Käsityöharrastajien ketju. Mitä sinä neulot, kudot, virkkaat tai ompelet?
Vai nypläätkö pitsiä? Mikä työ on tekeillä? Aloitin villasukkaprojektin näin ennen joulua.
Kommentit (134)
Pipoja olen neulonut kaupunkimme sairaalan syöpäkeskukselle, siellä on niille tarvetta. Jo lähes 200 pipoa on tullut tehtyä. Toinen hyvä ompeluharrastus on ommella pussukoita, joissa potilaat saavat kotihoidossa kuljettaa mukanaan nestemäisiä lääkkeitä, niillekin on tarvetta.
Vaatteita, kasseja, reppu on viimeistelyä vaille valmis, patalappuja, pussukoita, puhelinpusseja, solmupantoja.. Mitä milloinkin tulee mieleen ommella.
Neulon nyt tyynyliinaa. Paidan haluaisin opetella neulomaan, mutta en ymmärrä niistä kirjoitetuista ohjeista mitään.
Lapasia neulon halvoista langoista sellaisena "massatuotantona" eli yksi väri ja isot 6-7mm puikot että saa nopeasti valmiiksi koska ne häviää mulla aina. Nyt olen tehnyt 3 samanlaista paria että voin ottaa uuden käyttöön kun yksi tumppu häviää.
Muuten teen paremmista langoista islantilaisia villapaitoja lapsille ja pipoja. Mulla on usein useampi projekti kesken että kun kyllästyn niin jatkan toista.
Virkkasin repun, neuloin sukat, nyplään essun pitsiä kansallispukuun. Muutama keskeneräinen työ löytyy, joihin ei ole kummoista motivaatiota. Esim. lähes valmis neulemekko, mutta se ei näytäkään hyvältä päälläni, joten se seisoo viimeistelemättä.
Sukkia tulee eniten neulottua, ja annan niitä lahjaksi lähipiirille, siis niille, jotka käyttävät villasukkia muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ompelen vaatteita lapsilleni ja kieltäydyn ompelemasta muille, koska tulee liian kalliiksi. Moni haluaa lapselle mekon kympillä, vaikka jo kangas maksaisi 30 e.
Neuvottelutaidot hukassa?
Pipoja ja villasukkia neulon. Yritin opetella myös virkkaamaan mutta en ymmärrä ohjeita ja vasenkätisille löytyy huonosti ohjeita
Minä innostun kausittain tekemään milloin mitäkin, villasukkia liukuhihnalta, sitten vaihdan pirtanauhoihin, joita teen kymmeniä vaikkei minulla ole niille käyttöä, sitten ehkä lautanauhoja, taaskaan ei yksi riitä, noita pieniä tekemisiä... ai niin, pienillä kangaspuilla mattoja nukkekoteihini.
Viimeksi tosin neuloin itselleni villapaidan, oli vähän isompi työ ja sormet ovat jo pidemmän aikaan syyhynneet käydä kiinni kangasvarastoon. En vain ole löytänyt sopivia kaavoja, täytyy varmaan itse kuositella.
Vihje: ainakin Tampereen Nextiilistä saa ilmaiseksi käsityölehtiä. Täytyykin käydä tällä viikolla taas katsomassa kun on sinnepäin muutakin asiaa, jospa löytäisin sen etsimäni mekon kaavan...
Ompelen itselleni häämekkoa ja on ollut suuri projekti tähän mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä innostun kausittain tekemään milloin mitäkin, villasukkia liukuhihnalta, sitten vaihdan pirtanauhoihin, joita teen kymmeniä vaikkei minulla ole niille käyttöä, sitten ehkä lautanauhoja, taaskaan ei yksi riitä, noita pieniä tekemisiä... ai niin, pienillä kangaspuilla mattoja nukkekoteihini.
Viimeksi tosin neuloin itselleni villapaidan, oli vähän isompi työ ja sormet ovat jo pidemmän aikaan syyhynneet käydä kiinni kangasvarastoon. En vain ole löytänyt sopivia kaavoja, täytyy varmaan itse kuositella.
Vihje: ainakin Tampereen Nextiilistä saa ilmaiseksi käsityölehtiä. Täytyykin käydä tällä viikolla taas katsomassa kun on sinnepäin muutakin asiaa, jospa löytäisin sen etsimäni mekon kaavan...
Äh, se suunnitelma... onneksi menin Nextiilin sivuille, muuttavat, ja onneksi pystyn siirtämään muuta asiointia Nextiilin avajaispäivään uudessa osoitteessaan Sellukatu 2
Kysymys: mikä on hyvä lanka isoäidin neliöihin? 7veikkaa laatikollinen, onko o.k? Koukun koko k.o. langalle? Oho, tulikin kolme kysymystä!
Vierailija kirjoitti:
Pipoja ja villasukkia neulon. Yritin opetella myös virkkaamaan mutta en ymmärrä ohjeita ja vasenkätisille löytyy huonosti ohjeita
Hei! Oletko katsonut Pinterestista tai You tubesta. Sieltä löytyy ohjeita, ainakin englanniksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompelen vaatteita lapsilleni ja kieltäydyn ompelemasta muille, koska tulee liian kalliiksi. Moni haluaa lapselle mekon kympillä, vaikka jo kangas maksaisi 30 e.
Miten niin? Lapsellani on söpö mekko, päivähoitokaverin vanhempi pyytää, että ompele meidän Miinalle samanlainen, vastaan, että maksaisi 35 e ja kyselijä sanoo, että ajattelin, että et ryhtyisi riistohinnoittelemaan. Totean, että kangas maksaa 30 e, vetoketju pari euroa ja resori suunnilleen saman verran, en ota tekopalkkaa. Kysyjä sanoo, että ei hän tuolla hinnalla mitään osta.
Missä kohdassa pitäisi neuvotella? En erityisemmin halua ommella muille ja jos kysyjä sanoo, että ompele kympillä, maksetaan kangas puoliksi, niin kieltäydyn.
Olisipa mullakin äiti tai joku, joka tekisi käsitöitä. Nyt ei ole ketään, keneltä kysyä, kun haluaisi oppia.
Ketjun kysymykseen vastaan, että kesken on muutaman jakkaran hiominen ja pintakäsittely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei! Oletko katsonut Pinterestista tai You tubesta. Sieltä löytyy ohjeita, ainakin englanniksi!
Olen pariin kertaan etsinyt selkeää videota, mutta nyt en kyllä pariin vuoteen kun olen tyytynyt neulomiseen. Täytyypä selata youtubea taas kun seuraavat sukat valmistuu. Voisi itsekin kokeilla niitä isoäidin neliöitä.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa mullakin äiti tai joku, joka tekisi käsitöitä. Nyt ei ole ketään, keneltä kysyä, kun haluaisi oppia.
Ketjun kysymykseen vastaan, että kesken on muutaman jakkaran hiominen ja pintakäsittely.
Aika monet käsityöharrastajat ovat avuliasta porukkaa, joten erilaisilta foorumeilta ja videoista löytyy kyllä apua, jos homma kiinnostaa. Rohkeasti alkuun vaan :)
Vierailija kirjoitti:
Mä korjausompelen 50 v vanhalla Husqullani (sain tilattua sopivia puolia, olen ikionnellinen!) vaatteita ja kodintekstiilejä. Koneessa toimii enää siksak ja suora, mutta ne riittävät tuunausompeluun. Ostan vaatteeni käytettyinä ja muokkaimen tarpeellisilta osin. Paraikaa istun teetauolla, nyt ole lyhentämässä täyspitkää puuvillaista alushametta.
Minulla äitini vanha kone. Käytin huollossa ja kone toimii kuin uusi. Vanhat koneet parhaita, kannattaa huoltaa, kestää äidiltä tyttärelle ja enemmänkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monet käsityöharrastajat ovat avuliasta porukkaa, joten erilaisilta foorumeilta ja videoista löytyy kyllä apua, jos homma kiinnostaa. Rohkeasti alkuun vaan :)
Vähintään videon vaatii, sillä kirjallisista ohjeista en ymmärrä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Lapsellani on söpö mekko, päivähoitokaverin vanhempi pyytää, että ompele meidän Miinalle samanlainen, vastaan, että maksaisi 35 e ja kyselijä sanoo, että ajattelin, että et ryhtyisi riistohinnoittelemaan. Totean, että kangas maksaa 30 e, vetoketju pari euroa ja resori suunnilleen saman verran, en ota tekopalkkaa. Kysyjä sanoo, että ei hän tuolla hinnalla mitään osta.
Missä kohdassa pitäisi neuvotella? En erityisemmin halua ommella muille ja jos kysyjä sanoo, että ompele kympillä, maksetaan kangas puoliksi, niin kieltäydyn.
Ei ne kaupassakaan myy ilmaiseksi, joten miksi et vaan sano, että hinta on tämä ja jos ostaja haluaa tuotteen, niin otat puolet hinnasta etukäteen.