"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Oma sisko lähetti pitkän listan, mitä pitää tuoda joulupöytään ja mitä lapset toivoo, kolme lasta, joiden lahjoihin yhteensä menisi lähes 300 e. Suuritöisiä ja kalliita ruokia.
Suuttui, kun sanoin, että emme ole edes tulossa jouluksi sinne, vaan olemme varanneet hotellijoulun pohjoisesta. Kuulemma pilaan lasten joulun!
Mulla on vähän vastaava tilanne kuin aplla.
Olen lahjonut serkun lasta 20v. ja nyt kun sain itse lapsen, ei mitään. Ei yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
VA-IN LAP-SIL-LE LAH-JO-JA.
Vain on tavu, eli vain-sanaa ei voi tavuttaa.
"On meilläkin jouluilllanen muuttunut myöhäiseksi lounaaksi, mutta kotiin ei meinaa millään silti päästä, kun ensin on ruoka ja sitten aletaan hössätä kahvia ja sitten lahjoja ja sitten on vielä glögiä ja torttuja ja ja...aina saa puoliväkisin riuhtoa itsensä ulos. Mitään ihanaa joulun tunnelmaa tuossa kyllä ei ole, vaan kireat vanhemmat ja hysteeriset, itkuiset ja riitelevät lapset."
Tämä. Ja tottakai se on aina lapseton täti/setä/kummi/muu, jota vaaditaan raahautumaan lapsiperheen luo, vaikka tie on ihan yhtä pitkä toiseenkin suuntaan. Meilläkin on niin, että meille vain ilmoitetaan kattauksen aikataulu (älyttömän aikaisin) ja suututaan, jos yritämme kieltäytyä.
Itse en oikein edes saa lämmintä ruokaa alas vielä puolen päivän aikaan, kun normaalisti syön silloin vasta (kylmän) aamupalan. Kiva siinä sitten nieleskellä kinkkua ja laatikoita, kun pelkät tuoksutkin aiheuttavat lähinnä pahoinvointia. Lisäksi syömiseen varattu aika on naurettavan lyhyt, vaikka kyseessä juhla-ateria, koska kaikki jouluaktiviteetit haudoilla käymisestä Joulupukin vierailuun on pitänyt änkeä samalle päivälle ja tietysti ennen lasten nukkumaanmenoaikaa pitää kaikesta suoriutua.
Lapsethan toki kasvaa, mutta niitä myös syntyy lisää tasaisin väliajoin niin, että aina on joku pikkunatiainen, jonka aikataulun mukaan koko suvun pitäisi pomppia. Eikä tietysti käy perheellisillä pienessä mielessäkään, että lapseton sukulainen ei välttämättä halua viettää joulujaan lasten tahtiin.
Tässä ketjussa valtaosa haukkuu aloittajaa itsekkääksi, mutta kyllä oman kokemukseni mukaan perheelliset ovat niitä, joita kiinnostaa vain oma napa. Lapsettoman sukulaisen odotetaan sen lisäksi, että kantaa lahjoja lapsille ja joka vuosi matkustaa ehkä pitkänkin matkan sinne perheen luo joulunviettoon ruuhkassa ja useimmiten surkeassa säässä, luopuvan joulurauhastaankin. Sitten kiukutellaan ja mökötetään kuin oltaisiin itsekin uhmaikäisiä, jos lapseton kehtaa sanoa, että haluaisi välillä viettää joulua kotonaan, jonne myös lapsiperhe olisi tervetullut.
Inhoan tätä jouluhössötystä! Mihinkään kysymykseen ei saa suoraa vastausta, mutta odotukset on kuitenkin, että osaa osallistua siihen lapsiperheen jouluun saumattomasti. Meillä on niin päin, että lahjatoiveita ei vahingossakaan sanota, koska on niin ihana arvailla, mitä paketissa voisi olla ja yllättyä lahjoista! Koko souvi kestää ja kestää, kakarat repii paketteja auki ihan järjettömällä raivolla, eivät jaksa edes keskittyä, mitä sieltä tulee.
Saan joka joulu juustotarjottimen, alkaa olla niitä jo joka materiaalista. Ja joka joulu pitää sit yllättyä.
"Lainasit minua joten vastaan. Olen itse lapseton, en siis tiedä lapsivedestä sen enempää, mutta itsestäänselvää on että sukulaislapsille vien lahjat jos heitä näen. Enkä todellakaan odota heiltä mitään vastalahjaksi. Annan lahjan aina pyyteettömästi, koska haluan ilahduttaa, en siksi että saisin itse jotakin. En edes tarvitse mitään ja voin ostaa itse jos jotain haluan! Ylipäätään en pidä elämää nollasummapelinä."
Mutta ymmärrätkö eron sen välillä, että sinä annat OMASTA HALUSTASI lahjat vs. aloittajan sisko lyö hänelle toivelistan eteen, eli käytännössä vaatii lahjoja lapsilleen? Sekin vielä menisi, jos toiveet olisivat kohtuullisia, mutta ap toteaa niiden olevan kalliita ja että niitä nimenomaan ODOTETAAN, ei anneta lahjalistaa sillä mielellä, että JOS HALUAT jotain antaa, tässä olisi ehdotuksia.
En minäkään odota mitään vastalahjaa, kun vien sukulaislapsille joululahjoja, mutta olenkin itse kysynyt toiveita ja ne ovat aina olleet hyvin kohtuullisia. Jos olisin ap:n saappaissa, kokisin hyvin vahvasti, että minua käytetään pelkkänä lahja-automaattina.
Vierailija kirjoitti:
Oma sisko lähetti pitkän listan, mitä pitää tuoda joulupöytään ja mitä lapset toivoo, kolme lasta, joiden lahjoihin yhteensä menisi lähes 300 e. Suuritöisiä ja kalliita ruokia.
Suuttui, kun sanoin, että emme ole edes tulossa jouluksi sinne, vaan olemme varanneet hotellijoulun pohjoisesta. Kuulemma pilaan lasten joulun!
heh, kiva kun joka perheessä on näitä iilimatoja, joille sukulaisuus on yhtä kuin että muut kustantavat heille juttuja.
No älä mene sinne helvetin vinkuja jos lapset ei ansaitse paria lahjaa sinun mielestä.Taidat olla sellainen vinkuja jonka miehetkin kiertää kaukaa ja siksi ei ole omia lapsia eikä varmaan tulekaan.Osta dildo ja vietä joulu sen kanssa.
Mä en ymmärrä tätä, että moititaan, että ap ei osallistu joulun laittoon. Jos minä kutsun vieraita, tarjoan heille ruuat ja juomat, oli sitten joulu, juhannus tai tavallinen viikonloppu. En odota, että kutsutut vieraat kustantavat ruokansa!
Kutsun sitten sen verran ihmisiä, että on varaa tarjota ja pöydän ympärille mahtuu. Ja tietysti myös laitan ne ruuat, joita tarjoan, itse. Ihme hommaa, että joulu eroaisi jotenkin muista kutsuista. Ja kotinikin koristelen ihan itseäni ja omaa perhettä varten, en kuvittele, että vieraat ovat siitä jotain velkaa.
Todellakin odotan, että vieraat tulevat kahta kättä heiluttaen. Jos joku haluaa tuoda viinipullon tms. kiva ylläri, mutta ei pakko. Yleensä kyllä kaikki jonkun pienen tuliaisen tuo.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kenenkään lapsen joulu pilaantuu siitä, ettei siellä joku sukulainen ole, olipa tämä sitten kuka tahansa.
ja olisko kannattanut ilmoittaa aikaisemmin, että ette ole tulossa, jos normaalisti olette aina menneet?
Aika ikävä olet, jos vasta nyt kerrot, että olette jo juhannuksena varanneet hotellijoulun pohjoisessa.
Kyllä siskosi varmaan saa järjestettyä joulun porukoilleen ilman sinuakin, mutta olishan se ollut mukava tietää aikaisemmin, että te ette tänä vuonna ole mukana yhteisessä joulussa.
Jouluinen tunnelma tässä ketjussa :D
Ihmiset vihaa omia sisaruksiaan ja näiden lapsia.
Onneksi ennen oli toisin ja oli ihana nähdä sisaruksiaan ja näiden lapsia jouluna. Eikä ollut ollenkaan kamalaa ostaa siskojen lapsille lahjoja vaikka omia lapsia ei ollutkaan.
Jokainen teki oma osansa joulun viettoon ja kaikilla oli mukavaa.
Tuskin kenenkään lapsen joulu pilaantuu siitä, ettei siellä joku sukulainen ole, olipa tämä sitten kuka tahansa.
ja olisko kannattanut ilmoittaa aikaisemmin, että ette ole tulossa, jos normaalisti olette aina menneet?
Aika ikävä olet, jos vasta nyt kerrot, että olette jo juhannuksena varanneet hotellijoulun pohjoisessa.
Kyllä siskosi varmaan saa järjestettyä joulun porukoilleen ilman sinuakin, mutta olishan se ollut mukava tietää aikaisemmin, että te ette tänä vuonna ole mukana yhteisessä joulussa.
Tämä keskustelu käytiin marraskuun loppupuolella ja emme ole mitenkään itsestään selvästi siellä olleet joka vuosi, aika usein matkoilla. Sen takiahan minua juuri ärsytti, että hän edes kysymättä, olemmeko tulossa vai mitä teemme lähetti käskylistojaan. Ja yritti syyllistää lapsillaan, kun selvästi halusi vain maksumiehiä.
Hotellijouluakaan ei varattu juhannuksena, vaan se on yhden kaverin käyttämättä jättämä, hänelle tuli muuta, lähtee ex tempore ulkomaille serkkunsa luo. Joten jospa et olettelisi.
Kummasti sisko kuitenkin haluaa tulla paikalle valmiiseen jouluun. Voisi jäädä pois.
Vierailija kirjoitti:
en osallistu kauppiaiden rikastuttamistoimiin. eli en osta turhaa krääsää kenellekään.
Kuka täällä on phunut "turhan krääsän ostamisesta?"
Lahjaa ei tarvitse edes ostaa, on muitakin tapoja antaa lahja.
Ei ole pakko ostaa mitään kenellekään jos ei tahdo. Osta itsellesi jotain kivaa ja avaat paketin aattona
No voi kyynelten valtameri :D kasva aikuiseksi
Vierailija kirjoitti:
Jouluinen tunnelma tässä ketjussa :D
Ihmiset vihaa omia sisaruksiaan ja näiden lapsia.
Onneksi ennen oli toisin ja oli ihana nähdä sisaruksiaan ja näiden lapsia jouluna. Eikä ollut ollenkaan kamalaa ostaa siskojen lapsille lahjoja vaikka omia lapsia ei ollutkaan.
Jokainen teki oma osansa joulun viettoon ja kaikilla oli mukavaa.
En tiedä, miten sinun suvussasi toimittiin, mutta omassani oli kyllä tapana muistaa lahjalla myös sitä lapsetonta tätiä/enoa/kummia. Ei olisi kenellekään tullut mieleenkään jättää häntä ilman lahjaa.
En ihmettele ollenkaan, jollei sellainen sukulainen ole kovin suosittu, jolle hyvät tavat ja vastavuoroisuuden käsite ovat täysin tuntemattomia niin kuin monille tässä ketjussa näyttävät olevan. Se ei tietysti mikään yllätys ole, että näin on, jos suvussa on ollut aina tapana antaa lahjoja vain lapsille. Eipä sitä antamisen iloa voi oikein sisäistää, jos itse on ollut aina vain saamapuolella.
Joulu. Hirvein aika vuodesta. Tsemppiä kaikille. Meikä lähti vietnamiin yksin pariks viikoks. Halpaa ja lämmintä ja voi olla omassa hyvässä seurassa.
Miksi?