Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joululahjakeräysten toiveet, kun en itse omillekaan lapsille/kummilapsille ostaisi noin kalliita lahjoja

Vierailija
17.11.2025 |

Katselin tämän vuoden toiveita ohi kävellessäni. 2-vuotiaalle toivottiin 50 e lahjakorttia S-ryhmään, toisaalla teini kaipasi iPhonea ja toinen teini erään pelikonsolin uusinta mallia.

Eikö kukaan sano näille lapsille ja nuorille, että ovat todella isoja lahjatoiveita? Edes omalle lapselle en osa mitään satojen eurojen lahjoja, eikä kummilapsille ole meillä ollut koskaan tapana ostaa mitään 50 euron lahjoja (eikä meidän lapsen kummeillakaan ole ollut, enkä sellaista odota). Ja kyllä, meillä lapsi selaa lelulehteä usein ja osoittaa haluavansa sieltä vaikka mitä, mutta ei lapsi kaikkea toivomaansa saa. Lapselle on luvassa yksittäinen kalliimpi lahja ja pari pienempää pakettia.

Toisekseen noissa keräyksissä mietityttää se, menevätkö lahjat edes oikeasti lapsille ja teineille. Vai onko niin, että sen 2 v:n lahjakortilla vanhemmat ostaa itselleen jotain tai meneekö puhelimet ja konsolit myyntiin, jotta summalla saa muuta. En todellakaan vannoisi, että nuo toivelahjat oikeasti päätyvät lapsille ja nuorille. 

Kommentit (390)

Vierailija
381/390 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä joku on saanut päähäsä, että iPhonella täytetään jotain henkistä puutetta tms. Se on ihan vaan puhelin. Katsokaa ympärillenne jossain vaikka julkisissa kulkuneuvoissa. Monella ihan taviksella on iPhone, Applen kuulokkeet ja kellot jne. Kaikki täyttää elämässään jotain aukkoja näillä vai? Tai sitten ne ovat ihan vaan käyttötavaroita muiden joukossa. 

Et nyt ymmärtänyt. 

Vierailija
382/390 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehdotan että hope,plan,pelasturarmeija jne.lähestyy toiveilla suomen rikkainpia ihmisiä,veroluettelon mukaan.

myös petteri orvolle ja kokoomukselle vaan kirjettä meneen.katotaan miten käy!

aikoinaan suomessa oli tapa, että kaupungin rikkain kiersi kaupunkia ja lahjoitti köyhille esim.joulu lahjoja tms muistamista.

niin sanottu tehtaan patruuna joka huolehti kaupungista.tästä on vanhaa filmikuvaa ja lehtijuttuja.iso hevos reki ja köyhät sai valita esim.sukset tai sukkapaketin jne.leivonnaisia jne.

eikö olis aika vastuuttaa kansan varallisuuden hukanneet tahot.

Mitenköhän tuo viimeinen lause taas liittyi mihinkään?

Itse olen sieltä vakavaraisemmasta päästä alueellani, mutta miksi kuvittelet ettå me kaikki ollaan kitupiikkejä jouluilon pihtaajia? Itse näen silti suurimman tarpeen jouluavulle ihan muualla kuin nuorissa jotka "tarvitsevat" iPhonet. Tänäkin vuonna tuen niin Pelastusarmeijaa kuin Ukrainan koulujen jälleenrakentamista (voin vain toivoa, että raha ohjautuu oikein). Hankin lahjakortteja muutamalle (yksin)yrittäjälle joiden sinnittelyä olen seurannut sivusta vuoden mittaan, sekä pari ruokalahjakorttia perheille, joilla on yritys hyvä, mutta työnantajalla vaikeaa.

En todellakaan ostaisi iPhonea jolllekin tuikituntemattomalle 'köyhäinapuna'.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/390 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehdotan että hope,plan,pelasturarmeija jne.lähestyy toiveilla suomen rikkainpia ihmisiä,veroluettelon mukaan.

myös petteri orvolle ja kokoomukselle vaan kirjettä meneen.katotaan miten käy!

aikoinaan suomessa oli tapa, että kaupungin rikkain kiersi kaupunkia ja lahjoitti köyhille esim.joulu lahjoja tms muistamista.

niin sanottu tehtaan patruuna joka huolehti kaupungista.tästä on vanhaa filmikuvaa ja lehtijuttuja.iso hevos reki ja köyhät sai valita esim.sukset tai sukkapaketin jne.leivonnaisia jne.

eikö olis aika vastuuttaa kansan varallisuuden hukanneet tahot.

Mitenköhän tuo viimeinen lause taas liittyi mihinkään?

Itse olen sieltä vakavaraisemmasta päästä alueellani, mutta miksi kuvittelet ettå me kaikki ollaan kitupiikkejä jouluilon pihtaajia? Itse näen silti suurimman tarpeen jouluavulle ihan muualla kuin nuorissa jo

Ukrainassa menee rahat korruptioon, valitettavasti. 

Vierailija
384/390 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen katsellut niiden puiden lahjatoiveita niin ei siellä mitään pelikoneita toivota. Joka vuosi joku tulee trollailemaan tästä aiheesta. 

Vierailija
385/390 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti ongelmana on myös antajan itsekkyys. Minä päätän mistä jonkun muun pitää olla kiitollinen. Enemmän tämä toki näkyy silloin, kun lahjoitetaan omaa vanhaa roskaa eteenpäin. Ajatellen olevansa melkein pyhimyksiä ja pöyristellen, kun joku kehtaa tuumata, että ei kiitos ole meilläkään tarvetta.

Joo ei suoranaisesti liity ylisuuriin toiveisiin. Mutta kyllä näissäkin kommenteissa on ihan selvästi sitäkin, että kiitollinen pitää olla siitäkin mitä minä keksin ostaa. Että toiveet ovat vain ehdotuksia.

Tässä se ihan oikea ongelma onkin. Ihmisten itsekkyys ja ylimielisyys köyhempiä kohtaan. 

Kuinka monesti otetaan esille tämäkin, että senkus hakee parempipalkkaisiin töihin tai matalapalkka-aloilla neuvottelee palkkansa isommaksi. Köyhyys on oma valinta-mentaliteetilla.

Vierailija
386/390 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Lähi-Prismassa myös joulupuukeräys, olisikohan Hope tai joku. Katselin toiveita. Olivat niin ylimalkaisia ja epämääräisiä. Esim. lahjakortti vaatteisiin tms. Ei ollut viitteellistäkään summaa. Jos laitan vaikka 50€, niin kuka takaa, ettei sitä lahjakorttia myydä vaikka 40€:llä tai joku toinen voisi laittaa satasen,mjoten nyt teini saisi vain 50€. Onko joitain yleislahjakortteja? Haluaako joku teini vaatelahjakortin Prismaan? Toisessa toiveesta oli kalastusvälineitä, oliko 14-vuotiaalle pojalle. Mitä sitä ostaisi? Kohi, koukku ja pari uistinta ei varmaan tyydyttäisi tai haavi? Mielelläni ilahduttaisin jotakin vähävaraisia, mutta on melko hankalaa. En halua ostaa hyvää omatuntoa lahjakortilla, josta ei tiedä, kuka sen käyttää ja mihin?

Vierailija
387/390 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin monesti katsellut kuinka naurettavan kalliita lahjatoiveita sitä onkaan. Monella työssäkäyvälläkään ei ole varaa ostaa omille lapsilleen sellaisia.

Olen lapseton pienituloinen yksineläjä. Ostan lahjan vain kummilapselleni. En enää edes katso niitä toiveita, kun suurin osa niistä on niin naurettavia. Tottakai toivoa voi, mutta lapselle ja nuorelle tulee myös opettaa ne realiteetit, että ei varsinkaan nykyään työssäkäyvilläkään helppoa ole. Ja ne vähävaraiset, jotka tupakoivat ja käyttävät alkoholia, tulisi laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. 

Vierailija
388/390 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko noissa mitenkään rajata, että menee 100% suomalaisille perheille? 

Ei, mutta tuskin sellaiset perheet jotka eivät vietä joulua myöskään toivovat joululahjoja.

Varmaan toivovat, kun ilmaiseksi saavat.

Vierailija
389/390 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin monesti katsellut kuinka naurettavan kalliita lahjatoiveita sitä onkaan. Monella työssäkäyvälläkään ei ole varaa ostaa omille lapsilleen sellaisia.

Olen lapseton pienituloinen yksineläjä. Ostan lahjan vain kummilapselleni. En enää edes katso niitä toiveita, kun suurin osa niistä on niin naurettavia. Tottakai toivoa voi, mutta lapselle ja nuorelle tulee myös opettaa ne realiteetit, että ei varsinkaan nykyään työssäkäyvilläkään helppoa ole. Ja ne vähävaraiset, jotka tupakoivat ja käyttävät alkoholia, tulisi laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. 

Tämä se toistuu aina vaan: "Monella työssäkäyvälläkään ei ole varaa..." Paitsi että on. Kaupat ja yritykset, koko markkinatalous perustuu nimenomaan kuluttamiseen ja siihen, että ihmisillä on varaa. Se, että osa työssäkäyvistä saa niin huonoa palkkaa, ettei heillä ole varaa, ei todellakaan kerro mitään siitä, mihin yleisesti ottaen työssäkäyvällä on varaa.

Vierailija
390/390 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on poika joku roska-auto on kova sana, jos tyttö niin joku nukke tai nuken rattaat 

Oi, miten 50-lukulaista.

Joo, kyllä parivuotiaalle pitää olla jo puhelin tai tabletti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä