Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
2041/2121 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.

Sinäkö sen päätät? Joulu kuuluu ihan kaikille, ketkä sitä haluavat viettää. Hiljentymisen ja rauhallisuuden aikaa. Kyrsii tämä jatkuva lapset ensin -asenne.

Vierailija
2042/2121 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari viikkoa sitten sukulaislapsen synttäreillä ja lahjamäärä oli ihan järjetön. Mietin itsekseni että jatkossa lahja saa luvan olla jotain aivan muuta kuin tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2043/2121 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä yhteisen ajan lahjakortti on ihana kaikille osapuolille, jos siis tykkäät viettää aikaa lasten kanssa.

TÄMÄ!  Ja luo varmasti paljon paremman suhteen lapseen kuin kerran vuodessa annettu paketti. Lapsi voi tulla vaikka yökylään ja saa jakamattoman huomion. Ehkä paistetaan pullaa ja tehdään kaakaot. Katsotaan lapsen lempielokuvaa ja keskusteallaan siitä. Mennään luistelemaan tai hiihtämään mitä tahansa. Lapsille jää ihania muistoja ja myös aikuiselle

Minulle tämä olisi liian kallis lahja antaa. Ja vuodessa tulee vähintään kaksi lahjaa per lapsi. Siskollani on kolme lasta ja minun yhden ihmisen palkasta ei ole mukava laittaa kolmen lapsen kuuteen lahjaan rahaa. Olen pienentänyt lahjasummaa vuosi vuodelta ja sisko kyllä kuittailee asiasta mutta hänen häpeänsä se on. Ja meillä kaikki osallistuvat aina joulun kustannuksiin eli ei tule kukaan vain valmiiseen pöytään. 

En myöskään ole valmis käyttämään vapaa-aikaani kenenkään lapsiin yökyläilyjen merkeissä vaikka kuinka rakkaita olisivatkin. Olen omasta halustani lapseton ja vapaa-aikani on rauhallisuudelle pyhitetty. 

Vierailija
2044/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä yhteisen ajan lahjakortti on ihana kaikille osapuolille, jos siis tykkäät viettää aikaa lasten kanssa.

TÄMÄ!  Ja luo varmasti paljon paremman suhteen lapseen kuin kerran vuodessa annettu paketti. Lapsi voi tulla vaikka yökylään ja saa jakamattoman huomion. Ehkä paistetaan pullaa ja tehdään kaakaot. Katsotaan lapsen lempielokuvaa ja keskusteallaan siitä. Mennään luistelemaan tai hiihtämään mitä tahansa. Lapsille jää ihania muistoja ja myös aikuiselle

Minulle tämä olisi liian kallis lahja antaa. Ja vuodessa tulee vähintään kaksi lahjaa per lapsi. Siskollani on kolme lasta ja minun yhden ihmisen palkasta ei ole mukava laittaa kolmen lapsen kuuteen lahjaan rahaa. Olen pienentänyt lahjasummaa vuosi vuodelta ja sisko kyllä kuittailee asiasta mutta hänen häpeänsä se on. Ja meillä kaikki osalli

Suomalainen sananlasku sanoo, että "niin makaa, kun petaa". Näin ollen älä sitten ihmettele, mikäli olet hoivakodissa ihan yksinäsi myöhemmin. On aikuisen tehtävä luoda kestävät suhteet lapsiin. Ja ei lasten rakkautta lahjoilla osteta, vaan juuri läsnäololla ja huomioimisella. Mutta ihan miten vaan, ole vaan nyt tarkka omasta ajankäytöstä ja rauhastasi, mutta muista sitten, että niin ne lapsetkin sitten aikuisena ovat...

Vierailija
2045/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää ostaa toivelistan mukainen kallis lahja? Osta joku edullinen lahja. 

Vaikkapa alesta jokin pieni lelu, peli tai kirja. 

Vierailija
2046/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tympeää, että lapsetonta kohdellaan lahja-automaattina. Esim. omat vanhemmat ostaa meille sisaruksille kaikille pienen (käytännöllisen) lahjan oli lasta tai ei. Itse ostan lapsettomille sisaruksille lahjan, mutta en niille joilla on lapsia, joille ostan lahjan. En ole myöskään koskaan kehdannut antaa sisaruksilleni mitään kallista toivetta lapseni lahjaksi. Enkä edes muista ovatko ostaneet joka vuosi tälle lahjaa. Minun lapsen lahjominen on minun ja isänsä vastuulla. Ei sisarusteni, joilla on vielä pienemmät palkat kuin meillä. 

Vierailija
2047/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on provo. Ei kolmevuotias vielä tee kallista lahjalistaa.  Ja vuodesta toiseen, kun lapsi on vasta 3. Hohhoijaa. 

Mieheni lapseton sisko viettää joulua kanssamme. Hän ostaa lapsille lahjat. Hän saa myös lapsilta lahjat, jotka me tietysti miehen kanssa ostamme. Meille hän ei osta lahjoja.

Lapsille voi hankkia myös edullisia ja kivoja lahjoja. Itse ilahtuisin ns. aineettomista lahjoista, jos täti tai eno veisi lapset vaikka luistelemaan ja kaakaolle tai viettäisi muuten aikaa heidän kanssaan. Lapset tykkäisivät tästä myös.

Vierailija
2048/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et. osta listalta mitään, vaan teet DIY tapaan jotkut kivat yllärit. Jos siskoltasi tulee joku ihmetys pakettien avaamisen jälkeen, kerrot että tahdoit antaa heille jotakin henkilökohtaisempaa / tai sanoit ettei taloudellisista syistä johtuen ollut varaa ostaa mitään. JA KUKA IHME ANTAA JOTAKIN LISTAA LAHJOISTA??! TÄMÄ EI OLE MIKÄÄN HÄÄJUHLA. Siskosi toiminta on hieman erikoista. 

Vierailija
2049/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäviemme lapselle, kummilapsellemme, hankittiin synttäri- ja joululahja noin 15 vuotiaaksi asti. Vaikka vanhempien kanssa tulee pidettyä yhteyttä pari kertaa vuodessa, koskaan ei saatu vanhemmilta tai lapselta kiitosta lahjasta - eli sanaa tao viestiä "kiitos".

Siskoni taasen muisti aina kiittää, kun hänen lapselleen ostimme joulu- tai synttärilahjan.

Miksi vaivautua kummiksi ylipäätään?

Vierailija
2050/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni taas on se kokemus, että siskoni nihkeilee samalla tavalla lahjojen kanssa ja valittaa siitä, kun hän itse ei aikuisena saa lahjoja. Minulla on kolme lasta. Hänellä ei yhtään. Siskoni on nyt 8 vuotta tullut meille suoraan täysiin valmiiseen jouluun useaksi päiväksi. Hän ei ole ostanut joulukoristeita, joulukuusta, ostanut noin 15 hengelle jouluruokia/tarvikkeita valmistukeen (tämähän on täysin ilmaista, heh heh). Lisäksi päivätolkulla teen ruokia ja teen joulun meille. Siskoni valuu meille usein jo 23.12 ja nauttii täyshoidosta vuorokausitolkulla. Riitaa on viime vuosina tullut siitä, kun hän katsoo kohtuuttomaksi sen, että lapsille voisi tuoda joululahjat. Muuta ei ole häneltä pyydetty. Viime vuonna totesin hänelle, että pakko ei ole meille tulla ja että jouluruuat ym. eivät suinkaan ole ilmaisia. Hän suuttui ja paheksui sitä, että hänen pitäisi siskona maksaa ruuasta tullessaan kylään. En käsitä, miksi minun pitäisi kaiken tekemäni lisäksi ostaa siskolle joululahja. Koen, että hän ei kerta kaikkiaan käsitä lapsiperhearjesta hölkäsen pöläystä, eikä siitä, mitä kustannuksia suurperheen/suvun pelkät ruokakustannukset ovat. Katson vielä tämän joulun, ja jos sanankin kehtaa valittaa lahja-asioista, ei tarvitse nokkaansa näyttää meillä. Tehkööt itse joulun itselleen.

Vierailija
2051/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa rohkeasti asia esille koko porukassa, niin saadaan ehkä tilanne "tasapainotettua", t: mies 62 vee

Vierailija
2052/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jouluahjoja ei anna pyyteettömästi antamisen ilosta, ei niitä tarvi sitten antaa ollenkaan. Aikuinen ihminen kiukuttelee, että joutuu ostamaan pienille lapsille lahjoja ilman vastapalveluksia. Sit et vaan osta jos ärsyttää, ettei AIKUINEN ihminen saa vastineeksi lahjoja, tsiisus. 

Vierailija
2053/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen sananlasku sanoo, että "niin makaa, kun petaa". Näin ollen älä sitten ihmettele, mikäli olet hoivakodissa ihan yksinäsi myöhemmin. On aikuisen tehtävä luoda kestävät suhteet lapsiin. Ja ei lasten rakkautta lahjoilla osteta, vaan juuri läsnäololla ja huomioimisella. Mutta ihan miten vaan, ole vaan nyt tarkka omasta ajankäytöstä ja rauhastasi, mutta muista sitten, että niin ne lapsetkin sitten aikuisena ovat...

Mikä ihmeen käsitys tämä on, että aikuisten pitäisi viettää aikaansa jonkun ikälopun tädin tai sedän kanssa, jos mieluummin tahtoo omaa rauhaa? Minä olen ostellut lapsille lahjat ja vielä aikuisenakin laitan rahasumman tilille, mutta kyllä minä tajuan, että heillä on oma elämänsä rakennettava, perhe perustettavana, jne. En odota, että he kökkivät lapsettoman tätinsä luona kuin silloin tällöin, jos kalentereihin sopii.

Ja kyllä se rauha, jota kaipaan on samaa rauhaa, jota kaipaan kymmenenkin vuoden päästä. Eli ihan hyvä, että ne toisetkin aikuiset ovat tarkkoja ajankäytöstään ja rauhastaan.

Vierailija
2054/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei ole ostanut joulukoristeita, joulukuusta, ostanut noin 15 hengelle jouluruokia/tarvikkeita valmistukeen (tämähän on täysin ilmaista, heh heh). Lisäksi päivätolkulla teen ruokia ja teen joulun meille. 

Boldattuna olennainen. Teet joulun TEILLE. Vai väitätkö, että tekisit tuon kaiken, jos sinulla ei olisi perhettä, vaan ainoastaan siskosi tulisi luoksesi jouluksi? Eiköhän se hössääminen ole tarkoitettu omalle perheelle ja sisko menee siinä sivussa. Ja ei tietenkään lapseton ymmärrä mitään tuosta hössöttämisestä, mitä haluat harjoittaa.

Vierailija
2055/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalainen sananlasku sanoo, että "niin makaa, kun petaa". Näin ollen älä sitten ihmettele, mikäli olet hoivakodissa ihan yksinäsi myöhemmin. On aikuisen tehtävä luoda kestävät suhteet lapsiin. Ja ei lasten rakkautta lahjoilla osteta, vaan juuri läsnäololla ja huomioimisella. Mutta ihan miten vaan, ole vaan nyt tarkka omasta ajankäytöstä ja rauhastasi, mutta muista sitten, että niin ne lapsetkin sitten aikuisena ovat..."

Ihan niin kuin lainaamasi siskonlapset häntä kävisivät hoivakodissa katsomassa, vaikka hän heihin miten panostaisi. Suurimman osan vanhuksista luona eivät vieraile edes omat lapset kuin ehkä kerran vuodessa pikaisesti pyörähtävät heittämässä jonkun kettukarkkipussin yöpöydälle. 

Olen myös omasta tahdostani lapseton, enkä todellakaan ota muiden lapsia vastuulleni edes tunneiksi, saati että ottaisin yökylään. Enkä ostele heille kasapäin kalliita lahjoja. Miksi ihmeessä niin tekisin? Ei se, että omat tai puolisoni sisarukset päättävät lisääntyä ole minun päänvaivani millään tavalla. Olen lapseton, koska lapset ja niiden hyysääminen ei kiinnosta hiukkaakaan. Mutten minä sukulaislapsilta mitään odotakaan, nyt tai tulevaisuudessa. 

Vierailija
2056/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on provo. Ei kolmevuotias vielä tee kallista lahjalistaa.  Ja vuodesta toiseen, kun lapsi on vasta 3. Hohhoijaa. 

Mieheni lapseton sisko viettää joulua kanssamme. Hän ostaa lapsille lahjat. Hän saa myös lapsilta lahjat, jotka me tietysti miehen kanssa ostamme. Meille hän ei osta lahjoja.

Lapsille voi hankkia myös edullisia ja kivoja lahjoja. Itse ilahtuisin ns. aineettomista lahjoista, jos täti tai eno veisi lapset vaikka luistelemaan ja kaakaolle tai viettäisi muuten aikaa heidän kanssaan. Lapset tykkäisivät tästä myös.

3-vuotias ei tee kallista lahjalistaa. 3-vuotias näyttää lelukuvastosta että toi, toi, toi, toi ja toi, ja vanhempi tekee listan. Ja kun se toinen on jo 6, niin eiköhän sitä ihan perustellusti voi jo sanoa että vuodesta toiseen.

Vierailija
2057/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä ihmetytä, että ap ja kaltaisensa kommentoijat ovat niitä lapsettomia sinkkuja ja jäävät ilman lahjoja, kun ei vissiin kavereitakaan löydy. Minäminäminä. Jatkakaa toki tuolla linjalla, mutta eipä se teidän tilannetta tule parantamaan.

Mitä kilinhitonvitsiä nyt taas? Kyllähän perheelliset, jotka odottavat sinkkusukulaisten lahjovan lapsiaan ilman vastavuoroisuutta ovat tässä ne itsekkäät! 

Jolleivät tällaisten kommenttien naputtelijat ole trolleja, olen todella huolissani nyky-suomalaisten ihmisyyden tasosta. Mitä minäminäminää siinä on, että odottaa ja olettaa, täysin oikeutetusti, jonkinlaista muistamista itselleenkin, kun kantaa selkä vääränä TOIVELISTAN MUKAISIA lahjoja muiden ihmisten mukuloille? Asia eri, jos itse haluaa lapsille antaa lahjat, vaikkeivät vanhemmat ole sellaista pyytäneet. Silloin ei tietenkään ole tarvis ko. lahjanantajaa muistaa, vaikka toki se hyviin tapoihin kuuluisi. 

Olen usein ennenkin tätä pohtinut ketjuja lukiessani: valuvatko aivot lapsiveden mukana pihalle vai mistä tämä lisääntyneiden loputon typeryys johtuu? 

Vierailija
2058/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä ihmetytä, että ap ja kaltaisensa kommentoijat ovat niitä lapsettomia sinkkuja ja jäävät ilman lahjoja, kun ei vissiin kavereitakaan löydy. Minäminäminä. Jatkakaa toki tuolla linjalla, mutta eipä se teidän tilannetta tule parantamaan.

Mitä kilinhitonvitsiä nyt taas? Kyllähän perheelliset, jotka odottavat sinkkusukulaisten lahjovan lapsiaan ilman vastavuoroisuutta ovat tässä ne itsekkäät! 

Jolleivät tällaisten kommenttien naputtelijat ole trolleja, olen todella huolissani nyky-suomalaisten ihmisyyden tasosta. Mitä minäminäminää siinä on, että odottaa ja olettaa, täysin oikeutetusti, jonkinlaista muistamista itselleenkin, kun kantaa selkä vääränä TOIVELISTAN MUKAISIA lahjoja muiden ihmisten mukuloille? Asia eri, jos itse haluaa lapsille antaa lahjat, vaikkeivät vanhemmat ole sellaista pyytäneet. Silloin ei tietenkään ole tarvis ko. lahjana

Lainasit minua joten vastaan. Olen itse lapseton, en siis tiedä lapsivedestä sen enempää, mutta itsestäänselvää on että sukulaislapsille vien lahjat jos heitä näen. Enkä todellakaan odota heiltä mitään vastalahjaksi. Annan lahjan aina pyyteettömästi, koska haluan ilahduttaa, en siksi että saisin itse jotakin. En edes tarvitse mitään ja voin ostaa itse jos jotain haluan! Ylipäätään en pidä elämää nollasummapelinä. 

Vierailija
2059/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuossa nyt vähän perää. Kyllä mä sinkulta, jolla ei ole perheen rasitteita hartioillaan voisin odottaa vähän enemmän osallistumista ja apuna olemista perhejoulussa. 

Ei se helppoa vanhenevalle ihmiselle ole järjestää perhejouluja ja passata jälkikasvua.

Jälkikasvu kun itsekään ei olisi valmis samaan. 

Lahjoja voi kukin ostaa tai olla ostamatta siihen en ota kantaa. Sillä ei ole minulle merkitystä. 

Mulle oli itsestäänselvää aikanaan sinkkuna että osallistuin enemmän joulujärjestelyihin kuin sisarus jolla oli kaksi pientä lasta. Eikö tuo ole täysin normaalia? //

Niin  minustakin, ja ennen näin varmasti ajateltiinkin. Nykyään lapset nähdään jonkinlaisena vanhemman lisukkeena tai ulokkeena, joka aiheuttaa rasitetta kanssaihmisille, ja siksi lapsen vanhempien pitäisi lievittää ja helpottaa ei-lapsellisten oloa eikä suinkaan odottaa että nämä auttaisivat lasten kanssa. Heimoissa muinoin elettiin ehkä niin että lapset juoksi joukolla aikuisten jaloissa ja oli heimon lapsia. Nykyään tarkoitus on pitää lapset siististi pois ns ihmisten näkyviltä häiritsemästä ns oikeaa elämää. 

Vierailija
2060/2121 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et. osta listalta mitään, vaan teet DIY tapaan jotkut kivat yllärit. Jos siskoltasi tulee joku ihmetys pakettien avaamisen jälkeen, kerrot että tahdoit antaa heille jotakin henkilökohtaisempaa / tai sanoit ettei taloudellisista syistä johtuen ollut varaa ostaa mitään. JA KUKA IHME ANTAA JOTAKIN LISTAA LAHJOISTA??! TÄMÄ EI OLE MIKÄÄN HÄÄJUHLA. Siskosi toiminta on hieman erikoista. 

Joululahjalista on mainio tapa välttää sen, että saa lahjaksi sitä mitä ei halua! Meidän perheessämme on listat ja kaikki ovat tyytyväisiä! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi