Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarjoilijat! Mikä on oikea syy siihen, että katoatte aina siinä vaiheessa kun lasku pitäisi saada?

Vierailija
08.11.2025 |

Pakkohan tässä on olla joku looginen selitys, kun toistuu lähes joka paikassa aina. 

Kommentit (277)

Vierailija
121/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tarjoilijana töitä v. 2007-2018. Osa-aikatyötä oman työn ohessa. Voin kertoa omasta kokemuksesta, että Suomessa yleensä on liian vähän tarjoilijoita. Työhön sisältyy monenlaista ja suoraan sanottuna esimerkiksi taukojen pitäminen työpäivän aikana on usein sitä, että käy pissalla ja juo mukillisen kahvia. Perjantait ja lauantait ovat niitä päiviä, kun saa juosta hiki päässä. Missään nimessä tarjoilija ei piiloudu asiakkaalta. Jos tarjoilijaa ei näy, hän saattaa hyvinkin olla keittiössä. Tai hakemassa lisää juomia viilenemään. Monihan vertaa Suomen järjestelmää vaikkapa Välimeren maihin. Ei voi verrata, koska Suonessa keskikokoisessa ravintolassa on 2-3 tarjoilijaa ja Kreikassa, Italiassa, Espanjassa saattaa olla puolet enemmän. Siellä on niin paljon pienemmät palkat, että ravintola pystyy palkkaamaan. Suomessa työn verotus vie rahaa, eikä meillä ole tapana, että neljäsosa palkasta koostuu tipistä. Moni ei Suonessa jätä tippiä

Sellaista se työnteko joskus on, ihan alasta riippumatta. Ihan niissä käsienheiluttelu-toimistohommissakin on välillä päiviä jolloin ei pidetä edes sitä päivän ainoaa taukoa, eli lakisääteistä ruokataukoa. Mitään kahvitaukojahan ei niissä muutenkaan ole. 

Vierailija
122/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysykää siis poissa ravintoloista, taikka huutakaa kovaan ääneen kiitos ruuasta minä lähden nyt, niin kokki tulee juosten paikalle  ja vetelee sinua paistinpannulla korville että setelisit tippuvat pöydälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harva siellä ravintolassa on vittuuuntuneella mielentilalla. Varsinkin jos on seuraa. Siinä se 5 min odottelu sääntö toimii hyvin nopeasti.

Toi laskun kanssa sählääminen on tehokas keino saada aikaan kestovtutus ihan ennätysajassa. Voisi verrata ihan suoraan siihen että taksikuski istuttaisi sinua autossaan 15-30 min sen jälkeen kun olette saapunut perille ja vasta sitten laskuttaisi. Vapaudenriisto on aika lähellä. 

Mulle kävi kerran taksin kanssa vähän noin. Otin taksin enkä bussia jotta varmistaisin että en myöhästy tapaamisesta kun en ehtinyt aikaisempaan bussiin. No sitten tulikin sellanen ukko joka ajoi koko ajan tosi hitaasti. Sitten kun päästiin perille niin maksupääte temppuili ja ukko ei meinannut osata laittaa sitä kuntoon. Lopulta sain maksettua ja nipin napin ehdin ajoissa. Ketutti.

Vierailija
124/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun asiakas on syönyt jälkiruuan ja juonut kahvin niin hän enää harvoin tilaa mitään, joten tarjoilija unohtaa heidät ja kiinnittää huomionsa niihin asiakkaisiin jotka vielä saattavat jotain tilata. 

Ihan hanuristahan tuo on. Kolme asiaa mitä ravintolassa ei koskaan pitäisi joutua odottamaan on se että saa ensimmäiset juomat, että pääsee tilaamaan, ja se että saa laskun.

Itse aika usein tilaan laskun samalla kun tilaan kahvin tai jälkkörin. 

Tuo on tosiaan hyvä konsti, pyytää tuomaan laskun samalla, kun tilaa jälkkärin. Silloin pääsee poistumaan ilman odottelua, kun jälkkärit on syöty.

Ei auta aina. Silti jälkiruoan tuo toinen tarjoilija ja laskun tuo toinen tarjoilija. Joskus sitten kun muistaa ja jaksaa.

Itseltäni ei kyllä ole jäänyt lasku saamatta, kunhan olen sen onnistunut pyytämään. Jos jäisi, niin kokeilisin varmaan lähteä maksamatta, eiköhän se tarjoilija sitten lähtisi perään.

Vierailija
125/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotin junaa ja kun se sitten viimein saapui niin nousin väärään junaan muhhaaaa, tuli pitkä kävelymatka kun konnari heitti liputtoman miehen junasta ulos, onneksi ei ollut luotijuna.

Vierailija
126/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun asiakas on syönyt jälkiruuan ja juonut kahvin niin hän enää harvoin tilaa mitään, joten tarjoilija unohtaa heidät ja kiinnittää huomionsa niihin asiakkaisiin jotka vielä saattavat jotain tilata. 

Ihan hanuristahan tuo on. Kolme asiaa mitä ravintolassa ei koskaan pitäisi joutua odottamaan on se että saa ensimmäiset juomat, että pääsee tilaamaan, ja se että saa laskun.

Itse aika usein tilaan laskun samalla kun tilaan kahvin tai jälkkörin. 

Tuo on tosiaan hyvä konsti, pyytää tuomaan laskun samalla, kun tilaa jälkkärin. Silloin pääsee poistumaan ilman odottelua, kun jälkkärit on syöty.

Ei auta aina. Silti jälkiruoan tuo toinen tarjoilija ja laskun tuo toinen tarjoilija. Joskus sitten kun muistaa ja jaksaa.

Its

Asialla on kiva hassutella netissä, mutta todellisuudessa harva ihminen haluaa itselleen mahdollisen petossyytteen.  Sehän se on, jos tiedät että pitäisi maksaa ja jätät silti maksamatta.  

Vierailija
127/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt täysin samaa! Usein se tarjoilija kävelee pöydän ohi jatkuvasti, mutta ei noteeraa mitenkään, jos yrittää ottaa katsekontaktia. Ja huitominen ja sormien napsuttelu kun on tarjoilijoiden mielestä alentavaa, niin eipä siinä sitten saa mitenkään kontaktia.

Ihana selllainen ravintola missä tarjoilija koukkaa pöydässä välillä ja tsekkaa tilanteen ja täyttää vesilasit pyytämättä. Tosin on tällaisissakin paikoissa käynyt niin että jälkiruuan jälkeen tarjoilija häviää eikä laskua saa tilattua.

Vierailija
128/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotellaan että teille tulee uudestaan nälkä ja tilaatte lisää ruokaa.

Jos olen juuri syönyt ruokaa niin nälkä tulee seuraavana päivänä seuraavan kerran. Itse teen sillein tästä lähin et jos en saa laskua 5min sisään siitä kun olen syönyt niin lähden pois. Se saattaisi saada tarjoilijaan vauhtia ja  paikalle kun olen poistumassa ja antamaan laskun.

Vierailija
129/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää sitten oikeasti niin että ravintolat todellisuudessa haluaakin että ihmiset tulisivat tiskille maksamaan? Itse olen aina ajatellut, että se on jotenkin väärin ja huonoa käytöstä ja pitää vain odottaa tarjoilijaa. Mutta nykyään on usein pakko vaan mennä sinne tiskille kun muuten ei pääse pois, ja ilmeisesti se on aina ollut ihan ok henkilökunnalle. Jos siis toive onkin että maksetaan tiskillä, niin siitä voisi vaikka mainita tilauksen yhteydessä. 

Vierailija
130/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kyllä ikinä ollut laskun kanssa ongelmia. Abclläkö te odotatte laskua?

Viimeksi kaksi viikkoa sitten Helsingissä Michelin-tähden ravintolassa. Juuri tuo, että tarjoilijaa ei näy missään siinä vaiheessa, kun pitäisi pyytää laskua.

Vierailija
131/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kyllä ikinä ollut laskun kanssa ongelmia. Abclläkö te odotatte laskua?

Viimeksi kaksi viikkoa sitten Helsingissä Michelin-tähden ravintolassa. Juuri tuo, että tarjoilijaa ei näy missään siinä vaiheessa, kun pitäisi pyytää laskua.

Ja vaikka sen saisi pyydettyä jälkkäritilauksen yhteydessä, ei sitä ikinä tule. Samalla katoaa myös tarjoilija lopullisesti.

Vierailija
132/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että syynä on lisämyyntiyritys vaan yksinkertaisesti kiire.  Lasku on ainoa joka rVintolan kannalta voi odottaa mutta tilaukset uusille asiakkaille ja ruokien pöytäänkanto ei. 

Eikö juuri lasku pitäisi toimittaa tärkeimpänä asiana, jotta sellaiset asiakkaat saadaan ulos jotka ei ole enää tuomassa enempää rahaa ravintolalle, ja pöytä vapautuu uusille maksaville asiakkaille?

Ei tarjoilijoilla yleensä ole mitään hajua siitä että kassavirrasta heidänkin palkka maksetaan. 

Vierailija
133/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää sitten maksamatta. Sitä saa mitä tilaa.

Heitä ei selvästikään kiinnosta maksaako asiakas vai ei, kun menevät piiloon.

Tunnistan ilmiön ulkomaita myöten.

He myös teeskentelevät, etteivät huomaa käden heilautustasi tai tiivistä katsekontaktia. Kulkevat ohi kuin eivät huomaisikaan.

Vierailija
134/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä arvoitus. Oon itse toisen alan yrittäjä ja teen kaikkeni että saan laskutettua mahdollisimman nopeasti, koska kauppa on tehty vasta kun palvelu on maksettu ja sitä ennen voi tapahtua mitä vaan. 

Sama. Olen liikunnanohjaaja ja yleensä tunnit maksetaan etukäteen. Aina kuitenkin tulee mattimyöhäisiä jotka sanoo maksavansa sitten tunnin jälkeen. Nämä on aina vähän stressaavia koska on niin helppoa livahtaa vaan joukossa ulos tunnin päätyttyä, osa varmasti vahingossa. Nykyään yritän kaikin keinoin saada maksun heti, koska se on mun tulonlähde enkä voi jättää sitä sen varaan että muistaako asiakas tai ehdinkö minä pysäyttää juuri oikean ihmisen kun hän on lähdössä.

Tämän takia minäkään en ymmärrä ravintola-alaa. Jos olisin tarjoilija, vahtisin silmä kovana asiakkaita ja menisin heti kysymään haluavatko jotain muuta vai maksaa kun ovat valmiita. En ikinä jättäisi herran haltuun että livahtavatko ulos kun ketään henkilökunnasta ei näy. En tiedä paljonko ravintoloissa sitten tapahtuu tahallisia maksamatta jättämisiä, ihmettelen kyllä jos ei tapahdu sillä niin helppoa se olisi.

Vierailija
135/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtekää sitten maksamatta. Sitä saa mitä tilaa.

Heitä ei selvästikään kiinnosta maksaako asiakas vai ei, kun menevät piiloon.

Tunnistan ilmiön ulkomaita myöten.

He myös teeskentelevät, etteivät huomaa käden heilautustasi tai tiivistä katsekontaktia. Kulkevat ohi kuin eivät huomaisikaan.

Milloin teeskennellään ettei huomata? Kun ei haluta tehdä jotakin. Miksei yleensä haluta tehdä jotakin? Koska se on vaikeaa. Jokin siinä laskun tuomisessa on vaikeaa. Osaako joku tarjoilija kertoa mikä? 

Vierailija
136/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa ravintoloissa käytte?

Minä käyn nykyisin aika usein syömässä ravintolassa ja ikinä ei ole ollut laskun kanssa ongelmaa. Pisin odotusaika on ollut 10 minuuttia, yleensä tullut alle 5 minuutissa.

Vierailija
137/277 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu takseissa, mutta lähdepä joskus suurten kaupunkien laidoille tai ylipäätään johonkin kansanravintolaan. Tällä en nyt tarkoita niitä ravintoloita joissa on sisäänheittäjä ja joissa on turisteille englanninkieliset listat. Niissä voit maksaa kortilla, paikallisten suosimissa ravintoloissa harvemmin. 

Jännästi ei ole näkynyt vielä yhdenkään tarjoilijan vastausta ketjussa. Liekö se syy sitten jotenkin nolo, ettei viitsitä vastata. Joku syyhän tuohon on. 

Viimeksi kesällä kun paljon tulee työn puolesta ravattua. Korttimaksu onnistuu kyllä nykyään niissä bierhausseissakin joita paikalliset siellä kaupunkien laitamilla suosivat.

Kun ei läheskään aina onnistu. Olet käynyt turrepaikoissa ymmärtämättä asiaa itse. 

Turre?

On varmaan viittaus tähän:

Vai Turre Legalin palveluitako markkinoit?

(voivat olla hyödyllisiä, jos saat kirjeen jossa vaaditaan tekijänoikeushyvitysmaksua)

Vierailija
138/277 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan tätä jos joku tarjoilija sattuu näkemään. Jos et itse vitkuttele laskun viemisen kanssa, varmaankin tunnet jonkun joka vitkuttelee. Mitä arvelet syyksi? 

Vierailija
139/277 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alkaa takkia vetämään niskaan, alkaa yllättäen laskun tuominen kiinnostaa. Universaali ele, toimii myös maailmalla. Tehdään aina mieheni kanssa niin, että minä jään paikalleni (etteivät saa syytä väittää että koitamme häipyä maksamatta) ja hän alkaa pukeutua. Toimii 100%.

Vierailija
140/277 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän paikoista joissa tilataan ja maksetaan tiskillä, sitten pöytään eväät huiviin ja pois !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi