Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menettekö vielä teinin mukaan lääkäriin jos epäilette ettei saa suutaan auki? Mun pojat ovat 12 ja 15 ja todellakin mentävä mukaan

Vierailija
12.11.2025 |

Huoneeseen asti tai ne vaan mumisee huppareihin.

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko nää mukaanänkeäjä-äidit muka itse kertoneet lääkärillä vanhempansa läsnäollessa koko totuuden, jos lääkäri olisi esim. joutunut rutiinin vuoksi kysymään potilaalta, onko tämä seksuaalisesti aktiivinen tai käyttääkö päihteitä?!

Tulee sulle yllärinä, että aika moni nuori on kunnollisempi kuin mitä me vanhemmat oltiin kasarilla ;) 

Sääliksi käy tämän takia nykynuoria. Muistelevat vanhana mikä viraalivideo tai meemi oli nuoruuden kovin. Vaihtoehtoisesti muistelevat mitä kertoja kun oltiin oikein kunnollisia. 

Ei tuo ole mitään elämää. Ei tarvitse ryypätä, eikä tarvitse ajautua vahingollisiin ihmissuhteisiin mutta äidin helmoista pitää lähteä. 

Mikä tuossa säälittää? Se on tämän ajan kuva. Jokainen sukupolvi elää vähän erilaista kuin edelliset, eikä siinä nyt pitäisi olla jotain SÄÄLITTÄVÄÄ että nykynuorten muisteluihin ei kuulu samat asiat kuin sinulla. 

Minä olin nuori kasarilla - ysärillä ja me muisteltiin vaikka tv-ohjelmien sketsejä tyyliin pirkkapekkapetelius tai kummeli. Nykynuoret muistelee meemejä. Miksi jälkimmäinen on säälittävää? 

Vierailija
142/174 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä menin poikien ollessa pieniä, myöhemmin isä. Olen tyytyväinen, että hänkin hoitaa lasten terveysasioita, vanhempainiltoja ym. Jotenkin ne alkoivat jossain vaiheessa kallistua vain minun huolekseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse aika pienenä soittanut ajan terveyskeskukseen ja itse sinne myös mennyt, ehkä 9-10 v. Äiti kun oli töissä eikä kännyköitä ollut.

Ihmettelen nykyajan touhua, varsinkin pojat tuntuvat tarvitsevan äitiä vielä parikymppisenä mukaan rutiinikäynneille. Vai onko se se äiti jonka kontrollissa pitää kaiken olla? Oma tytär yläasteella, hammastarkastukset ja kouluth käynnit hoitaa tietenkin itse. Jos lapsi nyt vakavasti sairastuisi, tottakai silloin vanhemman kuuluu olla mukana. Onhan monella aikuisellakin tukena joku niissä tilanteissa. Lasten päivystyksissä ikäraja on 16. Sen ikäisen olettaisi osaavan selittää asiansa itse, selviytyvän verikokeista ym. 14-vuotias voi olla jossain tilanteissa vielä vähän pieni, mutta terveenä hoidettavat asiat esim.näön tarkastus ym. Pitäisi sujua ilman vanhempaa. Eikö 5-vuotis neuvolassakin katsota jääkö lapsi tädin kanssa yksinään huoneeseen? Vai onko muuttunut.

Tuli mieleen tästä, olen siis nainen, ja ysärillä olin 15-vuotiaana hammaslääkärissä. Seuraavalle kerralle käskettiin huoltaja mukaan, ja vanhempani änkyröivät että miksi hemmetissä, itse sun ikäisen kuuluu hoitaa. Ja minä olin puun ja kuoren välissä, että no kun... käskettiin... Olivat juuri tuollaisia kuin sinä ja moni muu, että lapsen kuuluu hoitaa itse kaikki. 

Vaan kun terveydenhuollossakin tarvitaan edelleen joihinkin asioihin huoltajan lupa. Pitkän hoidon aloitus ja siihen liittyvät piti hyväksyttää huoltajalla, riskit ym ei ole lapsen vastuulla ottaa. 

Eli ei tässä mikään ole muuttunut, edelleen se huoltaja on viimenen takalaita joka on vastuussa lapsestaan ja tarvittaessa terveydenhuollosta pyydetään huoltajaa paikalle. Mulla olisi moni, tosi moni asia mennyt tuolloin teininä terveydenhuollossa paljon jouhevammin, jos ei olisi pitänyt itse kantapään kautta kaikkea oppia. Kyllä vanhemmallakin on roolinsa, herrajumala. Sen takia nimi "Huoltaja" ...miksi niitä asioita ei voi alkaa opettelemaan sitten kun on muutenkin tarpeeksi aikuinen ja fiksu? Miksi LAPSI laitetaan opettelemaan kuinka asioita hoidetaan, vajavaisilla lapsen taidoillaan? Aikuisena oppisi saman asiaan varmaan kerrasta, mitä lapsi tankkaa pitkään eikä silti tajua. 

Vierailija
144/174 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen mukaan. Tuon ikäisen tekstejä ei enää näe omakannasta ja jos lapsella ei omia pankkitunnuksia, käyntitekstiä ei näe mistään ja lapselta kun kysyy mitä puhuivat, niin ei muista kuulemma.

Oikeasti? Kenen kannalta se on hyvä juttu, ettei huoltajat saa huolehtia lastensa terveysasioista? Vaikka ovat niin sanotusti heistä vastuussa. En vaan ymmärrä tätä asiaa. Oma esikoinen on nyt 9v, joten hyvin pian menetän näkyvyyden, kun eikö se ole 10v jonka jälkeen ei saa nähdä?

Vierailija
145/174 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehiläisessä ainakin kysyy lääkäri ovella 13-v:ltä että haluaako tulla yksin vai saako huoltaja olla mukana. Vissiinkin laki nykyään sellainen että lapsi itse päättää meneekö yksin. 

13-v kävi jo yksin kynnen osapoistossa kun ei vanhemmat töiden takia päässeet mukaa. Onneksi täti pääsi hakemaan parkkipaikalta. Sillä jalalla ei olisi pitkästi kävelty talviloskassa. Eipä sielläkään vanhempien perään kyselty. Operaatio tehtiin ja heido.

Ihmettelen kyllä, miten armeijaikäisellä vielä olisi äiti mukana lääkärissä puhumassa. Koulun tarkastuksissakin missä on pitänyt olla vanhenpi mukana, olen pyrkinyt olemaan hiljaa ja lapsi on saanut itse puhua asiansa.

Vierailija
146/174 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun vanhemmat ainakaan tulleet lääkäriin mukaan aikoinaan. Tuliko teidän? Nehän oli sitä paitsi töissä silloin. Lääkäriajan ne kyllä varasi. 

Vierailija
147/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hupparin sisältä mutiseminen  taitaa olla joku  teinijuttu 🤣 Oma tyttö 15 ja ei meinaa saada mitään selvää mitä mumisee hupparistaan kuin kilpikonna kuorestaan. Jos menisi lääkäriin siellä luultavasti tarvittaisiin tulkkia.

Vierailija
148/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli teininä mahavaivoja ja lääkäri käski varata ajan laktoosirasitus testiin. Enhän minä sittrn muistanut  ja äiti soitti tuohtuneena terveyskeskukseen että mikä on, kuin ei tutkita yhtään. 

Ja toisella kertaa meinasin kuolla antibiootti kuuriin kun en muistanut, että olin 6vuotiaana saanut antibiooteista allergisen reaktion.  Äiti olisi kyllä muistanut.  Joutui äiti siten taivas soittamaan vihaisena puhelun perään että koetattrko tappaa miun tytön. 

Vierailija
149/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 v ei ole teini vaan nulikka.

Vierailija
150/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ihmetellään, kun ei saa naista.

Jos ei teininä osaa omia asioitaan hoitaa, niin syrjäytyy parisuhdemielessä ja mahdollisesti muutenkin. 

Mutta mammat hoitaa päätään pidempien nössöjen asiat. Noh, näette sitten mihin se johtaa. 

Vierailija
151/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei teininä osaa omia asioitaan hoitaa, niin syrjäytyy parisuhdemielessä ja mahdollisesti muutenkin. 

Mutta mammat hoitaa päätään pidempien nössöjen asiat. Noh, näette sitten mihin se johtaa. 

Onko parempi sitten että  nuoren terveysongelmat pahenee kun Omakanta ei näytä tietoja ja kysyttäessä,että mitä se lääkäri sanoi niin vastaus on "emmä muista" tai "emmä tiiä".

Vierailija
152/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No mitä se lääkäri sanoi?"

"Emmä muista. Emmä tiiä ".

Seelvä. Tällä sitten mennään.

Vaikka olisi syöpä-epäily,,vanhempi ei saa asiaa tietoo  koska Omakanta ei näytä ja teini ei "tiiä".

Vierailija
153/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatus on pahasti pielessä,  jos nuori ei osaa muuta sanoa kuin "emmä muista, emmä tiiä".

Omat teinit ovat asiallisia. Vastuuta on annettu pikku hiljaa ikätasoisesti ilman, että vanhemmat ovat takapuoleen liimautuneina. 

Vierailija
154/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin mukana vielä 19 v. 

Vasta 22-23 v alkoivat oikeasti hoitaa omia asioitaan.

Pahasti kehitysvammaisia siis.

Vierailija
155/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen mukaan niin kuuntelemaan kuin myös maksamaan laskun. Käydään yleensä siis yksityisellä joka on parin korttelin päässä.

Vierailija
156/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus on pahasti pielessä,  jos nuori ei osaa muuta sanoa kuin "emmä muista, emmä tiiä".

Omat teinit ovat asiallisia. Vastuuta on annettu pikku hiljaa ikätasoisesti ilman, että vanhemmat ovat takapuoleen liimautuneina. 

Kasvatus ei liity asiaan mitenkään. 

Murrosikäisille kaikki vain on "  Ihan sama. Dont now  don't care. "  

Vierailija
157/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 13 tai just 14 vuotta täyttänyt, kun tuli taas kerran korvatulehdus. No eipä siinä mitään, poljin koulusta kotiin ja soitin terveyskeskukseen. Ajanvaraus oli mennyt kiinni, joten puhelu kääntyi päivystykseen. Sanoin, että mulla on korvatulehdus ja haluan varata ajan lääkärille, kun tarvitsen penisiliinikuurin. No hoitaja totesi, että ajanvaraus ei ole enää auki, mutta voin tulla päivystykseen, koska ei ole ruuhkaa sillä hetkellä. Menin sinne, kävin vastaanotolla ja kävin äidiltä, oli töissä samassa rakennuksessa, hakemassa rahaa, että saan ostettua penisiliinin,

Vierailija
158/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus ei liity asiaan mitenkään. 

Murrosikäisille kaikki vain on "  Ihan sama. Dont now  don't care. "  

Kolme lasta jo aikuisia ja yksikään ei tuollainen ole ollut.  Ei ystäväperheiden lapsetkaan. 

Eli puhu vain omistasi. 

Vierailija
159/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ettäkö ihminen on sellainen koko ikänsä, mitä on teininä? En minä ainakaan. Ja olen keski-ikäinen nainen. Teininä olin ihan kakara ja pissis. 

Vierailija
160/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä muistelen käyneeni jo ala-asteella yksin hammaslääkärissä. Ja hyvin tuli hampaat hoidettua.