Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähetä terveiset kaipaamallesi henkilölle <3

Vierailija
10.11.2025 |

Kaipaan.

Kommentit (72639)

Vierailija
72441/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako terveisiä ketjussa puhua kaivattunsa ja omasta persoonallisuudesta? Eikö sellainen romanttisen kiinnostuksen muoto ole, jossa ihminen rakastuu toisen sieluun (psi=>psyyke)?

Vierailija
72442/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
72443/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako terveisiä ketjussa puhua kaivattunsa ja omasta persoonallisuudesta? Eikö sellainen romanttisen kiinnostuksen muoto ole, jossa ihminen rakastuu toisen sieluun (psi=>psyyke)?

Luulin pitkään että kaikki ihastuvat niin 

Vierailija
72444/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Areenasta löytyy jakso tuosta tyttöjen (kristin)uskonnollisuuden noususta. 
Kyseessä marginaalinen ilmiö, joka näkyy lähinnä hyväosaisilla kaupunkilaisilla.

Vierailija
72445/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naidaankohan vielä

Kohta päivittäin.

Olin katsovinani, että neljänä päivänä viikossa. Sivusta.

Vierailija
72446/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä se on tyhmyyttä vain huudella että on ateisti. Kuinka usein nämä ovat edes tutustuneet asiaan sen kummemmin kuin vain huutelevat sitä mikä yhteiskunnassa on kulloinkin muodikasta sekä hyväksyttävää. Laumasielut. 

Mä olen kuulunut kirkkoon, olen käynyt riparin, kun tulin täysi-ikäiseksi niin erosin kirkosta.

Kukahan tässä laumasielulammas bääbää on?

Mulle ihan sama oletko uskovainen vai et.

Ateistien haukkumista en hyväksy.

Mitä sitten? Ei se nyt mitään tarkoita että olet kuulunut kirkkoon ja käynyt riparin. Huoh, millä koulutuksella näitä piisaa. 

Mitä mun koulutus tähän kuuluu?

Vaikutat hiukan yksinkertaiselta.

Sillä tavalla että perustelut ontuu. 

Sinulla ei edes kirjoitustaito ole kohdallaan, lisäksi et tarjoa mitään perusteluja. Sinulla olisi mahdollisuus tutustua miljooniin sivuihin tutkittua tietoa, jotka ovat kuvattu tavalla, että voit itse tehdä tutkimuksen ja tarkistaa, pitääkö paikkaansa. Mutta et ole perehtynyt niihin ollenkaan, vaan pitäydyt väkisin vanhan kirjan väitteissä. Voisit todella avoimella mielellä tutustua siihen tutkittuun tietoon, mutta et suostu tekemään niin, vaikka voisit aivan vapaasti sen jälkeen jatkaa uskomistasi, jos siihen kykenet. Joten älä viitsi lässyttää tuollaista. Olen sivusta.

Mitä ihmettä, kirjoituksesi vilisee kirjoitusvirheitä. Mihinkään et ole perehtynyt etkä mitään muuta todista kuin aivottomuutesi. Kävitkö apukoulun? 

Vierailija
72447/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi pitänyt kehittää tunteita sinuun. Ei olisi pitänyt koskettaa sinua. Ei olisi pitänyt kirjoittaa sinusta tänne.

Toivon että lista jatkuu pian näin:

"Ei olisi pitänyt suudella. Ei olisi pitänyt kertoa tunteita. Ei olisi pitänyt .."

Anna jotain suurempaa kaduttavaa.

Ei jatku, koska mun teot johti siihen ettei se toinen halua nähdä mua tai edes pitää yhteyttä mitään kautta. 

Itse olisin mennyt päätyyn asti kaikista seurauksista välittämättä ja kuvittelin sen olevan molemminpuolista.

Sama täällä. Vieläkin elättelen toivoa, että noin kaivattukin ajattelee. -sivusta

Vierailija
72448/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavataankohan vielä, alkoi tekee mieli

Sivusta, samaan henkilölle...

no kuules, oletko huomioinut silloin kun sillä toisella osapuolella on myös tehnyt mieli? Eikä vain niin kun sulla tekee mieli? 

Vierailija
72449/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä kaikille ja kallelle kans.

Vierailija
72450/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole uskon asia nyt..

Sydämen kieltä ei järki tunne;; 

Eläköön rakkaus&)

Vierailija
72451/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku poistattaa toisten terveisiä? Kirjoitin aamulla, että kai se on vaan pakko yrittää unohtaa, jos ei nähdä enää 😕 Eipä tuota viestiä enää täällä näy. 

Sun pitää varmaan ite päättää haluatko unohtaa vai et. Ei siinä oikein toinen ihminen voi auttaa

Vierailija
72452/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tätä PASKAA jaksaa suoltaa koko päivän tänne. Tarkoitan suhteessa otsikkoon?

Eihän noita kukaan edes lue!

Hänellä on agenda. Omat lapsuudenkokemukset ilmeisesti hiertävät. Se saa hakkaamaan vaikka koko päivän ilman taukoja. Aikamoista.

Vierailija
72453/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavataankohan vielä, alkoi tekee mieli

Sivusta, samaan henkilölle...

no kuules, oletko huomioinut silloin kun sillä toisella osapuolella on myös tehnyt mieli? Eikä vain niin kun sulla tekee mieli? 

Hänen kalenterin mukaan on kyllä lähinnä menty mieliteoissa. Hän töissä minä enemmän jouten. Joten. Mitäoä tuohon muuta sanomaan. Ap

Vierailija
72454/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naidaankohan vielä

Kohta päivittäin.

Olin katsovinani, että neljänä päivänä viikossa. Sivusta.

Hmm...

Vierailija
72455/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä kaikille ja kallelle kans.

Kiitos. Pidän häntä hyvänä.

Vierailija
72456/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 Tim.3:12

Mutta vainon kohteeksi joutuvat kaikki ne, jotka haluavat elää hurskaasti Kristuksen Jeesuksen omina. Kelvottomat ihmiset ja petkuttajat menevät pahuudessa yhä pitemmälle, eksyttäen muita ja eksyen itse.

Suomessa on enemmistö kristittyjä. Sinä mikään vainottu ole, kun porukka ei jaksa paskaasi koska tuputat sitä väärään paikkaan. Niin makaa kuin petaa. 

Tuo pn vähän niin ja näin. Kirkon omien virallisten jäsentilastojen mukaan paperilla noin 61 prosenttia suomalaisista kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Mutta jos katsotaan tilastoja siitä, mihin ihmiset oikeasti uskovat, niin Kirkon tutkimuskeskuksen datan mukaan enää vain noin joka neljäs suomalainen (25 %) uskoo kristinuskon Jumalaan niin kuin kirkko opettaa. Suurissa kaupungeissa ja nuoremmissa ikäluokissa kirkkoon kuuluvat ovat jo selvä vähemmistö. Ja lähinnä pojat ja miehet kuuluvat. Joten kuuluuko se 'enemmistö' todella uskoviin, vai onko kyseessä vain suuri joukko ihmisiä, jotka kuuluvat kirkkoon tavan, kulttuurin tai sukulaisten takia ilman sen suurempaa henkilökohtaista vakaumusta? Voisiko siis olla niin, että kun ihmiset turhautuvat uskonnon tuputtamiseen, he eivät suinkaan vastusta mitään pientä 'vainottua' ryhmää, vaan ihan vain sitä, että heidän omaa rauhaansa häiritään asioilla, joihin he eivät itse usko? Kumpi on tilastollisesti todennäköisempää: se, että porukka on kääntynyt vainoajiksi, vai se, että he haluavat vain keskustella muista asioista? Itse uskon jälkimmäiseen.

Tutkimusten mukaan nimenomaan nuorisossa on erittäin suuressa kasvussa kiinnostus kristinuskoa kohtaan. Ensin näkyi pojilla, nyt myös tytöillä.

Vastareaktio ateistien wokesekoilulle. 

Niin, jos tilastoja katsotaan aivan tarkasti, niin tutkimusten mukaan ilmiö koskee nimenomaan vain nuoria poikia – tyttöjen kohdalla vastaavaa kehitystä ei ole samalla tavalla näkyvissä. Päin vastoin naiset eroavat. Joten väite siitä, että tämä olisi koko nuorison laajuisesti leviävä suuntaus, ei taida aivan pitää paikkaansa. Lähinnä liittymistä myös tapahtuu vain raamattu vyöhykkeellä. Mutta jos nyt mietitään tuota liittymistä vielä vähän syvemmin, niin eikö voida myös kysyä, kuinka suuri osa tästä on todellisuudessa nuoren omaa, itsenäistä hakeutumista? Kun nuori poika elää periferiassa ympäristössä, jossa kaveriporukka, sosiaalisen median algoritmit tai perheen odotukset luovat vahvan normin, niin kuinka helppoa siinä tilanteessa on tehdä täysin oma valinta? Voisiko taustalla ollakin hienovaraista ryhmäpainetta ja tarvetta tulla hyväksytyksi tietyssä joukossa? Jos nuori liittyy kirkkoon siksi, että se on hänen omassa kaveripiirissään juuri nyt se juttu, jolla erotutaan muista, niin eikö kyseessä ole silloin juuri se perinteinen laumasieluisuus, josta aiemmin puhuit? Mistä me voimme tietää, onko kyse aidosta uskon löytämisestä vai vain siitä, että nuori mukautuu ympäristönsä paineeseen pysyäkseen mukana ryhmässä?"

Ei, käänne on tuohtunut ihan viime vuosina myös tyttöjen kohdalla. 

”Poikien usko vahvistuu edelleen – nyt merkkejä myös tyttöjen uskonnollisuuden lisääntymisestä

13.2.2025

Talous ja yhteiskunta

Kielet ja kulttuurit

Rippikouluikäisten tyttöjen usko Jumalaan on muuttunut. Yhä useampi tyttö ilmoitti rippikoululaisille suunnatussa kyselyssä uskovansa Jumalan olemassaoloon ainakin jossain määrin. Uskon yleistyminen alkoi poikien keskuudessa vuonna 2021, ja vuonna 2024 sama ilmiö alkoi näkyä myös tyttörippikoululaisten joukossa. Nyt pojista 62 prosenttia ja tytöistä tasan puolet kertoo uskovansa Jumalan olemassaoloon.

Tämä selvisi lehtori Jouko Porkan ja professori Kati Tervo-Niemelän tuoreesta rippikoululaisille suunnatusta pitkittäistutkimuksesta, jossa tutkittiin rippikoulunuorten suhdetta kristilliseen uskoon ja rippikoulun vaikutusta siihen. Nuorista evankelis-luterilaisen kirkon rippikoulun kävi vuonna 2023 kaikkiaan 73 prosenttia.”

Tolastoja pitää katsoa kokonaisuutena. Jos nimittäin katsotaan kirkon omia tuoreimpia virallisia jäsentilastoja esm tältä vuodelta, niin suurin ja ylivoimaisesti aktiivisin kirkosta eroava ikäryhmä ovat edelleen nimenomaan 20–29-vuotiaat nuoret aikuiset, jotka muodostavat lähes kolmanneksen (28 %) kaikista eroajista.

Kun nämä kaksi asiaa laitetaan rinnakkain, niin eikö tilanne näytäkin aika mielenkiintoiselta? Rippikouluiässä uskoa saatetaan pohtia enemmän sosiaalisessa paineessa tai kaveriporukan mukana, sekä taloudellinen hyöty. (rippilahjat) mutta heti kun nuoret itsenäistyvät, muuttavat omilleen ja alkavat maksaa omia verojaan, he eroavat kirkosta sankoin joukoin.

Voisiko siis olla niin, että se herääminen, josta puhut, koskee loppujen lopuksi vain pientä osaa nuorista ja todellakin lähinnä vain miehiä, kun taas suurin massa liikkuu tilastollisesti aivan päinvastaiseen suuntaan? Ja jos nuori liittyy kirkkoon tai eroaa sieltä vain sen mukaan, mikä milloinkin on omassa elämänvaiheessa tai kaveripiirissä vallitseva suuntaus, niin eikö molemmissa ilmiöissä ole kyseessä juuri se sama sosiaalinen mukautuminen, josta aiemmin puhuit? Mitä luulet, kumpi tilasto kertoo nuorten pysyvästä vakaumuksesta enemmän: se mitä tehdään 15-vuotiaana leirillä vai se mitä valitaan itsenäisenä aikuisena.

Kaikella kunnioituksella, luotan ehkä enemmän yliopiston tutkimuksiin kuin av-palstan mutuiluun. 😄

😅 sama. Kovasti hää kyllä yrittää peitota tutkimustulokset, hädissään taitaa olla.

Vierailija
72457/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säikähdin äsken kun luulin kaivatun ajaneen pihaan. Oli niin samanoloinen mies. Väärä osoite ja väärä mies. 😅 Toiveajattelua että kaivattu tulis. 

Vierailija
72458/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja kaikille parempi kun ollaan sovussa. 

Vierailija
72459/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, ja kaikille parempi kun ollaan sovussa. 

Olisittekin ja olisimmepa. 

Vierailija
72460/72639 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku poistattaa toisten terveisiä? Kirjoitin aamulla, että kai se on vaan pakko yrittää unohtaa, jos ei nähdä enää 😕 Eipä tuota viestiä enää täällä näy. 

Sun pitää varmaan ite päättää haluatko unohtaa vai et. Ei siinä oikein toinen ihminen voi auttaa

Kyllä unohtuu kun aikaa riittävästi kuluu. En ajattele päivittäin ketään 10 vuotta sitten tapaamani ihmistä. En, vaikka olisi aikanaan millaisia tunteita herättänyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän