Käsityöharrastajien ketju. Mitä sinä neulot, kudot, virkkaat tai ompelet?
Vai nypläätkö pitsiä? Mikä työ on tekeillä? Aloitin villasukkaprojektin näin ennen joulua.
Kommentit (130)
Ihanaa kuulla, miten ahkerasti ihmiset tekevät!
Teen yleensä sukkia, kaulaliinoja ja pipoja, itselle ja joskus lahjaksi. Nuorena jaksoin tehdä villapaitoja. Olen perinteisesti vienyt sukkia mm. seurakunnan diakoniaan. Tänä syksynä en ole oikein saanut tehtyä sinne, mutta ainakin lapsen sukat vien piakkoin. Asunnottomien yöhön tein muutaman pipon.
Jos teillä on paljon (jämä)lankoja, ehkä niistä saisi neulottua lahjoituserän esim. ensikotiin tai sairaalaan?
Mä ompelen vanhoista kankaista ym. kierrätystekstiileistä laukkuja ja barbien vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kutoa miehelle joululahjaksi villasukat, mutta en tiedä oikeaa kokoa.
Pihistä siltä joku urkkasukka lainaan ja palauta, kun olet saanut sukat tehtyä. Tee himpun verran isompi kuin se urkkasukka niin on varaa pikkusen kutistua pesussa.
mikä on urkkasukka?
Neulon sukkia ja myssyjä lasten osastolle, siinä sivussa lasten osastolle sukkia. Joskus sukkia sukulaisille ja perheelleni. Välillä vaihdan ryijyn tekoon jonka opettelin viime vuonna. Nyt on läheisimmille vuorossa joulukortti en tekoa. Myös jokusen kolmio huivin virkannut ja isoäidin neliöitä.
Voisinkin säästää myssyt ja käsineet asunnottomille suomalaisille. Värjöttävät kylmässä asormet sinisinä. kaulaliinakin varmasti olisi asiallinen. tämä onkin hyvä projekti. Miehet varsinkin ulkona kylmissään. Voinviedä heille seurakunnan ruokailun yhteyteen.
Tai seurakunnan tilaisuuteen, minne miehet ovat menneet ainakin lämmittelemään.
Uusi asiallinen projekti minulle, joka aina ajattelen, että kierrätyksiin vietynä myssyt ja muut talvikamppeet joutuvat osittain roskiin tai ihan muille kuin tarvitsijoille.
Ainoa hankaluus on tekstiilien peseminen oikeassa lämpötilassa. Villavaatteet tai vähän tekokuitua sisältävät eivät kestä "sekapesua". Ne joutuu pesemään pienissä erissä erikseen. Harmi se on.
Nyt varsinkin tarvitaan villavaatetta päälle. Villasukkaa ja villatakkia kun pelkkä puuvilla ei lämmitä.
Mikä on parhaimman laatuista villalankaa? Olen uusi tulokas näissä harrastuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitan itselleni pitkästä aikaa villapaidan jämälangoista. Mustavalkoinen raglanhihoilla. Normaalisti teen lapsille kaulureita, pipoja, nuttura, mitä nyt sattuvat tarvitsemaankaan. Osaan vain neuloa, olen surkea kaikissa muissa käsitöissä.
Ps. Ihana ketju :)
Kiitos. Loin aloituksen, kun olen itsekin vasta aikuisiällä alkanut kiinnostumaan käsillä tekemisestä. :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kutoa miehelle joululahjaksi villasukat, mutta en tiedä oikeaa kokoa.
Kai sinä sitä miestä joskus näet, jolloin voit kengistä katsoa koon
Itse osaan kyllä arvioida koon ihan jalan näkemällä
En näe, kun hän ei asu lähimaillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on parhaimman laatuista villalankaa? Olen uusi tulokas näissä harrastuksissa.
Riippuu vähän siitä mitä olet tekemässä, esim kovalla käytöllä oleviin villasukkiin en välttämättä ottaisi 100% villaa ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama isoäidinneliö vielä ja villatakki ois valmis.
Mä niin haluaisin isoäidinneliöistä virkatun villatakin. Täytyy jossain vaiheessa laittaa työn alle.
Tämä kutkuttelee mullakin. https://novita.com/patterns/stella-takki?srsltid=AfmBOoo-HFFgkv_ckS5Vvq…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ketjussa ei mainita puutöitä, autonlaittoa tai muita miesten harrastuksia?
Ei nämä miesvihaajat ota ikinä miehiä huomioon.
Mikä estää aloittamasta uutta keskustelua puutöistä, autonlaitosta ja muista miesten harrastuksista? Rohkeasti vaan!
Ohis ja vieläpä nainen kommentoi, että viime viikolla aloitin maalaushommat olohuoneeseen ja sen jälkeen aion jatkaa verstaalla puutöitä.
Hyvä, jos osaan irroneen napin ommella takaisin!
Käsityöt eivät ole minun alaani. Olen oikea nakkisormi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, jos osaan irroneen napin ommella takaisin!
Käsityöt eivät ole minun alaani. Olen oikea nakkisormi.
Osaatko kokata tai leipoa?
Mulla olisi tarve villashortseille, takalisto ja reidet on jäässä kun vähän ulkoilee. Ajatuksena olisi käyttää niitä merinopitkisten päällä ulkohousujen alla. Onko tuhoon tuomittua tehdä perus 7 veljestä langasta? Ja onko sellaisia ohjeita jonka harjoittelijakin osaa tehdä? Sukan osaan neuloa, se on minun taso.
-K
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän siitä mitä olet tekemässä, esim kovalla käytöllä oleviin villasukkiin en välttämättä ottaisi 100% villaa ollenkaan
Kaulahuivi ja lapaset.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi tarve villashortseille, takalisto ja reidet on jäässä kun vähän ulkoilee. Ajatuksena olisi käyttää niitä merinopitkisten päällä ulkohousujen alla. Onko tuhoon tuomittua tehdä perus 7 veljestä langasta? Ja onko sellaisia ohjeita jonka harjoittelijakin osaa tehdä? Sukan osaan neuloa, se on minun taso.
-K
Tee shortsien sijaan semmoinen hame housujen päälle, pyllytin.
Minä aloitin kutomaan pipoa, en ole aiemmin sellaista tehnyt. Kohta jo valmis. Harmittaa, kun resori on ilmeisesti liian löysästi neulottu ja se rullautuu. Olisi pitänyt purkaa se alkuunsa ja aloittaa alusta. Muuten pipo on sileää neulosta - huomaa että olen aloittelija ja termit hakusessa :)
Mulla on "naisluola" piha-aitassa. Vaikka tää on nyt parikytä vuotta ollut, niin mahtuu.. Kierto on aika hyvä. Kaverit ja tutut ostaa tai osalle mä annan jotain prototyyppejä ilmaiseksi. Täällä on kivasti seinätilaa, johon ripustelen esille. Joku piipahtaa käymään ja oho! :) Joskus lainaan tai myyn (noin hintaan, kun itellehän näitä tavallaan tekee. En tee tilaustöitä, pelkään, että hauskuus lähtee, kun aikataulun mukaan pitäisi tehdä) Mun osaaminen on sesonkituotteita tms. Tai sitten jotain lastenvaatteita olen tuunannut - esim farkkumekkoihn kirjaillut kukkia ja perhosia. Ommellut ns essumekkoja ja niihin sopivia kesäisiä hattuja.
Osaisitko suurentaa jotain niistä villapaidoista itsellesi sopivaksi?