Miltä suomen kieli kuulostaa ulkomaalaiselle?
Kommentit (101)
Laiskalta, suomelaisten ei paljon tarvitse suutaan avata puhuessaan.
Ranskassa meitä luultiin italialaisiksi, koska suomi kuulemma kuulosti siltä.
Kyproslaisen mielestä kuulosti karkealta, koska hirveät konsonantit.
Usalaisen mielestä kuulostaa pehmeältä, koska meillä on niin paljon vokaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä viron kieleltä?
Ei kuulosta. Virolaisilla on oma aksenttinsa.
Virolaisilla on hauska tapa puhua. Kuulostaa aina jotenkin niin salaperäiseltä :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unkariksi arveltiin.
Samaa olen kuullut. Siinä on jotenkin samanlainen rytmi tai klangi, vaikka sanat ihan eri.
Totta. Joskus ulkomailla kuulin puheensorinaa enkä erottanut sanoja, mutta arvelin heitä suomalaisiksi, kunnes sitten kuulin tarkemmin ja tajusin että ovat unkarilaisia. Mutta tosiaan kuulosti hämmentävän samanlaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Takatakatakataka takatta Takatakatakataka takatta takatakatakataka kun vihdoinkin sut sain... (Frederik)
Takatakatakatakataka takatalvi.
Kuulemma ihan karsealta kuulostaa. Tämä tieto tullut mutkien kautta, eli kukaan ei tietenkään ole noin sanonut päin naamaa. Mutta kaiken kaikkiaan suomea pidetään todella rumana kielenä.
Vierailija kirjoitti:
Yks portugalilainen likka sanoi että suomi kuulostaa koirien haukkumiselta.
Ajatella. Ja J.R.R. Tolkien taas piti suomen kieltä niin kauniina että se inspiroi hänet keksimään haltioiden kielen trilogiaansa Taru sormusten herrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että kuulostaisi Japanilta
Sama. Miksi alanuoli? Useammaltakin ulkomaalaiselta olen kuullut tuon.
Suomessa on samankaltainen takova rakenne, vaikka me itse emme tietenkään tuota yhtäläisyyttä niin helposti kuule. Espanja soi myös samankaltaiselta kuin suomi, puheen melodia - tai sen vähäisyys - on myös samankaltaista.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma ihan karsealta kuulostaa. Tämä tieto tullut mutkien kautta, eli kukaan ei tietenkään ole noin sanonut päin naamaa. Mutta kaiken kaikkiaan suomea pidetään todella rumana kielenä.
Vanha vitsi: kansat kilpailivat kenellä kaunein kieli. Sama lause kunkin omalla kielellä; Ruotsi hävisi, Ö ö Hö Ö = saari saari heinäsaari.
Oikeasti joku tuon tapainen joskus oli ja Suomi voitti, oli niin kaunis ja pehmeä: Aja hiljaa alta sillan.
Vierailija kirjoitti:
Unkariksi arveltiin.
Unkarissa käydessäni erehdyin monta kertaa luulemaan, että naapuripöydässä puhutaan suomea, kunnes joku päästi sellaisen suhuääneen, jota suomessa ei ole mutta unkarissa on. Vaikka yhteisiä sanoja ei ole, niin sävyssä on tosiaan tiettyä yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niinkuin konekiväärillä ammuttaisiin ja sama nopeus.
Sehän nyt riippuu ihan siitä kuka puhuu. Joku puhuu noin ja toinen rauhallisesti ja soinnukkaasti. Murteillakin on vaikutuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa meitä luultiin italialaisiksi, koska suomi kuulemma kuulosti siltä.
Kyproslaisen mielestä kuulosti karkealta, koska hirveät konsonantit.
Usalaisen mielestä kuulostaa pehmeältä, koska meillä on niin paljon vokaaleja.
Suomen ja italian kielessä on samassa suhteessa yhtä paljon konsonantteja ja vokaaleja.
Heillä on myös pitkiä vokaaleja ja kaksoiskonsonatteja ihan samalla tavalla kuin suomessa.
Ehkä siksi joidenkin mielestä on samaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi kuulostaa todella kauniilta laulettuna. Se on kuin haltiakieltä. Paljon vokaaleja ja pehmeitä sanoja. Ei mitään suhinoita eikä örinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Portugali taas kuulostaa hämmentävän samankaltaiselta kuin venäjä, vaikkei pitäisi olla mitään sukua. Lissabonissa tämä hämäsi todella paljon, sillä ymmärrän jonkun verran venäjää, ja korva tarttui koko ajan kiinni puheeseen, jossa on tuttu sointi, muttei yhtään tuttua sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että kuulostaisi Japanilta
Sama. Miksi alanuoli? Useammaltakin ulkomaalaiselta olen kuullut tuon.
Suomessa on samankaltainen takova rakenne, vaikka me itse emme tietenkään tuota yhtäläisyyttä niin helposti kuule. Espanja soi myös samankaltaiselta kuin suomi, puheen melodia - tai sen vähäisyys - on myös samankaltaista.
Yllättäen jotkut sanatkin kuulostavat japanilta, esim Joko sataa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niinkuin konekiväärillä ammuttaisiin ja sama nopeus.
Espanjahan on tämmöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella. Ja J.R.R. Tolkien taas piti suomen kieltä niin kauniina että se inspiroi hänet keksimään haltioiden kielen trilogiaansa Taru sormusten herrasta.
Joo ei ollut suomi esikuvana örkkien kielelle.
Samaa olen kuullut. Siinä on jotenkin samanlainen rytmi tai klangi, vaikka sanat ihan eri.