Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko olla liberaali, jos ei hyväksy trans-sukupuolisuutta?

Vierailija
11.11.2025 |

Kipuilen tämän kanssa ajoittain. Tai no... En kipuile 😄 mutta pohdin tätä.

Koen olevani monella tavalla tosi liberaali, modernin ajatus- ja arvomaailman omaava milleniaalinainen. Ehkä ensimmäisiä aatemaailmoja, jotka tunnistin itsestäni ja osasin nimetä, oli feminismi.

Transsukupuolisuus on kuitenkin asia mitä en ymmärrä. Se juontaa ehkä osittain juurensa juuri feminismiin: olen kasvanut ajatellen, että miehet ja naiset ovat keskenään saman arvoisia eikä sukupuolen pitäisi rajoittaa ketään. Jokainen voi opiskella mitä haluaa, tehdä mitä työtä haluaa, pukeutua miten haluaa, olla parisuhteessa kenen kanssa haluaa... Kuka vaan voi meikata ja käyttää mekkoa tai housuja. Vanhemmat ovat lapsilleen yhtä tärkeitä ja saman arvoisia huolenpitäjiä. Nämä ovat asioita mihin uskon. Minun on vaikeaa niellä ajatusta, että joku, sanotaan nyt vaikka syntymässä mieheksi määritetty, haluaa vaihtaa sukupuolta, koska kokee olevansa nainen. Mitä tämä kokemus tarkoittaa? Miltä tuntuu kokea olevansa jotain sukupuolta? 

Itse olen nainen, koska minulla on tietyt ruumiinosat. Siinä se. En ole ajatellut asiaa sen enempää. Naiseus ei tarkoita minulle mitään muuta. Sain itse valita mitä opiskelin. Jos olisin halunnut ahtaajaksi, minua olisi siihen kannustettu. Jos haluaisin leikata hiukseni lyhyeksi, voisin tehdä sen. Siihen ei liittyisi mikään sukupuolikokemus vaan henkilökohtainen ulkonäkömieltymys. En edes tiedä miltä tuntuu olla nainen. Enkä osaa kuvitella miltä tuntuisi olla mies. 

Pelkään että transsukupuolisuus ja sen laaja hyväksyntä johtaa sukupuoliroolien vahvistumiseen. Näin tulee tapahtumaan jos transsukupuolisuutta ja sukupuolikokemuksia perustellaan naisellisiksi tai miehekkäiksi ajatelluilla mieltymyksillä ja luonteen piirteillä. Hoivaava, tunneälykäs, naisellisesta ulkonäöstä pitävä henkilö on automaattisesti nainen ja maskuliininen, urheilusta ja autoista pitävä henkilö on puolestaan mies. Ja jos sitten syntymässä on määritetty erilainen sukupuoli, niin se on korjattava. Eikö tässä mennä vain ajassa taakse päin? Eikö meillä tosiaan voi olla hoiva-alalla työskenteleviä, Coldplayta kuuntelevia ja huulipunaa käyttäviä miehiä tai lyhythiuksisia, ruumiillista työtä tekeviä, jääkiekkoilevia naisia?

Olenko heti ahdasmielinen kun ajattelen näin? Voinko kannattaa seksuaalivähemmistöjen oikeuksia, kannattamatta sukupuolivähemmistöjen oikeuksia? Voinko olla edistyksellinen, liberaali nainen, jos pidän transsukupuolisuutta uhkana sukupuolten (puhun nyt niistä kahdesta) väliselle tasa-arvolle?

Kuulen mielelläni muiden ajatuksia tästä. Haluan painottaa että hyväksyn jokaisen ihmisen jakamattoman ja riippumattoman ihmisarvon. Kohtelen jokaista yksilöä arvostavasti, riippumatta heidän sukupuolesta tai muistakaan asioista.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liberalismi ole kaikenlaisen suvaitsevaisuuden synomyymi vaan on monenlaista liberalismia. Miksi talosliberalisti automaattisesti olisi myös arvoliberalisti? Tai pitääkö arvoliberalistinkaan kaikkea suvaita? Ei mielestäni.

Saman kaltaisia ajatuksia. En jaksanut lukea, mutta otsikko oli hiukan yksinkertainen. Mustavalkoajattelua. Ehkä nuoret joiden identiteetti ei ole vielä kehittynyt tutkailevat itseään akselilla olenko liberaali vai en.

Olisit vaan lukenut 😊 Otsikko oli tarkoituksella yksinkertaistettu ja kärjistävä. Osin siksi koska kovin pitkää ja laajaa selitystä siihen ei mahdu. Osin siksi koska halusin ihmisten klikkaavan sen auki ja osallistuvan keskusteluun. Täällä ei kukaan lue käden lämpöisiä, väljähtäneitä aloituksia. Siksi, kyllä, tein klikkiotsikon.

Jos nyt kuitenkin lukisit aloitukseni niin keskusteluun osallistuminen olisi hedelmällisempää.

-ap

Vierailija
42/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään sääntöjä sille kuka ns. saa olla liberaali. Se on vain sana, joka kuvailee sitä millainen joku on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä saatko sitten liittyä demareihin tai mihinkään jos tommosia kirjoittelet ap. Voi olla, että joudut persuihin liittymään tahdoit tai et. Mitä mieltä olet tästä?

Vierailija
44/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sinun muihin puolueisiin kannatakkaan liittyä kuin persuihin. Voit parantaa puoluetta sisältä päin. <3

Vierailija
45/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin liberaali vaikka en kannata mhanmuuttoa. Muiden sukupuoliasioita en jaksa miettiä.

Vierailija
46/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo sukupuoliasiat kiinnosta nyt teinejä eniten? Kuka aikuinen tommosta haluaa mietiskellä?

Vierailija
47/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tyttärelläni on geneettinen sairaus (ei intersukupuolisuus vaan muu), joka aiheuttaa sen ettei hänelle tule puberteettia ilman lääkitystä. Eikö hän ole aito tyttö? Tuleeko hänestä puolinainen?

Oletko kysynyt häneltä? Kuka tuon pitäisi sinusta päättää?

Vierailija
48/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä, erona ainoastaan se, ettei minua haittaa pitääkö joku minua ahdasmielisenä tämän takia. Tunnen itseni varsin hyvin ja tiedän etten ole ahdasmielinen, mutta jos joku haluaa minut sellaiseksi leimata niin se suotakoon.

Vierailija
49/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liberaali-sanan alkuperä on sanassa vapaus. Idean keskeinen ajatus on, että jokainen eläköön kuten itse haluaa kunhan ei vahingoita muita.

Ihminen, joka haluaa määrätä ja kontrolloda muiden suhtautumista omaan sukupuoleensa, ei ole liberaali.

Eli sinä et ole kun haluat kontrolloida muiden mielipiteitä, että kaikkien pitää hyväksyä sukupuolen vaihtaminen. 😃

Vierailija
50/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liberaali-sanan alkuperä on sanassa vapaus. Idean keskeinen ajatus on, että jokainen eläköön kuten itse haluaa kunhan ei vahingoita muita.

Ihminen, joka haluaa määrätä ja kontrolloda muiden suhtautumista omaan sukupuoleensa, ei ole liberaali.

Aivan, transihminen ei ole liberaali, jos hän haluaa määrätä ja kontrolloida muiden suhtautumista omaan sukupuoleensa.

Elää ja anna toisten elää, se, ettei pidä miestä naisena tai naista miehenä, ei vaikuta siihen miten kohtelen tällaisia ihmisiä. Kunnioitan ja arvostan heitä, jos he ovat kunnioituksen ansaitsevia ja arvostettavia. Ja muunkinlaisia pyrin ymmärtämään, mutta tarvittaessa asetan myös rajoja, jos he loukkaavat muiden oikeuksia. Sukupuoli tai kokemus siitä ei ole asia, jonka pohjalta arvostan tai en arvosta ihmistä.

Vierailija
51/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa liberaaleja mennä äänestämään. Tätäkö tarkoitit?

Vierailija
52/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, transihminen ei ole liberaali, jos hän haluaa määrätä ja kontrolloida muiden suhtautumista omaan sukupuoleensa.

Elää ja anna toisten elää, se, ettei pidä miestä naisena tai naista miehenä, ei vaikuta siihen miten kohtelen tällaisia ihmisiä. Kunnioitan ja arvostan heitä, jos he ovat kunnioituksen ansaitsevia ja arvostettavia. Ja muunkinlaisia pyrin ymmärtämään, mutta tarvittaessa asetan myös rajoja, jos he loukkaavat muiden oikeuksia. Sukupuoli tai kokemus siitä ei ole asia, jonka pohjalta arvostan tai en arvosta ihmistä.

Miksi sillä olisi väliä arvostatko sinä ketä?

Vierailija
53/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit olla. Olen itse niin stereotyyppinen vegaanifeministi-ituhippi kuin on vain mahdollista, mutta transsukupuolisuuteen en usko omien toistuvien huonojen kokemuksien, omien entisten sukupuoli-identiteettiongelmieni ja mielenterveyden takia. Olen todennut että itselleni usko asiaan mikä ei nojaa fyysiseen todellisuuteen vaan fiiliksiin ja mutuiluun on todella haitallista. Ennen kuin joku tulee huutelemaan että en ole tavannut yhtäkään transihmistä niin olen tavannut transmiehiä, transnaisia ja nonbinäärejä melkein 20v aikana teini-iästä lähtien niin paljon etten jaksa edes laskea ja nykyiseenkin kaveripiiriini kuuluu transsukupuoliseksi itsensä kokevia.

Mitä kaverisi mahtavat ajatella siitä, ettet "usko" heidän ydinkokemukseensa?

Uskotko itse kaikkeen mihin kaverisi uskovat? Etkö pysty olemaan kaveri esimerkiksi johonkin toiseen uskontoon kuuluvan kanssa? Edellyttääkö ystävyys mielestäsi sitä, että on joka asiasta samaa mieltä?

Vierailija
54/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sillä ol

Sillä on väliä miten me kohtelemme toisiamme eikä sillä onko joku mies vai nainen, mies, joka tuntee itsensä naiseksi tai mitä hyvänsä tuohon liittyvää. Väitän, että asenteeni on se tavallisin transihmisiä kohtaan. 

Vierailija
55/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voi hyväksyä, vaikka ei ymmärrä.

Maailmassa tapahtuu kaikenlaista muutakin, jota en ymmärrä, mutta hyväksyn asioiden tilan olevan niin.

Sama koskee myös asioita, joista en pidä, ja myös asioita, joiden ajattelen olevan minkäänlaisen hyväksynnän ulkopuolella. 

Vierailija
56/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen taas pohtinut, miksi sukupuolesta on tehty sellainen asia, jonka voi mukamas päättää itse. Ethän sä lähde esimerkiksi anorektikon itsekritiikkiin, jossa hän vaatii itselleen lihavuusleikkausta, koska on "läski" tyyliin mitoilla 41kg/170cm vaan ymmärrät, että hän kärsii mielisairaudesta. 

Vierailija
57/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liberalismi on aate 'elän kuten haluan ja annan kaikkien muidenkin elää'. Jos transsia katsoo lireralismin lasien läpi, niin jokainen saa kuvitella olevansa ihan mitä tahansa haluaa. Siitä ei saa ketään rangaista. Mutta myös jokainen saa pitää miestä miehenä ja puhua siitä miehenä. Kenenkään ei tarvitse pakosta alkaa puhuttelemaan pippelillistä ihmistä naisena.

Vierailija
58/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä sun kanssa ap.

Täällä milleniaali jonka lähipiiriin on kuulunut ja kuuluu lukuisia transihmisiä, ja tää "trendi" (sanon niin kuin asia on koska trendiltä se on tosiaan vaikuttanut...) rantautui omaan elämään noin 15 vuotta sitten. Sitä ennen ei lähipiirissä eikä edes etäisissä tuttavissa ollut yhtään transihmistä, nyt tunnen varmaan ainakin parikymmentä jos etäisemmätkin puolitutut lasketaan mukaan. Varsinkin nuorten naisten määrä jotka hakeutuvat transprosessiin on oikeasti räjähtänyt tänä aikana ja ihmisten pitäisi voida kysyä "miksi?" ilman että leimataan jonkin sortin foobikoksi.

Mua eniten tässä asiassa hiertää se että mun ulkopuolisena pitäisi osallistua tähän ja yhtäkkiä alkaa leikkiä mielikuvitusleikkejä ihmisten kanssa jotka olen tuntenut vuosia ja esittää että hormonit ja itsensä leikkely teki heistä jotenkin maagisesti eri sukupuolen edustajan. Ei tee. Kun ei se transsukupuolisuus ole "jokaisen oma asia" vaan nojaa täysin ulkopuolelta tulevaan validointiin ja siihen miten hyvin onnistut larppaamaan vastakkaista sukupuolta eli toisinsanoen k*settamaan ihmisiä ympärilläsi. 

Ei mullakaan ole hajuakaan miltä tuntuu olla nainen, mä vain olen. Ja se ei tarkoita ettei oma kroppa olisi koskaan ahdistanut ja aiheuttanut dysforiaa mutta se on NORMAALIA kehitystä. Väittäisin että useimmat naiset eivät pidä ulkonäöstään, kokevat valtavia paineita ja vertailevat itseään muihin. Monet selkeästi vapautuvat näistä paineista transprosessin myötä, tuntuu että vasta sitten monet antavat itselleen luvan olla meikkaamatta, pukeutua mukaviin vaatteisiin ja antavat ihokarvojen kasvaa. Eivätkä tajua että kaikki tää on luvallista myös naisille, ja on tuhat kertaa radikaalimpaa olla luonnontilainen nainen kun luulla että saavuttaakseen sen täytyy myrkyttää itsensä testosteronilla ja leikata pois täysin terveet rinnat. 

Miespuolisista transihmisistä en lähtenyt tässä edes puhumaan koska on täysin absurdia väittää että esimerkiksi miespuolisen puberteetin läpikäynyt ei olisi naisten urheilussa vahvassa etulyöntiasemassa, tai että "transnaiset" eivät olisi samalla tavalla v*kiv*altaisia ja uhka naisille kuin muutkin miehet. Välillä näitä väitteitä lukiessa tuntuu kuin koko maailma olisi seonnut mutta sitten tulee vastaan tällainen postaus joka vakuuttaa mut siitä että on täällä vielä muutama ihminen joka on järjissään eikä täysin aivopesty tähän kaikkeen.

Melkein pahinta ovat hyväätarkoittavat vassarit (=lähes koko lähipiirini) joka ei yhtään tajua mitä ovat tukemassa kun postaavat "oikeutta transihmisille" somessa ja ajattelevat tekevänsä hyvää vaikka samalla rapauttavat mm. naisten oikeuksia minkä kerkiävät. 

Vierailija
59/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo sukupuoliasiat kiinnosta nyt teinejä eniten? Kuka aikuinen tommosta haluaa mietiskellä?

Kun olisikin näin... Omassa lähipiirissä kaikki nämä "sukupuoliasioiden miettijät" ovat olleet ihan aikuisia (samoin kaikki transprosessiin lähteneet reilusti yli parikymppisiä, jotkut lähemmäs kolmekymppisiä). Aatteeseen hurahtaminen ei valitettavasti katso ikää. 

60/66 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin haluan sanoa, että aloituksessa on paljon hyvää pohdintaa, ja ainakin aloituksen perusteella saan kuvan aloittajasta hyvin kohtuullisena ja järkevänä henkilönä.

Oletettavasti pidät sukupuolirooleja ongelmallisena liberaalilta kannalta siksi, että biologinen syntyperäinen sukupuoli ei ole henkilön itsensä valitsema piirre (samoin kuin vaikka ihonväri). Tähän ongelmaan liberalismin kannalta voinee vastata ainakin kahdella tavalla: sekä kieltämällä sukupuoliroolien merkityksellisyyden, mutta myös tekemällä sukupuolirooleista biologisesta sukupuolesta erillisen asian.

Sukupuoli-identiteetin itsemäärittelyä korostavat tahot varmaankin soveltavat tuota toista lähestymistapaa. Eli mikäli perinteiset sukupuoliroolit eivät ole syntyperäiseen sukupuoleen sidottu asia, vaan valinnainen elämäntyylikysymys, eivät ne enää näyttäydy niin ongelmallisena yksilönvapauden kannalta. Tällöin vahvasti roolittuneesti käyttäytyvä henkilö (eli esim. korostumut korkkarit-glitteri-huulipuna -tyyli) ei vahvista niinkään synnyinäisiä sukupuolirooleja, vaan roolin valitsemisen vapautta.

Aiheeseen liittyy varmaankin muutakin, kuten se, kuinka paljon yhteiskunnan tulisi tukea esimerkiksi asiaan kuuluvia leikkauksia tai hoitoja, kuinka noita tulisi "markkinoida" (eli voivatko terapeutit tai lääkärit yms. suositella niitä) ja minkä ikäiset saavat niihin suostua. Kuitenkin näkisin, että yllä oleva huomio ehkä vastaa juuri tuohon huoleen, että sukupuoliroolien ottaminen päätyisi korostamaan synnynnäisten sukupuolen merkitystä.