Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymysuskovaisille: Miksi Jumala on luonut pahuuden ja kärsimyksen?

Vierailija
13.11.2025 |

Ihmisenhän olisi voinut luoda myös hyväntahtoiseksi joka ei luontaisesti halua tehdä millekään pahaa.

Sairauksia ja kipuakaan ei olisi tarvinnut luoda. Miksi emme voisi elää ja kuolla aina  onnellisena ja kivuttomasti.

Maapallo luonnonkatastrofeineen ja pahuuksineen vaikuttaa sadistiselta leikkikentältä. Kaiken lisäksi pitäisi vielä palvoa ja rukoilla tätä hirmuhallitsijaa joka on  halunnut luoda juuri tällaisen sekasorron ja kärsimyksen. Täytyy olla pahimman luokan sadisti joka haluaa jotain tällaista.

Jos sinulla olisi kaikki valta maailmankaikkeudessa, olisitko itse luonut ihmiset ja maailman tällaiseksi mitä se on. 

Kommentit (154)

Vierailija
1/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hänkin teki virheitä kun teki tätä meidän koelaboratoriota nimeltä universumi. Tai sitten ei. Ehkä jollain toisella planeetalla toisessa aurinkokunnassa asiat menivät paremmin. Lähettihän hän kuitenkin Jeesuksen kertomaan, miten pitäisi käyttäytyä toisia ihmisiä ja luontoa kohtaan. Raamatussa kuitenkin kai sanotaan, en ole varma tästä, että kärsimys kuuluu elämään. Ikuinenhyvän ja pahan välinen taistelu, sitähän jokainen käy mielessään joka päivä pienemmässä mittakaavassa.

Vierailija
2/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei nyt taas!

Kysymykseesi et saa minkäänlaista järkevää vastausta, ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimattomat ovat Herran tiet.

Vierailija
4/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha.  Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheutta itselleen  rikoksien tekemisen ...se on oma valinta.  Hyvyys ja pauus on meidän jokaisen itse päätettävissä  ja seuraukset kärsittävä.

Vierailija
5/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirittäjäksi

Vierailija
6/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oikeuden lait sisältyy 10 käskyyn..  Jos noudattaisimme niitä niin kaikilla olisi hyvä olla.     Vaikka rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi. 🌿🍀🍃

Vierailija
7/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha.  Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheutta itselleen  rikoksien tekemisen ...se on oma valinta.  Hyvyys ja pauus on meidän jokaisen itse päätettävissä  ja seuraukset kärsittävä.

Teoriasi ontuu. Mikäli ainoastaan pahat joutuisivat kohtaamaan pahuuden olisi se oikeudenmukaista. Näinhän ei tilanne suinkaan ole vaan eniten pahuudesta joutuvat kärsimään juuri hyvät ihmiset.

Paha johtaa tätä maailmaa, se on valitettava totuus. Kaiken muun uskominen silkkaa itsepetosta.

Vierailija
8/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi? Eihän Jumalan olisi tarvinnut luoda maailmankaikkeudesta sellaista, että pahuutta ylipäätään on. Ei tuossa ole yhtään mitään järkeä. 

Vierailija
9/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoriasi ontuu. Mikäli ainoastaan pahat joutuisivat kohtaamaan pahuuden olisi se oikeudenmukaista. Näinhän ei tilanne suinkaan ole vaan eniten pahuudesta joutuvat kärsimään juuri hyvät ihmiset.

Paha johtaa tätä maailmaa, se on valitettava totuus. Kaiken muun uskominen silkkaa itsepetosta.

No jos oletettu Jumala puuttuisi pahaan niin silloinhan sitä ei olisi eli emme tietäisi edes sen olemassaolosta.

Vierailija
10/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki oikeuden lait sisältyy 10 käskyyn..  Jos noudattaisimme niitä niin kaikilla olisi hyvä olla.     Vaikka rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi. 🌿🍀🍃

Eihän maailmasta poistuisi kärsimys sillä, että kaikki noudattais kymmentä käskyä. 

Vierailija
11/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen hyvän pitää käsiä pahan teoista ?  Et vastannut kysymykseen 

Vierailija
12/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"rakasta lähimmäistäsi" ei ole kymmenessä käskyssä. Ei edes samassa Testamentissa. 

Vierailija
13/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman käsitykseni mukaan ihmiselle annettiin VAPAA TAHTO.ja tähän mitä nyt elämme siihen se johti.

Toinen käsitykseni on että maailmankaikkeudessa on kaksi päinvastaista voimaa ja asiaa.... hyvä ja paha, rakkaus ja viha köyhyys ja rikkaus.. kylmä ja lämmin jne jne jne.. Oikeastaan ihan kaikessa.asioissa. Maailmankaikkeus onjokin huojuva balanssia ylläpitävä voima. Sen mitä jumalaksi?? kutsumme käsissä. Valkopartainen ukko mielestäni on symbolinen kuva. emmekä elämäämme tässä muodossa enää elä. sieluun uskon kuitenkin.

Niin..kärsimys..itsekin tuntuu että elämä on jatkuvaa kärsimystä.. mutta tosiaan ne todella pahat jutut..onko siinä jokin taustalla kuitenkin.. että näin pitää tapahtua ettei tapahtuisi myöhemmin näin tai jotain?? jotain ennakointia?

Vierailija
14/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luonut, vaan ihminen loi. Vapaa tahto. Ihminen on jumalan kuva. Käytä voimaasi viisaasti ja luo sellainen maailma, mikä on mielestäsi hyvä ja kaunis. Mitä enemmän keskityt pahaan, sitä enemmän pahaa maailmaan syntyy. 

Vierailija
15/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Jumala on kaikkitietävä, niin maailmassa ei tapahdu, ei ole koskaan tapahtunut eikä tule koskaan tapahtumaan mitään sellaista, minkä tapahtumista Jumala ei ole tiennyt jo ennen luomista. Mikään mitä milloinkaan on tapahtunut tai tulee tapahtumaan ei tapahtuisi ilman Jumalan tekemiä valintoja.

Ja jos Jumala jo etukäteen tiesi edes yhden tuntevan olion joutuvan luomistyön seurauksena ikuiseen piinaan, niin ainoa eettisesti kestävä vaihtoehto olisi ollut tarvittaessa vaikka jättää koko luomistyö sikseen.

Vierailija
16/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paha johtaa maailmaa koska pahat ihmiset sen sallii. näinkin voisi ajatella.

Vierailija
17/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ei halua ihmiselle kärsimystä, vaan ihminen on perisynnin turmelema.

Vierailija
18/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hienoa. Jumala on luonut esim lapsiprostituution. Mahtava Jumala. Hyi vttu.

19/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ihan kaikille C. S. Lewisin kirjaa 'Kärsimyksen ongelma'. Ei ole edes pitkä. Itse olin samojen kysymysten äärellä kun ateismi murtui uskoon, ja samoihin kysymyksiin palaan yhä. Täytyisi olla jotenkin älyllisesti epärehellinen jos ei palaisi.

Vierailija
20/154 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi? Eihän Jumalan olisi tarvinnut luoda maailmankaikkeudesta sellaista, että pahuutta ylipäätään on. Ei tuossa ole yhtään mitään järkeä. 

Jospa kaikessa on pakko olla jonkinlainen balanssi?? en tiedä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme