Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsityöharrastajien ketju. Mitä sinä neulot, kudot, virkkaat tai ompelet?

Vierailija
12.11.2025 |

Vai nypläätkö pitsiä? Mikä työ on tekeillä? Aloitin villasukkaprojektin näin ennen joulua.

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin repäisin ja aloin ketjun innoittamana ottamaan mittoja Munsalan pukua varten. :))))))))

Vierailija
62/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulon tällä hetkellä Muumilaakson neuleet kirjasta Tähtiyö lapasia, toinen on valmis ja samaa sarjaa kaulurin neuloin jo. Menee joulupakettiin koko setti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kutoa miehelle joululahjaksi villasukat, mutta en tiedä oikeaa kokoa.

Pihistä siltä joku urkkasukka lainaan ja palauta, kun olet saanut sukat tehtyä. Tee himpun verran isompi kuin se urkkasukka niin on varaa pikkusen kutistua pesussa.

Vierailija
64/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa mullakin äiti tai joku, joka tekisi käsitöitä. Nyt ei ole ketään, keneltä kysyä, kun haluaisi oppia.

Ketjun kysymykseen vastaan, että kesken on muutaman jakkaran hiominen ja pintakäsittely.

Aika monet käsityöharrastajat ovat avuliasta porukkaa, joten erilaisilta foorumeilta ja videoista löytyy kyllä apua, jos homma kiinnostaa. Rohkeasti alkuun vaan :)

Vähintään videon vaatii, sillä kirjallisista ohjeista en ymmärrä mitään. 

Käykö englanninkielinen video?

Vierailija
65/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihistä siltä joku urkkasukka lainaan ja palauta, kun olet saanut sukat tehtyä. Tee himpun verran isompi kuin se urkkasukka niin on varaa pikkusen kutistua pesussa.

Ei ole mahdollista pihistää.

Vierailija
66/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa mullakin äiti tai joku, joka tekisi käsitöitä. Nyt ei ole ketään, keneltä kysyä, kun haluaisi oppia.

Ketjun kysymykseen vastaan, että kesken on muutaman jakkaran hiominen ja pintakäsittely.

Opastusta saa lankakaupoista, käsityöpiireistä, martoilta. Rohkeasti kysymään vaan.

Vierailija
67/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukkia olen taas innostunut tekemään pitkän tauon jälkeen. Varmaankin siksi kun talvi painaa päälle ja kämpässä pakkasilla kylmä kuin rys sän hel vetissä. Myös villahousut on vaiheessa, mutta niiden valmistumisvauhti ei päätä huimaa, joten kaupallisilla välihousuilla mennään varmaan tää talvi. Viime talven tein villapaitoja.

Kesällä näprään kaikkea pienimuotoista, ristipistoa, pannulappua, pannumyssyä, tuulihyrrää, pitsiverhoa, isoäidinneliötä. Lapsenlapselle neuloin keväällä/kesällä kastemekon.

Vierailija
68/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kirpparilta itse neulotun villapaidan, totesin että on liian lyhyt. Leikkasin helman joustoneuleosion pois ja jatkan paidalle pituutta mekoksi asti, sitten se lämmittää myös aina jäisiä reisiänikin. 

Neulon välillä myös sukkia itselle, vielä on harjoittelua kun viime talvena vasta tein ensimmäiset. 

Isoäidin neliöistä tein toilettipussukan mutta vetoketju uupuu siitä vielä. 

Ompelin myös untuvatäytteisen retkipeiton toissa kesänä, se oli jännittävä homma mutta hyvin sujui ja sain siistin peiton.

Korjailen myös vaatteita joihin ilmaantuu reikiä. 

Puutöitä ja maalailua olen tehnyt myös, sekin on mukavaa. 

Neula-kinnas tekniikka kiinnostaa myös mutta en vielä ole saanut aikaseksi opetella. Meinasin että siihen teen neulan itse ensin. 

Mietin myös sovitusnuken tekoa jotta voisin kokeilla tehdä mekkoja itselle. Haluan käyttää jo olemassa olevia materiaaleja eli vanhat vaatteet omista kätköistä tai kirpparilta tulisi materiaaliksi. 

Ylä asteella ompelin itselleni paitoja kun koulussa oli saumuri käytössä, se oli hurjan mukavaa. Tein kaavat itse ja sain just mieleisiä vaatteita. 

Vinkkinä että Facebookin roskalavaryhmistä saa yllättävän helposti jämälankoja ihmisiltä. Olen kaksi isoa kestokassillista jo saanut ja niistä neulon. 

P. S mukava ketju, kiitos aloittajalle 

-K

Vierailija
69/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, mitä ihania töitä kaikilla,tekeillä,  olen suorastaan kateellinen teille osaajille.  Osaisinpa itsekin käsitöitä, mutta olen ihan tumpelo.Koulussa kässäopekin neuvoi ja huomio niitä osaajia ja meidän huonojen tekeleitä vain moitti.No, onneksi olen sentään hyvä kokki.

Vierailija
70/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet käsityöharrastajat ovat avuliasta porukkaa, joten erilaisilta foorumeilta ja videoista löytyy kyllä apua, jos homma kiinnostaa. Rohkeasti alkuun vaan :)

Varmaankin. 

Vierailija
71/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: mikä on hyvä lanka isoäidin neliöihin? 7veikkaa laatikollinen, onko o.k? Koukun koko k.o. langalle? Oho, tulikin kolme kysymystä!

Lankavyötteessä pitäisi olla koukun koko mutta käsiala ratkaisee eli kokeilemalla löytyy sopiva. Yleensä vähän ohuemmalla virkataan mutta käy 7 veikkakin.

Vierailija
72/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: mikä on hyvä lanka isoäidin neliöihin? 7veikkaa laatikollinen, onko o.k? Koukun koko k.o. langalle? Oho, tulikin kolme kysymystä!

7 veikasta minä niitä virkkaan. Muistaakseni 3,5 koukulla.

Vierailija
73/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn niin harvoin täällä, että laitan tähän sen englanninkielisen videon https://www.youtube.com/watch?v=-zh3XCheDGw&list=PLIeId-W61aRSFVlZ75ffM…  

ja myös suomenkielisen https://www.youtube.com/watch?v=QF6vlz6vRMw&t=1s

Vierailija
74/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn niin harvoin täällä, että laitan tähän sen englanninkielisen videon https://www.youtube.com/watch?v=-zh3XCheDGw&list=PLIeId-W61aRSFVlZ75ffMj

Kiitos 😊

Vierailija
75/134 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelen koneella. Pöytäliinoja, laskoskaihtimia, pannulappuja ym. 

Nyt pitäisi tehdä trikooyöpaita lapsenlapselle. Ja tosiaan kotimaiset luomutrikoot ovat kalliita. Halvemmalla saa yöpaidan kaupasta, mutta teen silti, kun lapsi tykkää tietyistä sinisistä kankaista. Ihania kotimaisia kankaita on!

Vierailija
76/134 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelen koko ajan jotakin. Korjaan kavereitteni vaatteita, nyt juuri vaihdoin vetoketjun kaverin lempitakkiin, ja mies tarvitsee kasan collegepaitoja. Lähden kohta muille maille, niin ompelin tuliaisiksi Rannalla-kankaasta patalappuja (voi heittää roskiin, jos ei tykkääkään). Viime viikolla sain valmiiksi kaverin mekon eli tällaista matalalentoa koko ajan. Olen vannonut itselleni, etten osta myöskään  uusia kankaita ja tyhjennän vanhaa varastoa. 

Inhoan virkattuja töitä, en ottaisi mitään kotiini, mutta koska virkkaaminen on erittäin rentouttavaa väkerrän tuttavakaartin pyynnöstä tunikaa, vilttiä, mitä milloinkin. Tälle ilmiölle nauretaan aina, koska en ota edes rahaa. Langat pitää tuoda.

Tarjosin kerran ompeluapuani kotikaupunkini vapaaehtoistyöhön esim. korjaan, paikkaan, lyhennän verhoja yms vanhuksille. Olin suu auki, miten koordinaattori varmoin sanoin ilmoitti että ihan turhaa ja kuka sellaista tarvitsee. Jos joku tietää tahon vapaaehtoistyöstä kiinnostuneelle ompelijalle voi vinkata, kiitos.

Vierailija
77/134 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä sitä miestä joskus näet, jolloin voit kengistä katsoa koon

Itse osaan kyllä arvioida koon ihan jalan näkemällä

Vierailija
78/134 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ommellut viime aikoina vauvalle ja itselle vaatteita. Olen aloittanut ompeluharrastiksen vasta, ja siis opetellut nyt aikuisena. 

Neulon paljon, kaikenlaista. Nyt on kesken sukat ja itselle villatakki ja huivi pukinkonttiin.

Poika toivoo islantilaisvillapaitaa, joten seuraavaksi puikoille sellainen. 

En ole muutamaan viikkoon pystynyt ompelemaan, ei ole ollut aikaa eikä mahdollisuutta vauvanhoidolta

Vierailija
79/134 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huono käsitöissä enkä osaa neuloa kuin lapasia, sukkia, huiveja ja kaulureita. Siistiä jälkeä kyllä saan aikaiseksi, vaikka itse sanonkin. Nyt olen hurahtanut karusellisukkiin, niihin, jotka aloitetaan kantapäästä kuudella silmukalla. Vaihteeksi on kiva tehdä jotain erilaista.

Vierailija
80/134 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa osastolla jo kolmatta viikkoa. Sain tänne onneksi puikot ja lankoja ja pitkiä sukkia tehnyt itselle talveksi. Lumi Karmitsan uudesta metsän eläimet kirjasta hirvi-sukat tuloillaan. Tykkään myös virkata esim. koreja ja mattoja vaikka käykin selkään ja hartioihin tosi paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi