Käsityöharrastajien ketju. Mitä sinä neulot, kudot, virkkaat tai ompelet?
Vai nypläätkö pitsiä? Mikä työ on tekeillä? Aloitin villasukkaprojektin näin ennen joulua.
Kommentit (130)
olen tehnyt himmeleitä. materiaalina järviruoka ja pyramidi- mallisissa tukikortena liimaan lasteltu saraheinä. malleja on neljä ja kokoja 30-60 senttiä asiakkaan toivomuksen mukaan
Suurennan kirpparilta ostamaani villakangas takkia. Virkkaan siihen hihansuut ja lisää leveyttä. Kutistui 30 asteen pesussa.
Tehty on kangaspuilla mattoja, alusta asti leikkasin kuteet, nykyään ei. Ompelusta aina tykätty, ohjeista en piittaa, seurasin saumalukuja. Neulominen on vaikeampaa, monet ohjeistavat ja tekevät niin nopeasti ettei ehdi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: mikä on hyvä lanka isoäidin neliöihin? 7veikkaa laatikollinen, onko o.k? Koukun koko k.o. langalle? Oho, tulikin kolme kysymystä!
7 veikasta minä niitä virkkaan. Muistaakseni 3,5 koukulla.
Huomenta ja kiitokset sinulle ja edelliselle vastaajalle. Itse kysymykseni oli joutunut poistoon... kai siinä oli jotain väärää...?
Kädentaitomessut vähän kiinnostaisivat, ovat vieläpä melkein naapurissa, mutta budjetti tulee vastaan! Väistämättä sieltä jotain mukaan tarttuisi ;)
Säärystimet lapselle tulossa, mustat akryylista, kun villa kutittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huono käsitöissä enkä osaa neuloa kuin lapasia, sukkia, huiveja ja kaulureita. Siistiä jälkeä kyllä saan aikaiseksi, vaikka itse sanonkin. Nyt olen hurahtanut karusellisukkiin, niihin, jotka aloitetaan kantapäästä kuudella silmukalla. Vaihteeksi on kiva tehdä jotain erilaista.
Sanoisin että jos osaat tehdä sukan, osaat tehdä kyllä villapaidankin. Vaatii ehkä sukkaa enemmän viimeistelyä, mutta esim kaarrokeneuleet ovat hyvin yksinkertaisia jos vaihtelua kaipaat
Voi, kiitos kannustuksestaUskaltaisikohan yrittää?
Juuri sain valmiiksi lentopalloverkon, seuraavaksi järvinuotta. Vaimo pyysi hiusverkkoa ;)
Likka pyys parempaa verkkoa puhelimelle ;)) Ite lupas punoo juonii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ketjussa ei mainita puutöitä, autonlaittoa tai muita miesten harrastuksia?
Ei nämä miesvihaajat ota ikinä miehiä huomioon.
Mikä estää aloittamasta uutta keskustelua puutöistä, autonlaitosta ja muista miesten harrastuksista? Rohkeasti vaan!
Voi kun löytäisin hyvät neuvot hiattomalle topille.
Ostin vaaleansinisttä lankaa ja nyt tekee mieli kutoa sininen toppi.
Vierailija kirjoitti:
Olin flunssassa, tarvitsin aivotonta tekemistä - aloitin torlkupeiton virkkaamisen. Pelkkiä pylväitä, yritän käyttää mahdollisimman tarkkaan kaikki langanloput. Tässä menee ehkä koko loppuvuosikymmen.
Noin minäkin ajattelin kun aloin neulepuikoin kutomaan. Nyt neljä pussilakanan kokoista peittoa valmiina ja tuntuu ettei langanperseet ole huvennut kuin osan. Varmaan pari kolme peittoa saisin aivan vain lankajämistä. Kehtaiskohan vielä sukkia on tullut vinopino ennen peittoja.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun löytäisin hyvät neuvot hiattomalle topille.
Ostin vaaleansinisttä lankaa ja nyt tekee mieli kutoa sininen toppi.
Pretty Heart-neuletoppi Yhteishyvä-lehden sivustolla ehkä sopisi.
Aloitan itselleni pitkästä aikaa villapaidan jämälangoista. Mustavalkoinen raglanhihoilla. Normaalisti teen lapsille kaulureita, pipoja, nuttura, mitä nyt sattuvat tarvitsemaankaan. Osaan vain neuloa, olen surkea kaikissa muissa käsitöissä.
Ps. Ihana ketju :)
Ompelen ryijyä jonka olen luvannut lapsenlapselleni, joka on perustamassa omaa kotia. Kyseessä on yksi Wetterhofin "marjaryijyistä", Punainen marja. Aiemmin olen jo antanut hänelle ylioppilaslahjaksi sarjan ensimmäisen ryijyn. Olen innostunut ompelemaan ryijyjä ja olenkin tehnyt niitä jo parisenkymmentä, mm. Galen-Kallelan punaisen liekin ja muutamia muitakin jugendaiheisia. Oma suosikkini on Eva Mannerheim-Sparren suunnittelema Eva-ryijy.
Tuntuu mukavalta. kun tietää jättävänsä jälkeen jotain (toivottavasti) jäävää. Uskon, että lapset ja lapsenlapset osaavat arvostaa ja muistavat ompelevan papan.
Neulon villahaalaria ystävän vauvalle.
Lisäksi ompelen oman tyttären luistelumekkoa lämpölycrasta.
Mihin te laitatte ne kaikki valmiit käsityöt? Minulle jäi perinnöksi neulottuja villapaitoja kymmenittäin. Minulle ne ei mahdu, kun tekijä oli pienikokoinen. Lahjoittaisin osan, mutta ihmiset eivät arvosta käsitöitä. Villapaidat tungettaisiin johonkin koirien ja kissojen pedeiksi. Jämälankoja käytän sukkien parsimiseen.
Samoin muutkin käsityöt ja askartelut. Pitäisi kertoa, mitä niille tehdään kuoleman jälkeen. Viedään roskiin vai museoon tai lahjoitetaan.
Mä en oikeastaan kudo, neulo... mutta joskus ompelen. Tein lapsille omat mollamaijat ja vaatteita pukinkonttiin jo.
Sivupuhteena on uusi nukketalo, semmoinen kunnon viktoriaanin talo jossa kummittelee. En ole varma, että teenkö koko talosta kummitus-kauhutalon, vaiko vaan kummittelevan talon. Se on siis sivupuhde nyt, kun tarpeistoa kerään... joskus joulun jälkeen tammikuun lopulla alottelen. Pitää olla tarpeeksi raaka-aineita, että saa tehtyä sitten kun inspiraatio iskee. Teen itse kirjahyllyt, kirjoineen, maalaukset, tapetoinnit... maisemoinnin, osan huonekaluista ehkä tilaan pitkin poikin maailmaa harrastajilta ja tarvittaessa tuunaan niitä. On paljon vuosien aikana sälää kertynyt, mutta mikään ei tunnu olevan tarpeeksi.
Nyt on jouluasetelmat, kalenterit ja kranssit tulollaan. Moni ystävä on pyytänyt,. Pyrin saamaan suurimman osan marraskuussa pois, että saa keskittyä muun joulun laittoon sitten joulukuussa.
Verhojen vuoritus on työnalla, mutta koska pitää tehdä jatkopala itse verhoon niin ei oikein etene.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te laitatte ne kaikki valmiit käsityöt? Minulle jäi perinnöksi neulottuja villapaitoja kymmenittäin. Minulle ne ei mahdu, kun tekijä oli pienikokoinen. Lahjoittaisin osan, mutta ihmiset eivät arvosta käsitöitä. Villapaidat tungettaisiin johonkin koirien ja kissojen pedeiksi. Jämälankoja käytän sukkien parsimiseen.
Samoin muutkin käsityöt ja askartelut. Pitäisi kertoa, mitä niille tehdään kuoleman jälkeen. Viedään roskiin vai museoon tai lahjoitetaan.
Jos villapaidat ovat oikeasti villaa, eikä akryylia, niin takuulla arvostetaan! Etenkin ulkoilua, retkeilyä harrastavat. Villapaitoja ei juuri ole kaupoissa, ja jos on, hinnat on ainakin 100-200e.
Laita Toriin tmv. ilmoitus, ja matala hinta. Varmasti menee kaupaksi.
Sanoisin että jos osaat tehdä sukan, osaat tehdä kyllä villapaidankin. Vaatii ehkä sukkaa enemmän viimeistelyä, mutta esim kaarrokeneuleet ovat hyvin yksinkertaisia jos vaihtelua kaipaat