Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menettekö vielä teinin mukaan lääkäriin jos epäilette ettei saa suutaan auki? Mun pojat ovat 12 ja 15 ja todellakin mentävä mukaan

Vierailija
12.11.2025 |

Huoneeseen asti tai ne vaan mumisee huppareihin.

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyn teiniltä. Tai joskus olen kieltäytynyt lähtemästä mukaan, jos kyseessä on simppeli rutiinikäynti tutussa talossa ja haiskahtaa siltä, että ovat vain autokyydin tarpeessa. Mutta en siis missään tapauksessa tunge mukaan, jos eivät halua. 

Vierailija
22/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyn teiniltä. Tai joskus olen kieltäytynyt lähtemästä mukaan, jos kyseessä on simppeli rutiinikäynti tutussa talossa ja haiskahtaa siltä, että ovat vain autokyydin tarpeessa. Mutta en siis missään tapauksessa tunge mukaan, jos eivät halua. 

Kannattaisi mennä mukaan, ei ainakaan sitten piilottele mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en  gynelle tai hammaslääkäriin tunge mukaan mutta yleislääkärille jos vaikka sitkeä flunssa.

Miksi lapsi menisi gynelle? Ja kyllä vanhemman kuuluu olla kaikilla lapsen lääkärikäynneillä mukana, varsinkin jos yhtään kiinnostaa lapsen terveys. Voi olla jotain vakavaa, lapsi ei kerro ja et pääse omakantaan tai muualle lukemaan.

Ja kuka menee flunssan takia lääkäriin vaikka se olisikin sitkeä?

Teinitytöllä täysin normaalia gynekäynti.  Ja se pitkittynyt "flunssa" voi olla lopulta vaikka keuhkokuume.

Mitä se teinityttö jossain gynellä tekee? Aikuisten naisten asioita. Ei lapsilla ole mitään asiaa gynelle, kun ei tee aikuisten asioita.

Juu gynekologiset ongelmat alkavat ehdottomasti vasta 25 vuoden iässä. Niitä ei voi olla 13-vuotiaana. Vai mitä? Lisäksi moni tyttö tarvitsee e-pillerit siinä 15 vuoden kieppeillä.

Vierailija
24/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin menin aina joka kerta 18 vuotissyntymäpäivään saakka, vaikka ei aina halunnut, mutta kyllä vanhemman kuuluu tietää lapsen terveysasiat. Mieti nyt jos olisi ollut jotain vakavaa ja sitten ei kerro.

Ai että.. mun poika meni yläkoulun terveystarkastukseen 13v ikäisenä, halusi minut mukaan. Terkka ilmoitti, että äiti ei saa tulla mukaan siinä aulassa, johon poika totesi, että "kyllä saa". Tehtiin kompromissi: juttelivat ensin vartin kahdestaan ja sit siihen fyysisen terveyden tarkastus osuuteen mä menin mukaan. Joka oli tosiaan tarpeen, kun eihän poika muistanut yhtään mitään itse.

Todella outoa käytöstä terkkarilta! Tottakai vahnempi tulee mukaan. Miksi ne tekee näin?

Kun se raja on 10v Suomessa, jonka jälkeen lapsi saa itse päättää saako huoltaja kuulla terveysasiat. Siis KYMMENEN vuotta. Että ihan lain mukaanhan hän toimi, ei siinä mitään.

Vierailija
25/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin menin aina joka kerta 18 vuotissyntymäpäivään saakka, vaikka ei aina halunnut, mutta kyllä vanhemman kuuluu tietää lapsen terveysasiat. Mieti nyt jos olisi ollut jotain vakavaa ja sitten ei kerro.

Ai että.. mun poika meni yläkoulun terveystarkastukseen 13v ikäisenä, halusi minut mukaan. Terkka ilmoitti, että äiti ei saa tulla mukaan siinä aulassa, johon poika totesi, että "kyllä saa". Tehtiin kompromissi: juttelivat ensin vartin kahdestaan ja sit siihen fyysisen terveyden tarkastus osuuteen mä menin mukaan. Joka oli tosiaan tarpeen, kun eihän poika muistanut yhtään mitään itse.

Todella outoa käytöstä terkkarilta! Tottakai vahnempi tulee mukaan. Miksi ne tekee näin?

Siihen on ihan syynsä, miksi ei sitä äippää oteta mukaan.. Ei tule sieltä ohjailtua vastauksia, että onko kotona kaikki hyvin, ja saa myöskin arkaluontoisempiin asioihin vastaukset. Se lapsi ei ole sinun omaisuuttasi, eikä kaikki asiat kuulu sinulle.

Vierailija
26/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa piilotella, hänellä on siihen täysin laillinen oikeus. 

Vierailija
27/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en  gynelle tai hammaslääkäriin tunge mukaan mutta yleislääkärille jos vaikka sitkeä flunssa.

Miksi lapsi menisi gynelle? Ja kyllä vanhemman kuuluu olla kaikilla lapsen lääkärikäynneillä mukana, varsinkin jos yhtään kiinnostaa lapsen terveys. Voi olla jotain vakavaa, lapsi ei kerro ja et pääse omakantaan tai muualle lukemaan.

Teinitytöllä täysin normaalia gynekäynti.  Ja se pitkittynyt "flunssa" voi olla lopulta vaikka keuhkokuume.

Mitä se teinityttö jossain gynellä tekee? Aikuisten naisten asioita. Ei lapsilla ole mitään asiaa gynelle, kun ei tee aikuisten asioita.

Epillerit 15 vuotiaalle? Älä naurata :D 15 vuotias on lapsi eikä tarvitse mitään pillereitä, ja seksi ei myöskään kuulu lapsille. Onneksi oma tyttäreni ei ole edes kysynyt minulta moisia.

Vierailija
28/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on ihan syynsä, miksi ei sitä äippää o

Kyllä ne asiat vaan vanhemmille kuuluu niin kauan kun on alaikäinen, halusi tai ei.

Vierailija
29/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa piilotella, hänellä on siihen täysin laillinen oikeus. 

Olkoon laillinen, mutta kyllä vanhemman kuuluu tietää alaikäisen asiat. Sano vaan, jos sinua ei kiinnosta lapsesi terveys.

Vierailija
30/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene mukaan. Pitää teinin oppia hoitamaan asioitaan itsenäisesti. Olen laittanut molemmat soittamaan asioitaan. Niin hammaslääkärin aikoja sekä työhaastatteluita. Ovat kyllä reippaita nuoria. Toinen 15, toinen 16.

Vierailija
31/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin itse olla 9-vuotias, kun äitini totesi, että selviän lääkärikäynneistä itsekin. Ja niin kävi, että se oli viimeinen kerta, kun minulla on ollut huoltaja vastaanotolla mukana. Tältä kantilta minusta kuulostaa omituiselta, että äiti tai isä on lähes täysi-ikäisen lapsen mukana lääkärin vastaanotolla, jollei sitten ole kyse jostakin erityisen vakavasta. 

Vierailija
32/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epillerit 15 vuotiaalle? Älä naurata :D 15 vuotias on lapsi eikä tarvitse mitään pillereitä, ja seksi ei myöskään kuulu lapsille. Onneksi oma tyttäreni ei ole edes kysynyt minulta moisia.

Onneksi hänen ei tarvitsekaan kysyä niitä sinulta, jos asenne on tuo. Terkkari auttaa asiassa eteenpäin kertomatta sinulle, jos teini niin haluaa.

Vierailija
33/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisin itse olla 9-vuotias, kun äitini totesi, että selviän lääkärikäynneistä itsekin. Ja niin kävi, että se oli viimeinen kerta, kun minulla on ollut huoltaja vastaanotolla mukana. Tältä kantilta minusta kuulostaa omituiselta, että äiti tai isä on lähes täysi-ikäisen lapsen mukana lääkärin vastaanotolla, jollei sitten ole kyse jostakin erityisen vakavasta. 

Tämä. Ihme helikopterivanhempia täällä.

Vierailija
34/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä kontrollihulluja helikopteriäitejä paljon paikalla. Ettekö te kunnioita ollenkaan lapsenne yksityisyyttä? Lapsi ei ole mikään koira, jonka te omistatte ja määräätte ja alistatte sitä mielenne mukaan.

Vierailija
35/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäisyyteen asti lapsen terveys on vanhempien vastuulla. Eli tottakai mentävä mukaan. 

Vierailija
36/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se teinityttö jossain gynellä tekee? Aikuisten naisten asioita. Ei lapsilla ole mitää

E-pillereitä määrätään muuhunkin kuin seksin takia. Ja onnea isoäidille! Jos ei ole vauva tulossa jo nyt, ei mene enää pitkään.

Vierailija
37/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos kyseessä onkin joku intiimivaiva tai kiusallinen vaiva? Teini ei halua äitioletettua mukaan lääkäriin. Hädin tuskin pystyy ehkä lääkärille vaivastaan kertomaan. Tärkeintä on, että vaiva hoidetaan ja lääkärissä käydään., vaikka kyseessä olisi mikä. Teinillä on oikeus yksityisyyteen. Kynnys lääkärille menemiseen ja vaivoista kertomiseen saattaa olla todella korkea ja täysi vaikeneminen valittu linja, jos teinin yksityisyyttä ei kunnioiteta. Tuskin äitioletettu itsekään haluaa ylimääräisiä kyttäreitä ja asiaan puuttuvia, ei lääkäreitä mukaan omille lääkärikäynneilleen. 

Vierailija
38/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvä päivää. Kävin itse jo 12-13-vuotiaana lääkärissä ja varasinkin itse aikoja yläasteella. Mutta olenkin nainen. 

Vierailija
39/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksessa ei ongelmaa, mutta olin menossa silmälääkärin vastaanotolle Silmäasemalla 10-v lapsen mukaan, niin kun lapsi oli huoneessa ja minä ovella, niin lääkäri oli jo vetämässä ovea nenäni edestä kiinni. Tottakai menin mukaan, jäi kyllä outo maku tuosta. Kivahan se olis ollut kun vaan kiltisti olisin lapselle kalliit lasit ostellut tietämättä mitä vastaanotolla olisi puhuttu ja lapsella myös neurologinen sairaus joka sekin näköön saattaa olla yhteydessä.

10-vuotias ei ole teini.

Vierailija
40/123 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teinin puheesta ei saa lääkäri selvää  mutisemisen takia, varatkaa samalla aika puheterapeutille. Ja  opettakaa  lapsenne/ nuorenne  keskustelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme