Sähköautojen ongelmia
- Kalliit vakuutukset
- Sikakalliit korjaukset (jopa kymppitonneja, enemmän kuin auton arvo)
- Vaihtoarvo sulaa järjettömän nopeasti
- Surkea toimintamatka talvella
- Surkea toimintamatka moottoritienopeuksissa (120+ km/h)
- Auton alusta voi vaurioitua helposti, jolloin tulee katsastuksessa hylky ja koko akusto menee vaihtoon (hintalappu jopa 81 000 eur - Porsche Taycan)
- Lataus on HIDASTA
- Latausverkosto on surkea - jos sähkövatkaimet vähänkin yleistyvät, tulee jäätäviä jonoja vaikka latausasemia tulisikin lisää
- Sähköauto voi syttyä yllättävän helposti tuleen ja litium-akkujen tulipalon sammuttaminen on lähes mahdotonta. Tuli leviää ympäristöön polttaen mahdollisesti muidenkin autot ja jopa talot.
- Sähköautojen hallintalaitteet ovat etenkin Tesloissa surkeat. Joku iPadi keskellä konsolia ja siinä se. Hipaisunäytöllä värkkääminen vauhdissa on jopa vaarallista.
Kommentit (393)
Sähköauton katsastus on usein jo yhtä kallista kuin polttomoottoriauton
Autot|Sähköautojen katsastus tulee tuskin kauaa olemaan polttomoottoriauton katsastusta halvempaa, yrittäjä arvioi.
pikku jekku!
"Aika monta lähdettä, sydänliitto esimerkiksi. Suurteholaturit ovat vaarallisia. Riskejä on"
Aika hassua vetää Sydänliitto argumentiksi kun sekin toteaa ettei mitään vaaraa ole.
https://sydan.fi/artikkeli/tahdistinpotilaan-sahkoautoilu/
Tahdistin, sähkölaitteet ja sähköautoilu
Sähkölaitteiden aiheuttama sähkömagneettinen kenttä saattaisi teoriassa häiritä tahdistimen toimintaa, mutta tavanomaiset elämänpiiriin kuuluvat laitteet eivät yleensä aiheuta ongelmia.
Riski on suurin, jos sähkölaite tuodaan alle 15 cm:n etäisyydelle eli hyvin lähelle tahdistinta.
Sähköautolla ajaminen ja sen lataaminen on tahdistinhoidon puolesta pääsääntöisesti sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tule hankkimaan sähköautoa, koska en voi odotella mitään tuntien latauksia. Kun pitää lähteä auton pitää olla HETI siihen valmis.
Joo, piti pari vuotta sitten lähteä kattomaan keväisiä ahtojäitä kotipaikalle kaverin kanssa. Kaverilla oli työn puolesta (pakotettu) sähköauto. Mutta ei voinut lähteä kun akku tyhjä ja kotilataus olisi kestänyt vielä tunteja.
Kaverilla on nykyisin myös oikea auto, eli pm-auto, joka lähtee silloin kun käsketään.
No sattupa aikamoisen huono tuuri.. just akku ihan tyhjä. Tää on kyl jännää.
Niin ja missään matkallakaan ei
Etkä sä tajua sitä että mä ajan talven aikana noin 30tkm sähköautolla pitkin Suomea ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauton katsastus on usein jo yhtä kallista kuin polttomoottoriauton
Autot|Sähköautojen katsastus tulee tuskin kauaa olemaan polttomoottoriauton katsastusta halvempaa, yrittäjä arvioi.
pikku jekku!
Eli käytännössä polttiskuskeja on vuosikaudet kusetettu "päästömittauksella" maksamaan melkein puolet ylimääräistä. Nyt katsurien pakko vääntäytyä mitä ihmeellisemmille mutkille selittämään kuinka sähköautojen katsatuksen pitää maksaa saman kuin katsastus+päästömittaus vaikka mittausta ei tehdä.
"Ai että odottelet 2-3 tuntia talvella sitä lähtiä ja matkallakin vielä tunnin turhaan?
Etkö itse jo tajua sähköauto eivain sovi suomen talveen. Ja aktiivisille ihmisille - ei ollenkaan"
Mistä sinä nuo ajat olet repäissyt? Autolla voi lähteä kotoa jos siinä on latausta riittävästi lähimmälle pikalaturilla. Ja siellä lataus 20-80% kestää sellaiset 30 minuuttia jos niin paljon pitää ladata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tule hankkimaan sähköautoa, koska en voi odotella mitään tuntien latauksia. Kun pitää lähteä auton pitää olla HETI siihen valmis.
Joo, piti pari vuotta sitten lähteä kattomaan keväisiä ahtojäitä kotipaikalle kaverin kanssa. Kaverilla oli työn puolesta (pakotettu) sähköauto. Mutta ei voinut lähteä kun akku tyhjä ja kotilataus olisi kestänyt vielä tunteja.
Kaverilla on nykyisin myös oikea auto, eli pm-auto, joka lähtee silloin kun käsketään.
Niin ja missään matkallak
aan ei
Sähköauton paras puoli on nimenomaan talvi käyttö. Kokeilisin joskus.
"Etkö itse jo tajua sähköauto eivain sovi suomen talveen. Ja aktiivisille ihmisille - ei ollenkaan"
Onko aktiivinen ihminen sellainen jolle tulee jatkuvasti varoittamattomia äkkilähtöjä Lappiin juuri kun on tullut töistä kotiin ja akku on melko tyhjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja missään matkallakaan ei voi ladata.
Jos latauksia odotellaan, niin se tapahtuma meni jo. Etkö edes edelleenkään tajua mistä tässä on kyse?
Pitää kyetä lähtemään HETI ja olla perillä melkein HETI.
Ala ambulanssiyrittäjäksi, hanki ambulanssi ja ala hommiin. Huomaat pian, että kalusto on tuplattava; toista ladataan, kun toisella lähdetään -HETI.
"Meitä on monia joilla on exelissä kaikki laskelmat. Mulla on 5€/100km Teslan kaikki kulut 115tkm matkalta. + Arvonalenema. Joka ei ihan älyttömästi ole koska ostin auton käytetynä."
Edullisesti olet selvinnyt, jos on totta. Ilmeisesti ajelet ilman kaskoa.
Vertailun vuoksi TM:n testissä (20/2025) uuden EX40:n kulut oli 11.4e ilman arvonalenemaa 125 tkm matkalla. Arvonalenema huomioituna kulut 42.1e per 100 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja missään matkallakaan ei voi ladata.
Nyt on haisteltu bensaa pikkasen liikaa.
"Ai että odottelet 2-3 tuntia talvella sitä lähtiä ja matkallakin vielä tunnin turhaan?
Etkö itse jo tajua sähköauto eivain sovi suomen talveen. Ja aktiivisille ihmisille - ei ollenkaan"
Miksi pitikään jäädä odottelemaan 2-3 tuntia?
Ja en tajua kun olen jo pari talvea ajanut noin 25000km per talvi, myös pitkiä Lapinmatkoja sellaisissa pakkasissa missä sinun dieselvolvosi polttoaineet on hyytelönä.
Vierailija kirjoitti:
"Aika monta lähdettä, sydänliitto esimerkiksi. Suurteholaturit ovat vaarallisia. Riskejä on"
Aika hassua vetää Sydänliitto argumentiksi kun sekin toteaa ettei mitään vaaraa ole.
Sähkölaitteiden aiheuttama sähkömagneettinen kenttä saattaisi teoriassa häiritä tahdistimen toimintaa, mutta tavanomaiset elämänpiiriin kuuluvat laitteet eivät yleensä aiheuta ongelmia.
Riski on suurin, jos sähkölaite tuodaan alle 15 cm:n etäisyydelle eli hyvin lähelle tahdistinta.
Sähköautolla ajaminen ja sen lataaminen on tahdistinhoidon puolesta pääsääntöisesti sallittua.
Eli suuri riski on, älä vahingossakaan sydänvaivainen mene 15 cm lähemmäksi kaapelia.
Suurteho laturit ovat riski sekä ihmiselle että auton akustolle.
Vierailija kirjoitti:
"Meitä on monia joilla on exelissä kaikki laskelmat. Mulla on 5€/100km Teslan kaikki kulut 115tkm matkalta. + Arvonalenema. Joka ei ihan älyttömästi ole koska ostin auton käytetynä."
Vertailun vuoksi TM:n testissä (20/2025) uuden EX40:n kulut oli 11.4e ilman arvonalenemaa 125 tkm matkalla. Arvonalenema huomioituna kulut 42.1e per 100 km.
Osakasko on.
Tuossa puhutaan uudesta Volvosta. Mun auto oli 3v vanha kun ostin.
Vierailija kirjoitti:
"Etkö itse jo tajua sähköauto eivain sovi suomen talveen. Ja aktiivisille ihmisille - ei ollenkaan"
Onko aktiivinen ihminen sellainen jolle tulee jatkuvasti varoittamattomia äkkilähtöjä Lappiin juuri kun on tullut töistä kotiin ja akku on melko tyhjä?
Jos on paljon kavereita joilla on jänniä ahtojäitä kotipuolessa mitä pitää lähteä katsomaan lyhyellä varotusajalla?
Vierailija kirjoitti:
Uuden auton nopea arvonalenama = edullinen käytetty. Eli käytetyn käyttökulut ovat vastaavasti edulliset autolla jossa on uutena nopea arvonalenema.
"Pitää kyetä lähtemään HETI ja olla perillä melkein HETI. "
No suurimmalle osalle ihmisistä ei ole merkityksellistä jos joskus hyvin harvoin ei pääsekään liikkeelle viiden minuutin varoitusajalla. Jollekin voi tietenkin olla ja hän sitten hankkii auton jolla se onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suuri riski on, älä vahingossakaan sydänvaivainen mene 15 cm lähemmäksi kaapelia.
Suurteho latur
Aikamoista yritystä tarvitaan että kaapeli on 15cm päässä tahdistimesta lataamisen aikana.
"Jos latauksia odotellaan, niin se tapahtuma meni jo. Etkö edes edelleenkään tajua mistä tässä on kyse?
Pitää kyetä lähtemään HETI ja olla perillä melkein HETI.
Ala ambulanssiyrittäjäksi, hanki ambulanssi ja ala hommiin. Huomaat pian, että kalusto on tuplattava; toista ladataan, kun toisella lähdetään -HETI. "
Ahtojäät ja ambulanssi. Juuri muita käyttökohteitahan tavallisilla ihmisillä ei olekaan henkilöautoilleen.
Ai että odottelet 2-3 tuntia talvella sitä lähtiä ja matkallakin vielä tunnin turhaan?
Etkö itse jo tajua sähköauto eivain sovi suomen talveen. Ja aktiivisille ihmisille - ei ollenkaan