Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymysuskovaisille: Miksi Jumala on luonut pahuuden ja kärsimyksen?

Vierailija
13.11.2025 |

Ihmisenhän olisi voinut luoda myös hyväntahtoiseksi joka ei luontaisesti halua tehdä millekään pahaa.

Sairauksia ja kipuakaan ei olisi tarvinnut luoda. Miksi emme voisi elää ja kuolla aina  onnellisena ja kivuttomasti.

Maapallo luonnonkatastrofeineen ja pahuuksineen vaikuttaa sadistiselta leikkikentältä. Kaiken lisäksi pitäisi vielä palvoa ja rukoilla tätä hirmuhallitsijaa joka on  halunnut luoda juuri tällaisen sekasorron ja kärsimyksen. Täytyy olla pahimman luokan sadisti joka haluaa jotain tällaista.

Jos sinulla olisi kaikki valta maailmankaikkeudessa, olisitko itse luonut ihmiset ja maailman tällaiseksi mitä se on. 

Kommentit (453)

Vierailija
401/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Armoon ei riitä se, että katuu. Täytyy myös lakata tekemästä syntiä."

Olet väärässä, miksi valehtelet. Armoon riittää todellakin se että katuu ja ja haluaa tehdä parannuksen. Mutta me ei koskaan pystytä lopettamaan synnin tekemistä, tämä on harhaoppi. 

Tietenkin lopetamme julkisynnit kuten toisten tappamisen ja huorin tekemisen, mutta kyllä ne pahat ajatukset, itsekkyys ja ylpeys on Jumalan edessä aivan yhtä isoja syntejä kuin ensin mainitutkin.

En valehtele. Miksi väität minun valehtelevan? Emme pysty lopettamaan synnin tekemistä, mutta meidän tulisi pyrkiä siihen. Jos onnistumme riittävän hyvin, saatamme päästä osallisiksi armosta. 

Nyt on kyllä sellaiset valhepuput että oksat pois.

Pyhäksi voi tulla elinaikanaan.

Synnin tekemis

Sinun kommenttisi oli aika sekava.

Vierailija
402/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on valinnan vapaus. Henkistä kasvua ei tapahdu ilman kärsimystä.Enemmän ihmettelen ihmisiä jotka itse valitsevat pahan tien.

Miksei Jumala osannut luoda ihmisiä, jotka ovat henkisesti kasvaneen tasolla ilman kärsimystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dolores Cannonin mukaan maapallo on koulu, jossa käydään oppimassa asioita. Jos ei opita, synnytään tänne uudestaan kunnes opitaan. Tärkein oppiläksy lienee rakkaus, sitä kautta pääsee ulos "koulusta". Jännällä tavalla tämä mätsää myös kristinuskon kanssa yhteen jollain oudolla tavalla.

Vierailija
404/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vale, että ihminen olisi aina väistämättä syntinen ajatuksissaan. Ei ole, eikä ole edes kovin vaikeaa savuttaa ajatusten puhtautta. Täytyy vaan tunnistaa epäpuhtaat ajatukset ja rukoilla apua ja voimia, jos sellaisia meinaa ilmetä. Maailmassa on tälläkin hetkellä vaikka kuinka paljon pyhiä.

Päinvastoin. On hyvin vaikea saavuttaa ajatusten puhtautta.

Ei vaan hyvin helppo. Sinulle toki saattavat helpotkin asiat olla vaikeita, sillä et tunne jumalaa.

Vierailija
405/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on valinnan vapaus. Henkistä kasvua ei tapahdu ilman kärsimystä.Enemmän ihmettelen ihmisiä jotka itse valitsevat pahan tien.

Miksei Jumala osannut luoda ihmisiä, jotka ovat henkisesti kasvaneen tasolla ilman kärsimystä?

On se sellaisiakin luonut, vaikka kuinka paljon. 

Vierailija
406/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä, miksi valehtelet. Armoon riittää todellakin se että katuu ja ja haluaa tehdä parannuksen. Mutta me ei koskaan pystytä lopettamaan synnin tekemistä, tämä on harhaoppi. 

Tietenkin lopetamme julkisynnit kuten toisten tappamisen ja huorin tekemisen, mutta kyllä ne pahat ajatukset, itsekkyys ja ylpeys on Jumalan edessä aivan yhtä isoja syntejä kuin ensin mainitutkin.

En valehtele. Miksi väität minun valehtelevan? Emme pysty lopettamaan synnin tekemistä, mutta meidän tulisi pyrkiä siihen. Jos onnistumme riittävän hyvin, saatamme päästä osallisiksi armosta. 

Nyt on kyllä sellaiset valhepuput että oksat pois.

Pyhä

Tiivistän: kaikki mitä sanoit, oli valetta.

Vierailija
407/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 77 kertaa, vaan 77 x 7 x triljoona kertaa <3

Jumalan armahtava rakkaus on sitä onnea ja rauhaa, kun syntinen ihminen tajuaa syntisyytensä, itkee ja katuu syntejään. Sitten saat vakuutuksen: "Poikani, tyttäreni, ole turvallisella mielellä! Kaikki sinun syntisi ovat nyt anteeksi annetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä, Aamen."

Keneltä olet saanut tuollaisen vakuutuksen? Et kai ole vain uskotellut itsellesi niin?

Raamatussa tuo on. 

Se, että tuo teksti lukee Raamatussa, ei tarkoita sitä, että se koskisi sinua. Ihminen voi milloin tahansa tehdä parannuksen. Mutta se parannus täytyy tosiasiassa tehdä. 

Vierailija
408/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vale, että ihminen olisi aina väistämättä syntinen ajatuksissaan. Ei ole, eikä ole edes kovin vaikeaa savuttaa ajatusten puhtautta. Täytyy vaan tunnistaa epäpuhtaat ajatukset ja rukoilla apua ja voimia, jos sellaisia meinaa ilmetä. Maailmassa on tälläkin hetkellä vaikka kuinka paljon pyhiä.

En usko. Jos eläisit jonkin aikaa samassa taloudessa jonkun 'pyhän' kanssa, kävisi pian ilmi heidän heikkoutensa ja puutteensa. Kukaan ihminen ei ole täysin puhdas, jumalallinen. 

Eläimillä ei ole syntiä, koska ne on luotu viattomiksi. Synti on ihmisen taakka.

Höpsis. Maailmasi on synkkä ja valheellinen kuten sinäkin. Eläin on tietämätön, ihmisellä on mahdollisuus olla joko alhaisempi tai ylhäisempi kuin eläin. Ja ylhäisempiä on paljon, kuten alhaisempiakin. Sinä ilmeisesti alhaisempi.

LOL  sinähän vitsinikkari olet 😁

Vierailija
409/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry, mutta tämä kuulostaa erittäin epäilyttävältä, iffy: "jos onnistumme riittävän hyvin"!  Kauhea pinni

Nimenomaan, armo ei ole sidoksissa suoritustasoon tai pinnistelyyn vaan aitouteen. Ja sen vuoksi tämä ihminen ei sitä ymmärrä, sillä hänen katumuksensa ei ole aitoa vaan näytelmää. Jos katuu aidosti, se sisältää aina myös ymmärryksen ja parannuksen - eihän se muuten ole aitoa vaan pelkkiä sanoja. Jos taas ei ymmärrä, mutta uskoo, ja toimii siksi kuten uskoo, pelastuu silti uskonsa vuoksi. Mutta pinnistely ja suoritusten keräily ei ole jumalan tahdon mukaista.

Tämä sanotaan raamatussa, että vain armosta voi pelastua, ettei kukaan suorituksistaan ylpisty, tai jotain sinne päin. Yhtä lailla siis itsensä ruoskiminen on turhaa. Tehokkaampaa kuin pinnistely on avun ja ymmärryksen rukoileminen

Vierailija
410/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry, mutta tämä kuulostaa erittäin epäilyttävältä, iffy: "jos onnistumme riittävän hyvin"!  Kauhea pinni

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.

Vierailija
411/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 77 kertaa, vaan 77 x 7 x triljoona kertaa <3

Jumalan armahtava rakkaus on sitä onnea ja rauhaa, kun syntinen ihminen tajuaa syntisyytensä, itkee ja katuu syntejään. Sitten saat vakuutuksen: "Poikani, tyttäreni, ole turvallisella mielellä! Kaikki sinun syntisi ovat nyt anteeksi annetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä, Aamen."

Keneltä olet saanut tuollaisen vakuutuksen? Et kai ole vain uskotellut itsellesi niin?

Raamatussa tuo on. 

Se, että tuo teksti lukee Raamatussa, ei tarkoita sitä, että se koskisi sinua. Ihminen voi milloin tahansa tehdä parannuksen. Mutta se parannus täytyy tosiasiassa tehdä. 

Se on automaattinen aidon katumuksen yhteydessä. Kuten pyhittyminenkin, kun pyhä henki asuttaa kehon. Olen näistä varmaan kanssasi aiemminkin vääntänyt, ja vastustit niitä silloinkin. Kehossasi asuu joku muu, kuin pyhä henki, ja kaikki olemuksessasi kielii tästä.

Vierailija
412/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oppilas voi tulla opettajaansa paremmaksi. Jeesuksellakin oli kärsimyksiä.  Kärsimyksiä meillä on niin kauan kuin maailmassa elämme. 

Vierailija
413/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Jos eläisit jonkin aikaa samassa taloudessa jonkun 'pyhän' kanssa, kävisi pian ilmi heidän heikkoutensa ja puutteensa. Kukaan ihminen ei ole täysin puhdas, jumalallinen. 

Eläimillä ei ole syntiä, koska ne on luotu viattomiksi. Synti on ihmisen taakka.

Höpsis. Maailmasi on synkkä ja valheellinen kuten sinäkin. Eläin on tietämätön, ihmisellä on mahdollisuus olla joko alhaisempi tai ylhäisempi kuin eläin. Ja ylhäisempiä on paljon, kut

En sentään vitsi, niinkuin sinä.

Vierailija
414/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimattomat ovat Herran tiet.

Usein halutaan sanoa, että Jumala olisi hyvä tai rakastava. Tämän kuvauksen merkityksellisyys kuitenkin näyttäisi edellyttävän sitä, että hän myös toimisi ja käyttäisi valtaansa tietyllä tavalla.

Voisin esimerkiksi sanoa rakastavani sinua suuresti. Jos kuitenkin vaikuttaisin suhtautuvan etäisesti ja tunnekylmästi kärsimykseesi, ja jättäisin sinut aina oman onnesi nojaan, voisit ehkä kohtuullisesti kyseenalaistaa sen, että missä mielessä oikein rakastankaan sinua.

Samoin jos sanoisin olevani täysin hyvä ja moraalisuuden malliesimerkki, mutta makaisin päivät pitkät sohvalla enkä ikinä tekisi mitään korjatakseni suuria tai pieniä vääryyksiä, voitaisiin ihan hyvin miettiä, olen

Mutta kaikkien aikojen kysymys onkin, että onko tuo eettisesti / moraalisesti väärin, jos on Jumala? Jumalalle kukaan ihminen ei ole sillä tavalla kuollut kuten me ymmärrämme kuoleman, eli sen että ruumis lakkaa toimimasta ja alkaa maatumisprosessi. Toinen kysymys siihen, että jos Jumala on oikean ja väärän mittari en luoja ja ihmiskunta tekee vääryyttä ja saa rangaistuksen, niin tekeekö Jumala väärin, koska rankaisee pahasta? Rankaisevathan ihmisetkin rikollisia eri rangaistuksilla (aiemmin rangaistukset olivat toki brutaalimpia kuin nykyään, vaikka kuolemanrangaistusta joissain maissa vielä teityistä pahimmista rikoksista annetaankin), 

Vierailija
415/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oppilas voi tulla opettajaansa paremmaksi. Jeesuksellakin oli kärsimyksiä.  Kärsimyksiä meillä on niin kauan kuin maailmassa elämme. 

Jeesuksen kärsimykset loppuivat ristillä ja siitä on jo tuhansia vuosia. Sinä olet ilmeisestk vähän ajastasi jäljessä.

Vierailija
416/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa oikeutat itsetuhoisen käytöksen ja kannustat siihen? Olet siis jonkinlainen psykologinen sadisti? Jumala on rakastava eikä vaadi keneltäkään yhtään mitään. Voit tunkea sairaat henkilökohtaiset fetissisi kärsimyksestä hanuriisi.

En tiedä, mihin nuo oletuksesi ja väitteesi perustuvat.

Ankariin ja sadistisiin "opetuksiisi" jotka ovat täysin ristiriidassa jeesuksen opetusten kanssa sekä virheellisiä.

Raamatusta:

Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. 42Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. 43Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.

44Silloin nämäkin kysyvät: Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua? 45Silloin hän vastaa heille: Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.

46Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.

Vierailija
417/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry, mutta tämä kuulostaa erittäin epäilyttävältä, iffy: "j

Ei vaan oikein, ja sinä olet väärässä.

Vierailija
418/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala ei ole luonut pahuutta, vaan se on saatanan heiniä.

Vai niin. Kuka loi saatanan? Jumala. Tämä on kiistaton totuus, joka saa uskovaisten aivot nyrjähtämään täydellisesti ja kongnitiivinen dissonanssi ottaa ylivallan.

Mikäli saatana loi itse itsensä silloin saatana on luoja.

No yhden asian huomaa kirjoituksistasi. Et ole raamattua koskaan lukenut tai jos joskus alakoulussa niin on päässy kaikki unohtumaan ja nyt sitten heittelet omasta päästäsi kaikkea. Jumala ei saatanaa saatanaksi luonut vaan hän oli aluksi enkeli muiden enkeleleiden joukossa kunnes hän lankesi.

Vierailija
419/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Jeesus kärsi niin miksei ne. On olevassa se leveä portti ja ahdas portti. Oma valinta kummasta menee.

Vierailija
420/453 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, armo ei ole sidoksissa suoritustasoon tai pinnistelyyn vaan aitouteen. Ja sen vuoksi tämä ihminen ei sitä ymmärrä, sillä hänen katumuksensa ei ole aitoa vaan näytelmää. Jos katuu aidosti, se sisältää aina myös ymmärryksen ja parannuksen - eihän se muuten ole aitoa vaan pelkkiä sanoja. Jos taas ei ymmärrä, mutta uskoo, ja toimii siksi kuten uskoo, pelastuu silti uskonsa vuoksi. Mutta pinnistely ja suoritusten keräily ei ole jumalan tahdon mukaista.

Tämä sanotaan raamatussa, että vain armosta voi pelastua, ettei kukaan suorituksistaan ylpisty, tai jotain sinne päin. Yhtä lailla siis itsensä ruoskiminen on turhaa. Tehokkaampaa kuin pinnistely on avun ja ymmärryksen rukoileminen

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.