Miksi te jalankulkijat ette käytä heijastimia?
Kommentit (164)
Mulla ei ole heijastimia. Voisin kyllä muuten niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla pakollista kävelijöillä. Se kun hämärässä ajelee niin monta kertaa huomaa vasta melkein kohdalla tummiin pukeutuneen jalankulkijan.
Määräysten mukaan kuuluukin olla heijastin. Mistan vuosien takaa, että joku vierasmaalainen jäi auton alle Helsingissä. Kuljettaja sai jonkun rangaistksen, ehkä sakkoja. Muistan erityisesti sen, että auton alle jäänytkin sai rangaistuksen. Oikeus katsoi, että uhri oli toiminut huolimattomasti liikenteessä, siis hänellä ei ollut heijastista, jolloin kuskin oli ollut vaikea havaita häntä.
Tieliikennelakiin on tosiaan kirjattu, että jalankulkijoiden pitää käyttää heijastimia. Mutta niiden käyttämättä jättämisestä ei seuraa rangaistusta. Taas yksi nollatason pykälä.
Vierailija kirjoitti:
Ketä varten heijastinta käytetään valaistuilla kävelyteillä? Olen ymmärtänyt, että haijastinta käytetään autoja varten, jos kävelee tien reunassa pimeällä. Paljon näkee ihmisiä, jotka matkustavat bussilla täydessä heijastinvarustuksessa ja kävellään kävelytiellä, jossa valaistus ja autotie on jossain viiden metrin päässä. Sinänsä sympaattista ja jotenkin ajattelee, että ihminen vain haluaa elää ja yliturvata mahdollisuutensa elää edes 80 vuotiaaksi.
Joudut ylittämään kävellessäsi kaupungissa tuon tuosta ajoradan. Vaikka suojatie on, niin joskus näkyvyys on autoilijalle tosi huono. Vastaantulevien autojen ja ihan katuvalojen aiheuttama häikäisy saattavat tehdä sen, että kävelijöitä ilman heijastimia on liki mahdotonta huomata.
Harva pääsee bussiin ja bussista määränpäähän ylittämättä yhtään ajorata - vaikkakin suojatietä käyttäen.
Veikkaan, että heijastimia ei käytä ne, jotka eivät itse aja autolla pimeässä. Eivät siis voi ymmärtää, ettei heitä vain näy, vaikka he näkevät auton.
Laittakaapa ihan siinä huoneenvalossa musta mustaa vasten ja katsokaa paljonkon näkyy. Sitten vielä huomioitte, että sekä katuvalojen että autojen valojen teho ei ole huoneenvalon tehoisia sekä vesisade tai vastaantulevien autojen valot heikentävät näkyväisyyttä. Eihän tämä ole ongelma, jos pysytte siellä jalkakäytävällä ettekä hyökkää pimeästä eteen tai kävele päin punaisia.
T. käveljä itsekin, kerran luultavasti pelastanut hengen kun menin samaa reittiä mustissa vaatteissa mustalla skuutilla, jossa ei valoja, tien yli. Mulla oli heijastimia, mitkä autolija näki. Se skuuttailija ei katsonut mihinkään sivuilleen ja ajoi vielä jalkakäytävällä suojatien yli, mitään pyörätietä siinä ei ollut. Hällä olisi ollut väistämisvelvollisuus siihen autoon nähden, kun tultiin vasemmalta.
Huomaahan tuon ihan kävellessäkin, miten huonosti mustiin pukeutuneet vastaantulijat näkee.
Ongelma olisi ratkaistu sillä että heijastimen olisivat kalliita, kuten naisten laukut. Ajattele jos Bosch heijastin maksaisi vaikka 110 € Ainakin Helsinkiläiset alkaisivat käyttämään, kun kerran saisivat näyttää että meillä on varaa.
Tää on ihan oikea ongelma pimeällä. Ilman heijastinta kulkevaa on todella vaikeaa havannoida.
Koska on ihan sama elänkö vai kuolen.
Pimeässä autoilija ei näe täysin mustiin pukeutunutta kävelijää/pyöräilijät, jolla ei ole heijastinta.
On hulluutta jättää helppo ja halpa keino käyttämättä.
minä käytän, erityisesti tykkään vilkkuvista heijastimista
Ihmisillä on harhaluulo, että kun auton valot näkyy kauas, niin se auton valokeila näyttäisi kaiken. Tummiin pukeutuvaa ihmistä ei näe, jollei hänellä ole jotain mikä näkyy. Käytännössä valoa tai heijastavaa pintaa.
Tampereella jalankulkija suojatielle tullessaan ei välitä edes katsoa tuleeko auto, hiukan pelottavaa.
Päälle ei saa ajaa olipa heijastimia eli ei. Muistakaa tilannenopeus.
Olen nyt kaksi kertaa joutunut tekemään äkkijarrutuksen kun pimeydestä hahmo tulee eteen. Yritän valita reitit niin, että olisi vain liikennevalollisia ylityksiä jalankulkijoille.
Kun on pimeää ja koko ajan sataa, niin jalankulkija näkyy vasta kun hän on auton valojen edessä. Eikä se yksi heijastin auta jos se heiluu juuri silloin toisen käden takana.
Ja vauhtia mulla on ollut noissa tilanteissa n. 30-35km/h
Molemmat miehet vaan kävelivät ihan suoraan eteen
Nämä ilman heijastinta kulkevat eivät varmaan ole koskaan ajaneet autoa pimeällä sateessa eivätkä tajua, että autoilijat eivät oikeasti näe heitä. Väistämisvelvollisuus ei paljon lämmitä kun tulee yliajetuksi. Kävelen paljon ja minulla on kaikkien takkien taskuissa heijastimet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole heijastimia. Voisin kyllä muuten niitä käyttää.
Niitä myydään melkein joka marketissa, ainakin Citymsrketista löytyy, on hyvä valikoima. Käy ostamassa, säästyy henkesi.
Vierailija kirjoitti:
Koska on ihan sama elänkö vai kuolen.
Se on autoilijalle kriisin paikka, jos ajaa vahingossa ihmisen päälle. Älä mahdollista tätä.
Please, käyttäkää jotain mikä heijastaa. Nytkin on niiiin synkkä keli ajella ainakin Helsingissä, että teitä jalankulkijoita on äärettömän vaikea havaita pimeässä ja sateessa. Teitä ei tahdo nähdä edes katuvalojen alla, koska sade blokkaa näkyvyyden niin hyvin. Heijastin näkyy kuitenkin tässäkin kurjassa säässä auton valokeilassa jo hyvin turvallisen matkan päässä.