Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"

Vierailija
08.11.2025 |

Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.

Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea

Kommentit (296)

Vierailija
161/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kotona työttömänä, voi käyttää kestositeenä sitä vanhaa t-paitaa. Lapset voivat pyytää siteitä koulun th:lta. Tai Sanna voi satsata kuukuppeihin seuraavasta lapsilisästä koko perheelle.

Aika misogyynistä läppää tuollaiset "vanha t-paita kuukautissuojana". En tiedä, oletko harvinaisen typerä mies vai harvinaisen misogyyninen ja pahansuopa nainen.

Oikeastihan se vanha t-paita olisi vuotanut 10 minuutissa läpi ja koko asunto olisi lopulta veressä - vaatteet ja huonekalut todennäköisesti pilalla. Vai ajattelitko ehdottaa, että perheen äiti päivystäisi 5 päivää suihkuhuoneen lattialla verilammikossa? Vaikutat todella sairaalta ihmiseltä.

Vierailija
162/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rajat on auki kenen tahansa tulla elätettäväksi ja hakemaan töitä ja naisen. Käy siinä sitten niin että resurssit kun ei lisäänny on poliitikot houtaneet tämän näin. Otettaan suomalaisilta hyvinvointi pois. Sori siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun henkilöt voivat kyllä olla keksittyjäkin. Jotenkin tuntuu siltä. Ei olisi ensimmäinen kerta. 

Vierailija
164/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT: unohtakaa kestositeet, alle parilla kympillä saa kuukautiskupin joka kestää vuosia. En ole käyttänyt penniäkään menkkasuojiin kun tämän tajusin, enkä edes muista minä vuonna ostin kuukupin. 

Kuukuppi on ihan hyvä ratkaisu niille, joille se sopii. Mutta kaikille ei sovi. On aika misogyynistä alkaa selittää, millaisia kuukautissuojia ihmisten täytyisi käyttää. Oikeastihan siteet ovat ihan normaali hygieniatuote, ja jokaisen niitä tarvitsevan täytyy voida sellaiset ostaa. En ainakaan itse halua Suomesta sellaista sovinistista kehitysmaata, että naiset eivät saa itselleen sopivia kuukautissuojia. 

Vierailija
165/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen muuttamassa perheasunnosta miehen, lapsen ja koiran kanssa 30 neliön asuntoon, koska tuloni vähenivät. Näin sitä tehdään, kun itse maksetaan kaikki, eikä eletä tuilla veronmaksajien kustannuksella. Noilla artikkelin henkilöillä kuulostaa olevan suorastaan leveämpi elintaso kuin meillä, ja he elävät tuilla!

Jos noilla tuilla elävillä on leveämpi elintaso kuin sinulla, niin kantsii ehkä itsekkin hakea tukia? Tai sitten olet mokannut jotain etkä osaa suunnitella talouttasi oikein. 

Siinä kunnon Kela-rotta taas äänessä.

Minä en ole oikeutettu tukiin, koska saan palkkaa töistä. Elän tulojeni mukaan, toisin kuin näköjään monet. Suomen ongelma on, että pienituloiset kuvittelevat olevansa oikeutettuja leveään elämään, mitä näkevät Instagramissa. Nykyihmiset eivät enää os

Siinä taas joku jolla on tyhjää korvien välissä. Tuollaisia sitten pidetään jossain työpaikalla ja niille maksetaan palkkaa, en tajua sun työnantajaa. 

Kelan tukiin on oikeutettu lain mukaan. Kela itse jopa etsii aktiivisesti ihmisiä, jotka eivät ole hakeneet kaikkia tukia, jotka heille kuuluisi. Kela onkin itse varsinainen Kela-rotta siis sun mukaan.

Lisäksi en lähde edes avaamaan pienituloisen elämää, sulla ei vaan riitä älylliset tai empaattiset resurssit tajuamaan sen tason vaikeuksia. Ah, well.

Vierailija
166/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitää hyväksyä pidemmät työmatkat tai sitten se, että esim. mies tekee komennustyötä toisella paikkakunnalla projektiluonteisesti. Niin sitä ennenkin tehtiin. Ihanne betonilähiöistä ja lähellä olevista työpaikoista tuli itänaapurista 1960- ja 1970-luvuilla. Minua korpeaa ajatus veronmaksajana, että ihmisten asumista on tuettu noin avokätisesti. Itse olen aina joutunut tarkkaan laskemaan paljon on rahaa käyttää asumiseen."

Asuminen on nimenomaan niitä asioita, joihin on perusteltua laittaa rahaa.

Vierailija
167/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannalla ei ole viisikymppisenä yhtään työkokemusta 

hullua

hieno tutkinto on siis AMK tutkinto ? Tradenomi? 

lapsia on tehty ja lokoiltu kotona - kaupan kassalle voi tuurilla päästä. 

Vierailija
168/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi mennä lääkkeisiin ja hoitokuluihin 700 euroa kuussa? Suomessa on kuitenkin lääkekatto on 633 euroa ja hoitokuluissa 762 euroa?

Lääkekattoon kuuluu Kela-korvattavat lääkkeet ja hoitokulukattoon julkisen puolen hoitokulut.

Joo, näin on. En lukenut juttua, mutta ei voi mennä 700/kk kuin tammi-ja helmikuussa. Sitten katto on täynnä kahdelta. Vai kenen lääkkeitä he maksaa?

Voi mennä. Tuo 700€ sisältää kahden henkilön lääkkeet ja hoitokulut, eli keskimäärin kummallakin menee 175€/kk lääkkeisiin ja 175€ hoitokuluihin kuukaudessa.

Kaikki tarvittavat lääkkeet ja hoitotarvikkeet eivät ole Kelan korvauksen piirissä. Esimerkiksi aikaisemmin mainittujen patjansuojien lisäksi voidaan tarvita vaippoja, vaippahousuja, särkylääkkeitä, erilaisia voiteita, jne.,

Vaipat on ilmaisia, jos on lääkärin määräys, mutta kotihoito vähävaraisellekin kerran päivässä on jo sadan euron luokkaa. Nuo muut jutut homnatasn itse. Noilla käy sairaanhoitaja, se on vielä kalliimpaa. 

Vierailija
169/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia. 

Mun mielestämme me eletään moraalisesti aivan läpi mädästä yhteiskunnassa. 

Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme. 

Kyl mä haluan käyttää omat rahat omaan perheeseeni enkä tunkea niitä kaikkea tuntemattomille "heikko-osasille"

Kertoo susta jotain. Olet moraaliton ihminen. 

Ai ku mä välitän omista lapsistani 😂

Sun lapsille on parasta turvallinen yhteiskunta, jossa yhteiskunta huolehtii heikompiosaisista niin, ettei heidän tarvitse valita vaikka ryöstelyn, ihmiskaupan, lapsikaappausten, huumekaupan, rikollisjengien, mafian JA syömisen ja hengissäpysymisen välillä. Ei tarvitse asua aidatuilla alueilla, ajaa autolla ovet lukittuina ja voi päästää lapset yksin menemään kouluun, harrastuksiin ja kavereille. Ei tarvitse linnoittautua kotiin auringon laskettua, kuten monissa tällaisissa maissa, joissa normaalit ihmiset eivät mene ulos enää klo 18 jälkeen. Voi myös huoletta räplätä kännykkää julkisella paikalla tai lampsia tuolla ulkona kukkaro tai puhelin takataskussa. Ei tulisi kuuloonkaan suurimmassa osassa maailmaa.

Tervemenoa isoon maailmaan katsomaan miten siellä menee yhteiskunnissa, jossa jokainen huolehtii vain omista lapsistaan. Voit aloittaa vaikka Intiasta tai Meksikosta. Japanissakin mafia voi lihavasti.

Vierailija
170/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuinta on että naiset antaa pillua ja hyyysää kehitysmaalaisia joiden ainoa tarkoitus on tulla suomeen ottamaan suomi itselleen.

Vierailija
171/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo tukien leikkaukset on tehty aikoja sitten. Miten oikeustieteen kandidaatti tai maisteri ei saa töitä muka? Heitä on liikaa? 

Äskenhän julkaistiin Yle:ssä tiedot siitä, millä aloilla olisi edes jotain töitä. Katsoin jutun tarkkaan ja huomasin ettei 10 eniten työllistävästä alasta ollut ainuttakaan työtä akateemisesti koulutetuille. Kaikki olivat sarjaa myyjä, lähihoitaja, puutarhuri, yms. Ja niistäkin 6 alalla kymmenestä oli työpaikkojen määrä vähentynyt aika rankasti.

Vierailija
172/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.

Haistahan vi**u! 

Miksi? Ruuan puolesta ei lapsilla ole semmoista hätää, kun kerran joka päivä saavat syödä niin paljon kuin haluavat monipuolista ruokaa. On leivät, levitteet, salaatit, lämmin pääruoka, juomat ja silloin tällöin jälkiruokaakin. Viikonloppuisin Sanna voi tehdä heille vaikka pinaattikeittoa tai kasviskeittoa. Ei mene kuin vitonen koko perheestä.

Ja jos on terve, työkuntoinen, nälkäänäkevä aikuinen, luulisi ottavan ihan kaikenlaista työtä vastaan, jos ei tule toimeen sillä mitä valtiolta saa.

Työttömiä on n. 300,000

Itse asiassa virallinen syyskuun 2025 tilasto on yli 500 000 työtöntä (yli puoli miljoonaa) ja avoimia työpaikkoja 28 000. Nämä sisältävät nollatuntisopimukset, tarvittaessa paikalle kutsuttavat sopimukset, sijaisuudet, osa-aikaiset työt ja proviisiopalkatut paikat.

Vierailija
173/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

570 euroa kuussa ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan, harrastuksiin, liikkumiseen, lääkkeisiin, jne. Kahden aikuisen ja kahden teinin perheessä. Onhan se nyt hyvänen aika aivan tolkuttoman vähän. Kyllä tulisi itku itsellekin jos tuollaisella pitäisi pärjätä. 

Onko heillä sairauksia, joihin tarvitaan lääkitys? Vaatteita ei tarvitse ostaa kuukausittain tai edes vuosittain, ja kirpparilta saa edullisesti. Harrastaa voi ilmaiseksi. Kun ei käy töissä, ei tarvitse autoa. Kouluun saa kuljetuksen, jos se on liian kaukana kävellä. Tuo raha riittää ruokaan, yleissaippuaan, hammastahnaan ja deodoranttiin. Jos ei riitä terveyssiteisiin, voi tehdä kestositeitä. Karkkia ei ihminen tarvitse. Lapset syövät koulussa.

Luulisi, että Sanna olisi oppinut kituuttamisen taidon opiskeluvuosinaan.

Ilmaisia harrastuksia ei kyllä kovin paljon ole. Ja harrastuksethan ovat jo lähtökohtaisesti asioita, joita tehdään mielemkiinnon vuoksi. Nehän eivät ole pakollisia, joten miksi pitäisi tehdä jotain vastentahtoisesti vain siksi että se on maksutonta?

Vierailija
174/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen muuttamassa perheasunnosta miehen, lapsen ja koiran kanssa 30 neliön asuntoon, koska tuloni vähenivät. Näin sitä tehdään, kun itse maksetaan kaikki, eikä eletä tuilla veronmaksajien kustannuksella. Noilla artikkelin henkilöillä kuulostaa olevan suorastaan leveämpi elintaso kuin meillä, ja he elävät tuilla!

Jos noilla tuilla elävillä on leveämpi elintaso kuin sinulla, niin kantsii ehkä itsekkin hakea tukia? Tai sitten olet mokannut jotain etkä osaa suunnitella talouttasi oikein. 

Niin, ja pariskunta artikkelissa eli eläkkeellään, ei tuilla. Opettele ymmärtämään lukemaasi idiootti. 

Eläke on sosiaaliturvaa ja sen kustantavat muut ihmiset palkastaan. Eläkeläiset eivät ole itse elökettäänn

Mistähän "eläkkeestä" puhut?

Vierailija
175/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitää hyväksyä pidemmät työmatkat tai sitten se, että esim. mies tekee komennustyötä toisella paikkakunnalla projektiluonteisesti. Niin sitä ennenkin tehtiin. Ihanne betonilähiöistä ja lähellä olevista työpaikoista tuli itänaapurista 1960- ja 1970-luvuilla. Minua korpeaa ajatus veronmaksajana, että ihmisten asumista on tuettu noin avokätisesti. Itse olen aina joutunut tarkkaan laskemaan paljon on rahaa käyttää asumiseen."

Vaikka henkilö kuinka olisi valmis hyvksymään pitkät työmatkat ja maalla asumisen, niin konkurssiin ne maaseutukunnat silti menisivät kun työhaluiset työttömät muuttaisivat sinne ilman, että kukaan heitä kuitenkaan työllistää sen enempää läheltä kuin kauempaa. Jos henkilön on vaikea työllistyä Helsingissä asuessa, niin ei se työllistyminen yhtään helpotu, kun hän muuttaa jonnekin maaseudulle - sakkomaksun maksava kunta vain vaihtuu toiseksi. Ja siitä tässä oli kyse - pienet kunnat menevät konkurssiin, jos työttömät alkavat sankoin joukoin muuttaa niihin halpojen vuokrien perässä. Ja sitten kun kunta menee konkurssiin, siitä kärsivät mm. kunnan työssäkäyvät ihmiset perheineen.

Vierailija
176/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia. 

Mun mielestämme me eletään moraalisesti aivan läpi mädästä yhteiskunnassa. 

Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme. 

Suomessa on Euroopan korkeimmat julkisen sektorin menot verrattuna BKT:hen. Eli näemmä olemme kaikkein sivistynein valtio. Silti ihmiset itkevät, ettei julkinen sektori ole vielä tarpeeksi iso. Lisää tukia vaan kaikille ja ikuisesti.

Suomessa pitää olla Puolustusvoimat maan sijainnin vuoksi ja PV lasketaan osaksi julkista sektoria. Maamme väestön ikära

Ensi vuonna maanpuolustusmenot ovat noin 3000€/nenä vauvasta vaariin.

Vierailija
177/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole surullisempaa, kuin tukia kadehtivat ihmiset. Sille tuelle pääsee ihan heti huomenna, jos itse niin haluaa. Sieltä pois pääseminen tällaisessa työttömyystilanteessa onkin sitten eri asia... Ilmeisesti yhteiskuntarauha ja turvallisuus ovat aivan liian yliarvostettuja asioita.

Vierailija
178/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sieltä paljastui iso laina. Eläkeläisparin hoitokuluissa on jotain mätää, noilla kuluilla maksukattojen pitäisi täyttyä jo alkuvuodesta.

Missä semmoista sanottiin? Menikö sulla sekaisin se Sanna ja se eläkeläisrouva?

Edelleenkin koitapa ymmärtää faktat: lääkkeiden ja hoitojen maksukatot eivät koske kaikkia reseptilääkkeitä, hoitotarvikkeita, hoitokuluja, yms.

Vierailija
179/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassuinta on että naiset antaa pillua ja hyyysää kehitysmaalaisia joiden ainoa tarkoitus on tulla suomeen ottamaan suomi itselleen.

No sulle nyt ei kukaan vapaaehtoisesti pillua antaisikaan.

Vierailija
180/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuseikka ehkä, mutta pisti silmään. Sannalla on "oikeustieteen tutkinto yliopistosta" on juuri niin epämääräisesti sanottu, että on syytä epäillä harhauttamista. Onko Sannalla siis alempi oikeustieteellinen tutkinto eli ovatko opinnot käytännössä jääneet kesken, vai onko hänellä ylempi tutkinto eli se, jolla töitä saadaan?

Iltalehden juttu on toivottavasti laadittu herättämään ajatuksia siitä, että vähävaraisia on monenlaisia: sairas, iäkäs Kolehmaisen pariskunta on aivan eri tavalla hädänalainen kuin Sanna, jossa vähävaraisuuden syynä on lähinnä suuri pankkilaina.

Lue se juttu. Nyt tuntuu että koitat väkisin keksiä omasta päästäsi jotain, jolla mollata Sannaa.

Hänellä ON tekstin mukaan oikeustieteen tutkinto. On tehnyt sillä kai ennen töitä, sitten joutunut työttömäksi. Nyt vaikeassa työllisyystilanteessa ei saa tutkinnolla

Niin, onko Sannalla siis alempi vai ylempi oikeustieteellinen tutkinto? On niillä eronsa.