Miksi te jalankulkijat ette käytä heijastimia?
Kommentit (164)
Kotilähiössäni on paljon tieosuuksia, joilla ei ole jalkakäytäviä. Todellakin käytän iltalenkeilläni heijastinliivejä, sillä toisin kuin moni muu tähän ketjuun kirjoittaneista, en kärsi aivojen vajaatoiminnasta.
Suomi on muuttunut maaksi, jossa on ihan sama kuoleeko vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Heijastin on halpa henkivakuutus. Tänään näin yhden heijastimen kävelytien reunalla lähellä koulua. Kumpa nuoret tajuaisivat, että ei se tyyli ole henkeä kalliimpi.
Täälläpäin ajelevat pimeällä mopoilla muun liikenteen seassa ilman valoja. Ihan täyttä itsemurhaa.
Mulla on nyt takissa 3 heijastinta ja repussa 4. Aina ne putoilee tai hajoo, sitte vaan täydennän. Lisäksi mulla on mustan vaatetuksen lisäksi väriläiskiä eli nytkin punainen pipo, kaulahuivi ja hanskat.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla pakollista kävelijöillä. Se kun hämärässä ajelee niin monta kertaa huomaa vasta melkein kohdalla tummiin pukeutuneen jalankulkijan.
Sehän onkin, mutta määräystä ei valvota mitenkään.
Ei ole kenelläkään tarvetta nähdä minua jos ei ole aikeissa ajaa päälle, omalla toiminnallani varmistan ettei moista tule tapahtumaan mikäli ajoneuvoa ajetaan valot päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kenelläkään tarvetta nähdä minua jos ei ole aikeissa ajaa päälle, omalla toiminnallani varmistan ettei moista tule tapahtumaan mikäli ajoneuvoa ajetaan valot päällä.
Joo, aina kun jalankulkijoiden päälle ajetaan autolla, se tapahtuu varmaan ihan tarkoituksella. 🤦🏼
Vierailija kirjoitti:
Omapahan on henkesi.
Vierailija kirjoitti:
Koska katuvalot on niin kirkkaita nykyään, aivan kuten ne ajovalotkin. Jos autoilija ei tästä huolimatta näe, kannattaisi tarkastaa tilannenopeus, tarkastuttaa näkö, tai ehkä vaan olla ajamatta.
Tämän täytyy olla jonkun sellaisen kirjoitus, joka ei ole koskaan ajanut autoa syksyn sateessa ja pimeydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te autoilijat ette noudata nopeusrajoituksia? Minun kotitiellä on 30km/h nopeusrajoitus eli siinä saa ajaa maksimissaan 30km/h. Monet autoilijat ajaa siinä yli 30km/h. Sitten kun te autoilijat alatte noudattamaan liikennesääntöjä niin sitten minä käytän heijastinta.
Omalla autolla ajan aina nopeusrajoitusten mukaan eli noudatan liikennesääntöjä.
Miltäs tuo kuulostaa toisin päin, sitten kun te jalankulkijat alatte käyttää heijastinta, ajan nopeusrajoituksen mukaan?
Ei liikennesääntöjä voi valita sen mukaan, mikä on itselle mukavinta ja vaivattominta.
Nopeusrajoitus on liikennesääntö ja se on ihan kirjattu tieliikennelakiin. Mites onko heijastimen käyttöä kirjattu lakiin?
On kirjattu. Mutta heijastimen käyttämättä jättämisestä ei sakoteta.
Heijastimet on hankalan mallisia. Mitään riippuvia härpäkkeitä en ripusta itseeni. En ole joulukuusi. Enkä myöskään laita päälleni typerää heijastinliiviä.
Vierailija kirjoitti:
Heijastimia ei käytä sellaiset, jotka ei itse koskaan aja pimeällä ja tihkusateessa pimeään aikaan. Ne ketkä ajaa, tietää kuinka vaikeaa on nähdä henkilöä, jolla ei ole minkäänlaista heijastavaa pintaa tai heijastinta.
Ajokortittomat ei yksinkertaisesti käsitä, kuinka vaikeaa heitä on silloin havannoida. Vaikka kuski olisi kuinka skarppi ja noudattaa varovaisuutta ja liikennesääntöjä.
Heijastin ja palovaroitin on varmaan kaksi halvinta henkivakuutusta, jota on olemassa ja kaikkien saatavilla.
Ja ajokortilliset eivät osaa havainnoida kevyttä liikennettä, koska valtaosa ajaa vain autolla, eikä heille tule näkemystä toiselta kantilta. Kävelen, pyöräilen ja autoilen melko samalla prosenttiosuudella, niin kyllähän sitä katselee maailmaa ihan eri kantilta. Ja huonaa, että liian moni autoilijoista on aivan kujalla.
Onneksi jalkinevalmistajat on heränneet tähän. Monissa Adidaksen, Niken, New Balancen jne jalkineissa se sivun logo on heijastavaa pintaa. Se näkyy valoa vasten. Se on edes jotain sellaisella henkilöllä, joka muuten ei käytä heijastimia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Heijastimet on hankalan mallisia. Mitään riippuvia härpäkkeitä en ripusta itseeni. En ole joulukuusi. Enkä myöskään laita päälleni typerää heijastinliiviä.
Ok, parempi varmaan sitten tulla auton yliajamaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heijastimia ei käytä sellaiset, jotka ei itse koskaan aja pimeällä ja tihkusateessa pimeään aikaan. Ne ketkä ajaa, tietää kuinka vaikeaa on nähdä henkilöä, jolla ei ole minkäänlaista heijastavaa pintaa tai heijastinta.
Ajokortittomat ei yksinkertaisesti käsitä, kuinka vaikeaa heitä on silloin havannoida. Vaikka kuski olisi kuinka skarppi ja noudattaa varovaisuutta ja liikennesääntöjä.
Heijastin ja palovaroitin on varmaan kaksi halvinta henkivakuutusta, jota on olemassa ja kaikkien saatavilla.
Ja ajokortilliset eivät osaa havainnoida kevyttä liikennettä, koska valtaosa ajaa vain autolla, eikä heille tule näkemystä toiselta kantilta. Kävelen, pyöräilen ja autoilen melko samalla prosenttiosuudella, niin kyllähän sitä katselee maailmaa ihan eri kantilta. Ja huonaa, että liian moni autoilijoista on aivan kujalla.
Sekin on totta. Itse myös ajan autoa, kävelen ja pyöräilen. Siinä perspektiivi kasvaa. Ihmettelen aina, mikä saa pyäräilijän menemään täyspimeässä muun liikenteen sekaan ilman ajovaloja? Ei siinä paljon oma henki paina.
Arvostan paljon autoilevana erityisesti näitä heijastinliivejä ja sellaisia henkseleitä/valjaita, sekä heijastinkankaasta tehtyjä hanskoja. Ne näkyvät tosi hyvin! Koirilla myös tosi hyvä on joku heijastinliivi.
Just viime viikolla joku tyyppi kuulokkeet päässä ilman heijastimia tuli täysin yllättäen oikealta puolelta pimeydestä ylittämään tietä. Hänet näki vasta valokeilan kohdalla. Onneksi siinä oli taajamanopeus päällä, niin ehdin tehdä jarrutuksen. Siinä olisi ollut vielä suojatie 50m päässä, mutta tämä tyyppi päätti tehdä ylityksen just siinä kohtaa.
Pakko oli huutaa perään, että jos haluat tappaa itsesi, niin tee se muulla tavoin, äläkä vedä siihen viattomia mukaan.
Autoilijana sanon, että kiitos kaikille heijastimien käyttäjille. Näytte hyvin jo turvallisen matkan päästä.
Autoilijana kiinnitän huomiota myös siihen, että jotkut kanssa autoilijat ajaa tuolla syksyn pimeydessä yksisilmäisinä. Kun se ajovalon polttimo palaa, niin se pitäisi kyllä vaihtaa toimivaan heti, eikä vasta ensi viikolla.
Koska mun ei tartte. Liikun vain sellaisilla osuuksilla, joissa palaa aina katuvalot.