaa,mutta sitten onkin jo kiire häipyä-ihan töissä käyvä kuitenkin ja kehtaa silti tulla köyhän perheen ruokapöytään ilman mitään tuomisia lapselleni. Suku on pahin ja olisin varmasti onnellisempi,jos tosiaan olisin täysin itsekäs mul..u. Tyttäreni kuitenkin on aina ollut toista maata,kuin muut lähiomaiseni ja hän onkin sydämeni lohtu. Myös yksi ystävä muistaa toivotulla koulut ja ostaa tyttärelleni myös lahjan synttäreiksi ja jouluksi,jopa nimppareita joskus muistaa. Ja ei,mitään en ole pyytänyt muuta kuin normaalia huomaavaisuutta,en mitään lahja listoja tai mitään muutakaan ylivoimaista. 

Vierailija
2096/2121 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, pystyitkö katkaisemaan tuon lahja-automaattina olon tähän jouluun!?

Jatkossa helpompaa kun eivät enää odota mitään saavansa.

Vierailija
2097/2121 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ap, pystyitkö katkaisemaan tuon lahja-automaattina olon tähän jouluun!?

Jatkossa helpompaa kun eivät enää odota mitään saavansa.

Olisi kiinnostavaa kuulla tosiaan, samoin aikuisten lahjoista: tykättiinkö vai onko jo Torissa myynnissä?

Vierailija
2098/2121 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yleensäkään vietätte joulua tai mitä tiedätte joulun alkuperästä? Alunperin on ollut pakanallinen juhla ja on sitä edelleenkin, sitten siihen ympättiin Jumalan poika! Kannattaisko vähän miettiä?

Vierailija
2099/2121 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt ihan selvää, että kun sovitaan yhteisestä joulunvietosta, niin silloin sovitaan niistä jouluun liittyvistä asioista, ruuasta ja mahdollisista lahjoistakin, samalla kertaa.

Ei pidä tehdä asioista liian vaikeita.

Vierailija
2100/2121 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinua itse asiassa ärsyttää tässä tilanteessa? Se, että joudut hankkimaan kahdelle pienelle lahjat? Se, että lahjalistat eivät anna tilaa luovuudelle tai omalle budjetille? Vai se, ettet saa itse lahjoja?

Äitiäni ärsytti vuosia se, että hänen siskonsa antoi aina serkkujeni toivelistojen arvokkaimmat toiveet hänelle toteutettavaksi. Se ärsytti, vaikka äitini ja isäni molemmat tienasivat valtavasti enemmän kuin leski tätini, jolla oli kaksi lasta ja vanhemmillani vain minä. Minua eivät ole koskaan arvotavarat kiinnostaneet; pyysin pienenä kyllä jonkin Barbien, sitten My Little Ponya, sen jälkeen vain kirjoja ja tätini sai niitä ilmaiseksi ja alennuksella työnsä puolesta - asia, joka jälleen ärsytti äitäni; hänen piti hankkia satasten lahjoja, kun taas tätini antoi ilmaiseksi saamiaan juttuja.

Minä taas annan lahjoja mielelläni. Nykyisin tätini lapset perheineen eivät enää ole vuosiin olleet meillä, joten lahjon äitiä, anoppia, miestäni, lasten kummeja ja hyviä ystäviäni ja toki kolmea lastani. Huvittaa, että tässä valitetaan kahdelle pienelle lahjan hankkimisesta ja minä hankin kahdelle pienelle lahjat, joille ei olisi tarvinnut... Toki eivät olleet lompakon kannalta arvokkaista, mutta mutta se lasten ilo ja riemu teki niistä korvaamattomia. Se antamisen ilo on mahtava tunne. Toivon ap:n ja kaltaistensa löytävän sen.

Tänä vuonna en toivonut mitään. En halunnut mitään, kun puoliso hankki jo ennen joulua minulle suosikkiartistini uuden levyn. Olin aidosti ällistynyt, kun sain kasan paketteja jouluna, kun en osannut odottaa mitään. Olin valtavan kiitollinen. 

Ap, juttele siskosi kanssa. Jos sinusta tuntuu, että sinulta odotetaan liian arvokkaita lahjoja, jotka suistavat budjettisi, kerro se. Tutustu näihin pieniin ja etsi lahjat, joiden aidosti uskot heitä ilahduttavan. On myös reilua, että kerrot, jos et osta sitä lahjaa, jota sinulta odotetaan, sillä silloin siskosi voi itse hankkia sen lahjan, jos se on lapsen tärkeä toive. 

Mieti, että miten joulu tuntuisi sinusta tasapuoliselta. Riittääkö, että saisit itse päättää, miten lahjot? Haluaisitko sinäkin lahjoja siskolta? Kommunikoikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän