Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Punalapputuotteilla hyvin harvoin säästää mitään

Vierailija
14.11.2025 |

Yleensä alessa on kalliit einekset ja paidtopistetöhnä ja kalliit lihat 

Kommentit (271)

Vierailija
141/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan nimenomaan et osta tarpeeseen ja tuhlaat ja törsäät. Mieti nyt tilannetta että ostoslistalla on maitotölkki, keräkaali ja satsumia, yhteishintaan 4€. Sinä kahmit punalapputuotteita: Gotler 3€, kiusaus 4€, täytekakku 12€. Mitä säästit? Et mitään. Tuhlasit 19€. 

Mutta kun minun ostoslistallani ei ollut mitään tuollaista, vaan siellä oli se kakku, josta oli puhe. Silloin säästin 12€, kun kakku maksoikin 8€ 20€ sijaan. Yritä ymmärtää, että kaikki eivät oe yhtä holtittomia hamstraajia kuin sinä olet. 

On nyt hyvät juhlat vanhaa kakkua mutustellessa. Tuhlasit ja sairastut kaupan päälle. Meillä päivänsankari ansaitsee parasta, hänelle varta vasten leivotun kakun!

Miksi jankkaat jostain juhlista? Oletko

Mitä hourailet? Kuinka köyhä perhe teillä oikein on, jos yksi 8e maksanut kakku kaataa koko talouden? :D

Vierailija
142/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis säästä, jos ostan joka päivä kuluttamani ruispalat 0,9€ hintaan sen sijaan, että maksasisin samasta paketista 2,30e. Tämä selvä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ihmiset ei ymmärrä, että se -60% on niin iso alennus, että se tasoittaa hintaeroa huomattavasti kallimman ja halvemman tuotteen välillä.

Esimerkiksi kansa ostaa into piukassa punalappusia halvimman pään kananmunia, mutta jättää hyllyyn ne kalleimmat -60% munat, vaikka sen alennuksen jälkeen hintaero on melko pieni.

Eli jos vaikka 10 munan halvimman pään rasia maksaa 2,50 euroa, on sen hinta alennuksen jälkeen tasan euron. Jos taas kalliimman pään rasia maksaa 4 euroa, niin -60% alennuksen jälkeen hinta on 1,60 euroa, eli hintaeroa enää 60 senttiä ja se kalliimman pään munarasia alennuksella melkein euron halvempi kuin halvimman pään normihintainen munarasia. Munathan on erittäin hyvin säilyvä tuote. Säilyvät parasta ennen päiväyksen jälkeen helposti viikkoja, jopa kuukausia. Munan kelluminen ei kerro vielä mitään siitä, onko muna kelvollinen syötäväksi.

Mainitsinko paremmuudesta jossain kohtaa jotakin? No en maininnut ja se jääköön jokaisen itse arvioitavaksi. Puhuin ainoastaan hinnasta. Se kallis neljän euron rasia maksaa siis alennettuna 1,60 euroa, eli on siis sillä hetkellä kaupan reippaasti halvin kananmunarasia, jos muita punalappuisia ei ole tarjolla. Mielestäni toin asian ytimen varsin selkeästi esille. 

Vierailija
144/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan nimenomaan et osta tarpeeseen ja tuhlaat ja törsäät. Mieti nyt tilannetta että ostoslistalla on maitotölkki, keräkaali ja satsumia, yhteishintaan 4€. Sinä kahmit punalapputuotteita: Gotler 3€, kiusaus 4€, täytekakku 12€. Mitä säästit? Et mitään. Tuhlasit 19€. 

Mutta kun minun ostoslistallani ei ollut mitään tuollaista, vaan siellä oli se kakku, josta oli puhe. Silloin säästin 12€, kun kakku maksoikin 8€ 20€ sijaan. Yritä ymmärtää, että kaikki eivät oe yhtä holtittomia hamstraajia kuin sinä olet. 

Oliko se kakku siis tarpeellinen ostos, olit jo etukäteen ajatellut että tarvitsen kakun ja olit varannut siihen 20 euroa. Silloin voi sanoa, että säästit, jos sait etsimäsi halvemmalla kuin yleensä.

Vai oliko se heräteostos? Halusit sen vasta, kun näit sen? Sinulla ei etukäteen ollut aikomusta ostaa kakkua? Jolloin maksoit ylimääräisestä tuotteesta 8 euroa. 

Rehellisesti? :)

....eri. :)

Vierailija
145/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-60 ei ole säästöä?

Ei ole, jos et ollut ajatellut ostaa sitä muuten.

- mene kauppaan hakemaan jauhelihaa (5 e)

- huomaa paketti parempaa lihaa -60% alennuksessa - hintaa paketille jää 8 euroa

- hävisit 3 euroa

Kiitos, viimeinkin järjen ääniä tässä ketjussa.

Ei tuossa ole mitään järjen ääntä. Kertoo vain siitä, miten heikosti osa kirjoittajista ymmärtää kokonaisuutta. Siksi eivät tajua edes sitä, miten punalapuilla voi säästää. Hieman tuollainen autistinen ajatusmalli, jossa säästöä on vain se, joka käteen äidin antamasta viikkorahasta kauppareissun jälkeen. 

Tämä oli ihan oma kokonaisuuteni. En itse käytä juuri muuta, kuin jauhelihaa, joten se, että ostaisin lihaa eri muodossa vain sen takia, että siinä on iso alennus toisi itselleni häviön. Olen ehkä hieman kirjolla, myönnän. 

Jos olen etsimässä talvitakkia ja huomaan sellaisen alennuksessa niin totta kai ostan tarjoustakin (mikäli se sopii siihen, mitä olin hakemassa). Jos taas lähden ruokaostoksille ja huomaan takin, jota en oikeasti tarvitse niin vaikka siinä olisi 300 euron takki satasella niin pelkästään alennuksen vuoksi en lähde ostamaan sitä vaan ylimääräistä rahanmenoa olisi tullut se 100. Tunnen kyllä lukuisia "ostin, kun halvalla sain" -tyyppejä, joilla pyörii näitä loisto-ostoksia kaappien perällä.

Vierailija
146/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin eilen punalapulla mm. leipää, maitoa, jogurttia, kanaa ja täytekakun. Pelkästään tuo kakku olisi maksanut normihinnalla sen verran, mitä nyt maksoi koko setti. 

Mutta tarvitsistko nimenomaan täytekakkua, oliko perheessä juhlat? Minun kokemus on että punalapputuotteet houkuttavat usein ostamaan sellaista mikä ei muuten koriin päätyisi. Ei siis säästä mitään vaan ostaa sellaista mitä ei tarvitse.

Minun kokemukseni on toisenlainen. Se että sua houkuttaa ostaa alennuksesta jotain mitä et oikeasti tarvitse, ei tarkoita sitä että muutkin tekisi sitä.

Itse asiassa muutkin tekee, kun jopa hyvinkin iso osa ihmisistä tekee niin. Senhän takia martat ja muut aina opettaa ihmisiä, miten vältyt heräteostoksilta. Tee kauppalista ja pysy siinä. Käy kaupassa vain kerran viikossa jne. 

Ei tällaista neuvomista tarvittaisi, jos heräteostojen tekeminen ei olisi ongelma. 

Kassojen lähellä on vielä suklaapatukkaa sun muuta pientä karkkipussia, oletko miettinyt miksi. Miksi ei vaikkapa pesuaineita? Koska siihen laitetaan tarkoituksella niitä tuotteita tyrkylle, joita ihmiset ostaa nimenomaan heräteostoksina. 

Eli kyllä, impulssiostokset on ihan olemassaoleva juttu ja niin yleinen, että kuka tahansa markkinointia hiemankaan tunteva tietää nämä. :) 

Tiedän kyllä, miksi karkit on siellä. Siksi kuljen siitä läpi nopeasti.

Silti. Jos ostan haluamani jauhelihan 30% alella, on se säästämistä

Vierailija
147/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko se kakku siis tarpeellinen ostos, olit jo etukäteen ajatellut että tarvitsen kakun ja olit varannut siihen 20 euroa. Silloin voi sanoa, että säästit, jos sait etsimäsi halvemmalla kuin yleensä.

Vai oliko se heräteostos? Halusit sen vasta, kun näit sen? Sinulla ei etukäteen ollut aikomusta ostaa

Mitä vtun väliä sillä on? Joka tapauksessa kakun sai 12€ halvemmalla kuin sen olisi saanut aikaisemmin päivällä. Jos sinä et tajua, että se on säästöä, sille emme voi mitään. 

Vierailija
148/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huh huh tätä "keskustelua".

Täällä on nyt vauhti päällä joillakin, jotka ovat aivopesun uhreja. Kun tarpeeksi mainoksissa jankutetaan "säästä xx%", niin jotkut raukat oikeasti säntäävät ostamaan, koska onhan se nyt hitto vie säästöä, kun saa niin ja niin paljon alennusta!!!

Kokonaan unohtuu se, että paljonko ostos maksoi. Eli säästöä ei tullut yhtään, kun mentiin halpaan, ja ostettiin vain siksi että saatiin muka halvalla. 

Oikeaa säästöä tulee vain silloin, jos saat halvemmalla jotakin, jota olit jo menossa ostamaan ILMAN alennusta. Muuten kyse on todennäköisesti HERÄTEOSTOKSESTA, jonka teit, koska sait alennusta!

No, ei tämä taida mennä jakeluun, joten yksi ja hailee. Ja hyvä niin. Tyhmät köyhtyy. Se on luonnon laki.

Vierailija
149/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-60 ei ole säästöä?

Ei jos se ei ole jotain sellaista mitä muutenkin ostat.

Eri

Miksei ole? Olen aikeissa tiistaina ostaa perunoita ja vasta torstaina ranskalaisia, ja ostankin ranskalaiset jo tiistaina alennuksesta ja pakastan ne. Miten tämä ei ole säästämistä?

Vierailija
150/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai oliko se heräteostos? Halusit sen vasta, kun näit sen? Sinulla ei etukäteen ollut aikomusta ostaa

Molemmat ovat totta. Riippuu siitä millä aikomuksella lähtee kauppaan. 🧐

Eri 

Vierailija
151/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vttua selitätä? Millä logiikalla rahaa voi säästää vain, jos varaa kakkuun 20€? Eli se ei ole sinulle säästöä, jos olen varannut kakkuun 15€, mutta kakku maksaakin vain 8€? :D

Vierailija
152/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Jos pitäisi ostaa vaikkapa uudet kengät, eikä osta, voi vanhojen paskojen kenkien takia hajota sukat ja vaikka jalkapohjat, mistä seuraa lääkärikäyntejä. Oliko se kenkien ostamattomuus siis säästöä vai ei?

Kerropas vielä, miten sä käyt lääkärissä ilman, että käytät yhtään rahaa. Nythän oli puhe siitä, säästääkö, jos ei käytä rahaa. 

Säästätkö, jos jätät ostamatta kengät, jos se saa aikaan sulle isommat menot? Kengät voi maksaa 30 e, lääkäri 300e.

No jos et tuohon keksi itse vastausta, sitten on kyllä todella huonosti asiat.

Olet siis samaa mieltä, että kenkien ostamattomuus voi aiheuttaa isommat kulut. Eli jonkin asian ostamatta jättäminen voi lisätä menoja.

Vierailija
153/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä tuo on ihan sinun omaa logiikkaasi. Sinähän täällä hoet, että säästöä ei voi tulla, jos JUURI SINÄ et osta ko. tuotetta. Siis kenellekään ei voi tulla säästöä, koska SINÄ et osta tuotetta, "

Minä nimenomaan sanoin, että henkilökohtaisesti en saa säästöä punalapuista, koska en syö eineksiä tai syö lihaa, mutta että joku muu voi saada. Ja sinä jankkaat, että minä säästän ostamalla einesmaksalaatikon, joka jäisi syömättä. :D

Maskusta saa nyt sohvan alennuksella. Menepä sinne ostamaan parin tonnin sohva tänä viikonloppuna ja säästät varmasti. XD

Kyllä sä teknisesti säästät, jos ostat sen maksalaatikon. Se on vaan typerää, jos et aio sitä syödä. Mutta mistäs mä tiedän, mitä sä sillä aiot tehdä. Ehkä sisustusprojektin.

Jankkaaminen on sitä että toistaa samaa. Jotkut kokevat jankkaamisena eriävän mielipiteen ilmaisun, eli näkemyksen jonka mukaan eivät halua toimia. 🤨

Eri

No aika monta sivua tässä on samaa hoettu, tuosta täytekakustakin on puhuttu jo sivutolkulla. Että kyllä se mun mielestä täyttää jankkamisen merkit ihan kirkkaasti. Eihän tässä ole kuin kaksi mielipidettä ja niitä toistellaan. 

Vierailija
154/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Jos pitäisi ostaa vaikkapa uudet kengät, eikä osta, voi vanhojen paskojen kenkien takia hajota sukat ja vaikka jalkapohjat, mistä seuraa lääkärikäyntejä. Oliko se kenkien ostamattomuus siis säästöä vai ei?

Kerropas vielä, miten sä käyt lääkärissä ilman, että käytät yhtään rahaa. Nythän oli puhe siitä, säästääkö, jos ei käytä rahaa. 

Säästätkö, jos jätät ostamatta kengät, jos se saa aikaan sulle isommat menot? Kengät voi maksaa 30 e, lääkäri 300e.

Mistä saa kenkiä ilta-alessa -60%?

On muitakin alennuksia.

Vierailija
155/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi 2,50e /500g kahvia. Ostin hyllyn puhtaaksi. En jättänyt sulle mitään että Säätät.

Vierailija
156/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt vauhti päällä joillakin, jotka ovat aivopesun uhreja. Kun tarpeeksi mainoksissa jankutetaan "säästä xx%", niin jotkut raukat oikeasti säntäävät ostamaan, koska onhan se nyt hitto vie säästöä, kun saa niin ja niin paljon alennusta!!!

Kokonaan unohtuu se, että paljonko ostos maksoi. Eli säästöä ei tullut yhtään, kun mentiin halpaan, ja ostettiin vain siksi että saatiin muka halvalla. 

Oikeaa säästöä tulee vain silloin, jos saat halvemmalla jotakin, jota olit jo menossa ostamaan ILMAN alennusta. Muuten kyse on todennäköisesti HERÄTEOSTOKSESTA, jonka teit, koska sait alennusta!

No, ei tämä taida mennä jakeluun, joten yksi ja hailee. Ja hyvä niin. Tyhmät köyhtyy. Se on luonnon laki.

Tai sitten kyse on ENNAKOINNISTA. Esimerkiksi minä menen ilta-aleen täysin ilman suunnitelmia. Katson, mitä on tarjolla ja poimin mukaan ne, mitä ostaisi joka tapauksessa. Ei siihen tarvita mitään ennakkosuunnitelmaa, että voi säästää rahaa. Riittää, että ymmärtää, mitä tuotteita kuluttaa ja mitä ei. Heräteostos on minulle tuote, jota en normaalisti osta, mutta valitsen sen pelkästään hinnan takia. Jos ostan perusruokia alesta ilman, että olen erikseen suunnitellut mitä ostan, se ei ole heräteostos, vaan ennakointia. 

Vierailija
157/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin eilen punalapulla mm. leipää, maitoa, jogurttia, kanaa ja täytekakun. Pelkästään tuo kakku olisi maksanut normihinnalla sen verran, mitä nyt maksoi koko setti. 

Mutta tarvitsistko nimenomaan täytekakkua, oliko perheessä juhlat? Minun kokemus on että punalapputuotteet houkuttavat usein ostamaan sellaista mikä ei muuten koriin päätyisi. Ei siis säästä mitään vaan ostaa sellaista mitä ei tarvitse.

No sille emme voi mitään, jos sinä ostelet vain asioita, joita et tarvitse. Me muut ostamme tarpeeseen ja hyödynnämme alet vain ja ainoastaan säästön vuoksi. Ei se 12€ säästö minnekään katoa, vaikka kakun ostaisi vain huvin vuoksi. 

Ei, vaan nimenomaan et osta tarpe

Täällä on nyt jankkaajien kokoontumisajot, varmasti jokainen ymmärtää että heräteostokset ei ole säästämistä, vaan turhaa rahanmenoa, heräteostoksia. Aika usein punalapuista ostetaan nimenomaan "mitä sattuu olemaan" tai "mitä tekee mieli", sieltä kun ei voi etukäteen suunnitella kaikkia ostoksiaan. Sieltä tulee tehtyä heräteostoja ihan kuten oikeankin hintaisista tuotteista. 

On vaikka kivan näköinen leivos ilta-alessa, jota ei ole raaskinut ostaa aiemmin kun on maksanut 5,50. Ja nyt se on"vain" 3,90 niin ostanpa kun on niin halpa ja kiva. Mutta olisiko ilmankin pärjännyt?

- eri

On se säästöä, jos saa suklaalevyn puoleen hintaan. Jos se ei olisi, kauppa saisi täyden hinnan ja sinä maksaisit täyden hinnan.

Vierailija
158/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko, miten voit suunnitella ostavasi alesta kakun, kun et tiedä ennen kauppaan menoa onko siellä kakkua tarjouksessa? 

Vierailija
159/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää ihmiset joilla menee hermot keskusteluun. Sehän on vaan keskustelua? Mutta jos ei ole koskaan tunnustanut egon olemassaoloa tai ole itsevarma niin se selittää monia asioita tässä ja muualla 

Eri

Vierailija
160/271 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.kateellisen kärsä ja katkeran kassit silmien alla ei säästä mitään.