Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te jalankulkijat ette käytä heijastimia?

Vierailija
14.11.2025 |

Ettekö tajua että olette vain varjoja pimeässä.

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä vatipäitä. En tiedä kuvittelevatko nämä "pimeät tyypit" että koska he näkevät auton, autoilija näkee myös heidät. Miksi pitää ottaa riskejä? Vaikka kuinka autoilijan pitäisi varoa, ihminen siellä ratin takana kuitenkin on ja vahinkoja sattuu. Oikeesti jengi ei taida tajuta ettei pimeällä sateisella kelillä oikeasti näe kovin kaukaa että joku tummiin pukeutunut hortoilee siellä tien reunassa ja päättää ylittää tien milloin missäkin kohtaa. MIKSI on niin mahdoton ajatus käyttää heijastinta? Niitä kun on kaiken näköisiä ja mallisia nykyään, jopa spray-muodossa, joka ei näy vaatteessa valoisaan aikaan. Vaikka kuinka olisi autolijan vastuulla varoa ja pysähtyä suojatien eteen, niin onhan jalankulkijallakin velvollisuus noudattaa varovaisuutta, mm. käyttämällä heijastinta ja vähintäänkin katsoa sivuille ennen tien ylitystä. Jostain syystä nämä pimeät tyypit ovat usein myös niitä, jotka astuvat suoraan suojatielle katsomatta mihinkään muualle kuin suoraan eteen tai alas. Ei paljon lämmitä että olisi ollut autoilijan velvollisuus pysähtyä, kun makaat ruumishuoneella vai neliraajahalvaantuneena sairaalassa.   

Ja sitten vielä nämä samaan sarjaan kuuluvat skuuttaajat. Kerran jouduin vetämään liinat täysillä kiinni, kun jostain pikkupolulta tuli yhtäkkiä suoraan tielle joku sankari tummissa vaatteissa skuutilla, ilman valoja skuutissa eikä tietenkään ollut heijastimia ja vielä kuulokkeet korvilla. Ei edes katsonut mun suuntaan, veti vain suoraan tien yli (ei ollut suojatietä siinä kohtaa). Säikähdin kunnolla ja kiitin toimivia refleksejäni että sain jarrutettua ajoissa. 

Vierailija
102/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mun ei tartte. Liikun vain sellaisilla osuuksilla, joissa palaa aina katuvalot.

Etkö koskaan ylitä tietä missään kohtaa? Salli mun epäillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla, 2 kpl.

Vierailija
104/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan, kun autoilijat ei osaa laittaa auton valoja päälle (ajo- ja takavalot), mua ei pätkääkään haittaa aiheuttaa vähän ylimääräisiä sydämentykytyksiä niille. 

Vierailija
105/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla pakollista kävelijöillä. Se kun hämärässä ajelee niin monta kertaa huomaa vasta melkein kohdalla tummiin pukeutuneen jalankulkijan.

Jos autoilijoille valot ei oo pakolliset, ni miks heijastimetkaan ois? Ne valot ehkä on pakolliset, mut silti todella moni ajaa ilman etu- ja takavaloja. Että jos opitte käyttämään valoja, mekin opitaan  käyttämään heijastimia.

Vierailija
106/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan, kun autoilijat ei osaa laittaa auton valoja päälle (ajo- ja takavalot), mua ei pätkääkään haittaa aiheuttaa vähän ylimääräisiä sydämentykytyksiä niille. 

Hölmö! Kuinka monta pimeänä kulkevaa autoa näet pimeällä tähän vuodenaikaan? Väitän ettet yhtään. Ja kun se autoilijan sydämentykytys ei ole se suurin riski, vaan se ettei se oma sydämesi enää tykytä siellä auton alla.

Vierailija
107/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiton pölvästit! Ei tuolla kovin monta autoa ilman valoja pimeällä näe. Joskus voi olla autossa vikaa, niin että automaattivalot on päällä vain edessä ja perä on pimeänä, ja tämäkin on toki vaarallista, mutta harvemmin sentään jalankulkijalle, pikemminkin autoilijalle itselleen. Harva ajelee täysin ilman valoja pimeällä. 

Vierailija
108/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiton pölvästit! Ei tuolla kovin monta autoa ilman valoja pimeällä näe. Joskus voi olla autossa vikaa, niin että automaattivalot on päällä vain edessä ja perä on pimeänä, ja tämäkin on toki vaarallista, mutta harvemmin sentään jalankulkijalle, pikemminkin autoilijalle itselleen. Harva ajelee täysin ilman valoja pimeällä. 

Viime viikolla viimeksi yksi ajeli rankassa vesisateessa pimeällä moottoritiellä ilman takavaloja, perä pimeänä, mikä oli kyllä todella typerää. Joku vielä siellä ruuhkan keulilla jarrutti voimakkaasti ja nopeus tippui jostain vajaasta satasesta jonnekin 50 - 60 km/h:n, no toki jarruvalot sentään pelasi siinäkin katiskassa.

Vierailija
109/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ruotsalaisen ulkoimutakin, tumman, ja todella ihmettelen siinä ei ole pienintäkään heijastinta. Minulla on suomalainen untuvatakki ja siinä on taskun sisälle ommeltu pitkä heijastin nauha, jota ei tarvitse esitellä kuin pimeässä.

Nyt mietin, että ettei nykyisin edes saa ilmaisia heijastimia mistään, ennen niitä sai joka paikasta. On lähdettävä heijastin kauppaan. 

Vierailija
110/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te autoilijat ette noudata nopeusrajoituksia? Minun kotitiellä on 30km/h nopeusrajoitus eli siinä saa ajaa maksimissaan 30km/h. Monet autoilijat ajaa siinä yli 30km/h. Sitten kun te autoilijat alatte noudattamaan liikennesääntöjä niin sitten minä käytän heijastinta. 

Omalla autolla ajan aina nopeusrajoitusten mukaan eli noudatan liikennesääntöjä.

Kai tajuat että jos tai kun jäät auton alle vain siksi ettet käytä heijastinta eikä autoilija nähnyt sinua ajoissa, oli ylinopeutta tai ei, voit kuolla ? Parempi mahdollisuus toki on kuolemalle mitä kovempi vauhti autossa on, esim aiemmin oli kaikki kadut ja tiet vähintään 50km/h jalankulkijoita kuoli paljon, pudotettiin taajamissa yleisesti 40 km/h ja jalankulkijoiden kuolemat väheni.

Vierailija
111/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mun ei tartte. Liikun vain sellaisilla osuuksilla, joissa palaa aina katuvalot.

Hyvä. Muista myös pysyä niillä valoisilla osuuksilla äläkä ylitä teitä. 

Vierailija
112/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska päälle ei saa ajaa vaikka ei käyttäisi heijastinta.

Darwin award tulossa

Vierailija
113/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kävele syrjäteillä.

Ei liity siihen. Kaupungissakin mustiin pukeutunut idiootti, tihkusateella säntää kadulle, kukaan ei näe.

Vierailija
114/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmö! Kuinka monta pimeänä kulkevaa autoa näet pimeällä tähän vuodenaikaan? Väitän ettet yhtään. Ja kun se autoilijan sydämentykytys ei ole se suurin riski, vaan se ettei se oma sydämesi enää tykytä siellä auton alla.

Viime perjantaina viiden aikaan motari välillä Riihimäki-Helsinki näin useamman. Katselin hämmentyneenä ekan tullessa vastaan, että ajaako joku oikeasti vielä moottoripyörällä motaria. Oli joku vanha romu, jossa ei keulassa palanut kuin toisen puolen ajovalo hyvin himmeänä. Näitä yksisilmäisiä liki silmättömiä tulikin sitten useampi vastaan, kun kiinnitti tarkemmin huomiota.

Vierailija
115/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin on kun kokomustaan kaapuun pukeutuneet ulkomaalaisnaiset hyppäävät suojatielle ilman minkäänlaista heijastusta. Liikkuuko näillä mitään päässä?

Vierailija
116/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ihmetyttää, että vaikka puen ulos lähtiessäni itseni kirjaimellisesti päästä varpaisiin heijastimia täynnä oleviin vaatteisiin, autoilijat pörrööttävät silti suojateiden yli väistämättä kuin eivät mitään näkisi.

Vierailija
117/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takavalot pitää uudemmissa autoissa laittaa erikseen päälle mutta pimeällä ei kyllä kukaan tuolla ajele ilman ajovaloja. 

Vierailija
118/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kovat kundit käytä mitään heijastimia.

Ääliö.

No heh, minusta tuo on sarkasmia ja siinä valossa myös ihmettelin runsaita alapeukkuja 😊. Mutta ihan oikeasti, omasta mielestään kovat kundit ei kyllä mitään heijastimia tarvitse, ei kypärää pyöräillessä, ei nastakenkiä,  ei pitkiä kalsareita, pipoa...

Vierailija
119/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kovat kundit käytä mitään heijastimia.

Kovilla kundeilla on tietenkin elinluovutuskortti, pelastavat näin jonkun hengen

Vierailija
120/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä, kuljen niin vähän jalan, mutta jos kuljen en ole niin tyhmä, että kävelisin auton alle pimeässä. Odotan, että näkee minut ja jos ei näe niin menen auton jälkeen yli tien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme